Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Het ding blijft aandacht vragen:

Ik heb inmiddels de T-Pin spelden gevonden, nieuw in zakje.
Dus dan met frisse moed proberen iets van de romp te maken.
Heel goed de tekening bekeken en nummers gezocht.
Er zit weer een fout in de stuklijst en tekening.
Volgens mij komt dat gewoon omdat ze de tekening van de oude bouwdoos bij de 2012 gelaserde versie gedaan hebben.
Dat word ook geschreven door Mantua UK toen ik ze mailde voor een pdf in het engels.
Dear Sir,


The only instructions are the ones in the kit and are the same as the old kit.

Dus dan zoeken we het zelf wel weer uit
Ik heb voor de volgende bouwers alles neergelegd zoals het zou moeten.
Het 1mm triplex komt aan de binnenkant van de romp, het 3mm balsa aan de buitenkant.
De latjes (6,5 x 10mm) worden aan de bovenkant van het balsa verlijmd en daar komt dan weer het turtledeck op.
Ik denk dat vroeger de hele zijkant uit 1 stuk balsa gemaakt was, nu zijn het 2 delen en rara... daar zit dikteverschil in.
De voorkant is 3mm de achterkant 2,5.
Waarschijnlijk kwam de espresso laat op die maandagmorgen dat ze aan het produceren waren.
Of het heeft een reden waar ik pas achter kom als ik alles verlijmd heb, maar dat zien we dan wel weer.

De foto's.

Alles uitgelegd op de tekening, zo zie je meteen dat het echt geen 1:1 tekening is!
CIMG2819.JPG


Nog even iets dichterbij
CIMG2820.JPG


In delen, de voorkant, bij de vleugel
CIMG2821.JPG


De achterkant, bij het stabilo:
CIMG2822.JPG

 
Nou, ik had een originele kit met schuim ingedekte vleugels. En ik heb 'm terug.
Ik ga er maar niet op ingaan...

Maar!
Ik ben dus wel in staat om eventueel wat originele zaken te fotograferen.

Qua vleugelverbinder. Het originele plan vermeldt 3°. Of dat dan aan de bovenkant of onderkant is ...

Met de geodriehoek lijkt het zelfs eerder vijf aan de bovenkant en acht aan de onderkant...

b3f407666ceff59cfec6ad118f0931e6.jpg
fffe90615fe792379c14c12d19c0b6b7.jpg
 
Qua vleugelverbinder. Het originele plan vermeldt 3°. Of dat dan aan de bovenkant of onderkant is ...

Met de geodriehoek lijkt het zelfs eerder vijf aan de bovenkant en acht aan de onderkant...
Dat klopt toch? (5+8)/2=6,5.
V-stelling word in graden vanaf de horizontaal en per vleugel aangegeven, dus iedere vleugel staat 3,25 graad vanaf horizontaal, gemeten op de gemiddelde dikte.
Neem een kleine meetfout mee, en een afronding, en ik zou dat 3 graden noemen.
 
Ach, ik vlieg er toch geen wedstrijden mee dus een graadje meer of minder maakt niet zo heel veel uit.
Maar dan heb jij de Kosmo 4 denk ik Dries?
Die is ook nog te koop maar ik wilde per se de echte ouderwetse houtbouwversie.
In de tussentijd Sebastiano Silvestri gebeld en gevraagd of hij me in contact kan brengen met Benito Bertolani.
Die schijnt nu al ruim in de 80 te zijn zegt Seb.
Maar hij gaat proberen hem te bereiken, dan heb ik info uit eerste hand.

PS, ik ben al de romp aan het plakken.....

GJ
 
Het tekeningetje op de doos is alvast geen 3°
Geheel correct, maar daar zou ik toch niet van uitgaan... Niemand bouwt aan de hand van " het plaatje op de doos" :D :D :D

Jeetje.... ik krijg bijna zin om deze kit ook te bestellen.... Weet alleen zeker dat dit voor mijn smaak veel te hard gaat....
 
