Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Hierbij mijn Kosmo-3 romp.... 20181107_153152 (2).jpg 20181107_153141 (2).jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan.
    Jij hebt tijdens mijn vliegtijd veel voor mij gedaan.
    Als ik je moet chauffeuren geef je maar een gil.
    Dan gaan we gezellig samen. (al zit ik deze week vol)
     
    WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed bezig Cees.
     
  4. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Dank je, Wil. het vliegen op Hedel heeft het afgelopen jaar door de ziekte en het overlijden van mijn vader praktisch stil gelegen, maar ik hoop het komend seizoen weer op te pakken.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen ziet je graag weer komen Cees. Als het ook maar enigszins kan, wordt er in de winter ook gevlogen.
     
  6. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    De Turbinator (<- zie afbeelding boven mijn naam) heeft er ook weer zin in...ook een zelfbouw-project trouwens.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je 's nachts niet kan slapen dan ga je maar wat doen.
    Eerst Solidworks, Spaceclaim en CorelCAD op mijn CNC PC gezet.
    Daarna maar de openingen voor de servo's in de vleugel gemaakt.
    Groot genoeg voor standaard servo's maar er komen kleinere in.
    Vroeger was een 3 kilo servo al heel wat, tegenwoordig haal je dat met een micro servo.
    Dus het kan allemaal veel kleiner en lichter.
    De gaten die nu in de onderkant van de vleugel zitten, compleet met plankjes om de servo's op te zetten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het sluiten van de vleugel moeten er ook kabels in.
    Deze zijn voor de servo's/
    Ik heb gebruik gemaakt van de ronde gaatjes waar de stokken voor de mal doorheen gingen.
    [​IMG]

    En de kabels voor de E-tracts erbij.
    Ik heb bedacht dat de E-tracts een aparte voeding krijgen zodat de stroom niet via de ontvanger loopt.
    Mocht er dan ergens iets fout gaan dan kan ik altijd nog sturen.
    [​IMG]


    En dan komen alle kabels bij elkaar in het midden.
    [​IMG]

    Nu kan de bovenbeplanking erop, dan alles schaven en schuren en de neuslijst erop plakken.
    Eerst douchen, koffie en het beest haar hok schoonmaken.

    GJ
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey GJ,


    Misschien nog even een extra webbing stukje bij verbinding vleugel delen zetten? Evt met dun triplex net als je aan de ander kant al hebt gedaan? Zou een mooi strategische plek zijn iig voor wat extra versterking..

    Succes Q
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je was op zoek naar mooie kleine smalle wieltjes? Bedoelde je die van Williams Brothers?
    Wellicht?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Q, ik heb de vleugel even op de tippen gelegd en er 5 kilo op het midden gezet.
    Geen krimp.
    En dan heb je het echt over belasting op de lijmnaad in het midden, in het echte leven worden de krachten geleidelijker verdeeld over de vleugel dus dan is er helemaal geen probleem.
    Allemaal overdreven gedoe die verstevigingen, de vleugel is ruim 45mm dik, ik ben gewend aan vleugels van 13mm dik, die moeten wel heel veel carbon en ligger hebben.

    Williams Brothers?
    Als ik naar die smooth contour wheels kijk dan zit ik ook op 18mm breedte maar ik zat nog steeds met hotliners in mijn hoofd.
    Zoals ik hierboven al schrijf, de vleugeldikte is ruim 45mm, dan kan ik bijna ballonbanden gebruiken.

    Ik heb aan de rechterkant al de bovenbeplanking gemaakt, die ligt nu te drogen.
    Mijn werkwijze (en doe het vooral op de manier die je zelf gewend bent):
    Ik leg eerst de beplanking gelijk aan de achterlijst.
    Dan teken ik af waar de liggers zitten zodat ik weet waar de spelden moeten komen.
    Dan neem ik verdunde witte houtlijm en smeer op de plek waar de liggers zitten de beplanking in met de waterachtige lijm.
    Daarna smeer ik gewone witte houtlijm op de ligger, spanten en alles wat ook maar in contact komt met de beplanking.
    Dat smeer ik dun uit met een kwastje.
    En nu het rotwerk:
    Ik leg de beplanking gelijk met de achterlijst en fixeer het met 2 of 3 spelden.
    Dan breng ik lijmklemmen aan.
    Als dat zit dan ga ik naar de achterste ligger (te zien aan het eerder getrokken lijntje).
    Die fixeer ik door er spelden schuin in te prikken.
    Schuin omdat ander de beplanking omhoog kan kruipen langs de speld en bij schuin kan dat niet.
    Daarna naar de hoofdligger (ook te zien aan het lijntje)
    Zelfde als de achterste ligger.
    Dan prik ik ook wat spelden in de neuslijst om de beplanking te fixeren.
    Het eventuele teveel aan beplanking (niet verder dan 2mm overstekend balsa) snij ik af.
    En dan met de inpaktape alles strak om de neuslijst heen trekken.
    Als dat allemaal zit kunnen we de spanten fixeren.
    Als je met enige druk over de balsa wrijft voel je waar de spanten zitten.
    Ik druk dan op de balsa en prik er, ook weer schuin, een speld in.
    Je voelt meteen of je in een spant zit of niet.
    Zo worden de spanten dus op de beplanking gefixeerd.
    En nu is het weer een kwestie van drogen.
    Dit duurt weer iets langer omdat ik verdunde houtlijm gebruikt heb, veel water duurt langer om te verdampen.

