Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate"

Druk doende geweest met het stabilo, even een update:

Om de hoogteroeren te maken wordt er begonnen met een plaatje balsa met de vorm van het hoogteroer waar de constructie op getekend is. Hier wordt dan de constructie opgelijmd met dunne 10 sec. lijm. Op deze manier gaat dat erg snel. Niet vergeten er keukenfolie onder te leggen anders zit ook de bouwplank aan het stabilo vast :lol:
DSCN1853.jpg


Beide roeren zijn aan één kant voorzien van de constructie:
DSCN1854.jpg


Hierna het roer omdraaien en de andere zijde voorzien van de constructie:
DSCN1855.jpg


Nogmaals een foto hiervan:
DSCN1857.jpg


Beide roeren voorzien van de constructie:
DSCN1858.jpg


Hierna een stuurhevel hardgesoldeerd om beide roeren inwendig vanuit de romp aan te kunnen sturen. Deze lijkt verdacht veel op de hevel zoals gebruikt in het draadje van de P-47 thunderbolt op dit forum :idea: Deze hevel gaat tevens als scharnier functioneren.
DSCN1865.jpg


Het middelste scharnier is gemaakt m.b.v. het bekende Robart penscharnier. Hier heb ik het pennetje van verwijderd en één helft in het stabilo gelijmd. I.p.v. het originele pennetje komt er nu een lange staaldraad doorheen die er vanaf de zijkant van het stabilo ingeschoven wordt. Voordeel hiervan is dat alle scharnierverbindingen nu al uitgericht en vastgelijmd kunnen worden, terwijl de roeren nog steed demontabel blijven voor verdere afwerking :idea:
DSCN1925.jpg


Zo ziet het stabilo eruit met de hoogteroeren ongemonteerd:
DSCN1919.jpg


Zo als de hoogteroeren m.b.v. de staaldraden aan het stabilo bevestigd zijn:
DSCN1918.jpg


Kon het niet laten om het stabilo even op de romp te zetten. Het stabilo op deze manier maken is best veel werk maar zeker de moeite waard :wink:
DSCN1928.jpg


gr.
Marcel
 
Inderdaad, maar wat is het voordeel van het slijpen van de aansturing voor het hoogteroer?

Slimme manier trouwens van die staaf voor de scharnierpunten.
 
Inderdaad, maar wat is het voordeel van het slijpen van de aansturing voor het hoogteroer?

Ik denk dat je bedoelt dat er punten aan de U-beugel geslepen zijn aan de kant waar deze het hoogteroer in gaan. Dat is puur gedaan omdat de staaldraad (4 mm) anders te dik was om binnen het hoogteroer te blijven aangezien deze ook naar achteren schuin geschuurd zijn. Verder geen voordelen.

Slimme manier trouwens van die staaf voor de scharnierpunten.

Deze manier van het monteren van de roeren vindt je erg veel terug bij bouwers op RCSCALBUIDER.com. Heeft erg veel voordelen.
 
Hoi Bla

het ziet er weer eeeeeerg netjes uit
Gaat hij klaar zijn voor de schaalforum meeting :oops: :wink:

Die oplossing van het Robart pen schannier kende ik nog niet inderdaad een goed idee (ik kijk thans regel matig op RCscalebuilder.com)

MVG
 
Hoi Eric,

Denk niet dat die voor 26 augustus klaar is. Moet nog veel gebeuren. Ga me nu richten op de inbouw van de motor en de motorkap. Daarna moet moet ik nog bekijken hoe ik de cockpit ga maken. Van bestaande losse onderdelen of zelf een nieuwe mal maken. Ben er nog niet uit :roll:

Mocht trouwens de nieuwe datum van de schaalmeting op 26 augustus vallen, dan valt die samen met de funvliegdag met aansluitende barbeque van Aeroclub Bladel. Kan dan dus helaas toch niet komen :cry:

Als je een robart penscharnier uit elkaar haalt, past er precies een staaldraad van 1,5 mm doorheen. Er zijn ook aluminium buisjes te koop met binnendiameter 1,5 mm. Deze heb ik tegen de voorlijst van het hoogteroer aangelijmd. Daarna kun je de staaldraad door het aluminium buisje en de robart pen schuiven waardoor er een scharnier onstaat. :P


gr.
Marcel
 
bla31 schreef:
staaldraad (4 mm)


is dat niet een beetje overdone?

