Bouw van een Kosmo 3 vintage RC1

Diverse EWD''s :

M.Kato Curare = Vleugel 0° Stabilo 0°
M.Kato Aurora = Vleugel 0° Stabilo 0°
Norm Page Mach 1 = Vleugel 0° Stabilo 0°

Ik heb alle drie de modellen en vlieg deze zoals bovenstaand. Is echter wel afhankelijk van het gewicht. Bij een "zware kist" is 0.25° instelhoek vaak prettig.

Grt,

Arnoud.
 
Ik heb vandaag weer een stukje gedaan....voorlijst en achterlijst geschaafd, tippen van het stabilo gedaan. In dit tempo zou ik Gert-Jan misschien tóch nog kunnen inhalen.
 
Geen Gesang, vermoed ik; de rest zou kunnen kloppen.

Ondertussen weer wat aan de Kosmo gebouwd. Kielvlak aangepast, moet nog geschuurd en geplamuurd worden voor een vloeiende overgang.
En de vleugel: ik heb nieuwe 6mm triplex steunen voor de retracts gezaagd, zodat ik de poten niet in avontuurlijke bochten hoef te buigen. Het stabilo is op wat schuurwerk na ook klaar.
Het bouwt eigenlijk allemaal redelijk probleemloos ;-)
20190118_183757.jpg
20190118_192914.jpg
 
Volgens mij heeft Gert-jan precies dezelfde kit.

De bevestigingsplaten heb ik uit 6mm triplex gezaagd in plaats van de losse delen uit de kit. ook heb ik de sleuven voor de retracts een kleine centimeter naar achteren verlegd, zodat ze in lijn liggen met de openingen voor de wielen. op die manier hoef je de poten ook niet te verbuigen en/of de uitsparingen voor de wielen aan te passen.
 
Ik heb inderdaad dezelfde kit als Cees.
Het kan zijn dat ik een "net voordat de espresso geserveerd werd" kist had want er klopten bepaalde dingen niet helemaal.
Ik hoefde de fairings niet te verlijmen, dat was al gebeurd.
Ik heb hem even aan de kant gelegd, ik ben even aan het genieten dat ik weer het land uit kan dus wat korte tripjes aan het maken en tussendoor wat bezig wat oudere CNC projectjes af te maken.

GJ
 
Ja, zo was het bij mij ook. Ik heb niet de indruk dat er meerdere soorten kits zijn.

Vandaag weer wat verder gewerkt: de beplanking voor de vleugel (balsa 2mm) is samengesteld, deze ligt nu te drogen. Voordat we die aanbrengen moet ik natuurlijk eerst nog een bevestiging voor de vleugelservo's maken (het is weliswaar vintage, maar één centrale rolroerservo gaat toch weer wat te ver....) en kabeltjes voor die servo's en de retracts plaatsen.
 
Er zijn meerdere soorten kits, een gestanste versie en 2 cnc versies, er zijn 2 partijen geweest die de cnc versie gemaakt hebben.
Die van mij staat beneden in de berging, even geen zin in, heb net een heli in huis gehaald om mijn reflexen weer even te testen en in de tussentijd een superstijve en grotere 3D printer aan het bouwen en ook een CNC router.
Dat lag er eerder dan de Kosmo en dat moet even af om onderdelen te maken voor de te bouwen boot.

GJ
 
Ik heb de Kosmo nog steeds beneden in de berging.
Ben begonnen aan een ander projectje, wel ongeveer als de Kosmo, ook een RC1 kist maar dan de Blue Angel 20.
Geen bouwdoos maar gewoon met een tekening en ribjes die ik heb laten frezen.
Balsa besteld bij Hobbyin, die is toch wel het goedkoopste in Nederland en de kwaliteit is prima.
Dus wat 5x5 en 5x15 latjes en een paar 1,5mm plankjes laten komen.

En een nieuwe bouwtafel gemaakt, met Forbo bulletin board linoleum.
Dat prikt wel heel lekker en ik kan nu ook de Action spelden gebruiken.

Vanochtend om 9:30 begonnen en dit staat er nu, om 12 uur.
Het begin:
CIMG3168.JPG


CIMG3169.JPG



Effe laten drogen en dan de beplanking aan de bovenkant erop.
Zo leuk dit bouwen.
Beter dan een bouwdoos.
CIMG3170.JPG


CIMG3171.JPG


Wachten tot de lijm hard is, witte houtlijm natuurlijk.
Straks de achterkant ook nog een stukje beplanken en wat strookjes op de ribben.

13:00

Inmiddels de achterlijst ook beplankt en de strookjes balsa op de ribben geplakt.
Nu echt even een uurtje wachten en dan kan ik hem omdraaien...
Spannend
CIMG3173.JPG


CIMG3172.JPG



GJ
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit!

Ik ben met de Kosmo verder gegaan, de beplanking van de onderkant van de vleugel is klaar, de romp is - op de fairings na - af...in dit tempo haal ik Gert-Jan tóch nog in!
 
En de vorderingen aan de Blue Angel:
Kan ook wel in een apart draadje maar ach, het is houtbouw en RC1, kan best samen denk ik.

De vleugel is mooi opgedroogd.
Dus hij is los van de bouwplank.
Nog even gekeken of hij wel echt recht was en dat is hij.
De bovenkant is beplankt.
CIMG3174.JPG


Daarna, toen hij omgedraaid was, de webbing geplaatst, er staat niets over in de bouwtekening maar 2x een balsa 5x5 liggertje vind ik een beetje weinig.
Dus 1,5mm webbing geplaatst.
En ja, hij moet eigenlijk kops staan en niet liggend zoals ik nu heb maar het kwam me zo even beter uit, net als veel chinese bouwdozen en de span is maar 120cm dus veel kracht komt er niet op te staan.
CIMG3175.JPG


Nu verder met de onderkant beplanken.
En ik zie ook nergens dat ze een echte ligger gebruiken, er is ook geen ruimte of sleuf voor.
Het ding is vreselijk licht ontworpen door Kato.

GJ
 
Hier (Daar-ohw) gebeurt tenminste nog wat bij jullie... bij mij schiet het voor geen meter op...
Bowden doorvoer voor carbon stuurstangen aflijmen ... afdeling speleologie je kan er bijna niet bij...
De achterste zat toch weer niet goed in lijn... dus die kon ik weer lossen. Wederom lijmen via een Tectyl slangetje aan een injectiespuit en PU-Wellness-lijm... Bzzzz

Hieronder onder spanning gezet op afstand...

IMG_7836.jpg



Dit moest worden verlijmd...

IMG_7835.jpg



In deze cargo-hold... met oud materiaal in de verre verte nog op z'n stek.... houders te hechten aan de oude schuimblokken... en een heuse Gothardtunnel-echo...

IMG_7814.jpg



Om deze oplossing waar te kunnen maken...

C7067A07-EDCC-46FA-BC74-0CEEBBCBE70C.jpg


En traaaaaag dat het gaat, ttrrrraaaaagggg!!! :stout: :mad:

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Ach, je hebt toch de tijd?
Ik kreeg net weer een kilo bouwtekeningen binnen.
Had ik even laten plotten.
Een heeeeele grote North American Vigilante, ik zag pas dat ie zo groot was toen ik de tekeningen al geupload en betaald had.
En een U2 (nee niet de band maar het vliegtuig) van 212 cm span.
Dat word een zwevertje.

GJ
 
Back
Top