Bouw van stoomtram Backer & Rueb

Ondanks dat je ketel in de Categorie 0 valt (ketelinhoud < 2ltr) dien je deze af te persen op 2 x de werkdruk.
Ik heb het deel uit de PED betreffende het afpersen bijgevoegd, evenals het gehele document.
Succes met de voortgang.
Groet. Henk.
 

Bijlagen

af te persen op 2 x de werkdruk.
Dat is correct Henk.
Mijn veiligheidsventiel staat afgesteld op 3 bar, dus dat zou dan 6 bar moeten zijn.
Ik heb hem in stappen naar de 7 bar geperst, maar de slang aansluiting aan de manometer zijde lekte iets en daardoor liep de druk langzaam terug naar 5 bar waar hij een half uur op is blijven staan.
Ik moet die voorzien van een andere klem maar heb deze op dit moment niet.
Ik heb zelf wel het vertrouwen dat het goed is, en misschien als ik de klem vervangen heb pers ik hem opnieuw af.
Groet, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Ja lekken van slangaansluitingen is een bekend probleem!
Je gebruikt een inwendig gewapende slang met "Norma"? slangklemmen.
Deze zijn eigenlijk niet geschikt voor een versterkte slang, vandaar dat de flenzen door het harde aandraaien van de slagklem scheef staan.
Een wormschroef slangklem geeft een betere klemming, afdichting.
Soms treedt de lekkage op onder het huis van de wormschroef, te verhelpen met een tweede slangklem onder 180°.
Nu ik voor verzenden mijn antwoord doorlees, vraag ik mij af, of je niet een tweede Norma klem onder 180° kunt toepassen?.
De tweede klem dicht af onder de opening van van de klemflenzen (hier tussen zit wel een geleiding op de slang, maar of deze voldoende afdicht?)
Soms is een eenvoudige oplossing beter dan een dure.
Succes met de voortgang, groet Henk.
.
 
Ruud,

In deze setting voorkom je dat de ketel een bierbuik krijgt.
Mooi dat het gelukt is. Weer een ervaring rijker.
Jij wordt nog eens hardsoldeergrootmeester.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Ruud,

Jammer dat je slechte ervaring hebt opgedaan met de stalen 2-oorklem.
Snelle montage

upload_2021-10-1_19-35-37.png
upload_2021-10-1_19-35-49.png

foto w.p. 10-2021

Ik gebruik deze 2-oor met regelmaat tot 10 bar.

Ik heb klemmetjes in drie uitvoeringen
enkelwandige 2-oorklem tot 10 bar staal
enkelwandige 1-oorklem tot 5 bar staal
dubbelwandige 1-oorklem tot 10 bar RVS

Wormwiel Jubilee/klemmen gebruik ik zelden,
Ze hebben vaak scherpe randen, vaak draaien ze door.
Gebruik word vaak afgeraden.
Ik gebruik ze alleen bij een tijdelijke snelreparatie.
De gesloten Jubileeklem met doorgaande bout is dan echt beter.

De benzine klemmetjes kom ik vaak in de praktijk tegen.
Ze zijn vaak te licht voor 10 bar of net iets meer.
Onder 5 bar zonder bewegende belasting kan wel.

Bij duurzaam nieuwwerk in de werkplaats altijd stalen persbussen, tot 20 bar dan wel.
Bij hogere drukken wordt het vaak hydrauliekslang of vergelijkbaar geperst.
Hier kies ik vaak voor bij mechanische belasting en drukken 10 tot ca. 250 bar.

Voor zover iets over slangklemmetjes.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn inderdaad mooie klemringen, systeem Oetiker.
Jammer is, dat je de juiste klemtang moet hebben om de ringen te klemmen.
SAM_3779 verkleind.jpg

Aan de zijkant de bek voor klemmen in de lengte van de slang, voorklemmen, en de andere voor naklemmen, dwars op de slang.
De tang is een Knipex 1099.
Mooi gereedschap. Groet. Henk
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een nieuwe vloerplaat gemaakt, vorige was nog voor petroleum/spiritus brander met een gat in de vloer.
Maar omdat ik op gas ga stoken was een nieuwe vloerplaat benodigd.
Boiler staat nu ook vast op de vloerplaat met hardhout als isolatie.
Gastank zat verstopt maar het is mij gelukt om dit te verhelpen, volgende week een nieuwe brander test.
Als dan alles goed is ga ik de leidingen maken.
IMG_7827 small.JPG

Groet, Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ruud. Ik heb totaal geen verstand van dit soort kleine installaties, maar toch een paar vragen.
Stoomlocomotieven hebben een spuikraan op de cylinders, om bij het opstarten het condensaat direct naar buiten te blazen om te voorkomen dat het in de ejecteur terecht komt. Bij jou zou dat misschien anders in de vuurgang terecht kunnen komen en de brander beïnvloeden?
Heb je niet nog een spuikraan nodig om de ketel via de onderkant te kunnen legen, en misschien wat ketelsteen mee naar buiten te blazen?
Groeten, Max.
 
Bij jou zou dat misschien anders in de vuurgang terecht kunnen komen en de brander beïnvloeden?
Ik heb het misschien niet goed gezien, maar meende te zien dat de stoom afvoerleiding in de schoorsteen uitkomt. Zo
niet, dan lijkt mij een spuikraan ook niet zo nodig.
 
