Bouw van stoomtram Backer & Rueb

Heeel mooi gemaakt!:worship:
Daar kan menigeen een dikke punt aan zuigen.
Dankjewel, ik vond het een fantastische uitdaging en ben zelf erg tevreden met het resultaat.
Mede dankzij hulp van dit forum is mij dit gelukt, want ik had hier weinig ervaring in.
Ik ben inmiddels een Maffei aan het bouwen welke ook in mijn woonplaats heeft gereden net als de Backer & Rueb.
Het is erg verslavend en heb hier veel plezier in en ga hier zeker mee door.

Groet,

Ruud.

Om mijn trammetje straks een mooi plekje te geven heb ik mij in een nieuwe hobby gestort 3D printen.
Ik wil namelijk mijn trammetje plaatsen voor de remise hier in Elburg waar hij vroeger ook in heeft gestaan.
Een grote foto vond ik niet goed genoeg, dus ben ik de voorzijde van de remise op gaan meten en natekenen.
Het 3D tekenen beheerste ik nog niet dus op YouTube maar wat tutorials gevolgd.
Remise color small.JPG

Remise A1BB.jpg

Ik ben zelf al wel redelijk tevreden.
Ik heb het gebouw moeten verdelen in 8 secties want zo groot kan mijn printer het niet aan.
Het gebouw word straks totaal 823mm breed en 370mm hoog.
Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.

Jassus?

Dat is nogal een project Ruud.

Geen grote foto?
Niet zoals SWEK?
Printen.
Toe maar...

Met smeerput,
Amplassement
en watertoren?

Succes en
veel modelbouwplezier,
Willum

Resultaat lijkt me toch bevredigend.
Michien de bakstenen er nog optekenen net zoals je houtendeuren gedaan hebt.
Tip, ik zou de dikkere muren splitsen van de terug sprigende muren ipv netjes in 8 verdeeld. Geeft volgens mij minder zichtbare verlijmingen.
Bij 3D printen is het meestal belangrijker waar je opspitst, en kleinere delen print dan zo groot mogelijk te printen. Of je nu iets in 8 of 12 stukken verdeeld, je hebt evenveel materiaal nodig en de printtijd duurt even lang. Voordeel , als er eens een print mislukt moet je minder opnieuw printen.

Misschien de bakstenen er nog optekenen
Ik heb geen idee of er een plug-in is voor FreeCAD, maar handmatig bakstenen tekenen is voor mij geen optie.
Tip, ik zou de dikkere muren splitsen van de terug springende muren ipv netjes in 8 verdeeld. Geeft volgens mij minder zichtbare verlijmingen.
Een goede tip, maar als ik nu zie hoeveel uur ik hierin gestoken heb, heb ik niet zoveel zin om alles opnieuw te moeten tekenen.
Zo handig ben ik er ook nog niet mee, maar ga dit zeker de volgende keer doen.
Ik begin met de deuren te printen en ga kijken hoe dat gaat.
Ik heb de printer nog maar 3 weken, dus eerst maar eens kijken wat hij ervan maakt.

Groet,

Ruud.

De geprinte locschilden inkleuren.
Gisteren heb ik ze zwart gespoten en vandaag met een goudkleur verfstift ingekleurd.
Het is een heel priegelwerkje.
20221204_154033 small.jpg

Van de week de vaandels die er onder komen nog doen (was even klaar met het turen door een vergrootglas).

Groet,

Ruud.

Ja, dat inkleuren is een heel gepriegel, ik doe het met een platte dikkere stift. Ziet er wel goed uit zo, ik kan het hier vandaan lezen :-)

Zie ik daar in de achtergrond de GS18 op het beeldscherm staan? Dat kan wel eens mijn volgende teken en bouwprojectje zijn. Heb hem al in H0 maar wil hem opnieuw tekenen in G.

Als je deze bedoeld? dat is de Backer & Rueb die ik net gebouwd heb.
Dit is een schilderij van hier in Elburg.
De remise bestaat nog steeds, daar zit nu een supermarkt in.
Tram remise new B.jpg

Groet, Ruud.

En hij mag best gezien worden, prachtig locomotief geworden met mooi schilderwerk en fijne afwerking.
Veel plezier op de spoorbaan of komt ie in de vitrine kast te staan.

Back