Bouw van een Passion (F3A model in 2x2 formaat)

passionsmall2fp3.jpg

Hier komt het verslag van de bouw van een Passion, een frans ontwerp van een F3A kist in 2 x 2

Tekeningen zijn afkomstig van F3A.fr waar al een aantal bouwverslagen te vinden zijn, ook in .90 formaat

Hele klus, dat is me al duidelijk, worden veel (voor mij dan) nieuwe bouwtechnieken toegepast. Aan de andere kant ook wel weer leuk om na al dat ARF geweld weer eens ouderwets van tekening te bouwen.

I.v.m. vervoer en opslag zal de vleugel in 2 delen worden opgebouwd en worden verbonden met een vleugelbuis. Er vliegen ook Passions rond met een 2-meter vleugel uit 1 stuk.

Stabilo zal ook afneembaar worden.

Motorisering : elektro

Exacte setup moet nog worden bepaald. Tegen de tijd dat deze kist klaar zal zijn is er vast weer wat nieuws op de markt.:D

Uitgangspunt is in ieder geval om het geheel onder de 5 kg. te laten uitkomen.

To be continued...

Je hebt er meteen al een trouwe lezer bij! Ga dit volgen, succes met de bouw!

nog een persoon die je gaat volgen, helemaal goed ziet er erg mooi uit.

edit.... kun je de tekening op de genoemde site downloaden of moet je je daar eerst voor aanmelden.

Veel succes met bouwen

Laatst bewerkt:
nog een persoon die je gaat volgen, helemaal goed ziet er erg mooi uit.

edit.... kun je de tekening op de genoemde site downloaden of moet je je daar eerst voor aanmelden.

Veel succes met bouwen

Dank je.

Voor het downloaden via de site moet je je eerst registreren, is zeker de moeite waard want het is een mooi forum.

Wil ze ook wel naar je doorsturen; stuur me in dat geval even een PB met je e-mail adres.

mooie kist! ben zelf bezig aan een eigen ontwerp 2X2m (ongeveer zoals de oxalys) en de harmonie ook een 2 X 2 bak, ben nog op zoek naar de ideale motor ervoor.ik kies ervoor om brandstof motors te gebruiken. electro staat nog niet op punt en is voorlopig nog aan de dure kant.

mooie kist! ben zelf bezig aan een eigen ontwerp 2X2m (ongeveer zoals de oxalys) en de harmonie ook een 2 X 2 bak, ben nog op zoek naar de ideale motor ervoor.ik kies ervoor om brandstof motors te gebruiken. electro staat nog niet op punt en is voorlopig nog aan de dure kant.

Hee Michel,

De Harmonie is volgens mij de voorganger van de Passion, lijken erg veel op elkaar. Heb je er ook bouwfoto's van?

Wat brandstof vs. electro betreft; die discussie word dagelijks gevoerd en ik voel er weinig voor om daar in dit topic verder over uit te wijden.

Voor mij is het duidelijk dat een goede elektro setup tegenwoordig zeker niet onder doet voor een brandstof motor. Daarnaast heeft elektro het eindpunt qua product ontwikkeling nog lang niet bereikt terwijl er aan een brandstof motor weinig meer te evolueren valt...maar goed...genoeg hierover, mijn keuze voor deze kist is dus elektro.

Deze week de tekeningen van de Passion verder grondig bestudeerd, bevat een minimale hoeveelheid aan info maar de eerste vragen die ik had zijn beantwoord in de (franse) bouwverslagen.

Ga binnenkort een stapel balsa etc. inslaan dan kan er aan de vleugel en stabilo worden begonnen...:cool:

Vandaag met de tekeningen gestoeid (nog bedankt Berrie :-))

Zet toch m'n vraagtekens bij de maatvoering van de romp. Als ik deze 1:1 laat afdrukken kom ik uit op een totale romplengte van 208 cm en dat is te groot voor F3A(C) praktijken.

Romplengte heb ik gemeten van het uiterste puntje van het richtingroer tot de punt van de spinner.

De spanwijdte van de vleugel is 185 cm (DXF file is 1:1 uitgeplot)

Romplengte moet dus kleiner, mijn gevoel zegt 195 cm max. of zie ik het verkeerd?

We zijn gelukkig in het beginstadium dus alles kan nog worden gewijzigd.

Romplengte moet dus kleiner, mijn gevoel zegt 195 cm max. of zie ik het verkeerd?
Dat zie je goed. Met de spinner erbij mag hij niet groter zijn dan 2m. Op een of andere manier is er wat opgerekt geraakt.
Of als er maten bij staan die een totaal van meer dan 2m geven dan klopt ergens een getal niet denk ik.