Ruud, complimenten mooi gemaakt.
Zoals te zien. passen de onderdelen precies in het frame.
Maar ik heb wel een bedenking.
Waarom ga je een banjobout gebruiken voor de stoomaansluiting?
Waarom niet op de stoomdom in het midden van de ketel?

Stomdom.jpg

Uitleg.
Een banjobout heeft een tussenflens met de aansluiting op de stoomafvoer en twee pakkingen, de ene tussen de kop en de andere tussen de ketel.
Het is heel moeilijk om door de stijve stoomleiding deze goed afdichtend te krijgen.
Verder door de relatief grote doorboring in de steel van de bout kun je weinig klemkracht uitvoeren om de lekkage te beperken.
Daarnaast, daar er geen ruimte is om het opspattende ketelwater terug te voeren wordt de stoommachine gevoed met heet water en natte stoom.
Nu terug naar de stoomdom.
In het midden van de ketel zit een vrij groot vat, waarin het opspattend water kan terugvloeien in de ketel.
In het groot bedrijf werd in de stoomdom een stoomzeef toegepast, die de waterdruppels tegen hield.
De stoommachine krijgt nu alleen stoom en geen heet water.
Weer een lang verhaal, de ketel staat aan de basis van de ketel van jouw ketel.
Succes met de voortgang. Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ruud. Ik heb totaal geen verstand van dit soort kleine installaties, maar toch een paar vragen.
Stoomlocomotieven hebben een spuikraan op de cylinders, om bij het opstarten het condensaat direct naar buiten te blazen om te voorkomen dat het in de ejecteur terecht komt. Bij jou zou dat misschien anders in de vuurgang terecht kunnen komen en de brander beïnvloeden?
Heb je niet nog een spuikraan nodig om de ketel via de onderkant te kunnen legen, en misschien wat ketelsteen mee naar buiten te blazen?
Groeten, Max.
Die voorzieningen zijn bij zulke kleine installaties niet nodig
Dirk
 
Vandaag de stoomleiding gesoldeerd.
Banjobout aansluiting aan de leiding schoonmaken, fluxen en zilver solderen.
IMG_7865 small.JPG

Daarna de leidingen aan de smeerautomaat solderen met dezelfde methode.
IMG_7866 small.JPG

De hele handel weer even in de ultrasoonreiniger en klaar.
IMG_7875 small.JPG

Nu alleen de gasleiding nog maken en dan kan de machine onder stoom worden gebracht voor een eerste test.
Fijn hobby weekend en de groetjes,
Ruud.
 
Vandaag begonnen met de bouw van de nieuwe gastank voor de B&R.
De gastank die ik gemaakt had, was de doorvoer niet voldoende, ook de plaatsing was niet geheel fijn.
Dus op advies een nieuwe gastank en gelijk op een andere plaats gaan bouwen.
1.5mm messing plaat op maat knippen en omzetten.
Mijn zelf gebouwde zetbank, zet de 1,5mm plaat moeiteloos om.
IMG_7877 small.JPG

IMG_7880 small.JPG

Vervolgens op de correcte maat frezen.
IMG_7883 small.JPG

Nog een paar gaten boren en tappen om de gastank straks op de B&R te monteren door middel van een paar schroefjes die ik later gasdicht zilver soldeer.
Gaten boren voor de gasvul en aftap nippels.
IMG_7885 small.JPG

Vervolgens het geheel in elkaar zilver solderen.
Fijn weekend en de groeten,
Ruud.
 
Nu je de gastank gaat maken, geef ik even een grafiek van de gasdrukken bij een bepaalde temperatuur.
propane-butane-mix-vapor-pressure-diagram-pa.png

Indien je alleen het laag calorische butaan gebruikt, dan kan alleen al door de temperatuur van de brander in de kleine ruimte, de druk behoorlijk oplopen.
Voor mij aannemelijk een maximale temperatuur van 50°c, geeft bij butaan een gasdruk van ca. 4bar.
Ik schat, dat de grote zijkant van de gastank ca, 40(37,5) x 80mm.
Dit geeft een druk op dit vlak van ca, 120 kg.
Of bij deze kracht de zijkanten niet gaan bollen, dat betwijfel ik.
Daarbij. een veiligheidsfactor 2., rekening houdend, met het gegeven, dat messing naar hardsolderen veel sterkte verliest.

Misschien inwendige trekstangen monteren, gelijk aan bij vuurgangen in ketels.
Succes met je project. Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Misschien inwendige trekstangen monteren
Gaat ook gebeuren Henk, maar dat komt na dat ik de tank gesoldeerd heb, dan boor ik de gaatjes (3mm) en dan komen er een messing stangetjes door en die worden weer gesoldeerd.
Op de laatste foto op de tekening boven de tank bij B zijn de stangetjes te zien
Groet, Ruud.
 
messing stangetjes

Of zoals de klotsschermen bij een grote mobiele dieseltanks, zoals bij vrachtauto's bijvoorbeeld.
Die kun je zonder boren binnen aan de wanden van de tank vastsolderen.
Hardsolderen met een dun draadje zilver en een zo klein mogelijk brandertje.
Snel solderen.
Succes.

Willum
 
Aanvulling. Als je trekstangen plaatst, dan kan je ook M3 messing gebruiken.
Door de schroefdraad heb je gelijk een goede borging tegen het opbollen van de plaat, tijdens het hardsolderen.
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top