Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 26 okt 2018.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank Arnoud! Nuttig!
    De Italianen, wat ik op YouTube zag... nagenoeg vlakke planken van boven...
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Hoi Bas, dat de bovenkant van de vleugel vlak is bij bepaalde modellen wordt bepaald door de totale geometrie en aerodynamica / profielen.
    Het stabilo profiel is bijvoorbeeld heel erg bepalend. (ondanks dat het maar een paar procent draagt) Hanno Prettner heeft er een interessant artkel aan gewijd. Bijvoorbeeld bij zijn Curare waar het stabilo een negatieve V-stelling heeft (om minder last te hebben van crosswind en turbulentie) en een speciaal ontwikkeld stabilo profiel (in de windtunnel). Hierdoor heeft de vleugel een grotere V-stelling om het stabilo-effect te kunnen compenseren.

    Er is veel over te vinden, maar niet voor hier, dan bevuil ik het draadje van GJVO.

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteravond / vannacht nog even doorgegaan.
    Het andere rompdeel is ook klaar en toen moest ik er toch aan geloven.
    Ga ik die tekening gebruiken of niet.
    Je moet volgens de italianen een deel van de tekening knippen en dat als mal gebruiken voor de romp.
    Er moeten dan hoekjes op de bouwplank geschroefd worden om de romp tussen te klemmen.

    [​IMG]

    Ik twijfelde of dit wel schaal 1 op 1 was maar gelukkig hadden ze wel een breedtemaat aangegeven.
    87mm aan het motorspant, nagemeten kwam ik op 85mm, het verschill kan in de luchtvochtigheid zitten, papier krimpt en zet uit.
    Dus toch maar de mal gebruiken.
    Alleen heb ik geen hoekjes die ik vast kan schroeven.
    Dus ik heb stukjes afvalhout op het papier geplakt en dat werkt.
    Wel 1mm afstand van het lijntje om het maatverschil te compenseren.

    Bij het motorspant
    [​IMG]

    Bij de achterzijde van de vleugelopname
    [​IMG]

    En in de buurt van het stabilo
    [​IMG]

    Een bovenaanzicht
    [​IMG]

    Zo ligt ie er nu bij
    Spanten ingelijmd, ook maar op de gok want maten worden niet gegeven.
    Voor het spant aan de achterkant vleugel ben ik uitgegaan van de tekening en de balsa afdekking
    die aan de onderkant van de romp gebruikt word.
    Ik heb de afdekking op de romp gelegd, afgetekend waar die ophoud, toen op de tekening gekeken waar
    het spant dan ongeveer zit en toen ingelijmd.
    Ik hoop dat het klopt.
    [​IMG]

    De gefreesde zijkanten liggen ook al klaar om verlijmd te worden maar ik denk dat ik dat pas doe als het bovendek erop zit.
    Na het grof schuren want dan is het ten eerste makkelijker schuren (rechte vlakken schuren makkelijker)
    en dan kan ik ook eerst de vleugel inpassen en dan ten opzichte van de vleugel de gefreesde delen op de romp lijmen.
    Je ziet ook de afdekking van de romp (nummer 18) liggen waarmee ik de plek van het spant bepaald heb.
    [​IMG]


    Nu even eten.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Linksom, of rechtsom: dat is een "interessante" bouwdoos :D :D :D
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, maar het is fout gegaan bij het omzetten naar de gelaserde versie, de 2013 versie.
    Kleine moeite om even een andere bouwbeschrijving te maken lijkt me maar nee, dat hebben ze niet gedaan.
    Het gaat wel lukken zonder bouwtekening en beschrijving alleen moet je redelijk wat ervaring hebben en inventief zijn.
    Nadeel is dat de snelheid van het bouwen er zo wel uitgaat.

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... dat heb ik nooit als nadeel gezien.... Hoe sneller je bouwt, hoe sneller die lol ook weer voorbij is. Hoeft geen jaren te duren, maar een paar weken mag toch wel.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik zie dat anders.
    Echt plezier aan bouwen heb ik niet, het is een noodzakelijk kwaad om te kunnen vliegen.
    Een heli of modelauto in elkaar zetten vind ik wel weer leuk, dat is meer mechanisch.
    En iets helemaal van scratch bouwen vind ik ook nog wel leuk omdat je dan zelf je ontwerp aan het bouwen bent en dan steeds na moet denken over oplossingen.
    Bij deze bouwdozen is er al nagedacht hoe het in elkaar zou moeten.
    Nou is er bij deze specifieke bouwdoos wat minder nagedacht dus het is een twijfelgeval.
    Ik blijf zeggen, de kwaliteit van het hout is prima, jammer dat de bouwbeschrijving en tekening dat dan weer teniet doen.
    Ik ben nu alles aan het controleren of ik de romponderzijde definitief kan sluiten.
    Dan komt er wat stevigheid in de romp en kan ik gaan schuren.

    Dan nog nieuws over motorisatie.
    Ik had van een forumlid een hint gekregen voor een OS 61SF met pomp.
    Als alles gaat zoals gepland zal die erin komen.
    Dus toch een herriemaker in de kist, lekkerrrr...

