Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Graag jullie advies/ideeën over liggers, indekking enzovoort... Stabilo en kielvlak indekken of gewoon hout??

Is een enkelvoudige v-stelling of meervoudige v-stelling beter qua stabiliteit en vliegeigenschappen? Wil graag thuis mijn schuimkernen voorbereiden en dan onder begeleiding van wat ervaren personen de boel vacuumbaggen bij de NLC.

Bernard

Voor VV ? Gewoon hout. 2mm balsa, lakken. weeg nix, en qua vliegeigenschappen ........ontloopt elkaar niet extreem.

Meervoudige V stelling (poly wing). Draait en gooit beter. Geen extreem verschil qua gooihoogte, wel meters. Poly is ook kleinere delen baggen, makkelijk aan elkaar te bevestigen met wat glas en eboxy.
 
Voor VV ? Gewoon hout. 2mm balsa, lakken. weeg nix, en qua vlieeigenschappen ........ontloopt elkaar niet extreem.

Meevoudige V stelling (poly wing). Draait en gooit beter. Geen extreem verschil, wel meters. Poly is ook kleinere delen baggen, makkelijk aan elkaar te bevestigen met wat glas en eboxy.

Word wel een R/C dlg....
 
Voor een mini zou ik idd beginnen met houten stabilo en kiel, lekker makkelijk!

Ik heb Joris hele mooie staartjes zien maken van zelf geschuurde kerntjes, wellicht kan hij daar wat meer over toelichten

Als je voor schuim gaat zou ik op stabilo alleen een strookje ud onder en boven gebruiken, en op het kielvlak ud en een liggertje van de romp naar beneden.

Vleugels idd poly
Mimi vleugeltje doet het erg leuk als eerste glas vleugeltje
 
haha, ik rij al motor sinds mn 18e. Midlife zou ik nog moeten krijgen maar daar heb je geen tijd voor met dlg.
Grappig dat je veel mensen precies dezelfde hobby's terugvindt. Nog heel lang kunnen volhouden om 2-takt te rijden (laatste een Aprilia 250). Nu komen er geen meer op de markt helaas..
 
Grappig dat je veel mensen precies dezelfde hobby's terugvindt. Nog heel lang kunnen volhouden om 2-takt te rijden (laatste een Aprilia 250). Nu komen er geen meer op de markt helaas..
Fotos van mijn werkplaats hier: http://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/3652399

Links onder de koffer nog net in beeld van mijn Yamaha 900 diversion (200.000 + op de teller lol). Links bovenin wit met rood de tank van mijn eysinck record 50 cc uit 1963, met daarachter een niet zichtbare DKW Hummel en een Berini M35, uit ongeveer dezelfde tijd. Ach ja, hobbies, je moet toch iets doen in je vrije tijd als je 50 uur per week werkt. [emoji4]
 
Potjandriedubbletjes 't vergte toch heel wat uurtjes om alle kernen klaar te zetten, maar vanavond eindelijk de eerste serie staartstukjes uit kunnen pakken.

De verticale een beetje zwaar met 4,2 gram, maar zit ook een liggertje in van 0,5x3mm carbon. Duurzaamheid telt ook mee, want reparaties voegen ook gewicht toe :)

hoogteroertje op 3,3g. Volgende keer iets minder lang op de knop van de verfspuit rammen dus, maar ben wel tevreden.

Mooie aanwinst voor de "MiMi2" blij blij blij :banana:

Nu gaat een setje voor m'n fullsize in de zak. Ben benieuwd :)

DSCN8751.JPG
DSCN8752.JPG
DSCN8753.JPG
DSCN8754.JPG
DSCN8757.JPG
 
pff, 't zit er in...

DSCN8758.JPG


Moet echt iets aan m'n werkwijze doen. gaat vanalles mis. knoeiboel maken, glasweefsel op buitenkant van de mylar rollen, aanklungelen met UD-carbon strookjes die weer loslieten/verschoven, microblaoon mix vergeten in de plek voor de hardpopints de drukken.. alles on the fly weer hersteld, 2x epoxy bijgemengd. LoL...

Layup is ook wel een beetje complex. toch maar volgordes op een lijstje zetten.
 
Inderdaad, soort van minimale disser op de plek waar buigstijfheid niet belangrijk is, maar torsiestijfheid wel. 't is een experiment, kan me niet herinneren het ergens eerder gezien te hebben.

Ik heb nog een ongebruikt stukje schuimblok over voor een XL stabilo. Denk dat ik vanavond mijn idee met de holle kern/honingraat eens op uitprobeer. Als ik daar 2 gram op kan besparen is het de extra moeite wel waard.

-Brian, dit setje is 100% alcohol vrij. Weten we nu dus ook wat er mis is gegaan.
 
Groene staartsetje begin deze week al uitgepakt en tijdje in de hotbox-tostiijzer gehad. samen 14 gram, maar niet zo buigstijf als gehoopt. heb beide 1/4 breedte van een 38grams ud carbon tape gebruikt, maar dit blijkt toch wat te weinig.

Ik ga ze eens opnieuw maken, wat minder verf er op, meer carbon en overtollig epoxy dit keer met wcpapier in de vacuumzak wegnemen. echt zo droog maken als ik kan, moet echt lichter en sterker kunnen.
 
Gisteravond nieuwe poging staartstukjes. Dit keer baggen op z'n mexicaans. ;)

Twee complexe verticale staartstukken voor de 1,5m en een nieuw horizontaaltje voor de MiMi... alles binnen de tijd klaar dat de enkele menging epoxy dik begon te worden.

Had de vorige keer de UD carbon strookjes op de kern gelegd, dat werd een zooitje.
Dit maal eerst het mylar natmaken, droge carbon er op leggen, even aandrukken, schutvel eraf, even narollen met epoxy en verder met het glasweefsel er over. veel betere volgorde en het verschuift niet meer. Carbon zit nu ook aan de buitenkant van het laminaat en zal meer buigstijfheid geven.

Ik laat ze tot morgenochtend zitten. niet zo warm op zolder en wil deze set wel goed hebben.
 
Uitpaktijd :)
PVA op de mylar lost echt geweldig. die houden we er in!
PVA aanbrengen heb ik nu ook een fijne methode. Een kortharige vachtroller op zijn kant in de PVA leggen, vervolgens een keer heen en weer over de ingewaxte mylar.... klaar.
Geen bubbles, geen strepen

Nieuwe verticale. verf er lekker licht op. dubbele hoeveelheid UD carbon:
DSCN8760.JPG



Toch nog wat zwaarder dan gehoopt. Veel meer epoxy kan er niet uit, de structuur van het glasweefsel laat zich al een beetje zien:
DSCN8761.JPG



Rechts de vorige versie. Liksonder de XL variant met 7,8gram gewicht.
DSCN8762.JPG



Straks de nieuwe horizontale in de zak. Hoop dat die ook zo goed lukt :)

Wat zal ik doen, De XL verticale op de Twister romp met ZoneV2 installeren of de lichtere kleine?
Kan ook eerst de grote doen en fatsoenlijk leren lanceren en later eens switchen.
 
Back
Top