Ronald, je moet dat ding, als die denkt nodig te hebben, zo maken dat die gelijk je lenspomp in en uitschakelt. Daartoe zou je het tandradpompje kunnen gebruiken. Bij een centrifugaalpompje en goed vast gezette verbindingen is de kans op lekkage minimaal. Bij een centrifugaalpomp kun je ongestraft de pers blokkeren. De druk is afhankelijk van je toerental. Bij een tandrad-(=verdringer)pomp hoort eigenlijk een veerbelaste overdrukklep. Anders is de druk afhankelijk van de kracht van de motor. Bij een geblokkeerde pers wordt het buigen of barsten. Of er schiet een verbinding los, of de motor blokkeert en verbrandt. Of de regelaar geeft de geest. Zorg in ieder geval voor een zeef in de inlaat, met openingen kleiner dan die van de nozzle. Niets zo frusterend dan een verstopte monitor. Ik heb een injectiespuit (10 cc) voorzien van een slangetje, passend op de monitor, waarmee ik zan zuigen en persen. Voor ik ga varen zet ik het slangetje op de monitor. In het water zuig ik totdat er water in de spuit komt. Beetje extra werk, maar door het water in de bochten van de persslang ontlucht de pomp niet altijd. Zelf zie ik de noodzaak van een bilgepomp niet zo. Als er geen water uit de monitor komt stop ik de bluspomp en kijk wat de oorzaak is. Succes ermee!