Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

'k Zal de Cobra in aanbouw ook meebrengen. Dan kunnen we een dry-fit opstelling maken onder mijn luifeltje en eens zien of onze "strike force machienes in spé" het al een beetje met mekaar kunnen vinden...
Enne, natuurlijk maken we dan ook enkele shots om in onze draadjes te posten.

Heligroeten, succes met het frietsnijden en tot zaterdag,

Nick

Update

We hebben ondertussen wat onderdelen voor de Huey in elkaar gezet waarbij ik me vaak verbaas om de zogenaamde Vario kwaliteit. We hebben hier al heel wat Hirobos gebouwt maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat bouten niet zijn meegeleverd en de verkeerde moeren (te klein) erbij zitten. Ook de as van de staartrotor bladen is bijzonder ruw afgedraaid.
En dan nog die echt waardeloze bouwbeschrijving die de naam bijna niet mag hebben.
Dan wordt er gezegd dat Vario helis voor gevorderde bouwers zijn maar dat is gewoon onzin, dit soort helikopters moeten perfect in elkaar zitten en dat bereik je met een perfecte duidelijke bouw beschrijving en niet met slechte tekeningen en alle onderdelen in 1 zak te dumpen om het zelf maar uit te zoeken.

Maar goed we komen er wel uit.

Maar goed wat fotos :-)
Het frame waar het turbine mechaniek op komt te staan.

huey build 2 002 by Arjen28, on Flickr

De overbrenging

huey build 2 004 by Arjen28, on Flickr

Staartrotor en tot nu toe het enige onderdeel dat na wat schuiven met ringetjes echt lekker in elkaar ging.

huey build 2 007 by Arjen28, on Flickr

De schaal kop Hier misten we tot nu toe 1 bout en 2 moeren.

huey build 2 008 by Arjen28, on Flickr

Ziet er wel mooi uit ;-)

huey build 2 009 by Arjen28, on Flickr

Tot de volgende maar weer.

Tja Arjen, met Vario heb je een haat-liefde verhouding hé...
Maar zeker is dat ze bij Vario zeker en vast niet de Duitse gründlichkeit hebben uitgevonden.
Nu, als je zenuwen en je geduld de bouw van een Vario overleven, dan ben je zeker zelf wel gründlich geworden.
Enne, hoe lastiger de bouw, hoe immenser het vliegplezier...
"Elk nadeel heb zijn voordeel" zei één van jullie beroemde voetballers ooit... deze wijsheid geldt zeker voor Vario.

Over enkele weken zie ik Kirsten in Gräfendorf. We zullen het er eens over hebben...

Heligroeten,

Nick

Update

We hebben ondertussen wat onderdelen voor de Huey in elkaar gezet waarbij ik me vaak verbaas om de zogenaamde Vario kwaliteit. We hebben hier al heel wat Hirobos gebouwt maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat bouten niet zijn meegeleverd en de verkeerde moeren (te klein) erbij zitten. Ook de as van de staartrotor bladen is bijzonder ruw afgedraaid.
En dan nog die echt waardeloze bouwbeschrijving die de naam bijna niet mag hebben.
Dan wordt er gezegd dat Vario helis voor gevorderde bouwers zijn maar dat is gewoon onzin, dit soort helikopters moeten perfect in elkaar zitten en dat bereik je met een perfecte duidelijke bouw beschrijving en niet met slechte tekeningen en alle onderdelen in 1 zak te dumpen om het zelf maar uit te zoeken.

Dat is heel vreemd, en heb ik nog niet meegemaakt met een Vario, dat de kwaliteit slecht was. Wel één keer dat er een onderdeel miste, maar dan is een mailtje naar Vario (desnoods via de dealer om te bevestigen dat je de boel niet belazert) voldoend om dat deeltje meestal binnen 24 uur in huis te hebben, en anders de eerst volgende werkdag. Ook "alles in een zak" ken ik niet, tot nog toe zat altijd alles keurig in aparte zakjes per bouwgroep verpakt....

De bouwbeschrijvingen zijn niet waardeloos, ze zijn gewoon beknopt en veronderstellen veel voorkennis, laten ruimte voor "Eigenes Ermessen" ofwel eigen inzicht.

Wat de mechanieken betreft:
Ik heb in het verleden ook wel eens gedacht dat er iets niet vermeld was in een bouwbeschrijving, maar ik heb afgeleerd daar over te klagen want ik heb keer op keer voor paal gestaan, omdat het er wel in stond, maar ik gewoon niet goed gekeken had.

Voor wat de rompen betreft zijn ze wel erg beperkt, dat geef ik toe, maar alles wat je MOET weten staat er in, en de rest word aan je eigen vakkennis overgelaten. Maar dat geeft toch niet? Dat maakt het juist zo ontstellend gaaf om een Vario te bouwen naar mijn mening. Een voorgekauwd project in elkaar zetten is niet mijn idee van gaaf, dan kan ik net zo goed een Hirobo kopen....;)

Als je een Vario gebouwd hebt, heb je een prestatie geleverd!
En als je de beschrijving, hoe beperkt ook, GOED gelezen en je hersens gebruikt hebt, vliegt het ook gegarandeerd goed. Durf ik gerust te zeggen na een stuk of 6 SkyFoxen en zeker 5 rompbouwdozen.
Er zullen altijd details zijn waarvan je denkt dat dat anders of beter kan, maar tot nog toe bleek van al dat soort puntjes, datgene wat Vario voor ogen had, gewoon vlekkeloos werkt (ook al kan het wellicht beter)

Groet, Bert

Wel een vreemd verhaal voor het Heli merk der merken.
Moet en kan geen ander merk zich permiteren vermoed ik....

