Bouw van een fijn zwevertje

Als de onderkant van de vleugel en het stabilo op 1 lijn zitten ('geen instelhoek') dan heb je er eigenlijk toch 1! Bij dit soort profielen met een 'platte' onderzijde maakt de koorde dan toch een instelhoek, meestal van een graad of 1.5 tot 2. En dat komt aardig in de buurt van wat je nodig hebt.
Arthur, leg dat eens uit... ik ben deze theorie nog nooit tegengekomen.

Ik zou nog eerder denken, omdat de voorlijst afgerond is, ligt het beginpunt van de koordelijn dus iets boven de raaklijn (het vlak waar de vleugel op ligt). De profielkoorde is immers de lijn die het voorste en het achterste punt van het profiel met elkaar verbindt.
Dat zou dan eerder betekenen dat er een negatieve instelhoek was.
 
Hoi Bart,

Als je in een willekeurig profielprogramma een profiel tekent, dan zul je zien dat er een hoek zit tussen de koorde van het profiel en de onderzijde van het profiel: de koorde loopt naar de voorkant van de voorlijst.

tl56.gif


Als je nu een rechte romp bouwt (zoals de meeste doosrompjes en ook dit project) en daar zowel het (plank)stabilo en de vleugel op plaatst:

- het stabilo is vlak en heeft de instelhoek van de romplijn = 0
- de vleugelonderkant is vlak. Maar op moment dat je die zover kantel dat deze vlak aanligt maakt de koorde een hoek

---> voila de instelhoek :-)

Kijk maar wat er met de koorde in bovenstaand plaatje met instelhoek 0 gebeurt als je het profiel gaat steunen op de vlakke onderkant, dat scheelt toch wel een paar graden.

Kortom - de bouwer bouwt wel degelijk een instelhoek in.

Arthur
 
Dank je... ik was het al op het spoor maar ik redeneerde de verkeerde kant op.
Is geheel duidelijk!
Het profiel dat in dit bouwdraadje wordt getoond is wat simpeler met een rechte intrados (onderkant), maar dat maakt niet uit - zolang er sprake is van afronding van de voorlijst zal er inderdaad toch een instelhoek zijn.
 
Jawadde, nu bouw ik al jaren toestelletjes zelf bedacht of uit bouwdozen, maar zover in de theorie van het vliegtuigbouwen heb ik me nog niet verdiept. In het kort mijn manier van ontwerpen:
ik heb een idee
neem wat hout van het schap
begin te bouwen
electronica erin
ik zal eens zien of het vliegt
als het model mij aanstaat en het vliegt redelijk, bouw ik het meestal
opnieuw met wat verbeteringen.
Zijn ze zo meer dan 100 jaar geleden ook niet begonnen ??
 
Zijn ze zo meer dan 100 jaar geleden ook niet begonnen ??
Jazeker... maar ik hoop toch iedere keer dat het me geen 100 jaar kost om een goed werkend vliegtuig te krijgen... om maar niet te spreken van al die crashes in het eerste stukje van die 100 jaar... :rolleyes:

Ik wil eigenlijk zo groot mogelijke zekerheid dat als ik klaar ben, het ook vliegt!
 
Ik wil eigenlijk zo groot mogelijke zekerheid dat als ik klaar ben, het ook vliegt!

Dan maak je best een toestel dat z'n deugdelijkheid al bewezen heeft en begin je niet zelf iets te ontwerpen, want dan bestaat de kans dat het niet vliegt, alhoewel als je de basisregels respecteer- zwaartepunt, een
bewezen profiel, motorvermogen/gewicht en er een goed gevoel bij hebben- al meer dan de helft van het succes is.
Wat heb jij al het meest zien crashen: een populair toestel of een prototype ??
Er is niets mis mee om zelf op onderzoek uit te gaan en dat gaat gepaard met vallen en opstaan, maar als het werkt zoals je verwacht is de voldoening nog zo groot.

Guy
 
Dan maak je best een toestel dat z'n deugdelijkheid al bewezen heeft en begin je niet zelf iets te ontwerpen, want dan bestaat de kans dat het niet vliegt, alhoewel als je de basisregels respecteer- zwaartepunt, een
bewezen profiel, motorvermogen/gewicht en er een goed gevoel bij hebben- al meer dan de helft van het succes is.
Wat heb jij al het meest zien crashen: een populair toestel of een prototype ??
Er is niets mis mee om zelf op onderzoek uit te gaan en dat gaat gepaard met vallen en opstaan, maar als het werkt zoals je verwacht is de voldoening nog zo groot.

Guy

Heb zelf ook wel kistjes "ontworpen", voor zover je dat zo kunt noemen. Blijft toch altijd meer van hetzelfde. Soms vliegt het goed, maar niet meer dan dat.
Tegenwoordig pak ik gewoon een tekening van iets waarvan ik weet dat het goed vliegt, pas het zo hier en daar wat aan om het bouwen wat makkelijker te maken of misschien iets steviger (liefst niet zwaarder). Je hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.
Tegenwoordig maak ik het mezelf steeds makkelijker door gewoon een doosje te kopen van een paar tientjes. Moet toegeven dat nabouwen voordeliger is, maar ala...........Een paar avondjes bouwen en klaar is JH.
Vandaag weer heerlijk gevlogen met een 2 meter RISER . Nou nog wat verzinnen om hem te electrificeren.......:D

Maar Guy, dat doet niks af aan jouw kistje. Het ziet er voortreffelijk uit. Zou hem eigenlijk ook graag willen maken.

