Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Hoi Peter,

Ik doe net als jij mijn best, maar na het zien van jouw "Smitje" licht de lat wel hoog natuurlijk.... Kost me gewoon een jaar extra, om ook maar in de buurt te komen.

Gr. Ron

Ron ziet er prima uit hoor.
Ook al kost het je een jaar extra het is toch de moeite waard,
want je heb dan een mooie boot om naar te kijken en mee te varen;)

Update

Op 12 december heb ik proefgevaren met de nieuwe schroeven eronder. Omdat de PVC straalbuizen erg lastig zijn om te bevestigen heb ik één van onze leden gevraagd of hij materiaal had om messing buizen te maken. Hij had nog wel iets liggen. Op dinsdag kwam een collega van hem al aan met de straalbuizen die hij (zo hoorde ik) op zaterdagmiddag al klaar had. Hij is bankwerker, daar kan ik nooit tegen op. ANDRE BEDANKT!! Verder zit in één van de schottels een piepend geluid. Ik ga ze demonteren en dan voorzien van 2 extra lagers, zodat de verticale as beter loopt. Met de nieuwe schroeven had ik wel voldoende kracht en snelheid en bij het draaien kon ik zelfs het dek wassen, terwijl het achterschip nog dieper moet komen te liggen. Had alleen de bluspomp gemonteerd en afgeknepen, maar er kwam toch water door. Even kijken of het de pomp is of de aansluiting. Moet verplicht een keer in bad dus...

stingray_26.jpg

De straalbuis met de schroef, nu nog aftoppen.

stingray_27.jpg

Het achterdek erop gelijmd en het dakje van de stuurhut is af.

stingray_28.jpg

De nieuwe straalbuis van messing met de PVC-variant ernaast.

Laatst bewerkt:
Update...

@Rob,

Had al eens zitten kijken bij jouw nieuwbouw voor Iskes. De schaal spreekt me erg aan. Ik wilde met dit model kijken of ik zelf een schottel boot kon maken. Nu het er toch wel erg op begint te lijken zal de volgende een slag groter worden. Ik heb dit model nu schaal 1:40, omdat bij mislukken de Graupner schottels type II zouden passen.

Afgelopen week heb ik de schroeven getopt. De 75 mm schroeven blijken na nameten maar 72,5 mm te zijn en zijn dus passend voor 75 mm tunnels. Ik heb de schroef op een tapje gezet en dat in de klauwplaat gezet. Op de beitelhouder heb ik een hobbymachine gefixeerd met een 12 mm schuurkop erop. Dan voorzichtig met 0,2 mm per keer de schroeven getopt. Steeds de temperatuur in de gaten houden van de bladen en als ik ze warm vond, lastte ik een kleine pauze in om daarna verder te gaan. De binnen kant van de tunnel is 67 mm, dus ik heb ze tot 65 mm afgetopt. Hierdoor heb ik rondom 1 mm speling. Het kan natuurlijk nog veel strakker gemaakt worden, maar als er onverhoopt iets in de schroef komt en een blad krijgt een tik, heb ik nu wat speling. Anders slaat het gelijk vast met weet ik wat voor gevolgen van dien.

stingray_29.jpg

Ik heb vanmorgen (voordeel volcontinue) de eerste schottel voorzien van zijn straalbuis. Het was even puzzelen (1,5 - 2 uur) maar toen kwam het goed. Ik heb 2 stiften van 3 mm messing door de straalbuis geboord en in het onderste huis van de schottel. Na uitlijnen met stripjes van 1 mm tussen de afgetopte schroef en de straalbuis alles vastgesoldeerd met een vlam. Aan de bovenzijde heb ik een plaatje messing in vorm gebogen en in de mantel een gleuf gezaagd waar deze in ligt. Ook dat allemaal met een vlammetje vastgesoldeerd. Hopelijk na het weekeinde de 2e afmaken...

stingray_30.jpg

Laatst bewerkt:
Dag Ron. De schroef pas maken heb je goed gedaan het gaat gauw te grof. Om de steunen op de sraalbuis te maken neem ik een houten schijf binnen dia straalbius met as gat dan de verdeling van de steunen in het hout gezaagd dat soldeerd ook goed.
Grt Rob.

