Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je de laatste ribben in het midden haaks hebt staan, dan is er geen V-stelling, dan zou een matje wellicht uitkomst bieden.
    Voor je retracts kan je het beste triplex nemen, stevig verlijmd met/tussen de uitgesneden ribben en dan nog misschien extra verstevigen.

    PS. Het model met de ingedekte vleugel heeft wel een V-stelling van enkele graden.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou..
    Er zitten wel wat fouten in het ontwerp dus dat de ribben haaks staan zegt volgens mij niet zo heel veel.
    Als ik op de doos kijk dan zit er een hele lichte V-stelling in.
    Misschien 1 a 2 graden.
    En de retracts, ja, triplex, eventueel met een matje glasweefsel lijkt me de enige logische oplossing.
    Ik wil liever geen glasweefsel over het midden van de vleugel, dat vind ik niet mooi, dus ik verzin wel wat om het stevig te maken.

    Ik zat even bij italiaanse websites te kijken en ik kwam deze motor tegen.
    Misschien een optie, hij is wel iets zwaarder dan een nitro motor maar je kan er een kleinere tank indoen omdat benzine iets zuiniger is.
    Alleen dat grasmaaiergeluid, dat trekt me niet.
    Ik kwam deze motor al tegen voor 198 Euro.
    https://www.horizonhobby.com/10gx-10cc-gas-engine-with-pumped-carburetor-evoe10gx2

    GJ
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hobby In heeft twee Rossi's liggen in de tweedhands hoek, Die met die achteruitlaat en pijp valt in mijn optiek toch wel onder de noemer "betaalbaar". Aannemende dat Hobby In niet zomaar alle scrap die aangeboden word klakkeloos op hun webwinkel smeert, en het ding dus in orde is....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan je garanderen dat dat ding nagenoeg als een gloeiplugger klinkt, maar dat ding laat wel vermogen liggen t.o.v. een gloeiplugger, en is ook niet geschikt voor dingen als reso-pijpen (redelijke kans op erg heet lopen)
    Denk niet dat dat is wat je wilt.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen gesloten webbing?
    En... is het gebruikelijk die cross grain te verlijmen... dus haaks op de ligger.
    Deze kon enkel of dubbel worden uitgevoerd om de balk constructie af te sluiten.
    Je ziet ook bij de oudere rompenbouw cross grain. Flanken in de lengte richtig, bodem en top dwars. Dat maakt de doos torsievaster.

    Vleugelhelften verlijmen na indekken en komt er een fiberglass moff omheen geepoxeerd. Stevig weefsel. Overlap 4 tot 5 cm?

    De V stelling/dehadral is bovenzijde vlak, onderzijde V door de tapse vorm.
    Dan zal de rugvlucht neutraler verlopen.

    De Hegi Skylab heeft negatief V, omdat men er bij het ontwerp er van uit ging dat het toestel 80% van de tijd op de rug gevlogen werd....
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK Brutus, dank voor de tip!
    Nee Bas, geen gesloten webbing, lijkt me ook niet nodig voor een RC1 apparaat.
    Wat ik inderdaad wel vreemd vond is dat ie cross grain is.
    Maar ach, het blijven italianen, het blijven chaoten, dus misschien niet over nagedacht?

    Dan heb ik nog even de hersens laten werken, gelukkig gaat dat tegenwoordig weer.
    Ik zat te kijken en ik zag aileronhaken en toen bedacht ik, vroeger had je natuurlijk 1 centrale servo voor de ailerons.
    Dus dan moet je een opening hebben in het midden waar de servo kwam.
    Je zou dus geen rib in het midden hebben of een opening waar de servo kan liggen.
    Dus ik heb de oscillerende zaag ter hand genomen en heb een opening gemaakt voor de servo, die er niet in gaat komen.
    En toen het stukje triplex van hierboven ingepast.
    En verrek, het werkt.

