Bouw USS Missouri 1:200 Trumpeter/Pontos

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hueyfan, 8 feb 2021.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi zeg. Die radar is PE neem ik aan? Ziet er zeer strak uit. Welk jaar stelt het schip voor? Was dit nog WW2?
     
  2. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hoi Erik,

    klopt, is PE. Het schip moet het jaar ‘45 voorstellen.
    Of het allemaal zo helemaal correct is, is discutabel.
    Maar voor mij is de sfeer in ieder geval wel correct.

    Mvrgrt,

    Jan
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    de Missouri is in 1944 gemaakt en heeft in meerdere oorlogen gevochten ook in de golf oorlog .

    en net als zijn zusterschepen bestaan ze alle 4 nog als museumschip in usa
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, klopt, ik heb er één bezocht, volgens mij de missouri. En in de film “battleships” kun je er nog één in actiE zien (tegen aliens nog wel). Op mijn avatar zie je me staan aan boord. Het enige slagschip ooit bezocht.

    Een beetje mixen van tijden doet mij ook niet zoveel. Of niet helemaal de juiste lak (zoals bij mijn bismarck). Als het mooi oogt en de bouwer tevreden is, dan is het goed, toch
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    In mijn avatar sta ik onder de middelste loop in roze t-shirt. Maar het is de Wisconsin, niet de missouri
     
  6. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Lijkt mij echt een geweldige ervaring om aan boord van het echte schip te staan.
    Door omstandigheden zal zoiets mij helaas niet meer gebeuren. Dus zal ik het met beelden en verhalen (online) moeten doen, Erik.

    Behalve Battleship is er nog Under Siege, daarvan zijn alleen de buiten geschoten beelden van de Missouri heb ik gelezen. Binnenin was een ander schip van de Iowa klasse.

    Ik volg de YouTube film serie van The Midwest Model Shop. 29 afleveringen, waarin in detail wordt ingegaan op de bouw. Ook legt hij uit waar hij zijn informatie vandaan haalt en dus een mooie bron voor mij om eea aan die info op te doen.
    Ook de matige Pontos kit beschrijving, voorzover je daarvan kunt spreken, het zijn meer foto’s met aanwijzingen, wordt een stuk duidelijker te gebruiken, hoewel er nog genoeg over blijft om zelf uit te puzzelen. Wat niet verkeerd is om te doen.

    Mvrgrt,

    Jan
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    Ik heb in 1995 op de missouri gelopen en op een van de 16 inch lopen gezeten.
    Het zuster schip lag aan de andete kant van de kade
    Dat was de uss 61 of 62
    Het was in de marine stad bremmerton usa
     
  8. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Weer een paar nieuwe foto's van de vooruitgang..

    Van bovenaf, de donkere kleur van alle horizontale vlakken steekt mooi af tegen de lichtere kleur van de zijkanten van de bovenbouw

    [​IMG]

    De vordering van de schoorstenen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanwege de mindere weer omstandigheden wat meer tijd voor de bouw gehad. Maar.. er blijft nog zat te doen, gelukkig!

    Mvrgrt,

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2021
    P Voogt, TIMBERWOLF, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ze wordt al mooier!
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben wel benieuwd hoe je tafel staat. Het lijkt alsof je om je model kunt heenlopen. Er staat in ieder geval heel wat mij bekende lijm en potjes achter je model
     
  12. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hoi Erik,

    tafel staat idd vrij, kan zowel links als rechts aan zitten om te werken.
    Dat is wel prettig, hoef het schip niet te draaien zo.
    Nu ik wat verder kom zie ik wel dat er bij de Bismarck uit jouw draadje veel meer gebeurt op het schip.
    Ik bedoel dat er veel meer details lijken te zijn.
    De opbouw is vrij clean van de Missouri.
    Ergens wel jammer, maar er moet natuurlijk nog een hoop bijkomen. Maar toch. Verschil.

    Verder dank weer voor de duimpjes!

    mvrgrt,

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jij gebruikt toch ook Pontos? En ik zie bv prachtig afweergeschut. Of is dat puur de box (die al geweldig is, met pe en al). Ja inderdaad, de Bismarck is wel heel gedetailleerd, maar dat is dan vooral te danken aan 500 eu of meer laser cut van Pontos. Achteraf vond ik dat wel wat veel! En leuk op de foto, maar van een meter zie je er weinig meer van

    Veel van een schip doet de schildering. Ik heb de Bismarck nauwelijks verouderd. Durfde ik niet met vooral het dek. Ziet er bij jou stoer uit!

    Misschien bouw ik ook nog de Hood. Eigenlijk zou ik die dan nu moeten kopen, incl PE, maar ja, ik heb al een voorraadje bouwdozen.

    Zo veel plannen!

    De laatste 2 jaar bouw ik in papier gecombineerd met 3d printen. Zie mijn huidige bouwverslag van de johan van Oldenbarnevelt.

    Die modellen kosten maar een paar tientjes en werken in papier is een stuk moeilijker. Of het eindresultaat mooier is dan kunststof, daar kun je over twisten. Sommigen zijn erg mooi, maar veel ook erg lelijk (niet verouderd bv).

    Belangrijkste (en eigenlijk enige): lol in je hobby!

    Bouw ze
     
  14. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Ja, ik heb inderdaad de Pontos kit erbij. Ik bedoelde ook meer dat de Bismarck van zichzelf meer bovenbouw details heeft. Er is gewoon meer aanwezig op het dek een aan de bovenbouw lijkt het.
    Verouderen van het dek is de eerste stap, want dat kan achteraf niet meer zo gemakkelijk.
    Licht verweren van de bovenbouw komt nog aan de orde en detaillering dmv kleur. Zoals de Bofors en de kleinere kanonnen (Oerlikons) waarvan de lopen nog in een donkere kleur komen.
    Daarvan moet ik er sowieso nog heel wat van in elkaar prutsen.
    Zeker de Oerlikons waarvan er niet één deeltje van de oorsponkelijke kit in zit.

    Mvrgrt,

    Jan
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Benieuwd of je nog vordert Jan. Of is het te mooi weer
     
  17. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Hoi Erik,

    Heb de bouw stil gelegd voor de zomer.
    Wel een plexiglas vitrine gemaakt en daar mag het schip gedurende de zomerstop in verblijven.
    Nu nog even daadwerkelijk even schoonzoon regelen om te helpen. De kap is dermate groot dat alleen niet mogelijk is. Zal zodra dat gebeurd is even een foto plaatsen van het geheel!

    Mvrgrt,

    Jan
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Image1624626970.744097.jpg Image1624626984.255288.jpg Image1624626998.892119.jpg

    Mijn kap. (Ontspiegeld) glas is mooier, maar niet meer normaal wat ze daar voor vragen. En dit is natuurlijk lichter alhoewel inderdaad ook ik de kap met zijn tweeën til. Ik had hem ook wat ruimer moeten maken op de boorden, nu is er het risico van schaven
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Grrrr, hoe verwijder je berichten
     

Deel Deze Pagina