Deel 10
Na de zomervakantie ben ik weer verder gegaan met de Stingray. Als eerste heb ik de 2e schottel gemaakt, door de 1e te kopiëren. Omdat ik er al één had gemaakt ging de 2e erg voortvarend. Na ongeveer 2 weken had ik de 2e klaar en kon ik nagaan denken over de plaatsing en aandrijving.
Als eerste heb ik daarvoor 2 plankjes gemaakt waar de schottel op vast zit geschroefd. Daarna heb ik beiden voorzien van een steunlat aan de onderkant en heb ze in de juiste hoek gezet. Doordat ik 2 losse plankjes had ging het uitlijnen en monteren erg vlot. De huizen waar de schottels in draaien heb ik met epoxy in de romp vastgelijmd. Daarna heb ik de plakjes verwijderd en de huizen nog een keer nagegoten. Een supersterke en (niet geheel onbelangrijk) waterdichte verbinding.
Op de plankjes heb ik 2 steunen gemaakt voor de motoren. Om snelheidverschil te voorkomen hebben ze dezelfde draairichting, maar staan er 1 achterstevoren. Ik had hierom bewust motoren gekocht met een dubbele as. Na alles uitgelijnd te hebben was het tijd om de aansturing met de servo's te gaan maken.
Na een eerste passing merkte ik dat als ik de tandwielen óp de servo schijven zou maken, er erg weinig ruimte over zou zijn onder het dek. Om later geen problemen daarmee te krijgen heb ik de tandwielen iets opgeruimd en passend gemaakt onder de schijven. (Heerlijk dat je op zo'n moment kan beschikken over een draaibankje!) Na alles goed vast te hebben gezet moesten ze worden uitgelijnd met de schottels. Met een malletje van karton heb ik de posities bepaald en daarna uit hout een juiste steun gemaakt. De servo's zijn iets diagonaal geplaatst om voldoende ruimte te maken. Verder heb ik afstandbussen gemaakt zodat de servo op de juiste hoogte komt. Normaal plaatsen ging niet vanwege de hoogte, dus vandaar de op zijn kop montage!
Het witte tandwiel boven op de schottel heb ik iets moeten afdraaien anders haalde het tandwiel van de stuurservo de schottel niet. Dit heeft overigens geen effect gehad op het functioneren.
Tijdens de Furieade heeft de boot gevaren met 5 blads 60 mm schroeven, zonder de straalbuizen. Het stuurt heel erg goed, maar ik mis te weinig stuwkracht. In een ander draadje advies gevraagd, omdat de zelfbouw schroeven niet naar mijn zin zijn.