Na wat demontage (ahum

en constructiewerk ben ik begonnen aan wat modificaties.
In afwachting van motoren, regelaars, koppelingen enz eerst de radarmast.
Ik wilde de radar werkend hebben.
Makkelijk dat onder de mast die grote hydrauliek(?) kast staat, daar kan je tenminste wat in opbergen.
Eerst de achterkant gedemonteerd.
Zat met het ondertussen bekende "chinese speeksel" vast, dus dat was niet zo'n probleem.
Vervolgens de radarmotor en het opzetstuk waar deze op staat. Ook geen punt.
Zowel de bovenzijde van de hydrauliekkast, de tussenplaten van de mast als het opzetstuk en de radarmotor doorgeboord.
Opletten: Radarmotor en opzetstuk zijn massief resin (giethars), dus langzaam boren en geen stof veroorzaken.
Gietharsstof is rotzooi en je kan er allergische reacties van krijgen op den duur.
Motortje gezocht en gevonden in de "kan-ik-altijd-nog-wel-eens-gebruiken-kist".
Lang leve Dortmund waar je voor 'n prikkie motortjes met vertraging kan kopen. Deze draait met 1,5V ongeveer 70 RPM.
(Wat is ook alweer de correcte draairichting van een radar?)
Motoras was ovaal, heb ik afgeslepen (bijslijpen gaat niet) tot rechthoekig.
Messing pijpje erop gezet en met de tang zodanig in vorm geknepen dat hij over de motoras paste en meedraaide.
Op dat messingpijpje een dunner pijpje gesoldeerd, daarin een messing asje 1,5mm.
Dat gaat naar boven toe, door de tussenplaten, het opzetstuk en de radarmotor.
In het opzetstuk en de radarmotor een 2mm inwendig messing pijpje gelijmd.
Dit dient zowel als lager als passtuk om die twee netjes op elkaar te zetten en te houden.
Op de radarmotor een ringetje als glijlader en vervolgens het messing asje in de radarantenne drukken. 1,5V erop en draaien maar...
In de hydrauliekkast komt een houdertje voor een 1,5V batterij met een schakelaartje.
Dat wordt uiteindelijk met een messing stangetje aan de buitenzijde bedient.
Batterij vervangen is simpel omdat de onderzijde van de hydrauliekkast open is en de gehele unit straks vast zit aan het dekhuis.
Een "plaotie" zoals we dat hier in Salland zeggen:
(En ja, uiteraard wordt dat hele messing geval straks mooi wit gespoten...)