Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Hoi Ron, wil je slepers van alle aandrijvingen maken?
Zet dan nog maar even een radarboot bij je lijstje, daar is het allemaal mee begonnen he :P

Er is nog weinig aan te zien aan je boot, maar heb er alle vertrouwen in.

Deel 6

Even wat tijd besteed aan het zoeken naar een draaibankje. Ik heb er nu een staan om eens wat te proberen. Als het bevalt gaan we een leuke machine aanschaffen. Ik heb al wat gedaan aan de opbouw, maar ik krijg een tekening met de juiste hoeken voor de stuurhut. Daar zitten wat moeilijke hoeken in en het is makkelijker als ik van tekening e.e.a. kan overnemen.

stingray_11.jpg

Omdat ik voor het eerst zelf ga draaien wordt het voor mij een leuke leerschool. Ik heb als eerste 4 ringen van een 80 mm PVC buis gezaagd en deze in elkaar gelijmd. Uit elke ring heb ik steeds een stukje gezaagd om ze passend te krijgen.

Hoe bereken je dat nu?

De eerste ring is 80 mm rond x 3,14 = 251 mm.
De wanddikte is 1,7 mm per ring. De diameter moet dan afnemen met 2 x 1,7 mm = 3,4 mm.
Daarna gaat er per ring 1 x 3,4 mm x 3,14 af = 10,7 mm. Elke volgende ring moet dus als diameter hebben: 240,3 - 229,6 en 218,9 mm. Met de winkelhaak zet ik een startlijn en daarvandaan meet ik dan de hoeveelheid die ik ertussen uit moet zagen.

Vervolgens heb ik de ringen met de lintzaag doormidden gezaagd en daarna in de moederring gelijmd. Door het rekenen krijg je een hele strakke pasvorm. Daarna heb ik de zijkanten afgedraaid in de draaibank zodat deze mooi vlak zijn. De straalbuizen moeten 32 mm lang worden, maar ik heb de ringen bewust 5-6 mm langer gehouden. Dit om ruimte te hebben op de draaibank. Deze week heb ik tijd om ze verder af te draaien en op vorm te maken. De binnenkant is nu 67 mm, en de schroeven die erin komen zijn 65 mm. Aan allebei de kanten 1 mm ruimte dus mooi strak in de tunnels.

Maandag het messing halen voor de schottels, de tandwielen heb ik in Goes kunnen scoren. Dan hoop ik in de loop van de week de eerste draaisels te laten zien.

stingray_12.jpg

Laatst bewerkt:
ik wachte al heel lang op je update van de Stingray maar het ziet er goed uit..

Ik blijf kijken en volgen
en vooral lezen.....

Mvg,
karsten

Herkenning van de 4 schepen.

Even ter info, hoe herken ik de 4 schepen zonder hun naam te zien? Ze lijken toch veel op elkaar? Omdat ik hoog en droog werk bij ECT op de brugkraan, kan ik niet altijd hun naam lezen.

De SD Shark heeft als enige zijn naam op beide zijden van de "kont".
De SD Stingray heeft als enige zijn ramen achter op de opbouw met zwart erom heen geschilderd.
De SD Seal heeft als enige zijn schijnwerpers niet achter op de stuurhut, maar in de mast.
De SD Seahorse heeft dit allemaal niet, dus....

Deel 7

Ik heb gisteren een poging gedaan om de straalbuizen van de schottels te maken. Omdat het het eerste concrete is dat ik op een draaibank heb gemaakt heb ik het resultaat voorgelegd aan de leden op de club en hun mening was: Goed gedaan!

Altijd lekker als je een pluimpje krijgt van leden die het vaker hebben gedaan. Ik moet ze nog plamuren en dan nog een keer schuren, maar om niet alleen het eindproduct te laten zien, hierbij de foto's. Vanavond het messing halen voor de rest en dan morgen weer verder op de draaibank. Eindelijk komt er leven (aandrijving) in.... De tunnels zijn 80 mm buiten en 67 mm binnendiameter.

stingray_13.jpg

stingray_14.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Je hoef je zeker niet te schamen voor wat je heb gedraaid. Viel het mee om voor de eerste keer te werken met een draaibank? Ik zit er zelf ook aan te denken om er een aan te schaffen.
Mijn complimenten nog voor het overige werk, ziet er mooi uit.

Groeten,
Peter

Hoi Peter,

Het valt best mee als je op weg wordt geholpen met een paar goede tips. Ik heb ook wat kopieën kunnen maken uit een handleiding van een EMCO machine. Staan wat tips in over het zelf slijpen van beitels. Verder is het trial and error... De eerste ring wilde ik te snel doen, teveel beitel tegen de ring en dat ging dus mis. Gelukkig kon ik de buitenste ring eraf zagen en vervangen waardoor ik de 2e poging meer succes had. Al doende leert men toch? Nog hulp nodig met de electronica? En kan ik je verleiden om een keer bij onze vereniging te komen kijken?

