Bouw van een fijn zwevertje

Hi Gary: bij jouw voorbeeldmotor steekt de as uit de rotor, de bevestigingsplaat, de stator is het deel waar ook de draden uit komen.
Dit is een voorbeeld (en ook een heel aardig motortje) waar de as aan de gebruikelijke kant naar buiten komt: HobbyKing R/C Hobby Store : KD A22-15M Brushless Outrunner Motor
maar misschien iets te zwaar naar je zin.
Valt me wel op dat eerst de meerderheid aan motoren met de as aan de statorkant aangeboden werd, nu lijken ze in meerderheid ineens allemaal aan de rotorkant te zitten.:confused:

Laatst bewerkt:
Ja, allebei hebben ze de as aan de statorkant; nee veel makkelijker te zien is het niet (as aan de kant van de draden)
(eerste motortje een beetje veel Kv, tweede lijkt mij wel prima trouwens)
Overigens kan je ook een motortje met as aan de rotorkant (is niet per defenitie ''duw'') gebruiken, alleen is de montage dan anders en bij neusmontage iets kwetsbaarder. (bij een klap is het buigmoment op de as langer)

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik gurodewa ook een pb gestuurd voor de tekeningen. Niet om hem zelf te gaan bouwen, maar om mijn neefje van bijna 12 op gang te helpen met bouwen en vliegen.

Ik ben erg benieuwd!

Inmiddels de tekeningen geprint op 100% en op 75%. Waarschijnlijk gaat de 75% versie gebouwd worden. Vooral omdat het wat kleiner en handelbaarder is voor een kereltje van 12.

De bedoeling is om eerst de vleugel en staartvlakken te maken. In de tussentijd kunnen we een setupje bij elkaar rapen. Als laatste de romp om de setup heen ontwerpen.

Ik ben aan het kijken voor een klapprop maar kom er niet helemaal uit..
Ik wil deze motor halen HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 2830-920kv Brushless Outrunner Motor die heeft een as van 3 mm.

Stel ik wil deze klapprop halen Modellbau Lindinger Onlineshop 38mm, past volgens mij net op de neus. Er staat ook dat de motoras 3,2mm moet zijn.

Dan heeft Graupner Modellbau Lindinger Onlineshop geen collets van 3mm naar 3,2mm of zie ik dat verkeerd?

Deze zou beter zijn voor mij HobbyKing R/C Hobby Store : 32mm Alloy folding Prop Spinner with 2.3mm/3mm/3.17mm Adapter maar ik zie niet waar je losse bladen kan halen bij HK..

Hi Gary, motortje naar mijn mening prima.
Neem dan wel een 3mm collet en niet prutsen met bv een 3.2 of 3.17 collet.

Ik ben niet enthousiast over de folding props van Hobby King: matige precisie en andere blaadjes met een base van 6mm zijn moeilijker te vinden en de blaadjes van HK raad ik niet aan.

Beetje vreemd dat Lindinger geen Graupner 3mm as heeft want dat bestaat volgens mij gewoon.
Op zich zijn de Graupner props ok (let er wel opdat sommige Duitse firma's vrij hoge verzendkosten vragen, ook voor kleine pakjes).

Mijn eigen voorkeur is Aeronaut : ook bij de hierna komende sugestie kan je altijd kombineren/expirimenteren met andere blaadjes van Aeronaut.

Mijn suggestie zou zijn: RCtechnics gekombineerd met de collet: RCtechnics
(voor de goede orde: ik heb geen speciale band met RC technics je kunt voor Aeronaut spullen natuurlijk gewoon ook voor anderen Googelen: voor zaken waar ik eventueel koop even een PB sturen).

Wat dacht je van deze motor:

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A Outrunner

Deze heeft een 3.2 mm as waarop de klapprop die jij voorsteld en ook in post #265 staat perfect past.
Inderdaad ook een goede kombi :)

Bedankt voor de antwoorden maar ik snap het niet zo goed, sorry.

Kan iemand uitleggen hoe dat precies werkt met die collets en adapters? Waar moet ik op letten bij motor en propkeuze vwb adaper/collet?

En er staat toch bij die rode motor shaft 3,17 en bij die prop staat er motorwelle 3,2. Maakt die 0,03 niets uit? Hoe moet ik dat zien..?

Sorry, die maatafwijking heb ik overheen gekeken , of deze afwijking uitmaakt weet ik niet, misschien gurodewa?
(ik gebruik nooit 3.2 en 3.17)
Hoe de prop collet adapter werkt; bijgaand een plaatje: Prop adapter for 6.3mm prop hole 4mm motor shaft w/spinner nut : Zen Cart!, The Art of E-commerce (dit is hier alleen als voorbeeld: is qua maten niet goed, maar wel het grootste plaatje wat ik kon vinden)
De as gaat in de opening met de zaagsneden, door het centerstuk op de collet (de kraag over het asje) te plaatsen en de moer aan te draaien (eventueel met de spinner er tussen; bij een spinner vervangen door een platte moer) trek je de konische zaagsneden samen in de collet en klemt het zaakje op de as.
NB: deze adapter is voor een vaste prop: voor een klapprop met centerstuk is er ook nog een passtukje bij; over de as in passend in het centerstukje)

Laatst bewerkt:
Sorry, misverstandje; ik was dus te belerend.;)
Ik heb nog eens gezocht en Graupner maakt apart props voor 3.2 en 3.17 dus er zal best een significant verschil zijn. (en ik zie in het assortiment van Graupner geen 3mm:confused:)
Zelf zou ik toch voor een 3mm as gaan; daar heeft HC ook zat aardige motortjes voor en voor de Aeronaut spullen omdat dat het makkelijkste is aan te passen.

Laatst bewerkt:
Gary, ik zou er niet te veel m'n hoofd over breken wat betreft 3,17 of 3,20. 3,17 is de Engelse maat 1/8 (25.4/8 ) 3.20 gewoon de metrische maat. Maar dit verschil van 0.03 mm maakt geen verschil qua propadaptor.

Waar ik wel rekening mee zou houden is 3 of 3.2 mm. Zoals Peter al zij, Graupner levert geen of bijna geen 3 mm adaptors anex klapschroeven, Aeronout blijkbaar wel, maar daarmee heb ik geen ervaring. Dus ik zou bij de aanschaf van de motor rekening houden met de gemakkelijkst te verkrijgen accesoires.
Persoonlijk zou ik voor 3,20 mm gaan

Die setup lijkt me ok.
Origineel zit er een iets lichtere motor in met een kleinere schroef. (7,5 x 4 )
Daarmee klimt het toestel gezwind de wolken tegemoed, ik denk dat jouw setup niet veel verschil gaat maken.

Een soort harde isolatieplaat waarvan ik er eens een paar op de kop heb kunnen tikken.
Maar een soort styrodur of iets dergelijks op een stevige tafel zal ook wel voldoen.

Back