Update
We hebben ondertussen wat onderdelen voor de Huey in elkaar gezet waarbij ik me vaak verbaas om de zogenaamde Vario kwaliteit. We hebben hier al heel wat Hirobos gebouwt maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat bouten niet zijn meegeleverd en de verkeerde moeren (te klein) erbij zitten. Ook de as van de staartrotor bladen is bijzonder ruw afgedraaid.
En dan nog die echt waardeloze bouwbeschrijving die de naam bijna niet mag hebben.
Dan wordt er gezegd dat Vario helis voor gevorderde bouwers zijn maar dat is gewoon onzin, dit soort helikopters moeten perfect in elkaar zitten en dat bereik je met een perfecte duidelijke bouw beschrijving en niet met slechte tekeningen en alle onderdelen in 1 zak te dumpen om het zelf maar uit te zoeken.
Dat is heel vreemd, en heb ik nog niet meegemaakt met een Vario, dat de kwaliteit slecht was. Wel één keer dat er een onderdeel miste, maar dan is een mailtje naar Vario (desnoods via de dealer om te bevestigen dat je de boel niet belazert) voldoend om dat deeltje meestal binnen 24 uur in huis te hebben, en anders de eerst volgende werkdag. Ook "alles in een zak" ken ik niet, tot nog toe zat altijd alles keurig in aparte zakjes per bouwgroep verpakt....
De bouwbeschrijvingen zijn niet waardeloos, ze zijn gewoon beknopt en veronderstellen veel voorkennis, laten ruimte voor "Eigenes Ermessen" ofwel eigen inzicht.
Wat de mechanieken betreft:
Ik heb in het verleden ook wel eens gedacht dat er iets niet vermeld was in een bouwbeschrijving, maar ik heb afgeleerd daar over te klagen want ik heb keer op keer voor paal gestaan, omdat het er wel in stond, maar ik gewoon niet goed gekeken had.
Voor wat de rompen betreft zijn ze wel erg beperkt, dat geef ik toe, maar alles wat je MOET weten staat er in, en de rest word aan je eigen vakkennis overgelaten. Maar dat geeft toch niet? Dat maakt het juist zo ontstellend gaaf om een Vario te bouwen naar mijn mening. Een voorgekauwd project in elkaar zetten is niet mijn idee van gaaf, dan kan ik net zo goed een Hirobo kopen....
Als je een Vario gebouwd hebt, heb je een prestatie geleverd!
En als je de beschrijving, hoe beperkt ook, GOED gelezen en je hersens gebruikt hebt, vliegt het ook gegarandeerd goed. Durf ik gerust te zeggen na een stuk of 6 SkyFoxen en zeker 5 rompbouwdozen.
Er zullen altijd details zijn waarvan je denkt dat dat anders of beter kan, maar tot nog toe bleek van al dat soort puntjes, datgene wat Vario voor ogen had, gewoon vlekkeloos werkt (ook al kan het wellicht beter)
Groet, Bert