    De foto's.
    De dikke zwarte lijn is de hoofdligger
    [​IMG]

    De dunne blauwe lijn is de achterste ligger en de spelden die erachter zitten zijn degene die de spanten vasthouden.
    [​IMG]

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou je denken, maar de tandwielen zijn ook kleiner, en de bestendigheid tegen flutter en dergelijke dus ook.
    Ik zou hier toch echt gewone standaard servo's gebruiken....

    Ik doe dat voor de "sluitende" beplanking (dus waarmee je de vleugel dicht maakt en er niet meer bij kan) met contactlijm: dan hoef je geen spelden te gebruiken, en zit het in één keer muurvast.
    Nog niet eens vanwege de spelden of de droogtijd, maar omdat er dan geen kans is dat er tijdens het drogen toch per ongeluk iets loskomt waar je later niets meer aan kunt doen. Het is in één keer, en in één keer GOED....
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan.
    Hoe maak jij de vleugel recht
    Ik zie iedere keer als jij beplanking plaatst je vleugel los liggen.
    Vroeger deed ik dat altijd op een rechte bouwtafel met gewichten.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Brutus,
    Inderdaad zijn de tandwielen kleiner in mini servo's maar als je dingen als Graupner DES 448 of zo neemt dan weet ik uit ervaring dat die perfect werken.
    In de F5B kisten had ik ze altijd en dat ging 350+ en ook in turbulentie en tijdens vervoer bleven ze heel.
    Ik heb nog nooit tandwielen gestript bij deze servo's, ook niet als ik tijdens vervoer hard tegen de roeren stootte.

    Contactlijm, ja kan.
    Maar ik heb dat nu niet en ik vind dat eigenlijk niet fijn werken.
    Het is inderdaad een optie, misschien beter dan houtlijm.

    Bert,
    De achterlijst ligt bij het lijmen op de MDF plaat en de hoofdligger ligt dan op de grond.
    Als alles gefixeerd is dan mag het wat mij betreft los liggen.
    De foto's maak ik pas een paar minuten na het lijmen, dan zit het al enigszins vast.
    En als ik nu nameet dan is de vleugel nog steeds recht (niet verdraaid).

    GJ
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oké dan begrijp ik het.
    Je ben lekker bezig.
    Ik heb het idee dat je jezelf weer aan het herontdekken ben na je update.
    Fijn dat het zo goed gaat.

    Mijn aanbod van je te rijden blijft staan he.
    Zolang het maar niet op zondag is.
    Ik vind het ook fijn als ik wat terug kan doen.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zwaardere servo alleen voor het geratel van brandstof.
    Carbonite van Graupner etc.

    Robuste MPX Profi Digi BB MG uit 2005 nog patent, als nieuw... goeie meuk... Futaba 3251 MG al behoorlijk speling op de gear. Puur motorvibratie. 10 mm servo...
    Potmeter daarvan worden ook al wat minder...

    Voor de KAOS heb ik de Graupner Carbonite DES 657 BB liggen. Goede servo en zeer nauwkeurig. Licht en sterk. ‘Nylon’ gears meest slijtvast werd altijd gesteld.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De DES 657.. waren daar geen problemen mee, dat er storingen konden komen of zo?
    Ik heb er ook een paar gehad, deden het prima.

    Bert, ik weet het, niet op zondag.
    Maar als jij eerst vanaf jou naar mij moet rijden, dat is een beetje overdreven.
    Een autootje huren of lenen lukt me ook wel alleen is het nu af en toe lastig als ik "meteen" iets nodig heb.
    Vroeger had ik gewoon een voorraad modelbouwspul hier in huis of in mijn opslag liggen, dat is nu allemaal weg.
    Bergen abachi, balsa, carbon, staal, weefsels, epoxy... allemaal weggegooid.
    En ik vind modelbouw de afgelopen 2 jaar erg duur geworden, of komt het omdat ik ongeveer 50% minder inkomen heb?

    De vleugelbeplanking rechts zit er strak op, nu even een gaatje maken aan de bovenkant om de servosnoeren doorheen te trekken en dan de linkerkant beplanken.
    Daarna kan ik de kamer weer een beetje opruimen, het afbouwen heeft minder ruimte nodig.

    Ik ben al wel bezig met stickers bedenken, een heleboel lettertypen gedownload zodat ik straks de stickers kan snijden.

    GJ
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    657? Niet dat ik weet. Zitten nu 5 jaar op Rascal en volstrekt probleemloos. Is ook geen rammelkast wegens e-drive...
    Was dat niet met een budget C 57xx of vervanger daarvan?

    Heb ze wel eens open getrokken. Om te smeren. Zit snugger in een. Niets mis mee.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gert Jan.

    Afstand is geen probleem.
    Als je een keer over de grens wil om aan te schaffen of te vliegen geef je maar een brul.
    We maken er dan een gezellig daagje van.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De vleugel is helemaal beplankt en er zitten geen rare dingen in.
    Kwestie van de voorkant en achterlijst schaven en dan de voorlijst erop lijmen.
    Dat ga ik nog doen en dan bouw ik vandaag even niet meer, ik heb weer wat te vieren.
    Ik mag weer minder medicijnen nemen, het lichaam doet het prima.
    Helaas voor jullie krijg ik dan nog meer energie.

    Een fotootje om het weekend mee in te gaan....
    CIMG2940.JPG
     
    ron van sommeren, MicropropSport en Thedo vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... laat maar komen hoor, die energie!

    Gefeliciteerd, man! Hoop voor je dat de upline voorlopig niet onderbroken wordt (liefst helemaal niet natuurlijk...)
     

Deel Deze Pagina