Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

De romp na het indekken:

normal_DSCN16533.JPG

normal_DSCN16544.JPG

normal_DSCN16566.JPG

normal_DSCN16577.JPG

normal_DSCN16598.JPG

normal_DSCN16609.JPG

normal_DSCN166210.JPG

normal_DSCN166311.JPG

normal_DSCN16652.JPG

Zoals je ziet heb ik ook maar meteen een houder gemaakt waar de romp in kan blijven liggen. Dat gaat heel gemakkelijk met 5 cm isolatietempex van de bouwmarkt.

Zo'n ronde romp rolt anders namelijk alle kanten in als je er mee aan het werken bent.

gr.

Zier er zeeeeeeeeeer netjes uit. :P

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat weegt dat nou / nu? :?

Ingedekt met (gokje) 2 mm?

jan.

Bedankt voor de complimenten :P

Foto's zien er altijd beter uit hé :wink:

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat weegt dat nou / nu?

Ingedekt met (gokje) 2 mm?

Geen idee :?:

dan zou ik hem moeten wegen :wink:

gr.

zeker geen electrovlieger

Klopt :wink: maar ik probeer wel het gewicht zo laag mogelijk te houden.

De meeste rompschotten zijn van balsa, en waar het kan zitten er gaten in. De romp is zoals Jan al gokte ingedekt met 2mm balsa. Alleen het motorschot en de schotten ter plaatse van de vleugelbevestiging zijn van triplex.

gr.

Ha Bla,

Het ziet er inderdaad eeeeeerrg strak gebouwd uit (ik had niet anders verwacht :!: )

Succes verder

(En let goed op bij het bouwen van de vleugel :wink: )

grtjs

(En let goed op bij het bouwen van de vleugel )

BLA, BLA, BLA, Ja goed opletten bij het bouwen van de vleugel ja :evil:

Beide vleugelpanelen zijn al klaar en hebben nu een tipverdraaing van +/- 2 graden negatief (wash-out). Moeten nog tegen elkaar gelijmd worden en aan de onderkant ingedekt worden.

Zorg jij nu maar voor een paar stoere piloten dan zorg ik voor goede vleugels :wink:

gr.

bla31 zei:
Zorg jij nu maar voor een paar stoere piloten dan zorg ik voor goede vleugels :wink:

gr.

Een paar stoere piloten??? Bedoel je daar een homo piloten-koppeltje mee ???? :wink:

Ik wist niet dat de KI-84 een twee zitter was :oops:

mvg
Bla38

Een paar stoere piloten??? Bedoel je daar een homo piloten-koppeltje mee ????

Ik wist niet dat de KI-84 een twee zitter was

Bij deze piloten is één zitplaats voldoende :D

Bedoelde natuurlijk stoere piloten voor jouw Beech :wink:

"Bijdehandje"

gr.

Foto's van de vleugelpanelen gemaakt.

Onderkant vleugelpanelen.
normal_DSCN1668.jpg

Nogmaals andere zijde.
normal_DSCN1669.jpg

Onderkant vleugel met de retractbevestigingen.
normal_DSCN1671.jpg

Bovenkant vleugel met de gewenste V-stelling.
normal_DSCN1672.jpg

Vanaf de zijkant met de juiste tipverdraaing :!:
normal_DSCN1674.jpg

Nogmaals maar iets naar onderen. Zie uitsparing voor splitflappen.

Hier heb ik een kleine concessie gedaan want origineel had de KI-84 fowlerflappen. Dat is veel werk om te realiseren en een leuk technische hoogstandje maar omdat ik dit toestel vrij snel klaar wil hebben, heb ik genoegen genomen met splitkleppen. Als hij maar kan remmen bij het binnenkomen.
normal_DSCN1676.jpg

In vergelijk met een schaalmodelletje is de vleugelgeomatrie OK.
normal_DSCN1678.jpg

Bla31,

is dit eigenlijk een kit of zelfbouw? Merk, span, motorisering, etc???

ziet er verder tiptoppie uit.

Zelfbouw vanaf een tekening die je bij de FMT kunt bestellen.

Zie voor alle gegevens de link:

http://www.vth.de/shop/shopfiles/pr...R204637591&PS=1&PID=3201149&showcat=1&sparte=

Gemaakte wijzigingen t.o.v. de tekening:

Vleugel in twee delen gebouwd om daarna tegen elkaar gelijmd te worden. Op tekening bouwt men de vleugel als een geheel inclusief de V-stelling.

Hoofdligger naar achter verplaatst om grotere wielen in te kunnen trekken.

Splitkleppen i.p.v. fowlerkleppen ingebouwd.

Rompschotten gewijzigd omdar er anders een verkeerde rompvorm onstaat.

Constructie in de staart toegevoegd voor opname van een intrekbaar staartwiel.

Als motor komt er een 90 fx van OS op.

Gr.

Even een update:

Ben gestart met de bouw van het stabilo. Hiervoor heb ik eerst even de originele bouwtekening aangepast want er waren namelijk enkele dingen die me niet bevielen.

De hoogteroeren bestonden uit in vorm geschuurde balsa planken met grootte uitgezagen gaten voor een "schaal look". Ik heb twijfels over de stevigheid hiervan en wil ze daarom opbouwen uit losse liggers en ribben.

De aansturing van de hoogteroeren vindt plaats m.b.v. twee buiten de romp aangebrachte roerhoorntjes. Ik wil de aansturing intern in de romp onderbrengen m.b.v. één stuurhevel zoals het origineel.

De hoogteroeren zijn m.b.v. eenvoudige plaatscharniertjes aan het stabilo aangebracht waardoor er een lelijke spleet ontstaat. Ik wil er een komgewricht voor maken waardoor het geheel een stuk realistischer overkomt.

Verder wil ik net als bij het origineel balansgewichten aan de hoogteroeren toevoegen wat een mooiere uitsraling geeft.

De originele tekening:
normal_DSCN1827.jpg

De gewijzigde tekening:
normal_DSCN1829.jpg

Bouw van het stabilo, interne constructie is klaar alleen de onderkant moet nog ingedekt worden:
normal_DSCN1823.jpg

Foto van de andere zijde:
normal_DSCN1826.jpg

gr.

die zelfgetekende constructie ziet er toppie uit.
die andere had denk ik ook niet lelijk geworden, maar zoals je al aangaf, te slap :| .

ikzelf hou niet zo van zelfbouw. zelf bouwen vind ik wel leuk, maar dan wel uit een kit, want ik ben te lui om zelf onderdelen te snijen, en ik ga zo "zuinig" met materiaal om dat het bij mij nog duurder uit zou komen dan bij een kit....

mooie vleugel trouwens! :D

Back