Zo...ben eruit wat de afmetingen betreft: vleugel spanwijdte gaat 1.88 mtr. worden (wingtips en koprib stonden niet op tekening dus er komt 30mm bij)

Lengte van de romp komt straks uit op maximaal 1.98 (incl. spinner Alexzzz ;-) )

1000205zi4smallab8.jpg

Nog een foto gevonden van twee Passions om een idee te krijgen van de uiteindelijke grootte.

Laatst bewerkt:
Wilfred, durf je een ischatting te maken wanneer dit vorm gaat krijgen. Wordt dit een rustig aan project of ga je hier volledig voor?

Ben al begonnen ;-) , wordt mijn 'hoofdproject' voor 2009.

Zal daarnaast nog de Ultimate verder afwerken (is ruwbouw klaar) maar verder geen andere plannen.

Bezig om de tekening van de vleugel aan te passen naar een deelbare variant.
Vleugelbuis intekenen, vleugel op rompzijkant aan laten sluiten etc.

De originele tekeningen zijn gebaseerd op een vleugel uit 1 stuk, in de bouwverslagen verder weinig details dus zelf even uitvogelen;

5passion82vo8xi7.jpg

Vleugelhelften worden verbonden met een carbon buis. Aan weerszijden lijkt een nylon breekbout M5 te zijn ingelijmd. Na monteren van de vleugel draai je daar iets van vleugelmoeren op denk ik zo...(zal dan zelf iets van vleugelmoeren maken, moet natuurlijk licht zijn, misschien zijn dit soort moeren al te koop...)

plane003is7tc4.jpg

Binnenkant romp met buitenbuis.

plane006pk2yr6.jpg

Close-up...

Kent iemand dit systeem? Zag dat bij de X-Tra de twee helften bij elkaar werden gehouden door 2 metalen ogen en elastiek, er zijn ongetwijfeld nog wel een aantal varianten, ik hoor het graag...:cool:

Voor die vleugelmoeren kan je gewoon M6 nylon vleugelmoeren krijgen bij een sanitair zaak. Dit zit vaak aan WC brillen om deze te bevestigen...werkt goed....

Bij mijn derwisj zit er boven de vleugelbuis een nylon plaatje wat via een gleufje de romp inkomt en in de romp draai ik daar een nylon bout door die het vastzet aan de servotray.

Heb al heel veel verschillende oplossingen voor dit probleem gezien.. er komen niet gigantische krachten op te staan.

Als ik zo naar de vleugel kijk zoald die daar op de bank staat, lijkt het mij wel een 'vorige generatie' vleugel.. relatief veel span en weinig koorde..

@WVR : bedankt voor de tip! Alle WC brillen in huis zitten nu weliswaar los maar ik heb tenminste m’n ‘high-tech / light-weight’ vleugelmoeren te pakken ;-)

@ Hezik: Vleugel opbouw met relatief veel span en weinig koorde; dat klopt. De Passion is grotendeels gebaseerd op F3A ontwerpen van een paar jaar geleden.

addictionrctechtg7.jpg

O.a. de Japanse Addiction van Starcraft.
Klein maar fijn (1.70 spanwijdte)

Als je het bouwverslag op de Starcraft site bekijkt vind je opvallend veel overeenkomsten met de opbouw van de Passion (en tjonge jonge, wat kunnen die Japanners ongelofelijk mooi en precies bouwen...kunstenaars zijn het…)

fixed1139775150dsc01759cx6.jpg

De Passion heeft volgens mij ook wat trekjes van de Oxalys in zich …

Maar goed, geen State-Of-The-Art design volgens de laatste F3A trends dus maar mijns inziens goed genoeg om als 2x2 instapmodel te gaan fungeren.

Terug naar de bouw van de Passion;

Vleugelmoeren zijn dus gevonden, ga dit systeem maar eens proberen.

aile05wr4xs6.jpg

Voor de vleugelbuis is gekozen om een Carbon buis te pakken ( 20 x 18 )
Zal dan met glasdoek en epoxy kokers moeten maken voor in de romp en vleugel waar de buis dan doorheen kan schuiven.

Voor het stabilo gebruik ik twee achter elkaar liggende en in elkaar schuivende aluminium buisjes (8x7 en 7x6) die elk met een parker worden geborgd.

gpma1285inset01lgzm7.jpg

Voorbeeld zoals dit bijv. bij een CAP 580 wordt toegepast.

Misschien het binnenste buisje gedeeltelijk opvullen met een staafje massief carbon van 6mm rond…in het uiteinde zit een stukje hardhout voor de schroef.

Zowel hoogte als richtingroer zullen push-pull worden aangestuurd, servo’s komen voorin.

Heb die nylon M6 vleugelmoeren laatst zelf ook bij de Praxxis gekocht, iets van 12 euro voor 8 stuks ofzo....

Grt.

Back