Bouw van een Ulstein AX118 op schaal 1:75

• Topicstarter Topicstarter DanBtje
  • Startdatum Startdatum
Hert ingekorte deel van het A Dek
Dek 3.jpg

De wanden van het werkdek zijn verhoogd naar 4 cm (was 2 cm) En natuurlijk moet de gehele achterkant aangepast worden inclusief de spiegel

Op het werkdek moeten totaal 2 kranen komen en een Ampelmann Walk to work uitschuifbare ladder. (W2W)
Er komt een extra dekhuis waar de Ampelman op staat. Een houder voor de Bijboot FRDC 1000.
En een stellage waar grote katrollen op komen te staan waarvan ik nu de functie nog niet van weet.

Laatst bewerkt:
Het pakket is toch behoorlijk fragiel. Kan niet veel hebben.Ga het hier en daar toch wel verstevigen.
Uiteindelijk komt de romp in de epoxihars met mat te staan en.het hout van de opbouw ga ik verstevigen met een soort porienvuller en hier en daar met dunne ABS plaat.

Maar eens begonnen met de de romp vorm te geven.
Eerste een hulptafeltje zodat de romp mooi rust en niet trekken kan
Was al een tijdje geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan heb met balsa hout.
Latjes gezaagd van 1 cm en 0,5cm breedte van het balsahout dat er bij geleverd is.
Een gedeelte van de bodem en zijkanten zitten er al bij.
Beplanking 2.jpg
Beplanking 5 MBV.jpg

De achterkant moet ik nog veranderen. Daar moet een gedeeltelijke schuine helling in komen. Dus moet de achterspiegel verlaagd worden.Is geschroefd dus dat kan zo aangepast worden.
Zag het te laat op een foto. Foutje in de verdediging. Dat is wel een nadeel als er geen werktekening bij zit.

Laatst bewerkt:
Heb toch besloten om een eigen Topic te gaan opstarten vond de naam Ulstein AX118 niet zo toepasselijk voor de Kasteelborg.
Dus vanaf hier ga ik verder in een eigen topic

:idea: Beste modelbouwvrienden,

Eind vorig jaar was ik begonnen met de bouw van de Queen Mary 2 op schaal 1:150. Bij het overnemen van de Revell 1:400 romp was ik steeds niet tevreden, omdat het model gewoon teveel afwijkt. Hierdoor begon ik steeds weer opnieuw met het tekenen van de spanten. Ook had ik in december heel weinig tijd om te knutselen en zit ik naast mijn werk best vol met curssussen tot halverwege dit jaar. Hierdoor kan ik niet de tijd vinden om een schip van zo'n omvang en details te bouwen. Ook heb ik me voorgesteld hoe het zou zijn om al die raampjes precies op maat te krijgen. Ik heb veel geduld, maar dat red ik waarschijnlijk niet. En de tewaterlating ergens in 2017?

Ik begon na te denken over een nieuw concept en was destijds geïnspireerd door de de schepen uit Whalewars. Ik stelde me voor hoe het zou zijn om op schaal de acties van de Seashepherds na te bootsen met een groepje vrienden. Ik vond echter dat de schepen als ontwerp geen schoonheidsprijs vedienen en dat ik geen schaaltekeningen op het internet kon vinden. Ik ging dus zoeken naar een ander schip en kwam zo bij de G O Sars uit. Dit si een seismisch onderzoeksschip dat ook een hoofdrol heeft in een National Geographic Channel programma. Het schip was zo gedetaileerd weergegeven waardoor ik de knoop bijna had doorgehakt om haar te bouwen.

Per toeval kwam ik zodoende op een stel nieuwe seismische schepen die weer mooier waren als de G O Sars en ik begon te twijfelen. Hiervan zijn echter geen duidelijke tekeningen of blueprints te vinden. Tijdens het verder rondneuzen op het internet kwam ik op de website van Ulstein terecht. Ulstein is een bedrijf dat speciale schepen bouwt en daarbij specifieke modellen ontwerpt met een heel hoge standaard wat betreft de vele eigenschappen van zo'n schip. Via die website kwam ik terecht bij het nieuwe X-Bow ontwerp. Bij het zien van de eerste foto wist ik dat ik zo'n schip wilde bouwen. De traditionele bouw van schepen zoals we die nu kennen, is volledig veranderd. Ik vind het ontwerp zo eigenwijs, dat ik zo'n schip gewoon moet bouwen. Alleeen al voor de drastisch toegenomen vaareigenschappen dwingt zo'n schip veel respect af ten aanzien van het milieu.