Ik had 3 en 4 mm staaldraad langs elkaar gehouden en 3 mm is echt een stuk dunner als 4 mm als je op het eerste gezicht zou verwachten.

En aangezien het een motorkist wordt en er te verwachten is dat de roeren kunnen gaan trillen, wil ik de zekerheid hebben dat het staaldraad, na vele jaren van vliegplezier hoop ik :lol: , niet langs de las afbreekt. Ik kan er na het inlijmen van het stabilo ook nooit meer bij en kan de las ook na verloop van tijd niet meer controleren. Ik heb dus hierbij voor zekerheid gekozen ten nadele van een beetje meer gewicht. Betreft namelijk wel het hoogteroer.

gr.
Marcel
 
Als je een robart penscharnier uit elkaar haalt, past er precies een staaldraad van 1,5 mm doorheen. Er zijn ook aluminium buisjes te koop met binnendiameter 1,5 mm. Deze heb ik tegen de voorlijst van het hoogteroer aangelijmd. Daarna kun je de staaldraad door het aluminium buisje en de robart pen schuiven waardoor er een scharnier onstaat.

Ik gebruik soms ook wel eens de witte gaines met het 0.8mm staaldraadje erin in combinatie met de robart penscharnieren. Dat past er ook perfect in.
 
en 3 mm is echt een stuk dunner als 4 mm
Moet je niet het oppervlak van de doorsnede berekenen?

Oppervlakte is 0,25 * pi * d^2, waarbij d = diameter.

Reken maar uit hoe de verhoudingen liggen! :teacher:

(16/9: bijna 2 keer zoveel materiaal!)


jan.
 
Ha Marcel,

Het ziet er weer toppie uit, :worship: maar wat betreft 26 augustus daar moet je wel bij zijn in Oss bedoel ik, verzet je de BBQ maar kan ik ook daar bij zijn in Bladel.

Groetjes
 
Zo, ik ben begonnen met de inbouw van de motor en het maken van de motorkap.

Alvorens hier mee te starten heb ik de vorm en grootte van de motorkap vergeleken met de schaalschets die ik voor dit soort vergelijkingen gebruik. Het blijkt dat de motorkap een andere vorm moet krijgen en dat deze zelfs een paar centimeter langer mag worden. Vreemd dat de maker van de tekening dat niet gebruikt heeft, want elke centimeter die de toch al korte neus langer mag worden is ivm het uitwegen straks meegenomen. Ook blijkt de hartlijn van de motor bij het origineel anders te liggen dan op de bouwtekening.

Beide verschillen zijn verwerkt op de bouwtekening.
DSCN1966.jpg


De motor en uitlaat kunnen mbv een zelfgemaakt uitlaatverlengstukje zo op de romp gemonteerd worden, dat het uitlaatpijpje bij een echt bestaand gat uit de romp komt.
DSCN1968.jpg


Deze gaten hebben bij de echte de functie van het koelen van de twee boven in de neus gemonteerde 13mm mitrailleurs tijdens het afvoeren tbv het neerschieten van mustangs en thunderbolts en soortelijk gespuis :lol:

Zie de gaten op de foto's van een door de amerikanen in beslag genomen Hayate. Ze waren overigens erg onder de indruk van de prestaties van het toestel en vonden het de beste japanse jager. Als dit model nu ook zo goed zou vliegen :?
Ki-84-10s%7E0.jpg

Ki-84-46s%7E0.jpg


Hier komt het uitlaatpijpje uit de romp. Zoals je kunt zien aan het gereconstrueerde rompgedeelte ging dit inderdaad in één keer goed en zonder problemen :wink:
DSCN1970.jpg


