Bouw van de SD Stingray van Kotug / Boluda

Ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig. De tuin gaat op de schop en ik post weer als ik de schottel inclusief schroef compleet heb, anders is er geen lol aan. De spullen heb ik allemaal in huis en nu moet alles samenkomen.

Ik houdt jullie echt wel op de hoogte.

Deel 9

Hier zijn dan de beloofde foto's van de schottels.

stingray_18.jpg

stingray_19.jpg

stingray_20.jpg

Close-up van de schroef

Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Mooi stukkiie werk hoor ziet er deftig uit.Kom binnenkort toch eens een keer bij je kijken op de vereniging.

Groeten,
Peter

Ik neem aan dat je het kunststof tanwiel wil gebruiken voor de aandrijving.
Waarom neem je geen tandriemen zoals Leen Boers ze heeft gebruikt bij z'n Maersk Master?
Is veel geluidlozer, en ik verwacht dat je makkelijker je vermogen over kwijt kan.

De riem is bij mij vervallen omdat ik ze erg veel ruimte vond innemen. Kan zijn dat er kleinere op de markt zijn, maar op de beurs zag ik deze conische tandwielen voor een redelijke prijs. Verder heb ik zo gelijk een vertraging 1:3. Dat de andere van messing zijn is gewoon wat er voor handen was. Had ik de bovenste ook in messing kunnen kopen had ik dat gedaan, maar die kosten het 6-voudige van wat deze kosten.

Ik ben helaas niet in de positie dat ik alles maar kan bestellen. Ben al blij dat ik een draaibank bij elkaar heb gekregen. Verder wil ik een betaalbare boot neerzetten anders had ik net zo goed alles kant en klaar kunnen kopen.

Wat ik wil laten zien is wat ik doe en hoe ik met de beschikbare middelen iets maak. Mocht er later iets toch niet juist blijken kan ik het altijd nog aanpassen.

Laatst bewerkt:
Ron,

Mooi stukje werk ;) en zoals ik het kan beoordelen heb je ook je eigen schroeven gemaakt ? Althans daar lijkt het op. Het bespaard je een hoop centen en het is echt niet zo moeilijk. En het vaart als de brandweer :D

En hoe heb je de pvc straalbuis vast gekregen ?

Gr Martin :D

De schroeven heb ik inderdaad zelf gemaakt. Weet nog niet hoe het gaat varen, maar ik hoop dat het niet voor niets is geweest.

De PVC pijp heb ik aan de bovenkant vastgemaakt door een stukje messing zowel in de schottel als in de pijp te boren en verlijmen. Er komt nog een nettere oplossing met een plaatje met schroefjes, maar voor nu kon ik het geheel ven uitlijnen voor de schroeven. Aan de onderkant heb ik 2 hakjes gemaakt, maar deze zijn nog niet naar teveredenheid. Even kijken voor bredere strip messing 1 - 2 mm dik en dan uit 1 geheel maken.

Het gaat niet zo vlot aangezien de hele tuin op de schop is gegaan en het einde komt nu in zicht....

Ik heb niet veel tijd, ivm de tuin. Maar er komt snel een update, hopelijk met foto's van de eerste vaart met 1 schottel en ja de schroef is zelf gemaakt.

Laatst bewerkt:
Deel 10

Na de zomervakantie ben ik weer verder gegaan met de Stingray. Als eerste heb ik de 2e schottel gemaakt, door de 1e te kopiëren. Omdat ik er al één had gemaakt ging de 2e erg voortvarend. Na ongeveer 2 weken had ik de 2e klaar en kon ik nagaan denken over de plaatsing en aandrijving.

stingray_21.jpg

Als eerste heb ik daarvoor 2 plankjes gemaakt waar de schottel op vast zit geschroefd. Daarna heb ik beiden voorzien van een steunlat aan de onderkant en heb ze in de juiste hoek gezet. Doordat ik 2 losse plankjes had ging het uitlijnen en monteren erg vlot. De huizen waar de schottels in draaien heb ik met epoxy in de romp vastgelijmd. Daarna heb ik de plakjes verwijderd en de huizen nog een keer nagegoten. Een supersterke en (niet geheel onbelangrijk) waterdichte verbinding.

stingray_22.jpg

Op de plankjes heb ik 2 steunen gemaakt voor de motoren. Om snelheidverschil te voorkomen hebben ze dezelfde draairichting, maar staan er 1 achterstevoren. Ik had hierom bewust motoren gekocht met een dubbele as. Na alles uitgelijnd te hebben was het tijd om de aansturing met de servo's te gaan maken.

