Bouw van een stoomtrein op rupsen

De tegels zijn 30x 10 maar dit is een 8 duims pijp buitenmaat is 219mm . De ring is 205mm buitenmaat en 30mm x 15mm dik. En de ring voor de schoorsteen is 130mm met en gat van 89mm. Ik ga nog een ring walsen die aan de binnenkant past en waar de ketel overheen kan groeien. De ketel komt aan de vuurkistzijde vast te staan. Heb het meeste materiaal maar 1 keer dus fouten maken is geen optie en het blijft een vrije bouw zonder tekeningen. Alles komt uit het hoofd

Heb het meeste materiaal maar 1 keer dus fouten maken is geen optie en het blijft een vrije bouw zonder tekeningen. Alles komt uit het hoofd
Ik hoop dat je het dan hebt over die trekker, want een ketel wordt niet eens bekeken (en dus niet goedgekeurd) zonder tekening.
Verder kan je het niet uit je hoofd doen, want die rookkast is gebonden aan de ketelmaat en daar moet een tekening van zijn.............
Blijft over: wazig verhaal. (sorry)

Ik hoop dat je het dan hebt over die trekker, want een ketel wordt niet eens bekeken (en dus niet goedgekeurd) zonder tekening.
Verder kan je het niet uit je hoofd doen, want die rookkast is gebonden aan de ketelmaat en daar moet een tekening van zijn.............
Blijft over: wazig verhaal.
Dat klopt alleen van de ketel is een tekening .en dus idd ben ik op sommige onderdelen maatgebonden het enige wat ik doe is schetsen om te kijken of het gaat passen

Ik zie weleens bij Stoomgroep Zuidwest (Zuiderpark, Den Haag) een stoomvrachtwagen in schaal 1:4 vermoedelijk.
Erg groot, volledig functioneel en prachtig gebouwd.
Die jongens daar bouwen alles zelf: prachtige en volledig functionele stoomlocomotieven. Ik zou daar eens gaan informeren.
Veiligheid staat voorop! Er zijn modelbouwers die het testen en in werking stellen van een eigenbouw stoommachine niet meer kunnen navertellen.
Om maar over de veiligheid van omstanders te zwijgen!

Er zijn - terecht - zeer strenge regels verbonden aan stoomketels in ons land!
En een mechanisme vanaf niets bouwen kan wellicht, maar zeker niet zonder ernstige verliezen in te calculeren van materiaal en vooral tijd!

Zelf ben ik geen stoommachinebouwer, maar wel machineontwerper van beroep.
Ik moet het doen met een Wilesco machientje.

Voor de rest een prachtig project!
Wist niet van het bestaan van deze machines. Fascinerend!

Er is iemand die me helpt met de ketel en qua keuringen die heeft meerdere stoomtreinen die kijkt erop toe hoe het getekend berekend en gekeurd moet worden. En de juiste instanties worden hier in beroep op gedaan. Dus het gebeurd veilig.

Maar Ik kan snappen dat het wazig klinkt.
Er is nog nooit zo'n type model gemaakt dus er zijn geen tekening van. Dus alles moet terplekke opmaat gemaakt worden en ja soms gaat dat verkeerd. Dan ben je 2 weken kwijt. Maar van die fouten leer je weer. En blijf er zeer positief onder .

Prachtig dit. Mooi dat je het met de ketel goed in orde hebt en wat een kunde dat je de andere zaken op basis van foto's en schetsen kunt maken. Heel mooi.

Het boren is begonnen met 4.5mm daarna een paar gaatjes getapt m5 om de flens uit te kunnen lijnen morge de resterende gaten boren op diepte die dan tappen en de andere boutjes op diepte boren en ook tappen
20180222_151422.jpg
20180222_151432.jpg
20180222_151441.jpg

Het boren is begonnen met 4.5mm daarna een paar gaatjes getapt m5

Daniel,
Gelukkig heb je niet de fout gemaakt van de oude vuistregel, boorgat is 0,8 X draadsoort.
Aan de andere kant zijn de geboorde niet correct.
Zonder grote tabellen te hoeven raadplegen, kan je beter de volgende basisregel gebruiken:
- Het boorgat voor het tappen van metrische draad is: schroefdraad - spoed.
Dus bijvoorbeeld, gewoon metrisch: M3 x 0,5 = boor 2,5mm. M4 x 0,7 = boor 3,3mm, M5 x 0,8 = 4,2mm
Zelfs voor fijn metrisch klopt dit redelijk, b.v. M8 x 0,75 = 7,25 mm, dus afgerond 7,3mm.
Dus M6 x 0,75 = 5,25 afgerond 5,3mm
Bijgevoegd, de scan van SKF- Dormer, met schroefdraden en boordiameters, zoals deze bij de draaibank hangt.

Voordeel voor jouw, de rookkast is geen onderdeel van de dragende constructie.
Op onderstaande afbeelding is te zien, dat de rookkast is afgesteund op het chassis.
Lombart.jpg

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Fascinerend apparaat!
Ik vraag mij af of er een differentieel op de rupsbanden zit. Ze sturen iig met de slee aan de voorkant. Of kunnen beide cilinders los van elkaar bedient worden?

En ik las dat er geen rem op de banden zit. Was blijkbaar erg spannend om mee te werken op een hellend vlak!

Maar nog steeds maak ik mij zorgen over het ontbreken van een tekening. Niet zozeer voor de keuring (daar heb je er ook een aantal voor nodig begreep ik), maar meer voor het overzicht van het project...

Dacht ik je te kunnen blijmaken met een plaatje.
Ben je het zelf.
Bekijk bijlage 272326
Schermafbeelding 2018-02-14 om 21.27.34.png

Ik heb wat zitten googlen, en kom tot de
conclusie dat dit plaatje gefotoshopt is.
De "echte" machine is een 3asser porter switcher welke bij de WK&S railway in de usa rijd.
Op het plaatje dat Harm postte is duidelijk het machine nummer 65 op het machinistenhuis geschilderd.
Hier is een foto van de locomotief zoals die nu nog bestaat:
42649269.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb wat zitten googlen, en kom tot de conclusie dat dit plaatje gefotoshopt is. .....
Door jouw opmerking ga je vanzelf wat beter kijken en dan zie je dat er inderdaad wel het nodig aan mankeert. Waar is de bovenkant van de rupsband gebleven? Uit de cilinder aan de zijkant komt wel de zuigerstang (drijfstang?) maar waar is die op aangesloten? Of te wel wat drijf hij aan?
De rupsbanden zijn veel te "modern". In de tijd dat deze locomotief is gebouwd waren de rupsbanden veel "primitiver".

Zover was ik ook al , hoe zouden de zuigerstangen anders op die kruk kunnen gekoppeld worden zonder dat de rupsbanden in de weg komen te zitten?

Dirk

Kijk maar eens goed,
Geen drijfstang, alleen de contrakruk met verbindingsstang naar de schaar is zichtbaar.
Als je nog verder kijkt zie je achteraan nog een stuk wiel met contra gewicht zitten.
En inderdaad, de bovenkant van de rups is niet zichtbaar....

Back