Bouw van stoomtram Backer & Rueb

Simpele vraag, waardoor verbrandt je huid in de zon?.....
Onze huid "verbrandt" in de zon maar verbrandt niet. Cryptisch maar het is wel zo.
De UV straling van de zon beschadigd onze huidcellen en ons lichaam wil dat tegen gaan en als het kan "repareren". De reactie van onze huid op die UV straling is hetzelfde als de reactie op lichte verbranding. Ik bedoel dan echt verbranden door hitte!
Voor ons gevoel verbranden we dus in de zon en de eerste reacties van ons lichaam zijn ook hetzelfde. Onze huid verbrandt dus niet in de letterlijke zin van het woord maar figuurlijk.

De zon zendt 3 "soorten" UV straling uit. Dat zijn UV-A, UV-B en UV-C straling. UV-A is het minst schadelijk, UV-B is duidelijk schadelijker en UV-C is zeer schadelijk. Gelukkig houdt onze atmosfeer veel UV straling tegen, UV-C komt niet eens op de grond. Alleen heel hoog in de bergen kan je eventueel enige UV-C straling oplopen.
UV-A zal bij langdurige blootstelling onze huid beschadigen. Je krijgt er een beetje bruine kleur van die niet erg lang zal blijven.
UV-B is krachtiger en zal onze huid snel laten kleuren en ook makkelijk "verbranden". Een tweede probleem is dat UV-B tot in de laag onder de huid doordringt en daar het DNA kan beschadigen. Als er (te) veel DNA beschadigd raakt kan dat huidkanker veroorzaken en dat is vaak dodelijk.

UV straling is inderdaad een hoog energetische straling en kan behoorlijk ver doordringen. Veel mensen weten het niet, maar UV straling kan door vele soorten kleding heen dringen. Je kan dus ook verbranden als je met kleding aan in de zon gaat zitten. Het duurt langer maar het gebeurt wel.
Het verschil met infrarood is dat UV geen warmte straling is. Infrarood is dat wel! Het is de reactie van onze huid op UV die de warmte, of het gevoel van warmte, veroorzaakt. Je kan een straal UV op een stuk hout of metaal richten en dat zal er niet of nauwelijks warmer door worden.

Zoals ik al schreef zal elk object dat warmer is dan 0 Kelvin elektromagnetische straling uitzenden. Welke straling (welke golflengte) en de intensiteit hangt af van het materiaal en de temperatuur.
Een stuk ijzer wat je kan smeden is mooi helder rood/oranje. Hoe lichter de kleur des te warmer het ijzer is. Als je het witheet maakt gaat het zelfs branden, denk aan een snijbrander.
Het is ook zo dat hoe heter het object (in dit voorbeeld een stuk ijzer) wordt des te meer hoge energie straling wordt uitgezonden. Een net roodgloeiend stuk ijzer zal veel energie van lange golflengtes, in het infrarood en rode gebied uitzenden. Die infrarood straling kunnen we niet zien maar wel heel goed voelen.
Naarmate het ijzer heter wordt zal er ook meer energie met een kortere golflengte uitgezonden worden. Bij een bepaalde temperatuur wordt er ook UV straling uitgezonden. Hoeveel en met welke golflengte hangt af van de temperatuur en de soort metaal.

Van elke stof kan een spectrum worden gemaakt wanneer die stof wordt verbrandt. Dat spectrum is voor elke stof verschillend. Dit kan gebruikt worden om te bepalen welke stoffen er in een monster zitten.
Door de elektromagnetische straling afkomstig van sterren met een spectrometer te bekijken kan bepaald worden uit welke stoffen die sterren bestaan. Als er een bekende stof wordt gevonden en je kan bepalen hoeveel er van elke straling wordt uitgezonden dan kan je de temperatuur van de bron bepalen. Hoe meer UV, hoe heter de bron moet zijn en als er nog kortere golflengtes met hoge intensiteit worden gedetecteerd zal de temperatuur heel hoog zijn. Infrarood zal ook te detecteren zijn maar die straling heeft naar verhouding veel minder energie en zal dus door de enorme afstanden behoorlijk verzwakt worden. Daarom wordt er bij zulke metingen nooit naar maar één golflengte gekeken maar naar een zo groot mogelijk deel van het hele spectrum. De verhoudingen tussen de golflengtes vertellen heel veel.
 