Na een eerste passing merkte ik dat als ik de tandwielen óp de servo schijven zou maken, er erg weinig ruimte over zou zijn onder het dek. Om later geen problemen daarmee te krijgen heb ik de tandwielen iets opgeruimd en passend gemaakt onder de schijven. (Heerlijk dat je op zo'n moment kan beschikken over een draaibankje!) Na alles goed vast te hebben gezet moesten ze worden uitgelijnd met de schottels. Met een malletje van karton heb ik de posities bepaald en daarna uit hout een juiste steun gemaakt. De servo's zijn iets diagonaal geplaatst om voldoende ruimte te maken. Verder heb ik afstandbussen gemaakt zodat de servo op de juiste hoogte komt. Normaal plaatsen ging niet vanwege de hoogte, dus vandaar de op zijn kop montage!

stingray_23.jpg

Het witte tandwiel boven op de schottel heb ik iets moeten afdraaien anders haalde het tandwiel van de stuurservo de schottel niet. Dit heeft overigens geen effect gehad op het functioneren.

Tijdens de Furieade heeft de boot gevaren met 5 blads 60 mm schroeven, zonder de straalbuizen. Het stuurt heel erg goed, maar ik mis te weinig stuwkracht. In een ander draadje advies gevraagd, omdat de zelfbouw schroeven niet naar mijn zin zijn.

Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

Dit ziet er zeer goed uit :) mijn complimenten.

Die bühler motoren maken niet veel toeren op 12V.
Meen iets van 3100 RPM onbelast.

Mocht je meer kracht uit je thrusters willen halen, dan zal er zeker een andere motor op moeten komen.

Ik heb deze motoren nu ook in mijn Happy Hunter van robbe zitten.
Daar zitten 2x 4-blads schroeven onder van 60mm.
De aandrijving is direct, maar ook door te weinig toeren niet echt veel trekkracht.
Het vaarbeeld is overigens wel in orde, maar mis nu zeg maar de reserves die je als sleper nodig hebt.

Mocht ik iets tegenkomen van motoren met een dubbele as en met genoeg toeren...
Dan laat ik je het weten ;)

Succes verder...

mooie schroeven

Ziet er goed uit Ron,
Hoe heb jij die schroeven gemaakt? Ik heb er twee voor mijn Oceanic (afgetopte 80 mm dia) maar ik vind ze niet erg op het origineel lijken, laat eens wat zien als het kan?
grt
Hawser

De schroeven die eronder zitten had ik nog liggen. Ik heb onder algemene modelbouw een draadje geopend over schroeven zelf aftoppen, waar al nuttige tips op staan. Het maken van schroeven liep vast op het zagen van groeven in de naaf om de bladen in te solderen. Het lukte niet om exact 4 gelijke zaagsneden te maken. Je hebt daarvoor een freesmachine op een draaibank nodig en dat heb ik helaas niet. Pogingen om het met wat eenvoudiger hulpmiddelen te doen lukten niet. Nu is het plan om 75 mm 4 blads schroeven te kopen en deze te toppen naar 65 mm. Mocht iemand de naven kunnen en willen maken voor mij hoor ik het graag.....

Deel 11

Ik heb als aanvulling op mijn laatste verslag een extra foto. Hierop is duidelijk de ingebouwde servo's en motoren te zien. Ik werk hier nog met de oude techniek met 180 graden draaien en voor / achteruit. Bij een volgend project ga ik zeker met Marten's techniek aan de slag.

stingray_24.jpg

Verder ben ik gestart met één van de twee moeilijkste bouwdelen, nl. de stuurhut. Omdat er erg veel hoeken in zitten die met elkaar in lijn moeten staan is het een erg complex geheel. Verder moet ik vanuit 4 aanzichten de juiste maten bepalen. De stelling van "pietapengras" (pythagoras) is weer veelvuldig toegepast. Soms kom ik niet helemaal uit en dan los ik het op door de maten die ik wel heb uit te snijden en dan te verlijmen en daarna de vulstukken op maat te maken. Kost wel veel tijd, maar het resultaat is er dan wel naar. Op de foto mist alleen nog een stuk dak, maar dat doen we als we weer een dagje vrij zijn. de boot begint wel meer te "smoelen". Gelijk even een foto naar Kotug sturen....

stingray_25.jpg

Laatst bewerkt:
Back