Wel een vreemd verhaal voor het Heli merk der merken.
Moet en kan geen ander merk zich permiteren vermoed ik....

Mwoah, voor wat betreft de missende onderdelen en slechte afwerking, denk ik dat óók Vario zich dat absoluut NIET kan permitteren. Dat was nou net hun handelsmerk, dat wat je koopt ook klopt, en van onbetwiste kwaliteit is.....

Wat tekeningen en bouwbeschrijving betreft denk ik dat dat nou net hun sterke punt was: geen voorgekauwde meuk maar een echte uitdaging, waardoor iedere heli een unieke machine word (wat wat anders is dan je heli "opleuken met blingbling") omdat iedereen zijn eigen ideëen en oplossingen gebruikt. Tenminste, ik ervaar dat wel zo...

Groet, Bert

Kwaliteit

Hallo Tiger2
Ja dit komt me bekent voor, als je eens en Hirobo gebouwd hebt weet je wel waar het verschil zit ;)

Veel succes met de Heli
Gr Peter

De romp van mijn Bell430 is ook geen toonbeeld van perfecte afwerking. Dit wil echter niet zeggen dat de kwaliteit niet goed is !!!! Alle bijgeleverde onderdelen zijn samengesteld uit degelijke materialen en per soort en fase netjes verpakt. Er is inderdaad nogal wat tijd en inspanning nodig om de romp schaalgetrouw "af" te werken, maar dit heeft wel tot resultaat dat geeneen heli van Vario identiek hetzelfde zal zijn !!! (op de Cobra's van Stratus en Blue Bird na dan ;);))

Alvast suc6 met de verdere afwerking, ben er zeker van dat het resultaat toppie zal worden.

Ronny

hueysedenarjen800x600jp.jpg

hueyturbinearjen800x600.jpg

hueyencobra800x291jpg.jpg

Heligroeten,

Nick

Wat een machtig aangezicht :cool:
Met zo'n fraai exemplaar ernaast moet je volop bouwkriebels krijgen lijkt me :-D

Gr, Roy

Mooie fotos Nick, we gaan ervoor om m ergens in september af te hebben.

De bouw kriebels zijn er wel ja. We gaan nu de romp verder afschuren en de ramen en deuren eruit halen. Overigens heb ik met de romp helemaal geen problemen en is ie prima passend overal.

Jawadde, je gaat er nogal tegenaan... 't lijkt wel of je dag en nacht bouwt.
'k Denk dat de te transporteren hopen aarde in Horst en omstreken eventjes zullen blijven liggen of krijg je stiekem hulp?
't Ziet er allemaal héél netjes uit. Je machine krijgt direkt een heel ander uitzicht.

Heligroeten en blijven doorgaan,

Nick

Jawadde, je gaat er nogal tegenaan... 't lijkt wel of je dag en nacht bouwt.
'k Denk dat de te transporteren hopen aarde in Horst en omstreken eventjes zullen blijven liggen of krijg je stiekem hulp?
't Ziet er allemaal héél netjes uit. Je machine krijgt direkt een heel ander uitzicht.

Heligroeten en blijven doorgaan,

Nick

volgens mij heeft ie stiekem nog een romp liggen, waar wij geen weet van hebben,
dit ziet er wel verdacht anders uit als afgelopen weekend!
jemig Arjen, heb jij een aanslag gepleegd ofzo?
Als ik jouw was zou ik ook een paar gaten aan de onderzijde maken van de romp, tenminste als je op propaan gas gaat starten! een misstart en je romp staat vol met propaan!
Bij gebruik van een kerostart, heb ik even geen idee, wat je het beste kunt doen bij een misstart! misschien hebben anderen al ervaring hiermee? ik heb al diverse binnenbrandjes gezien, dat is niet echt leuk om mee te maken!
groetjes wim

... we gaan ervoor om m ergens in september af te hebben. ...
Je gaat als de brandweer maar september is nog wel kort dag voor zo'n project. Wil je hem dan vliegend en fullscale afgebouwd hebben?

Anyway, het ziet er al top uit :-D
Gr, Roy

Yep, 'k had zo al een donkerbruin vermoeden dat er stiekem iets meer achter stak.
Zalig, zo'n papa die voor helibouwkabouter speelt. 'k Wil er ook zo één...

Heligroeten,

Nick

Ik heb inderdaat veel hulp van pa.
Hij heeft de afgelopen dagen ochtend dienst gehad waardoor hij flink aan de gang kon, ik heb zelf 1 schuifdeur eruit gehaald :-) . We zijn nu bezig de positie van de turbine en enkele spanten te passen fotos volgen zometeen. Ook gaan we beginnen met het uitekenen van de klinknagel lijnen op de staart.

De beloofde update met fotos!
We gaan als een malle ;-) Ondertussen heb ik de staart rotor in elkaar gezet en zijn we bezig met de inbouw ervan.

Maar goed gister waren we bezig met passen van de turbine en een aantal spanten.

Hij staat erin!

DSC01680 by Arjen28, on Flickr

Van achteren gezien, dedunne uilaat is bijna niet te zien.

DSC01681 by Arjen28, on Flickr

In de bovenkap moeten nog roosters gemaakt worden.

DSC01682 by Arjen28, on Flickr

DSC01683 by Arjen28, on Flickr

Het spantwerk past allemaal heel aardig.

DSC01684 by Arjen28, on Flickr

DSC01685 by Arjen28, on Flickr

Ook zijn we al begonnen met uitlijnen en revetteren.

DSC01686 by Arjen28, on Flickr

DSC01687 by Arjen28, on Flickr

Zoals we nu gaan vliegt ie over een week of 2 wel :-)

geintje natuurlijk het gaat nog een hoop werk worden.

Back