Deel 6
Even wat tijd besteed aan het zoeken naar een draaibankje. Ik heb er nu een staan om eens wat te proberen. Als het bevalt gaan we een leuke machine aanschaffen. Ik heb al wat gedaan aan de opbouw, maar ik krijg een tekening met de juiste hoeken voor de stuurhut. Daar zitten wat moeilijke hoeken in en het is makkelijker als ik van tekening e.e.a. kan overnemen.
Omdat ik voor het eerst zelf ga draaien wordt het voor mij een leuke leerschool. Ik heb als eerste 4 ringen van een 80 mm PVC buis gezaagd en deze in elkaar gelijmd. Uit elke ring heb ik steeds een stukje gezaagd om ze passend te krijgen.
Hoe bereken je dat nu?
De eerste ring is 80 mm rond x 3,14 = 251 mm.
De wanddikte is 1,7 mm per ring. De diameter moet dan afnemen met 2 x 1,7 mm = 3,4 mm.
Daarna gaat er per ring 1 x 3,4 mm x 3,14 af = 10,7 mm. Elke volgende ring moet dus als diameter hebben: 240,3 - 229,6 en 218,9 mm. Met de winkelhaak zet ik een startlijn en daarvandaan meet ik dan de hoeveelheid die ik ertussen uit moet zagen.
Vervolgens heb ik de ringen met de lintzaag doormidden gezaagd en daarna in de moederring gelijmd. Door het rekenen krijg je een hele strakke pasvorm. Daarna heb ik de zijkanten afgedraaid in de draaibank zodat deze mooi vlak zijn. De straalbuizen moeten 32 mm lang worden, maar ik heb de ringen bewust 5-6 mm langer gehouden. Dit om ruimte te hebben op de draaibank. Deze week heb ik tijd om ze verder af te draaien en op vorm te maken. De binnenkant is nu 67 mm, en de schroeven die erin komen zijn 65 mm. Aan allebei de kanten 1 mm ruimte dus mooi strak in de tunnels.
Maandag het messing halen voor de schottels, de tandwielen heb ik in Goes kunnen scoren. Dan hoop ik in de loop van de week de eerste draaisels te laten zien.