Na de keuze op een Ulstein design heb ik grondig nagedacht over welk model ik wil bouwen. Ulstein heeft namelijk een heel mooie website waarop de hele visie van het bedrijf te zien is. Er zijn al enkele operationele X-Bow vaartuigen gebouwd, maar Ulstein laat ook heel veel ontwerpen zien van schepen die men wellicht in de toekomst wil bouwen als er vraag naar is.

Ik heb gekozen om een schip op schaal 1:50 te bouwen, omdat de kleine Ulsteinmodellen dan ongeveer 2 meter lang kunnen worden. Ook de langere schepen zijn speciaal, maar die moeten weer op schaal 1:100 gebouwd worden, omdat sommige toekomstige Ulsteinmodellen meer als 200 meter zijn in het echt. Op schaal 1:50 zijn de details dadelijk veel beter te zien en ik denk dat het ook mogelijk is om een camera in een ROV in te bouwen en echt te water te laten. Ik heb daarom gekozen voor het AX118 model. Het schip heeft allerlei toepassingen gecombineerd en kan daardoor veel taken uitvoeren.

Er is op het internet een volledige blueprint te vinden van een Ulstein SX124. De verschllende grote schepen hebben verschillende afmetingen, maar de X-Bow eigenschappen zijn voor elk schip ongeveer hetzelfde. Ik kan dus denk ik zonder veel problemen die tekening gebruiken en vergroten en inpassen in het AX118 ontwerp. In de toekomst zal het aanbod van blauwdrukken en afbeeldingen alleen maar toenemen, waardoor de ontwerpen van dergelijke schepen alleen maar makkelijker te vinden gaan zijn.

Ik zou het eigenlijk leuk vinden als we miscchien in een groepje kunnen beginnen aan een soort Ulstein Club. Ik heb pas 3 schaalmodellen gevonden van X-Bow-schepen en 2 daarvan stonden op een duitse website. Het ontwerp verdient echter zoveel aandacht, dat ik het leuk zou vinden om met een groep vrienden meerdere Ulstein vaartuigen te bouwen met allemaal verschillende concepten, dus modellen. Zo zouden we meetings kunnen organiseren en af en toe naar verschillende locaties in Nederland kunnen gaan om daar interactief met de schepen te varen. Bekijk de website van Ulstein eens als je geïnteresseerd bent geraakt en kijk eens naar het gloednieuwe ontwerp, de SX148. Er is jammer genoeg geen bouwtekening bij, maar die zal vast wel komen.

Ik probeer elke dag even in te loggen om de reacties te bekijken. Intussen ga ik beginnen aan de tekening van de AX118. En natuurlijk fantaseer ik ook over naam van het schip en over de kleuren en bedrijfslogo van het schip: een nieuw ontwerp of de traditionele kleuren van een echt bestaand bedrijf overnemen. Als je geïnteresseerd bent geraakt, :google: dan eens op Ulstein, en ga vervolgens naar shipbuilding. Ik ben benieuwd of er zo belangstelling is voor het starten van een Ulstein Modelbouw Club.

Ik wens iedereen veel succes met jullie eigen projecten.

Vrj gedetaileerde tekening van Ulstein SX124 model

Beste modelbouwvrienden,

Ik wil jullie graag bedanken voor de belangstelling rond dit bijzondere type schepen. Ik begrijp dat het ontwerpen van een model moeilijk zal zijn, omdat er maar een enkel bouwplan te vinden is. Met de volgende technische tekening van de SX124 zou het makkelijk moeten zijn om het model na te bouwen.

Ik zal deze tekening zelf ook gaan gebruiken om de vorm van de romp over te nemen naar het AX118 model. Als ik iets verder ben met het ontwerpen, dan wil ik de tekening graag met iedereen delen. De romp is in de tekening opgedeeld in een aantal lagen en per laag (dek) kun je de punten rond een spant markeren.

Ik moet helaas weer even weg. Ik hoop weer snel mijn vorderingen te kunnen laten zien. Allemaal heel veel succes met jullie schip.

Hallo
Zijn de tekeningen van dit x bow model nog aanwezig?
Zou er dolgraag gebruik van willen maken.
Groet leen

Back