    De zaag heeft zijn werk gedaan
    [​IMG]

    Ruimte!!!
    [​IMG]

    Krijg nou... het past!
    [​IMG]

    En de 2 delen aan elkaar gaat ook, nu nog met lijmklemmen, straks met epoxy.
    [​IMG]

    En zo zou het er uit gaan zien als alles verlijmd is.
    Lichte V-stelling kan ik al ontdekken.
    Pfff, wat een geruststelling.
    Op naar de volgende uitdaging.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je bedoelt niet cross grain maar in verlengde
    De grootste sterkte uit de indekking. Spanten zou je kunnen beschouwen als spacers. Schuim geeft ook geen sterkte. Maar zorgt voor vormverband.

    De epoxy mof kan je ook in lagen lamineren. Opbouwen in verloop dikte. Dan zie je hem minder tot niet.
    Oracal autofolie heeft zelfde kleurengamma als Oracover. Vinyl en is brandstof bestendig. Plakt zeer goed aan epoxy opp. En oracover kan je op de overgang met een niet te hete bout stijken op het vinyl. Het fuseert bijna. Zo vast gaat dat zitten.

    Getest op gecrashte Ugly stick.
    Vleugel kuis in twee. Op de lijmnaad en dwars door de mof. Standje heipaal noodlanding. Twee losse vleugelhelften... Een recht, de ander cursief...
    Spul getracht los te pellen... ging niet los van de mof... trok pardoes het hele laminaat los van het balsa... verbazingwekkend.
    Wel... vaster kan je het niet hebben!


    Ook bij V stelling is een matje zinvol en geeft sterkte.
    Een mof hoeft niet persé uit glas en epoxy. Zefs een goede dikke katoen en houtlijm doet wonderen.

    Bij een oude Carrera kit BlueBird, die ik heb staan, zit een papieren of aquarelpapier achtige wikkel geprepareerd met lijmstof. Die moet je inweken en nat om de schuimkernvleugel leggen. Verkleeft zich gedroogd tot een stevig geheel.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bedoelde GEEN cross grain, maar mijn vingers hebben moeite met GEEN te typen.
    De sterkte haalt dit model uit de dikte van de vleugel, hoe verder de liggers uit elkaar staan, hoe sterker het word.
    De dikte van deze vleugel is aan de koorde 50mm, dat is wel wat anders dan de modellen die ik gewend ben, die waren net aan 12mm, en dan was ie al dik.
    Dus ach, breken zal dit wel niet, ook niet als je er geen webbing op aanbrengt.
    De indekking is 2mm balsa, had van mij wel 1,5 mogen zijn, maar tja, Italianen he, ze houden er waarschijnlijk rekening mee dat de helft wegroest, net zoals bij auto's.

    Ik heb inmiddels ook de neuslijsten gevonden.
    Geen malletje wat de vorm moet worden van de neuslijst, dus dat is dan maar gewoon, als het er maar goed uitziet?

    Ik hou mijn hart vast bij het bouwen van de romp.
    Dat is helemaal summier uitgetekend.
    Op de tekening staat ook iets van, knip af langs de lijnen, maar ik zou niet weten wat dat zou moeten worden.
    En nog iets komisch, het CG staat aangegeven op de tekening maar aangezien die niet op schaal is, hoe moet ik dan weten waar dat ligt?
    Nou kan ik redelijk aardig vliegen met achterlijke vliegtuigen maar toch, het zou makkelijk zijn als ze het in millimeters aan zouden geven.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    In het het geval dat je toch de ribben tegen elkaar gaat lijmen, al dan niet met een geringe V-stelling, komen de krachten op de liggers te staan. Die zou je op een of andere manier aan beide zo’n 10 cm aan elkaar moeten verbinden.
    Dus overlappen eigenlijk .
    Jammer, dat in de beschrijving daar niet over verteld wordt.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Malletje is zo gezaagd....

    Links: RC-Network meest grondige...
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2478090-Mantua-model-Kosmo-3-kit-available-again
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/456977-Kosmo-3-RC-1-Klassiker-von-Mantua

    Tekening kleiner? Maat rekenkundig opschalen naar 1:1...
    Bij RC1 heb je behoorlijke speelruimte met zo een dikke vleugel.
    Bij de KOAS is de speling van uitersten ook behoorlijk... aanzienlijk dus...

    En anders maar laten inscannen en nauwkeurig vergroten. (kan ik ev voor je doen in Photoshop CS 2019)... dat laten uitprinten.