Groeten Ron

Hallo Ron,

Ben nog niet aan de eletronica toe. Ben nu bezig met de schoorstenen met rookgenerators en heb ook de lampen op de reling gesoldeerd (moet wel gaan branden). In pricipe bereid ik alles wel voor qua eletronica zoals de doorvoer van de draden. Ik neem aan dat je bij Modelboten Vereniging Hoogvliet zit. Ik heb daar weleens aan zitten denken om langs te gaan maar het ontbreekt me wel eens aan tijd door 3x per week voetballen met die kleine en de roosterdiensten die ik loop en de opleidingen die ik op het moment volg. Ik moet ook nog een keer langs Jan gaan. Probeer wel om een half uurtje per dag te bouwen. Op welke avonden zijn die bijeenkomsten trouwens en is het ook iedere zondag varen?

Groeten,
Peter

kijk dat is mooi dat iemand zo de sd boten uit mekaar kan houden...de vs hamburg en de vs rotterdam herken ik altijd aan de schoorstenen. want bij de 1 loopt die door in een hoek schuin naar buiten en bij de ander is dat veranderd en lopen ze alleen omhoog.(zijn wel meer dingen maar dat valt het meeste op van grote afstand)

De VS Rotterdam heeft ook een nieuwe radar. Die hebben ze tegen de Erasmusbrug aan kapotgevaren. Bovenste stukje mast laag in eens aan dek.... Ik zag op Tugspotters dat de RT Rob bijna gaat proefvaren en dat de andere RT (die zie je op de foto erachter) ook al aardig opschiet. Nu moet ik weer eens gaan opschieten met de Stingray. Het vaarseizoen nadert en dan zijn we weer wat tijd kwijt aan de demonstraties die we gaan geven.

Laatst bewerkt:
Deel 8

Ik heb een draaibankje van Martin overgenomen en daarmee verder gegaan waar ik gebleven was.

stingray_15.jpg

Ik heb deze week al wat kunnen doen en vanmiddag de 1e schottel in ruwe vorm af. Ik moet alleen een boorkop kopen voor mijn draaibank om de assen te kunnen plaatsen.

De torpedo heb ik als volgt gemaakt. Eerst een stuk rond 28 mm in de vierklauw geplaatst. Aan de zijkant een gat 18 mm rond gedraaid. Hier komt dan later het staande gedeelte in. Daarna heb ik de kant waar het lager moet komen uitgedraaid en op diepte gemaakt. De eerste passing van het lager was goed, maar er stond net teveel druk op om het lager nog te laten draaien. Een klein randje aan de binnenkant laten staan en het vlak waar de kogels tegenaan lopen iets verdiept. Daarna het huis waar de tandwielen komen uitgedraaid en een rand gemaakt waar het deksel in valt. Het deksel had ik al op mijn vorige machientje gemaakt dus alles bij het huis daarop aangepast.

stingray_16.jpg

Het staande gedeelte was 22 mm zeskant. Dit heb ik eerst rondgedraaid op 20 mm. Dit is de grootste maat van de schacht. Daarna heb ik aan de onderkant een rand gemaakt van 18 mm rond. Deze past nu in de torpedo. Daarboven heb ik een kraag gemaakt die op de torpedo leunt. Erboven heb ik een stuk verdund om meer water op de schroef te krijgen. Eerstvolgende wordt de steun in de boot waar de schottel in komt te draaien. Dit wordt gemaakt uit 50 mm rond messing.

Omdat het het eerste project is met de draaibank ben ik niet ontevreden....

stingray_17.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Volgens mij hoef je je eigen niet te schamen voor je draaiwerk. Ziet er mooi uit man! Trouwens mooi draaibankje.

Groeten,
Peter

Ziet er goed uit, ik wou dat ik een draaibank had en zo kon draaien, ik heb er wel een die ik mag gebruiken op de club, maar ik kan het nog niet zo goed.

Bart

hallo ron

het word wel mooi he, je doet het goed, en zeker als het je
eerste projekt is.

m vr gr jan

Hallo Ron,

Nou hij gaat zeker lekker ziet fraai uit zo ;) Mis m'n bankje nu al :D kan geen kleine asjes meer draaien haha althans niet onder de 3 mm dus dat wordt een spantangenset aan schaffen :). Maar des al niet te min keep up the good work zoals de fransen zeggen

Gr Martin :D

Hallo Ron,

Dit ziet er al zeer gevorderd uit, betreft de onderbouw :-)
Zou zeggen ga zo door...

Ook je schottels zien er pienter uit, is dit vanuit de originele 1/1 tekening gemaakt ?
Hoe ga jij de waterdichtheid tegemoet ?
Hier ben ik nog niet over uit namelijk !.

Ben erg benieuwd en zal dit draadje nu zeker blijven volgen.
Dit is voor mij een goed voorbeeld, voor in mijn Karl.

Hoi Marten,

de assen komen in een vrij nauwe schacht vol met vet. De grote as probeer ik met een O-ring dicht te maken. In de as komt een gleuf waarin de O-ring komt. Met een beetje vaseline hoop ik dat het voldoende is. Ik hoop dat ik deze week de eerste zover klaar heb om e.e.a. te testen. Moet nog even een 3 mm tapje scoren om de borgen te kunnen plaatsen.

Hallo Ron,

Bedankt voor je antwoord :-)

Ben erg benieuwd als je de test gedaan hebt, hoe ze zich gedragen.
Met name de tandwielen onderin.

Succes alvast ;-)

hallo alle die dit gaan maken.

ik heb er ook een paar gemaakt, en als dichting een simmerring er in.
dit werkt zeer goed .
ook een eenvoudige montage.

gr jan

Back