Leuk ding Ruud.
Misschien heeft Backer & Rueb een basis gehad
en steeds voor iedere klant door de jaren heen iets nieuws gemaakt.

Enne,
Brander al getest?
Tevreden?
Als je gaas gebruikt liefst RVS.
RVS zal minder snel opbranden.
Gaas zou ook in de buis kunnen?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Brander al getest?
Nee Willum, helaas nog geen tijd voor gehad.
De vakantie is achter de rug en ben maandag weer begonnen.
Misschien morgenmiddag even en anders word het volgende week.
Zaterdagochtend naar het stoomgemaal in Putten (Ministoomdag) en zaterdagmiddag word de Zundapp weer aangetrapt voor een ritje over de Lemelerberg.
Dus we zien wel weer even, maar het resultaat gaan jullie zien !!
Groet, Ruud.
 
Ruud,
Ik heb me niet aangemeld, maar ik wil toch dit evenement bezoeken.
Ik zal de stoomsleepboot Dockyard V meebrengen.
Aanmelden had ik niet gedaan i.v.m. corona maatregelen.
Groet. Henk.
 
Ik heb net op de TomTom gekeken, 126 km, 1,5 uur reistijd.
Dus s.v.p. mij niet op de minuut vastpinnen.
Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen naar de ministoomdag bij het putter stoomgemaal geweest.
Erg leuk om modelbouw collega's te ontmoeten en ik heb er weer veel opgestoken.
Dit soort ontmoetingen leer je veel van en het is leuk om te zien hoe iedereen zijn hobby beleeft.
P1010168 small.JPG

P1010174 small.JPG

P1010179 small.JPG

En uiteraard gelijk maar donateur van het Putter Stoomgemaal geworden.
P1010154 small.JPG

Heel mooi stukje historie.
P1010165 small.JPG

Prettig weekend en de groetjes, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Voor ministoom was er veel moois te zien en gelukkig zat het weer ook mee.
We zijn ook nog naar stoomgemaal Hertog Reijnout geweest dus een zeer geslaagde dag.

Groet, Jan.
 
Boiler bijna klaar om zilver hardgesoldeerd te worden.
Koper bewerken is best wel even opletten.
Ik vind het in ieder geval geen fijn materiaal om machinaal te bewerken.
De grote gaten voor de vlampijp heb ik met de hand gedaan, ik durfde het niet aan om het machinaal te doen.
Maar het is gelukt en het is ook nog goed gelukt.
IMG_7579 small.JPG

Bij de boiler is de voorste deksel iets naar binnen geplaatst, dit omdat de boiler dan mooier uitkomt in de tram.
Dit zal later duidelijk worden als hij in de tram is gemonteerd.
IMG_7581 small.JPG

Groet, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Boren in koper gaat goed met een getrapte boor.
Per 2mm oplopend.
Deze boor hapt niet in het koper en zal ook niet slingeren, daar de voorgaande boring werkt als centrering voor de volgende boring.
Wel een opmerking, nooit een ketel inkrassen, daar dit aanleiding kan geven tot scheurvorming.
Door het inkrassen is het oppervlak beschadigd en de oppervlakte spanning doorbroken.
Denk aan een glasplaat met een kras gemaakt door een glassnijder.
Ook hier is de oppervlakte spanning doorbroken en zal op deze plaats breken.
Ik weet geen oplossing, maar misschien kan je straks door de temperatuur van hardsolderen de schade van de kras(onder gebruik van Flux) herstellen.
Succes, Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Er van uitgaande dat de koperen pijp de standaard dikte heeft , zal een kras niet veel effect hebben, maar voorkomen is beter.
Zelf heb ik een pijp van 80mm afgedraaid naar 1mm wanddikte.
Een en al kras van de beitel. De sterkte is afdoende zeker bij een kleine ketel.
En van geperste fronten voorzien, afgeperst en okee.
Scheelt wat warmte inbreng.
Overigens vaak is de vuurgang uit het midden, dan circuleerd het water beter schijnt, dit zie je veel bij firma's toegepast.
Maar niet op nieuw beginnen hoor, lekker doorgaan goed bezig.

Groetjes Ebro
 
Henk, de wanddikte kan jij denk wel uitrekenen van een ketel, uiteraard dan op afpers druk.
Weet alleen niet hoe groot het keteltje van het trammetje is.