    Andere methode is een lijn uitzetten op wat aaneen geplakte vellen A3... met de lange lat er langs en aftekenen... met geodriehoeken de dwarse referenties inteken.
    Voldoende nauwkeurig. Minder dan 5% scheef geeft amper vervorming... parallogrameffect...
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... het is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt....
    Lomp hard gaan op brandstof, met een minimum aan gewicht, ongeacht de bedrijfskosten, dan zou ik zoeken naar een Rossi of een Hanno Special (als die nog te krijgen zouden zijn).
    Lomp hard gaan zonder voorwaarden, dan zal je wel op electro uitkomen.
    Goedkoop hard gaan, zou ik een ASP 91 ombouwen. 125 ml tankje, driebladsprop met een hele hoop spoed, moet goedkomen.... Zal qua aanschaf een goede electro-setup benaderen maar geen gedoe met luiken in je toestel om de accu's te wisselen, laden op het veld of een hele hoop accu's meesjouwen. Weer volgieten en gaan, en 1 a 2 tientjes brandstof voor een seizoen. Geen starter, zelfs geen chickenstick nodig, knijpflessie brandstof, zender, toestel.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, dat verhaal op RC-Network wordt je ook niet wijzer van.

    Brutus, ik hoef niet lomp hard te gaan maar hij moet wel gewoon de RC1 snelheid kunnen vliegen, dat ligt tegen de 200 km/u.
    Dat haal je met die Evolution GX10 ook wel met een 11x10 prop.
    En een motor ombouwen, daar heb ik geen zin in.
    Electro is het makkelijkst en het goedkoopst alleen mis je dan wel het geluid.
    En om nu een geluidsmodule in te bouwen is ook weer zoiets.
    De electromotor is al besteld maar als ik tegen iets leuks op nitro oploop dan gebruik ik die electromotor wel weer in iets anders.

    De kracht op de liggers word door de beplanking en de webs overgezet.
    Misschien dat ik er nog wel iets van een carbon stafje in ga frezen en verlijmen.
    Het is zo vervelend als je vleugel ineens 90 graden V-stelling heeft.
    Ik kwam in mijn zoektocht ook nog een bedrijfje tegen die voor betrekkelijk weinig geld CNC short en volledige kits aanbied.
    Ik was op zoek naar Benito Bertolani zijn contactgegevens en ik kwam op deze site.
    De Komet hebben ze en de Mach 1 en nog veel meer leuke bouwdingen.
    http://www.easycnc.it/i_nostri_kit.aspx

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... ook de Mach 1...

    Net deze 45 jaar oude aan het oplappen... krom door de scanner... is al aardig recht. Ik bedoel maar...

    Schermafbeelding 2018-10-27 om 13.28.05kopie.jpg
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Bij dit soort rc-1 kisten werd de vleugel altijd op de kop gebouwd en recht, draai je hem dan om dan heb je aan de onderkant de benodigde v-stelling.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat betwijfel ik ten zeerste, aangezien de fabrieksopgaven zeggen dat die motor een 11 x 7 kan hebben... met een 11 x 10 mag je denk ik blij zijn met pak hem beet 7 a 8 duizend toeren statisch, ALS hij dat al haalt.
    Het is maar equivalent aan een .45 motor, he? .50 heeeeel mischien.

    Je kunt natuurlijk ook een OS GT15 https://www.osengines.com/engines-airplane/osmg1515/index.html of GGT15 https://www.osengines.com/engines-airplane/osmg1513/index.html kopen... maar of je daar nu zo blij van wordt? Ik vind ze nogal duur....

    Als je goedkoop zoekt, kun je beter voor dit gaan: https://www.justengines.co.uk/acatalog/NGH-GT17-Two-Stroke-Petrol-Engine.html voor dat geld heb je geen electro-setup. Maar of het goed is?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor 150 pond heb ik een electrosetup die sterker is dan die NGH.
    Motor 38 Euro, regelaar 50 Euro, accu 40 Euro.
    Maar ik wacht even mijn bod op de Rossi 61 af, als dat niks wordt dan ga ik op electro.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is eigenlijk geen V-stelling meer Theo, haha... :) Maar het klopt als een bus!