Aan de ander zijde van de romp heb ik ook het gat gebruikt om de verwarmde koellucht van de zich in romp bevindende uitlaat af te voeren.
DSCN1972.jpg


Motoropbouw van voren. Zoals je ziet past alles mooi binnen de motorkap :D
DSCN1973.jpg


Zo ligt de uitlaat in de romp. Hier komt nog een dekseltje overheen zodat de warme lucht niet in de rest van de romp kan komen en de koellucht naar buiten geforceerd wordt en niet naar binnen.
DSCN1974.jpg


Hier het uitlaatverlengstukje gemaakt van hardgesoldeerde waterleidingpasstukjes van de Praxis :wink:
DSCN1977.jpg


De motorkap wordt van binnenuit tegen het motorschot aangeschroefd. Dus geen lelijke schroeven aan de buitenzijde. Hier de achterkant van de motorkap die tegen het motorschot aangeschroefd wordt met daarop een balsa kruis gelijmd met de grondvorm voor de motorkap.
DSCN1975.jpg


De vorm van opzij.
DSCN1978.jpg


De vorm van boven
DSCN1980.jpg


Het is nog een vreemd gezicht.
DSCN1979.jpg

DSCN1981.jpg


Tot zover de laatste stand van zaken.

En nu a.s. zondag lekker naar de vliegshow te Posterholt.

gr.
Marcel
 
Dank je voor de complimenten Jan. Jouw herky-bird is ook ambachtelijk handwerk hoor :wink: Wanneer zien we daar weer meer van?

Meer balsa nijverheid:

Nu door het opgelijmde kruis het profiel van de neus bekend is, heb ik er grootte stukken balsa tegenaan gelijmd.
DSCN1982.jpg


Hierna heb een zelfde soort kruis tegen de neus aangelijmd tbv vorm van de neusring.
DSCN1986.jpg


Tegen dit kruis worden dan weer 2 cm balsaplanken aan gelijmd tbv de neusring.
DSCN1987.jpg


Hierna begon het werk waar ik een beetje tegenop zag: het in vorm schuren van de motorkap. Echter mbv een delta-schuurmachine gaat dit verassend snel. Het geeft ook verassend veel balsastof 8O. Stofkapje is hierbij geen onnodig beschermingsmiddel :lol:
DSCN1988.jpg


Met de neus in de juiste vorm begint het nu ergens op te lijken.
DSCN1989.jpg


Daarna de kap van binnen uitgehold om plaats te maken voor de motor en de uitlaat. Helaas komt de uitlaat iets verder uit de motorkap als ik verwachte. Als dat maar geen probleem wordt :roll:
DSCN1992.jpg


Foto van voren. Let op de voor een stermotor bevattend toestel opmerkelijke smalle luchtspleet tbv van de motorkoeling. Duidelijk kun je zien dat het neusontwerp van de KI-84 met de compacte dubbelstermotor is afgekeken van het ontwerp van de FW190.
DSCN1993.jpg


Na bekijken van de maatschets blijkt dat de uitlaat net verborgen blijft onder de luchthapper van de carberateurs van de origineel gebruikte dubbelstermotor. Conclusie: soms moet je gewoon geluk hebben :wink:
DSCN1996.jpg


Een foto van de zijkant laat zien dat de uitstekende uitlaat precies onder de luchthapper valt.
DSCN1999.jpg


Nou tot zover de noeste schuurarbeid. Nu eerst even mijn hobbyhok schoonvegen want er ligt me toch een berg balsastof :oops:


gr.
Marcel
 
Netjes!! Ga je er nog een mal van maken en dan van glasdoek maken? Maakt het iets minder kwetsbaar denk ik? vooral met brandstof en vettigheidjes enzo?

puik werk hoor!!
 
Super Marcel!!
Goh, had ik maar meer vrije tijd, en geduld om dit soort mooie creaties te maken.
(maar ik mag niet klagen, ik heb een pa met heel veel tijd, en mistens zoveel geduld :wink: )
 
Back
Top