Bouw van een fijn zwevertje

staartboom, Niels ;)

De staartboom een beetje opruwen helpt ook voor een betere verbinding. Vlak maken is geen optie, aangezien het eigenlijk een buis is waardoor je dan twee smalle kanten krijgt die ook moeilijk lijm 'pakken'. En met de versterkingen ernaast gelijmd krijg je echt wel een zeer goede verbinding.

Guy

Zou U mij de bouwtekening willen sturen of hoe dat dan ook gaat en hoeveel kost zo'n setup ongeveer in snap dat de zender erg duur is.
mvg Rick

Robert, dat is inderdaad wel de goedkoopste setup die je kunt vinden denk ik en hij zal er goed mee vliegen. Ik heb zelfs een versie met een speed 400 en 6 cellen gevlogen en dat ging ook prima. Maar als je iets meer centen kunt besteden is brushless wel aan te raden. Met een 3s 1500 zijn vluchten van één uur zonder thermiek best mogelijk.
Deze motor zit in het gebouwde toestelletje:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 28-26B 1350Kv Brushless Outrunner $14.95
en deze regelaar:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro n18A Brushless Speed Controller $9.99
als batterij is deze perfect:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ABF 1500mAh 3S1P 20C Lithium Polymer $16.20
verder zitten er 2 gws servo's 9 gr in en de propellor is een cam prop 7 x 4

Aan Rick R: stuur mij eens een pb met je E-mail

ja maar zoals ik hem begreep wou hij het goedkoop houden dus daarom kwam ik met deze setup. brushles/lipo is altijd goed natuurlijk :D

Gisterenavond nog wat filmpjes gemaakt. Omdat mijn cameraman meer belangstelling had voor de daden van Oranje heb ik zelf maar gefilmd. Vliegen en filmen tegelijkertijd, je moet het eens proberen.
Ik kon dus enkel maar sturen, de hoogte was zo goed mogelijk uitgetrimd.
Bij de eerste twee filmpjes gaat alles nog goed maar dan....

Niet bevorderlijk voor het dieptezicht dus vliegen en filmen.
Gelukkig viel alles nog goed mee en konden we met behulp van onze andere hobby rap weer de lucht in.
IMGP0094.jpg

IMGP0095.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nu alles geprint maar van hoeveel mm balsa heb je de ribben gemaakt, ik kon dat niet meer terug vinden

Jan-Willem

waar zitten die servo's dan ik kan ze niet vinden op de tekeningen ook niet op die u mij gestuurd heeft
'
Op de tekening 'romp 2' staan de steuntjes voor de servo-tray getekend en ook die voor de ontvanger. Maar het is mogelijk dat deze moeten aangepast worden aan de te gebruiken servo's.

hoeveel mm balsa heb je de ribben gemaakt

Deze mag je maken van 2 mm

Nu bijna alles is gebouwd rest ons nog alles samen te brengen, maar eerst de romp nog coaten.
We beginnen met één zijkant, daarna de andere kant, onderkant en de bovenkanten.
IMGP0065-1.jpg

En dit is het resultaat:
IMGP0066.jpg

Ook kunnen we onze roeren al bevestigen. We gebruiken hiervoor transparante plakband. We doen dit als volgt: Het roer tegen de vin klemmen - de tip van de afgeschuinde voorkant van het roer gelijk met de achterkant van de vin. hierover een strook tape plakken.
IMGP0070.jpg

Daarna het roer terugplooien zo ver mogelijk zonder te forceren en op de andere kant ook een strook tape plakken/

IMGP0072.jpg

Het hoogteroer doen we op dezelfde wijze.
Nu de kontrol hoornjes bevestigen.

Voor de aansturing van de roeren gebruiken we stalen snaren van 1 mm.
De snaar voor het hoogteroer loopt door de staartboom. Voor het richtingsroer maken we een spleetje ter hoogte van de vin.
IMGP0078.jpg

Nu kom het er op aan op de juiste plaatsen de snaren te plooien met behulp van een bekkentang. Probeer de snaren niet uit een stuk te plooien want dit is geen simpele opgave. Je kan beter ter hoogte van de servo's of het hoorntje een afregelsysteem maken. Daarvoor bestaan speciale spulletjes (ken de naam niet) of je kan gebruik maken van het binnenste van een kroonsteentje (lusterklem). Zie de foto voor de beide systemen.
IMGP0079.jpg

Persoonlijk ben ik niet zo van de Art-tech ed. maar wie weet vergis ik me wel.
In Nederland vliegen we op 35 Mhz, de set die jij laat zien is 72 Mhz.

Back