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    GJVO , het leest als een spannend boek .
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is halloween, ik kan er ook een griezelverhaal van maken ;)
    Mijn internetverbinding ligt er al uit, zit nu via een hotspot op het net.
    XS4all was altijd perfect tot ze overgenomen werden door KPN.
    Het ligt er al vanaf 02:30 uit maar ze zijn druk bezig!
    Toen ik in de ICT zat mocht een storing nooit langer dan 1 uur duren anders dan claimden bedrijven als Baan, ASML, ASMI en dergelijke miljoenen.
    Misschien dat ik ook maar een claim in moet gaan dienen, dan kan ik weer allemaal bouwdoosjes kopen.

    Even boodschappen doen en dan ga ik de bodem op de romp lijmen.
    Eind van de middag schuren of misschien ook de bovenkant van de romp deels maken.
    De foto's volgen wel weer.

    GJ
     
  10. Cees Kraaijeveld

    Cees Kraaijeveld

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    336
    Locatie:
    's-Gravendeel
    Het gaat inderdaad in gigantisch snel....die van mij zal wel wat langer gaan duren.
     
  11. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste Cees, die man is niet bij te houden, gaat als Max Verstappen
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Man man man wat ga je hard. Heb je dan geen pijn ofzo ?
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het lijkt wel de chirurg bij Gert-Jan een turbine heeft ingebouwd i.p.v. een nieuwe lever.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    GAAF!
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga helemaal niet zo snel als ik normaal zou gaan.
    Een normale bouwdoos zou al in elkaar zitten.
    En pijn?
    3 dagen na de operatie heb ik ze gevraagd de morfine eraf te halen en ik heb ook geen paracetamol meer genomen.
    Even doorbijten maar ik wilde zo min mogelijk troep in mijn lichaam.
    En nu heb ik alleen nog spierpijn in mijn rug omdat mijn buikspieren doorgesneden en weer gehecht zijn dus die doen het nog niet zo goed.
    Maar een plankje balsa weegt niet zoveel.

    Ik heb inmiddels de onderkant geschaaft en geschuurd en ga nu het deksel erop lijmen.

    Tot zo!
     
    Tom 1234 vindt dit leuk.
  16. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij gebruikt hij een hele speciale lijm, die in no time hecht,
    gezien de snelheid van bouwen.
    Ik wil wedden, dat GJVO begin volgende week z’n eerste proefvlucht maakt, als tenminste de motor er is.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee hoor, gewoon Pattex watervaste houtlijm.
    En begin volgende week?
    Nee want als de motor er al zou zijn dan moet er nog een resopijp en bocht besteld worden, en een tank, en brandstof en gloeiaccu.
    En ik maak me zorgen of er wel een retract neuspoot in het model kan.
    Maar dat zien we wel.

    Verder met de onderkant romp.
    Eerst alles even met een echt Davidschaafje (heerlijk ding, beste aankoop ooit) afgeschaafd.
    Het 1mm triplex stak iets boven het balsa uit en het spant stak ook iets boven de romp uit.

    [​IMG]

    Spant nr 9 is nu ook vlak met de onderkant romp.
    [​IMG]

    En om alles haaks te houden heb ik een hulpspantje gemaakt van 2 stukjes balsa.
    [​IMG]

    De wonderlijm ruim gestrooid.
    Natuurlijk naderhand met het vingertje mooi dun verspreid.
    [​IMG]

    Dekseltje erop.
    Gefixeerd met spelden zodat de randen exact aansluiten en verder aangestrokken met isolatieband en een klem.
    [​IMG]

    De klem zit er om het spant op de onderhuid te fixeren.
    [​IMG]

    Daarna maar meteen door naar de neus.
    2 enorme blokken balsa moeten in de neus gelijmd worden.
    Nummer 13 op de tekening.
    Ze rusten op het motorspant en op de 1mm triplex aan de zijkant van de romp.
    Ook weer met de Pattex ingelijmd en geklemd.
    [​IMG]

    Er moet nog wel het een en ander weggeschaafd worden.
    En nu begon ik te twijfelen of er nog wel een e-tract inpast.
    Maar die zit nog ergens tussen China en Uithoorn, dus dat zien we later wel.
    [​IMG]

    Nu alles laten drogen en dan ga ik eind van de avond de romp omkeren en kijken of ik dat eerst ga doen en dan schuren of eerst schuren en dan de bovenkant.
    Dat zien jullie dan morgen wel weer.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    En vanavond naar Formule 1 kijken en duimen voor Max.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, voor Max zat ik al naar F1 te kijken, met Gerben ooit eens naar de Nurnburgring geweest en Schumacher gezien.
    Met het mooie jankgeluid alsof het nitro modelauto's waren.
    Maar Max gun ik het wel, zijn vader wat minder....

    Ik heb de romp al omgedraaid en kom weer een raadsel tegen.
    In de doos zitten 2 onderdelen nr24 en ik zie er maar 1 terug op de tekening.
    En dan ook nog... waar komt de cockpit precies.
    Misschien is het verstandiger om de tekening te laten scannen en dan uit te vergroten tot hij schaal 1:1 is.
    Ik heb ook nog geen mail van de italianen, de oud ontwerper en degene die hem omgezet heeft in CAD.
    Morgen maar eens kijken, ik moet naar Rotterdam, daar zit vast wel een copyshop.

    GJ
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar is hij toch voor ontworpen???
     

Deel Deze Pagina