3e vaart

Nadat ik half december al een 2-tal keer had gevaren met de schottels, maar zonder tunnels, was dit de 3e keer. Na zijn de schottels zover af, dat de schroeven getopt zijn, de tunnels gemonteerd en de steunen gemaakt. Op de eerste vaardag van de MBV Hoogvliet de boot eens laten varen. De diepgang is nog niet in orde, de ankerkluizen horen net boven water te liggen, maar sturen en varen gaat goed. Al met al vind ik het vaarbeeld oké. Ik probeer in Duitsland wel nog een set 1:2 conisch mee te nemen en dat te proberen voor net iets meer gang om het dek te kunnen wassen.

stingray_31.jpg

stingray_32.jpg

Laatst bewerkt:
stingray

hallo ron

dit ziet er al goed uit, gaat in orde komen.
noch een beetje passen en meten.

m vr gr jan

De foto's uit het water zijn niet veel anders hoor. En Herman nog bedankt voor de foto's. Het wachten is even op de tekeningen van de mast, die komen eraan als het goed is. De rest kan ik aan boord gaan opmeten, als ik een keer tijd heb om aan boord te gaan. Langzaam maar zeker wordt het wel wat................................... hoop ik!

Ik heb nog een foto van de mast en lier van de Stingray.. Heb je daar wat aan?

Hoi Botter,

Ik heb 10-tallen foto's van het schip, maar alles is welkom. Ik moet nu vooral de maten gaan nemen om verder te kunnen bouwen. Hopelijk kan ik vanavond weer even aan boord gaan, mits ze op de kop liggen bij de Europahaven.

Groeten, Ron

Hoi Botter,

gave foto's. Wel lef om met zoveel volk aan boord een dergelijke manouvre te maken. Ik ben laatst aan boord geweest en heb e.e.a. weer opgemeten. De bemanning leest mee in dit verslag weet ik nu en wil hun dan bedanken voor de gastvrijheid. Ik heb nu andere tandwielen en hoop zo meer kracht te ontwikkelen. Dekwassen lukt al vooruit, na de kleine ingreep hopelijk ook net als op de foto's. Ben alleen heel erg druk om echt voorderingen te maken. Moet mijn Smit Duitsland ook nog klaar maken voor het vaarseizoen dat op koninginnedag begint.

Groeten, Ron

Filmpje van de MBF werkschependag

Beste allemaal,

Ik heb een filmpje van het varen op de werkschependag. Jammer dat de cameraman niet het dekwassen erop heeft gezet. Het vaarbeeld is met de nieuwe 2:1 tandwielen 100% in orde. Kijk zelf maar. Ik heb de boot eens goed op zijn kop gegeven en de techniek lijkt het te houden.

S0KfVUgHKEs[/media] - Modelbouwforum werkschependag 2

Groeten, Ron

Laatst bewerkt door een moderator:
Stapje verder

Ik heb de afgelopen 2 weken weer veel kunnen doien, alleen is het niet allemaal even zichtbaar. Ik heb de onderkant in de epoxy plamuur gezet en daarna speigelglad gesschuurd. Ik moet zeggen dat het schuren veel tijd heeft gekost, maar dat deze plamuur absoluut top is wat betreft afwerken. Ik heb het 48 uur de tijd gegeven om helemaal uit te harden en heb aardig wat schuurpads verbruikt, maar het resultaat was belangrijk. Daarna ben ik begonnen om de fenderhouders aan te brengen. Dit heb ik gedaan met 4 x 4 mm hoekprofiel. Om het achterschip heb ik het gebogen met een verfföhn. Het voorschip en de bovenrand moet nog, maar ik had (uit hetzelfde vak) helaas 2 verkeerde profielen meegenomen. Kost me weer een ritje modelbouwshop. Verder ga ik het achterdek verschansen. Dit moet omdat de fendering een stukje doorloopt. Ik probeer gelijk de deuren op het achterschip semi-werkend te maken. Ik heb een paar goede foto's daarvan dus dat moet lukken. Nu nog de mallen maken voor de beplating van de verschansing en dan kan de boot in de primer gezet worden voor zijn eerste verflaag. Op 26 juni a.s. hebben we een vaardag en dan hoop ik dat de boot alweer wat meer lijkt. Btw: JULLIE ZIJN DAAR VAN HARTE WELKOM MET OF ZONDER BOOT!! Zie mijn draadje in het schipperscafé: open vaardag Model Boten Vereniging Hoogvliet

stingray_33.jpg

Laatst bewerkt:
Back