Groeten, JH
 
En ik, ik bouwde verder:

De triplex versterkingen voor de rondhouten.
Hier staan ze gelijk met de bovenkant, maar 1/2 cm lager is eigenlijk
iets beter, dan komt het rondhout iets verder van de vleugel wat
handiger is om de rekkers te bevestigen.
IMGP0022.jpg


lijmen van de verbreding van de romp. Is balsa 3mm
IMGP0024.jpg


Nu de onderkant van de romp beplanken. Ook 3 mm balsa. Daarna driehoek
verstevigingen lijmen, zeker achter het motorschotje. Let op de uitsparingen om de motor goed te kunnen plaatsen.
IMGP0025.jpg
 
Het volgende werkje moet zo precies mogelijk gedaan worden, namelijk het
passen van de staartboom. Maar eerst iets over de staartboom zelf.
Je kan hiervoor verschillende materialen gebruiken: carbon ( licht, zeer sterk en het duurst -alhoewel +/- 6 €), aluminium ( goedkoop, ook licht maar het buigt gemakkelijk), en mijn oplossing, een oude pijlschacht uit glasfiber (gratis, iets zwaarder maar ook zeer sterk). Deze krijg ik van een nonkel die aan wipschieten doet. Wipschieten is in Vlaanderen een populaire cafésport.

IMGP0042.jpg


Nu maak uit balsa 5 mm twee stukjes die precies passen juist achter de achterse spant en aan het einde van de romp, hierop teken je het twee lijnen , nl een middenlijn en een lijn ter hoogte van de centerlijn van de romp.
IMGP0044.jpg

Gaatjes boren even dik als de staartboom (hier 8 mm), en de staartboom in de romp passen.
De romp evnwijdig leggen met de getekende rechte lijn op de bouwplaat en de staartboom evenwijdig richten met deze lijn.
IMGP0049.jpg

De balsa stukjes vastspelden en de boom door de romp tot tegen het motorschotje duwen. Als de boom juist overeenkomt met het asgatje van de motor zit de boom perfect recht.
IMGP0051.jpg

Gaatjes desnoods uitvijlen of nieuwe plankjes maken als het verschil te groot is.

Op de laatste foto is het motorkapje ook al gelijmd.
Als alles goed past de balsa plankjes lijmen, de staartboom nog niet.
 
Bijna laatste wat we nog moeten maken is het cockpitkapje.
We maken eerst de verdubbeling waarover het kapje past. Hievoor leggen we de romp over een plankje van 3 mm balsa en tekenen de contouren van de romp af.
IMGP0032.jpg

Nadien verbreeden we dit ongeveer 1 cm en snijden het uit, waarna we het tegen de zijkant lijmen.
IMGP0034.jpg

IMGP0036.jpg

het resultaat is dit:
IMGP0038.jpg

De onderkant van de zijkant tekenen we ongeveer hetzelfde als de verdubbelingen, waarna we de ronding erop tekenen en uitsnijden - dit wel doen voor het lijmen van de verdubbeling !! Een beetje aanpassen kan nodig zijn.
IMGP0039.jpg


Tussen de zijkanten lijmen we nu de top bedekking.
IMGP0041.jpg


Daarna alles mooi rondschuren en klaar.
 
Nu nog de steuntjes lijmen waarop de servo-tray en de ontvanger
komen te liggen.
IMGP0055.jpg


De servo-tray aanpassen aan de gebruikte servo's, een ook letten op de inbouwhoogte, zodat de servo's de bodem niet raken en dat de ontvanger niet boven de romp uitkomt.
Zo ziet dat er dan uit:
IMGP0057-1.jpg


Nu kunnen we ook de stabilo op de boom lijmen met epoxy lijm. Weederom gebruiken we onze lijn op de bouwplank als hulp.
IMGP0068.jpg

Vergeet de driehoek versterkingen niet aan beide kanten van de boom.
Met behulpvan een winkelhaak ook de vin bovenop de stabilo lijmen.
IMGP0069.jpg
 
Guy,

Het blijft een leuk kistje !!!

Maar zet je de voorkant van het kielvlak nog even in het midden....:) ;)

Groeten, JH
 
Ja ik heb het ook gezien bij het plaatsen van de foto, maar gelukkig was dit maar voor de foto-shoot, het is er wel degelijk recht op gelijmd.
 
Mss is het makkelijker om het achterste deel van de (hoe noem je die staaf waarop je kielvlak is gemonteerd en dat bij een ander vliegtuig de romp noemt ?) ''stok vlak maakt, zodat je de delen op een plat oppervlak kan lijmen ?
Of heb ik het mis ?

niels
 
Laatst bewerkt:
Back
Top