Brutus, je kan ook uit de link die ik ergens hierboven gepost heb een wooden kit bestellen.
De Galaxy vind ik ook een mooie kist
http://www.easycnc.it/scheda_modello.aspx?Modello=43

En snelheid.
Het is wat Easy zegt, ze vliegen superneutraal, je hoeft veel minder te sturen dan bijvoorbeeld een hoogdekker a la Calmato.
En je hoeft geen 200 te gaan, bij 100 km/u vliegen ze ook nog.
Een Calmato haalt op top met een 7,5cc ongeveer 140, dan heb je wat vergelijking.

GJ
 
In het draadje op rc-network staat duidelijk dat de V-stelling 3 graden bedraagt (-vraagt iemand daar nog: per helft of voor de hele vleugel? ;-). Natuurlijk in totaal, het is geen Charter of zo.) Ook daar zie ik een gfk-mat als versterking van het middendeel...zo deden we dat vroeger toch altijd?
 
Ik heb net een mailtje gehad van Sebastiano met het emailadres van Bertolani.
Maar ook het mailadres van degene die het model omgezet heeft naar het 2013 model, dat lijkt me handiger.
En glassen, ja, vroeger deden we dat maar toen waren we enorm bang dat iets zo breken.
Ik heb nu zoveel ervaring met G-krachten en modellen bouwen dat ik het bij dit model zelfs zonder glas aandurf.
Ik heb zwevervleugels gebouwd van 13mm dik waar ik gewoon op kon staan als hij aan de tippen ondersteund werd.
En hoeveel G zal dit trekken, hooguit 10, dat is 30 kilo, nou dat gaat zonder glas.

GJ
 
V-stelling is met name heel belangrijk bij meskant vliegen. (en dus ook een vierpunts-rol)
Als de V-stelling niet goed is dan "rolt"de kist uit meskant. Je kunt dit uiteraard tegen gaan door aileron te geven.

A.) Rolt het model de kant op van de rudder input verminder dan de V-stelling.
B.) Rolt het model in tegengestelde richting van de rudder input vergroot dan de V-stelling.

Arnoud.
 
Arnoud, dat is belangrijk als je wedstrijden vliegt.
Ik heb geen ambitie om vintage wedstrijden te gaan vliegen dus mij maakt het niet uit.
Als ie wegvalt corrigeer ik wel met rolroer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 kant van de romp is verlijmd.

Ik heb ervoor gekozen om eerst de ligger langs de bovenkant van de romp te lijmen.
Zo weet ik dat de romp recht gebouwd wordt en niet als een banaan.
Begonnen aan de voorkant, natuurlijk met witte houtlijm.

CIMG2823.JPG


Vastgepind met de T-naalden.
CIMG2824.JPG


Alles lag toch lekker op de bouwplank dus meteen het voorspant erop gelijmd, haaks en recht (daarvoor is de driehoek).
CIMG2825.JPG


CIMG2826.JPG


1 kant is klaar, de andere ligt klaar voor dezelfde behandeling
CIMG2827.JPG


Zo zie je het spant ook staan
CIMG2828.JPG


En iets meer detail
De balkjes die schuin op de rompzijkant zitten heb ik zomaar ergens gelijmd,
er is geen maat aangegeven op de tekening dus dan gaat het op gevoel.
CIMG2829.JPG


GJ
 
Pffff… veulsteveul werruk, zo'n RC-1 kist uittrimmen…. :D
 
Softboard is niet hard genoeg , vervormd bij druk. Echt heren, kurklinoleum is het beste , gebruik het al meer dan 20 jaar. Blijft vlak.
 
Toevoeging: de nerf van shear-webbing moet verticaal. Een horizontale nerf houdt onder- en boven-ligger veel minder goed op afstand van elkaar onder drukbelasting.
En de gaten/openingen in de webbing vertrouw ik niet echt, bij/in de romp zijn de knik/druk-krachten het grootst. Juist daar zou ik op die manier zeker niet op gewicht proberen te besparen.

edit: er zijn inmiddels al berichten aan geweid zie ik.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top