Bouw van een stoomtrein op rupsen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Daniel /stoomy, 11 feb 2018.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daniel,
    Kan je misschien de afmetingen doorgeven?
    Als ik de afmetingen relateer aan de muurtegels(40x20cm?), dan gaat het mijn voorstellingsvermogen te boven.
    In elk geval, prachtig vakwerk en vooral buigwerk.
     
  2. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De tegels zijn 30x 10 maar dit is een 8 duims pijp buitenmaat is 219mm . De ring is 205mm buitenmaat en 30mm x 15mm dik. En de ring voor de schoorsteen is 130mm met en gat van 89mm. Ik ga nog een ring walsen die aan de binnenkant past en waar de ketel overheen kan groeien. De ketel komt aan de vuurkistzijde vast te staan. Heb het meeste materiaal maar 1 keer dus fouten maken is geen optie en het blijft een vrije bouw zonder tekeningen. Alles komt uit het hoofd
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik hoop dat je het dan hebt over die trekker, want een ketel wordt niet eens bekeken (en dus niet goedgekeurd) zonder tekening.
    Verder kan je het niet uit je hoofd doen, want die rookkast is gebonden aan de ketelmaat en daar moet een tekening van zijn.............
    Blijft over: wazig verhaal. (sorry)
     
  4. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat klopt alleen van de ketel is een tekening .en dus idd ben ik op sommige onderdelen maatgebonden het enige wat ik doe is schetsen om te kijken of het gaat passen
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zie weleens bij Stoomgroep Zuidwest (Zuiderpark, Den Haag) een stoomvrachtwagen in schaal 1:4 vermoedelijk.
    Erg groot, volledig functioneel en prachtig gebouwd.
    Die jongens daar bouwen alles zelf: prachtige en volledig functionele stoomlocomotieven. Ik zou daar eens gaan informeren.
    Veiligheid staat voorop! Er zijn modelbouwers die het testen en in werking stellen van een eigenbouw stoommachine niet meer kunnen navertellen.
    Om maar over de veiligheid van omstanders te zwijgen!

    Er zijn - terecht - zeer strenge regels verbonden aan stoomketels in ons land!
    En een mechanisme vanaf niets bouwen kan wellicht, maar zeker niet zonder ernstige verliezen in te calculeren van materiaal en vooral tijd!

    Zelf ben ik geen stoommachinebouwer, maar wel machineontwerper van beroep.
    Ik moet het doen met een Wilesco machientje.

    Voor de rest een prachtig project!
    Wist niet van het bestaan van deze machines. Fascinerend!
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb dit soort pijp nog nooit bewerkt, daarom "ontzag en complimenten".
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat kunnen leden niet. Gewoon bericht bewerken en leeg maken. Verder, berichten en titels (te wijzigen via Topic Tools) worden na twee dagen bevroren.

    Nu je inmiddels de nodige tips en verwijzingen hebt, wat ga je doen qua keuring(en)/veiligheid?
     
  8. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Er is iemand die me helpt met de ketel en qua keuringen die heeft meerdere stoomtreinen die kijkt erop toe hoe het getekend berekend en gekeurd moet worden. En de juiste instanties worden hier in beroep op gedaan. Dus het gebeurd veilig.

    Maar Ik kan snappen dat het wazig klinkt.
    Er is nog nooit zo'n type model gemaakt dus er zijn geen tekening van. Dus alles moet terplekke opmaat gemaakt worden en ja soms gaat dat verkeerd. Dan ben je 2 weken kwijt. Maar van die fouten leer je weer. En blijf er zeer positief onder .
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dan is een tekening toch wel makkelijk.
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Prachtig dit. Mooi dat je het met de ketel goed in orde hebt en wat een kunde dat je de andere zaken op basis van foto's en schetsen kunt maken. Heel mooi.
     
