Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Shell V-Power ruik je ook aanmerkelijk minder. Niet zo reukvrij als Aspen, maar zeker niet die penetrante benzinelucht.

Hans, vroeger dacht ik net als jou, maar overlaatst nog eens gewone super 98 gaan tanken en
merkte niet veel verschil meer.

V-power ruikt minder, maar stinkt nog steeds. Ik vind de geur nog altijd sterk. Wanneer ik de kruikjes overgiet in m'n werkplaats mag gedurende tientallen minuten de deur groot open. Gelukkig kan het er niet veel kwaad, ik werk in een appart gebouwtje in de tuin.

Over de DA; inlopen doen ze vaak met 27x10, amerikanen soms zelfs 26x12 :o

Welke olie gebruik je, als ze ontwikkeld zou zijn voor lagere toeren?

V-power ruikt minder, maar stinkt nog steeds. Ik vind de geur nog altijd sterk. Wanneer ik de kruikjes overgiet in m'n werkplaats mag gedurende tientallen minuten de deur groot open.
Natuurlijk blijft het benzine, alleen ontdaan van de stinkende zwavelverbindingen.
Wat ik aan wil geven is dat als als je je kist thuis weg zet die alleen op V-power heeft gelopen en de ventilatieopeningen van tank zijn dicht, je er in tegenstelling tot gewone benzine geen hinder van hebt.
Als je gaat overgieten of je neus in de tank steekt of, zoals ik altijd doe voor een vliegdag, even in een can wat haal bij de pomp en het lekt wat langs de rand ja dan stinkt het.

de 28/12 lukt wel maar dan gaat de aanpak van je motor helemaal weg zijn:s
ik vlieg met een 25/12 en hij loopt er super mee want het bestreft van die aspe benzine
ik ga het zelf NOOIT gebruike voor mijn DA er is niks beter dan gewone benzine

dat als als je je kist thuis weg zet die alleen op V-power heeft gelopen en de ventilatieopeningen van tank zijn dicht

Tegenwoordig zet ik mijn kisten niet meer weg met benzine in de tank en de ontluchting dicht; als ik dit doe trekken de tanken helemaal in elkaar, met het warme weer is het nog iets erger dan normaal. Met een volle tank is het ook weer iets minder dan met bijv. een halfvolle tank.

Grt.

ja tuurlijk een 3 blad:p en de motor loopt er toch goed mee jens heeft het zelf gezien en gehoord hij heeft er stukjes film van dat ik er zaterdag mee vlieg en dan kun je de motor soepel horen lopen:p

Inmiddels ben ik aangeland met de laatste details .
Bij de F3A modellen gebruik ik een terugslagklepje als beluchting voor de tank lucht, kan er wel in maar niet meer uit .
Voor de benzinetank in het model heb ik ook zo een terugslagklepje met een stalen kogeltje en een veertje . De ont- of beluchtingsslang heeft een t stukje naar een overloopje alwaar de benzine uitloop en weer kan worden opgevangen als de tank vol is . Hoef je ook de gaten niet dicht te stoppen en weer open te maken . Ben nog op zoek naar T stukjes om dit te realiseren , ik weet niet of er ervaring mee is met benzinemotoren

Aspen 4 takt benzine , acrylaatbenzine zonder olie . De olie is toegevoegd . Als je de 2 takt aspen benzine gebruikt zit er olie in .

Met acrylaat zal je motor niet lang draaien:rolleyes:
Je zult alkylaat bedoelen.
Alkylaat wordt bekomen door buteen (C4-) en isobutaan (IC4) onder invloed van een katalysator (in dit geval een zeer sterk zuur; op mijn werk gebruiken we HF of waterstoffluoride) chemisch aan elkaar te binden om zo de koolstofketen te verlengen tot alkylaat (C8-keten)
Dit alkylaat wordt bij benzine geblend om het octaangetal te verhogen.
Loodvrije benzine Euro 98 bevat dus ook dit alkylaat (octaangetal: 98 RON)

Altijd fijn ,zinnige reacties en expertise .
Ik zal in het vervolg, met deze wetenschap ,op de juiste manier over deze brandstof communiceren .
Wat ik wel heb begrepen dat bij het gebruik van dit soort brandstoffen er een kans is op in- of verdrogen van het membraam .
Is hier ervaring mee of is dit een broodje aap verhaal .

Ed,

persoonlijk heb ik daar nooit last van gehad (en mijn motoren ook niet)

je hoort wel eens van die verhalen maar of dat dan ook daadwerkelijk een oplossing gebracht heeft is nog altijd de vraag. Soms gaat het dan om een vuiltje dat op dat moment mee verdwijnt.

Ed, leg nog eens uit welke olie je wil of gaat gebruiken dat meer geschikt is voor traagdraaiende motoren ? Houd dat ook rekening met hoogrendement en iets hogere bedrijfstemperaturen ?

Zelf al jaren tevreden met castrol TTS

Peter

Van kees Maas heb ik inloop olie gekregen ,zal even naar het soort vragen .
Zelf heb ik goede ervaringen met Molsyn olie ,volsynthetisch .
Ook heb ik een bus 3W volsynthetische olie staan ,ook die ga ik proberen .
De tijd zal het leren

ah ok, niets nieuw dus.

wat je ook neemt, motorproblemen door eende welke volsynthetische olie zul je niet krijgen.

Altijd fijn ,zinnige reacties en expertise .
Ik zal in het vervolg, met deze wetenschap ,op de juiste manier over deze brandstof communiceren.

Hoi Ed, ik bedoelde er niets speciaal mee, gewoon "nice to know" dacht ik.
By the way, je Ultimate ziet er goed uit. Zelfde kleurenschema als A. Heindel?

Back