Bouw van de Greenley gestart!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 29 nov 2008.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :hammer: Dat is best prijzig zeg... maar ook knap gemaakt;)
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Tja met porto erbij, de prijs van een Easy Glider met twee servos.....

    Maar goed, het slepen vereist zeer goede onderdelen wil je niet steeds tijdens een treffen stilvallen. Je bent dan ver van huis en je kunt niet even een ander setje halen.
    Ik zeg dat steeds tegen beginnende slepers: gebruik uitsluitend goede kwaliteit onderdelen, anders heb je continue ergernis. Maar OK, ook ik moet wel eens zoeken naar de geschikte componenten.
    Een tweede sleepkist (Piper) ga ik ook voorzien van zo'n set.

    Steeds weer wordt bewezen dat goede sleepkisten duur zijn, tis niet anders. Weinig modellen vliegen zóveel starts en landingen!
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Goed hoeft niet duur te zijn maar word vaak kunstelijk duur gehouden.

    Ik ben nu met een sleper bezig die maar een klein deel kost als de duure slepers maar zijn werk ook gaat verrichten
    Draadje komt op RC-Network (Dirk hat hem al gevonden:D)

    Voor allen word hij een lichtgewicht .

    Wat hij als sleper minder weegt kan hij omzetten in trekkracht .

    En lichter betekent ook een lichtere setup .

    Wat weegt nu de Greenley van jou Richard met volle tank ?

    Mvg Johan
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Johan,
    Prima initiatief, ik ben benieuwd.
    Uiteraard is minder gewicht ook meer meer trekkracht over (wordt echter ook bepaald door eigen vliegweerstand van de sleper).

    Wij zijn uiteindelijk op stevige en dus zwaardere slepers gekomen omdat:
    Opgebouwde vakwerk rompen toch minder sterk zijn als GFK rompen.

    Let wel, ons uitgangspunt bij BIGGS is slepers te hebben die vele honderden, zo niet duizenden vluchten meegaan. Met daarachter zwevers die niet altijd netjes volgen en dus de combinatie uit elkaar vliegen. De resulterende krachten die op beide modellen komen tijdens het plotselinge straktrekken, zijn doorgaan veel hoger als het model ooit voor ontworpen was.
    Dat is iets anders als een paar keer in een weekend een lichte zwever op trekken.

    De Greenley weegt als gevolg van het spuitwerk, een vergroot kielvlak en de zwaardere motor (plus grotere prop, grote tank, grotere uitlaat) getankt ruim 13 kg.(1500cc tank)

    Een ribbenvleugel met folie bekleed zal het gewicht met misschien wel 1,5-2 kg doen afnemen.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Mijn sleper krijgt een span van 2,15 m
    (kan dan standaard balsa nemen voor de beplanking)

    Is ook te vergroten tot 2,6 m . :D

    Gewicht met een DLE 55 zal onder de 8,5 kg blijven.(1 liter tank vol)
    Ben net klaar met de delen te frezen (op de roeren na)
    Heb al 101 gefreesde delen.

    Mvg Johan
     
  6. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Richard,

    Betekend dat dat het standaard staartwiel wat meegeleverd is niet voldoet?

    Alex
     
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Alex, weliswaar is de vraag aan Richard gesteld maar ik kan er ook wel iets over zeggen.

    Richard sleept hier met een TC Piper Cub 'clone' met het, oorspronkelijk voor de 'Greenley' bedoelde staartwiel.
    Voor ons veld, hier in Spanje, is deze staartwiel 'assy' duidelijk te zwak, hij is al diverse malen gerepareerd.

    Het oppervlak van ons vliegveld is te vergelijken met beton maar dan veel ruwer, daarbij komt nog dat het hier zeer turbulent is waardoor, zelfs bij Richard (en dat wil wat zeggen :p), niet elke landing super zacht is.

    De Piper is zeer zeker niet zwaar dus voor een 13 kilo zware 'Greenley' "forget it", althans voor hier.

    Voor Nederlandse velden weet ik het niet, hierover kan Richard beter oordelen.

    Un saludo,

    Harry
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Tussen de kamikaze's op het Binnenhof ff door:

    Ik heb de staartwielsteun nu een paar lagen extra glasmat gegeven, het lijkt me sterker geworden, dus kan hem gebruiken voor een andere kist.
    Het staartwiel was voor een Greenley zoals John Greenfield hem vliegt, met 8,5 kg. Die van mij is over de 13 inmiddels.

    Na ruggespraak met Mark Maibom is zelfs afgezien van de door hem in eerste instantie aangeraden koolstof steun, en gekozen voor de Titanium versie, die lijkt me het wel uit te houden! Maar ook dat zullen we zien.
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    De Greenley heeft al behoorlijk wat gesleept, maar nu helaas wat schade opgelopen door een kind wat achteruit lopend er over struikelde.
    Schade reparatie - Page 27
     
  10. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Richard,

    Jeetje joh dat is wel erg vervelend zowel voor jou als voor het kind (ik neem tenminste aan dat hij/zij het niet expres deed). Ik zie dat je alweer goed op weg bent.

    Veel succes met de reparatie!

    Alex
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Kinderen in de pitts is ook geen goed idee .;)

    Mvg Johan
     
  12. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    tjee... je zou voor minder een pak rammel.... :(
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Johan,
    Het was achteraf, bij het parkeren van de modellen in een grote partytent....niet eens in de buurt van de pits!
    Ja, het kind heeft het overleefd!:mad:
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Na een lange wachtperiode heb ik de reparatie van de Greenley ingezet. Van de gelegenheid gebruik gemaakt diverse modificaties uit te voeren, die ik anders niet gedaan zou hebben, omdat ik besloten heb de héle romp over te spuiten ipv hier en daar wat bij te spuiten.
    Let op de nieuwe positie van de sleephaak en de motor domping, dat zijn zaken die je bij een nieuwe Greenley beter direct zo kunt doen.... Nou ja, dat is het nadeel en tegelijkertijd ook weer het leuke van een nieuwe kist, er valt nog wat aan te verbeteren....
    Bouw van de Greenley (versie Richard, UPDATE jan. 2011)
     
  15. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wordt zo nog beter dan voorheen :)
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Vind hem alleen veel te zwaar .
    En door de ombouw word hij ook niet lichter .

    Mvg Johan
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Johan.
    Je hebt gelijk, bij een volgende zou ik voor een andere vleugelconstructie kiezen.
    Deze is wel lekker stevig! :) En hij is lekker rustig en stil door de grotere massa. Ribbenvleugels willen nog wel eens resoneren als een trommel.

    De ontwerper John Greenfield stond echter te kijken dat ondanks zijn hoge gewicht, de prestaties nog steeds uitstekend zijn, mja, die 3W 85er is ook een echt "powerhouse".
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Hij vliegt weer! Was ff doorwerken, en verslag is aangepast.
    Het ziet er naar uit dat de modificaties goed uitpakken, maar nog eerst wat meer ermee vliegen en slepen.

    Afwerken en weer spuiten - Page 29
     
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Is weer als nieuw Richard ... Good job :cool:
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Sterker nog, het spuiten vorig jaar in de koude was met moeite gelukt, nu is'tem strakker!

    Het meest plezante vind ik de verbeterde vliegeigenschappen. Ik was eigenwijs en had tegen het plan in de downthrust verminderd. Maar deze beslissing plus de zeer sterke motor had niet het gewenste effect, maar nu geheel gecorrigeerd dus...
    Een lekkerder vliegmachieneke nu!
     

Deel Deze Pagina