  11. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het boren is begonnen met 4.5mm daarna een paar gaatjes getapt m5 om de flens uit te kunnen lijnen morge de resterende gaten boren op diepte die dan tappen en de andere boutjes op diepte boren en ook tappen 20180222_151422.jpg 20180222_151432.jpg 20180222_151441.jpg
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daniel,
    Gelukkig heb je niet de fout gemaakt van de oude vuistregel, boorgat is 0,8 X draadsoort.
    Aan de andere kant zijn de geboorde niet correct.
    Zonder grote tabellen te hoeven raadplegen, kan je beter de volgende basisregel gebruiken:
    - Het boorgat voor het tappen van metrische draad is: schroefdraad - spoed.
    Dus bijvoorbeeld, gewoon metrisch: M3 x 0,5 = boor 2,5mm. M4 x 0,7 = boor 3,3mm, M5 x 0,8 = 4,2mm
    Zelfs voor fijn metrisch klopt dit redelijk, b.v. M8 x 0,75 = 7,25 mm, dus afgerond 7,3mm.
    Dus M6 x 0,75 = 5,25 afgerond 5,3mm
    Bijgevoegd, de scan van SKF- Dormer, met schroefdraden en boordiameters, zoals deze bij de draaibank hangt.

    Voordeel voor jouw, de rookkast is geen onderdeel van de dragende constructie.
    Op onderstaande afbeelding is te zien, dat de rookkast is afgesteund op het chassis.
    Lombart.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
    Daniel /stoomy en kaapstander vinden dit leuk.
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    4,3 voor M4 draadgaten?????
    Typfout neem ik aan.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zeker, moet inderdaad zijn: 3,3mm.
    Gelukkig staat het goed in de SKF-Dormer lijst.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, bij bekijken van andere beelden. De ketel is afgesteund en de rookkast is "loshangend" aan de ondersteunde ketel gemonteerd.
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Fascinerend apparaat!
    Ik vraag mij af of er een differentieel op de rupsbanden zit. Ze sturen iig met de slee aan de voorkant. Of kunnen beide cilinders los van elkaar bedient worden?

    En ik las dat er geen rem op de banden zit. Was blijkbaar erg spannend om mee te werken op een hellend vlak!

    Maar nog steeds maak ik mij zorgen over het ontbreken van een tekening. Niet zozeer voor de keuring (daar heb je er ook een aantal voor nodig begreep ik), maar meer voor het overzicht van het project...
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Schermafbeelding 2018-02-14 om 21.27.34.png
    Ik heb wat zitten googlen, en kom tot de
    conclusie dat dit plaatje gefotoshopt is.
    De "echte" machine is een 3asser porter switcher welke bij de WK&S railway in de usa rijd.
    Op het plaatje dat Harm postte is duidelijk het machine nummer 65 op het machinistenhuis geschilderd.
    Hier is een foto van de locomotief zoals die nu nog bestaat:
    42649269.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Door jouw opmerking ga je vanzelf wat beter kijken en dan zie je dat er inderdaad wel het nodig aan mankeert. Waar is de bovenkant van de rupsband gebleven? Uit de cilinder aan de zijkant komt wel de zuigerstang (drijfstang?) maar waar is die op aangesloten? Of te wel wat drijf hij aan?
    De rupsbanden zijn veel te "modern". In de tijd dat deze locomotief is gebouwd waren de rupsbanden veel "primitiver".
     
  19. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Zover was ik ook al , hoe zouden de zuigerstangen anders op die kruk kunnen gekoppeld worden zonder dat de rupsbanden in de weg komen te zitten?

    Dirk
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Kijk maar eens goed,
    Geen drijfstang, alleen de contrakruk met verbindingsstang naar de schaar is zichtbaar.
    Als je nog verder kijkt zie je achteraan nog een stuk wiel met contra gewicht zitten.
    En inderdaad, de bovenkant van de rups is niet zichtbaar....
     
  21. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018

Deel Deze Pagina