Groetjes Ebro
 
De vraag,
Is het een lichte stompe kras in de oxide van de koperen pijp,
Is het een insnijding van 1, 2 of 3 tiende mm,
Is het een echte diepe kras/insnijding?
Wat gaat de stoomdruk maximaal worden?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag de laatste bewerking aan de boiler uitgevoerd voordat hij gesoldeerd gaat worden.
Eerst heb ik zitten denken om het gewoon met de handzaag te gaan doen, maar heb toch besloten om het machinaal te doen.
En dat ging prima.
De buis goed vastgezet en gaan met de banaan.
IMG_7585 small.JPG

De sleuf is voor de extra warmte afvoer, uiteraard zit er straks op dezelfde plek in de vloer een gat.
IMG_7587 small.JPG

Waarschijnlijk word het morgen weer een oldtimer brommerritje, dus het solderen van de boiler word later een keer.
Goed weekend en de groetjes,
Ruud.

ps. Het zijn lichte afteken krassen, ondanks de linialen op de machines wil ik graag meekijken en het controleren.
Maar ik had er idd geen rekening mee gehouden dat dit eventueel nadelig zou kunnen zijn (weer wat bij geleerd).
 
Zelf heb ik een pijp van 80mm afgedraaid naar 1mm wanddikte.

Toen ik vanochtend je opmerking las, had ik mijn bedenkingen.
Zelf zou ik nooit kiezen voor een wand van 1mm, maar voor 2mm.
Ondertussen heb je een aanvullende vraag gesteld.
Als antwoord eerst de eigenschappen van koper, zie de bijlagen "Koper treksterkten" blz. 1 en blz. 2.
Op de laatste blz2. bovenaan de gegevens voor een koperpijp.
Ik heb met deze gegevens je ketel uitgerekend.
Tot mijn verrassing, bleek uit de berekening, dat een wanddikte van 1mm voldoende is voor de keteldruk van 3 bar, zie bijgaand bestand "Berekening model stoomketel"
In de onderste gele vlekken staan de materiaalspanningen.
Deze zijn lager, dan de toegelaten materiaalspanning in het bovenste gele vlak.
Zelfs indien je de drukverhoogd naar 6bar, 0,6kP kan zijn de waarden nog altijd lager, dan de toegelaten materiaalspanning.
Ook uit deze berekening blijkt weer, dat de ketel in de doorsnede twee maal zo sterk is als in de lengte richting.
Deze berekening is alleen te gebruiken als vrijblijvende indicatie.
Veel succes. Groet. Henk
 

Bijlagen

Dank voor de berekening Henk.
De veiligheid factor is met 8x wel erg hoog.
En daarmee 1mm ruim voldoende.
Daarmee wil ik aangeven dat ketelwanden, wel wat dunner kunnen, dan dat de meeste standaard pijp gebruiken.
Hoe te realiseren is dan wat anders, er gaat volgens mij veel warmte energie in het koper zitten.
Een dunnere vuurgang is zo al een winst.

Groetjes Ebro
 
De veiligheid factor is met 8x wel erg hoog.

Dit lijkt hoog, maar is niet voor niets gekozen.
Uit de eigenschap van half hard koper blijkt, dat de strekgrens, ofwel vloeigrens, 120N/mm2 bedraagt.
Boven deze grens treedt plastische vervorming op, die niet herstelbaar is.
Dit is de waarde vóór het verwarmen door hardsolderen.
Bij hardsolderen gaat de treksterkte omlaag en dus ook de vloeigrens, laten we aannemen met 50%.
Na hardsolderen is de strek- of vloeigrens dan nog ongeveer 60N/mm2.
De factor 8 werd gebruikt op de materiaal hardheid van 250N/mm2, geeft als veilige waarde 31,25N/mm2
Dus de gebruikte factor 8 komt aardig overeen met een veiligheidsfactor 2 t.o.v. de strek- of vloeigrens.

Over de warmte inkoud van de ketelromp.
De meeste warmte zit in het water.
De warmte in de romp heeft een soort van accu werking op het verdampingsproces.
Verder zorgt de dikte van de romphuid voor de verspreiding van de vlamwarmte over een groter oppervlak.
Hopelijk zijn je bedenkingen beantwoord.
Groet. Henk.
 
Back
Top