Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

Je kunt die ailerons ook best door laten lopen tot de tip hoor. Vliegt er niet minder om. Eindklos er tegenaan van hout als je dat echt niet wilt en klaar.

Jawel, maar dan klopt de titel van dit topic niet. Dat zou té erg zijn[emoji12]

2.2 meter is 2.2 meter.....de verhoudingen moeten weleens beetje kloppen

Ja, toch maar even corrigeren! De romp is verhoudingsgewijs al erg lang en als je de vleugel nog smaller maakt dan ziet het er vreemd uit.

Volgens de tekening niet, of in het echt, bij 'echte' vliegtuigen niet?

Juist wel!

Waarom doe je niet helft ailerons helft flaps?

jan.
Volgens tekening niet.

Ik probeer zoveel mogelijk de tekening aan te houden. De ailerons zijn al iets minder lang en een tikje breder.
Flaps zijn bijzaak. Ik denk dat ze nu ook wel groot genoeg zijn om de vaart eruit te halen.

In de zin van dat het simpel te realiseren is.
Ik heb hetzelfde uiterlijk als de aileron, alles kan gewoon recht toe recht aan.
Scharnier eraan en de boel zit....

Een normale flap heeft een ander draaipunt, die moet weer rondgeschuurd enzovoorts.

Slotted flaps schijnen ook goed te werken om wat langzamer binnen te komen als gewone flaps. Maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

SlottedFlap.png

De suggestie is hier toch wel dat het scharnierpunt schuin naar achteren/beneden schuift, als de flap uitgeschoven wordt . . .

Lastig te realiseren (maar vast goed te doen).

Succes!

jan.

Als je een stevig scharnier neemt met het scharnierpunt een eindje onder de vleugel ontstaat dat slot vanzelf.

Maak je niet te druk over de flaps, die zijn al snel te effectief. De boomster land ik wel met vol flaps, maar dat gaat eigenlijk al niet meer zonder sleepgas, zo hard remt het.

Als je een stevig scharnier neemt met het scharnierpunt een eindje onder de vleugel ontstaat dat slot vanzelf.

Maak je niet te druk over de flaps, die zijn al snel te effectief. De boomster land ik wel met vol flaps, maar dat gaat eigenlijk al niet meer zonder sleepgas, zo hard remt het.
Dat heb ik gezien ja! D
Landing ziet er leuk uit dan. Neerzetten op een postzegel[emoji108][emoji847]

De suggestie is hier toch wel dat het scharnierpunt schuin naar achteren/beneden schuift, als de flap uitgeschoven wordt . . .

Nee, het scharnierpunt blijft uiteraard op exact dezelfde plek...
De flap draait om het scharnierpunt heen.
Het scharnierpunt ligt hierbij niet in de vleugel of flap, maar er onder:

Drawing-of-a-simple-slotted-flap-operation-2.ppm

Precies, appeltje eitje! :thumbsup:
Voorbeeld met standaard Robart pen scharnieren op m`n Storch:

full

Of gewoon zelf maken, hier voor m`n zwarte de Havilland Chipmunk met kwiklinks en vliegtuigtriplex:

full

Resultaat (foto`s uit deze posting):
Up is mooi strak volledig vleugelprofiel:

full

Bij half flaps komen ze een stuk naar achteren maar is het vleugelprofiel nog steeds bijna gesloten:

full

Bij full flaps komen ze echt los van de vleugel en ontstaat ineens de brede 'slot':
(de pijl is waar ik het RDW nummer heb geplaatst, uit dat andere draadje)

full

Ontstaan er heel eenvoudig mooie slotted flaps!

Beetje het beeld waar Arnold op doelt denk ik :D SLOWWW

full

Lekker bezig Arnold :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Heel misschien heb je een Fowler flap in gedachte gehad, en dat in je gedachte geprojecteerd op deze slotted flap, dan is je gedachte wel de juiste.
Bij een Fowler flap veplaatst het scharnierpunt zich naar achteren en dat vraagt inderdaad een vaak redelijk gecompliceerde constructie.
De Fowler flaps komen namelijk ook eerst een stuk naar achteren, maar dat gaat wel een heel stuk verder dan bij deze slotted flap.
Maar alle flapsoorten is een andere discussie, daarvoor kan je in boeken duiken of googlen, we dwalen af...

Verder met deze gave purpose built sleper van Arnold :thumbsup:
Leuk project, wordt een gaaf werkpaard!

Groeten, Ramses
.

Bedankt voor je mooie plaatjes en motiverende woorden Ramses!
Ik het epoxyplaat liggen. Waarschijnlijk word het noeste zoldervlijt!

Duurt nog wel even, ik wil eerst indekken.
Daarvoor lijm ik de kleppen met wat wigjes en hotglue weer tijdelijk vast aan de vleugel.De boel moet niet verschuiven in de schalen.
De scharnieren er voor het indekken inlijmen vind ik te gewaagd!

Zijn elastiflaps geen optie?
Dun kevlar of goedkoper, peelply onder de beplanking lijmen en dan na uitharden het balsa wegkrabben waar de scharnierlijn moet komen.
Is een mooie, stevige en turbulentievrije oplossing.
Hier staat het een en ander.

https://aerodesign.de/design/flaps_design.htm

GJ

Laatst bewerkt:
Back