Bouw van Niobe zwieperts

Verdikkie...vanochtend geen tijd gehad om te kijken hoe het vleugeltje is geworden !!! :hammer: , dit hou ik niet vol een hele dag :D

Dat blijft leuk he! Wachten op wat uit de zak komt.

Is het gelukt!?

Maak je trouwens gebruik van de transfer methode met bakpapier? Daarmee kun je de stukjes lay up netjes in vorm houden.

whats in the bag !!??

u6e4uzev.jpg

En huppakee. Los van't servodingetje een beetje hoger en het pluisje bij de N.., is tweede helft idem perfecto gelukt.

En wat denk je... ook 33 gram... like!!

Alles bij elkaar op de weegschaal 160 gram...dus nog wat grammetjes epoxy erbij voort in elkaar plakken en dan is denk 165 gram mooi haalbaar....max 170 oid....like again !

DLG snoopey maakt vandaag of morgen een mooi malletje om de vleugels aan elkaar te plakken...want we gaan geen concessies doen !

voorbeeldje malletje van loet zn DLG site;

DSC04686.JPG

Verder wacht ik nog even met verder afbouwen van de vleugel tot de epoxy echt hard is...ik merk nu al ' t verschil in hardheid epoxy tussen t eerste en laatste vleugeltje. ff geduld dus francois....

Van' t weekend maiden ?

Laatst bewerkt:
Dat blijft leuk he! Wachten op wat uit de zak komt.

Is het gelukt!?

Maak je trouwens gebruik van de transfer methode met bakpapier? Daarmee kun je de stukjes lay up netjes in vorm houden.

Hey Berrie, zoals je ziet.perima gelukt !....en transfer mbv bakpapier...nooit van gehoord ? heb je een voorbeeldje ? De lijmspray fixeermethode werkt best ok.

Laatst bewerkt:
En heb je ook een tip welk bakpapier? Mijne is een dikke rol van de Aldi, maar die blijft maar steeds weer oprollen. Ook is hij zo glad dat er echt niks op blijft liggen. natmaken met epoxy lulkt niet, het vormt dan bolletjes epoxy. daarnaast plakt plakband en schilderstape niet en rolt het zooitje zo weer in zijn originele rol-vorm.

8eqaratu.jpg

net LE tjes mooi gesneden, kan je aardappels mee schillen zo scherp.

vanavond ook ff ideetje gemaakt hoet eruit gaat zien...knetterslank vleugeltje zeg

pumyganu.jpg

En heb je ook een tip welk bakpapier? Mijne is een dikke rol van de Aldi, maar die blijft maar steeds weer oprollen. Ook is hij zo glad dat er echt niks op blijft liggen. natmaken met epoxy lulkt niet, het vormt dan bolletjes epoxy. daarnaast plakt plakband en schilderstape niet en rolt het zooitje zo weer in zijn originele rol-vorm.

Ik geloof dat mijn rollen bij de Zeeman vandaan komen.

Om opkrullen tegen te gaan rol ik het eerst stevig de andere kant op.

Dan teken je met pen/stift de vorm op het bakpapier dat je wilt gebruiken voor de layup.
Knip dat met een 5-10mm overmaat uit. Spuit een waas spuitlijm op de achterzijde, en plak dát op het doek. Je kunt dan de lay up + bakpapier strak uitknippen.

Mylars insoppen, en dan lay-up + bakpapier op de ingesopte mylar leggen. Je kan dan heel nauwkeurig positioneren. Zodra de lay up epoxy opzuigt kun je het bakpapier er voorzichtig af trekken.

heeft die snoopy toch maar weer ff een mooi malletje gemaakt, adjustable ! kek!

Wat is wijsheid....2*Pi (2*3,14 graden?)

esema6y8.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt ook nog Phi als in 1,618 of wel de guldensnede, zou dit de ideale verhouding zijn tussen romplengte en spanwijdte? ..... Het getal komt in de natuur heel veel voor, Als ideale verhouding!

Dus je v stelling pi graden en dan je staartboom tot spanwijdte verhouding Phi en je hebt een winnaar ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
sapper de flap !

tusy8yba.jpg

wat een joekels zijn deze flappers ....en oh wat doet het pijn in zo'n vleugeltje te snijden !

Laatst bewerkt:
aryny8yt.jpg

vleugeltjes aan elkaar geplakt! En ook nog eens perfecte fit op het rompje..... like!

Wel met mn oenhoofd de kanaaltjes voor mn servodraadjes vergeten te maken...mgoed, tis maar 2,5 cm dus die pielen we er morgen wel in met een staaldraadje.

Zal ik er gewone aileronaansturing in maken of topdrive ? (laatste is wel weer meer werk..)

Laatst bewerkt:
Mooie vleugels....
Ik moet nog aan mijn eerste staartdelen beginnen.
Toch wordt dat iets leuks wat ik in mijn hoofd heb en nu ook alle spullen

ju5umyhy.jpg

servoplekjes uitgefreesd met de dremel.

qe7erebu.jpg

en draadjes servos geplaatst inc roerhoorntjes ailerons. we doen ff standaard aansturen . IK heb een stukje van 30 bij 30cm CF nu in de zak...met een beetje epoxy erop...om afdekplaatjes voor de servos van te maken.

javyvepy.jpg

veertje in de ailerons. gewoon , niet te sterk, maar genoeg om met een beetje druk (naar beneden !) de speling uit de servos te halen in neutraalstand (deze servos hebben net zoveel/weinig speling als de diamond 47) gewoon ff probeersel.

Wel de haakse eindjes in het schuim met epoxy vastgelijmd, want die veren werken zich steeds los in mijn dlg's

Laatst bewerkt:
Frank, dit ziet er (weer) als vakwerk uit man!

Wanneer je geregeld vleugels bagged, en en dan een half jaartje uit bent. Is het dan weer wennen en verknal je de eerste set?

Het ziet er zo 'doebaar' uit maar wanner je er zelf aan begint blijkt het toch net allemaal even wat meer aanleren en dus de eerste sets vleugels voor jan doedel maken. Klopt dat beeld? (Voor ik begin!)

He Marky, tnx , dit vleugeltje is weer de eerste....en is best goed gelukt. Beter ooit dan mn mimi vleugeltjes.

Wat je zegt klopt een beetje, voor mezelf....ik denk dat ik een jaar "er niks aan gedaan heb" ...dat baggen...dus het is weer ff opstarten. dit is weer het eerste vleugeltje en ik weet nog genoeg lering uit de lessen van de mimi vleugeltjes....... dus echt verloren is de kennis niet.

Wel zal je het de eerste keer misschien niet zo perfect doen...sja...tis net als met fietsen....uiteindelijk gewoon maar opstappen en trappen :D

Mgoed, ik post me hier ook suf, omdat ik het leuk vind, en mede mbf-ers het ook leuk vinden, en ook juist omdat er duizend vragen zijn als je aan zoiets begint.........

dus, ik ga weer ff in de share-mode, en post lekker verder...er komt weer van alles aan :D

Laatst bewerkt:

veertje in de roertjes, werkt leuk.

myhubyvy.jpg

servos vastgeplakt met bruislijm, vult mooi. straks de afdekplaatjes erop.

qevy3u7y.jpg

pegje , beetje afgerond, want het zwiepen moet geen sm zijn [emoji15]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back