    Hier de vleugel van de Cosmo-3

    133175d1263070288-kosmo-3-terminali-004-modificata.jpg


    Brommen... OS 50SX met MACS Quiet Pipe, 12K met 11x8 op de grond geklokt...

    Oeps vergeten... op p33 glas voorbeelden met plaatjes... voldoende inzichtelijke plaatjes..
    voor als je het anders wilt doen...
    https://www.baronerosso.it/forum/aeromodellismo-volo-scoppio/151454-kosmo-3-a.html

    Voort gemak...
    https://translate.google.nl/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.baronerosso.it%2Fforum%2Faeromodellismo-volo-scoppio%2F151454-kosmo-3-a.html&edit-text=


    Romp...
    https://www.baronerosso.it/forum/1828570-post43.html



    En... zoals de Italianen zeggen...
    Rossi 61 - 11x8 13600 giri a terra con 5% nitro...dice che e' piuttosto veloce...
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, ik wil niet glassen.
    Dat heb ik altijd al lelijk gevonden, de vleugel is dan niet meer mooi strak, je ziet altijd een overloopje.
    Dus ik los het wel anders (inwendig) op.
    Ik was op zoek naar onderdeel 35, dat schijnt iets te zijn, 3mm dik.
    Nou blijkt het de vleugelverbinder te zijn die nu al verlijmd zit op 1 vleugelhelft maar die is echt geen 3mm dik, maximaal 2mm.
    Ik heb nu alle overgebleven delen die nog op de vleugel moeten in 1 zak gestopt.
    De tips, nog wat versterkingsklossen en ik vond nog in een zak waar het vaste landinggestel inzit wat hout, dat is triplex om het intrekbaar? landinggestel op te bouwen.
    Waarom dat nu in het zakje zit van het vaste landinggestel zit is me onduidelijk.
    Volgens mij bouw je dit ding als je gaat denken als een italiaan, dan had ik beter gebouwd toen ik nog geen nieuwe lever had...
    Lekker chaotisch en verward.

    Ik ben nu de onderdelen van de romp bij elkaar aan het zoeken, ik heb een deel van mijn hersenen uitgezet en ik zie nu een beetje hoe hij gebouwd gaat worden.
    Alleen kan ik mijn goede bouwspelden Dubro T-pins niet meer vinden en de spelden van de Action willen niet echt in de MDF blijven zitten.
    Er zit ook geen kurkboer in de buurt dus ik ga maar even zoeken en dan kan ik aan de romp beginnen.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die glaswikkel kreeg ik altijd strak... tot onzichtbaar. Zit ook op Cloud Dancer en op Sultan.
    Ik schrijf er nu niets meer over. Haha...

    Ik heb van die clip-kurkvloerdelen over... echter super vlak waren die ook niet...
    Wel is mijn bouwtafeltje recht... dus met wat loden gewichten toch vlak...maar wel met rechte alu liniaal nagekeken...
    Zachtboard wil ook... bestaat dat eigenlijk nog?

    Het RE verhaal. Geen vermogen extra! Alleen stroomlijn voordeel. Een Webra RE is er speciaal op gebouwd. Een MVVS waar je de cilinder van kan draaien als ie nog nieuw is heeft zelfs iets minder vermogen, maar voordeel van stroomlijninbouw.
    Een Cosmo is zij gepijpt! Je krijgt dus te maken met zware inbouwaanpassingen bij RE.
    Een reso aan zij, of onderlangs.

    Hier KAOS dan met onderlangs configuratie... met lange bocht... Een van de laatste Hatori's af fabriek. #606 direct uit Japan.

    IMG_2654-LR.jpg


    En een verkenning... nog niet definitief besloten...

    IMG_2709.jpg


    Hier een Weston UK bocht! Stel dat je een zijuitlaatmotor hebt, en toch een streamline wenst, maakt hij de bocht dusdanig, dat de reso toch kaarsrecht achter de motor komt. Zonder vermogensverlies...
    Had daar voorbeelden van, maar heeft nu nieuwe site

    IMG_3130.jpg


    Ga geen brandstoffer kopen. Gewoon met de e-versie verder... zoals je van plan was. Heb je mooie cleane kist.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2018
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

Deel Deze Pagina