Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Ronald, Hoeveel ruimte heb je voor de tandwielen? Komen die in de container? Zal eens kijken hoe groot de lego tandwielen zijn, die ik in gedachte heb. Hier een plaatje met 2 Lego tandwielen. Verhouding 2 : 1. Hart op hart liggen de assen 1,2 cm uit elkaar. Ruitjespapier is 5 mm. De ruimte die je voor de tandwielen nodig hebt is 2 x 3 cm. Gr. Klaas.

Tandwielen 16 - 8.jpg

Laatst bewerkt:
Servo komt in de container.
Wordt waarschijnlijk een mini servo SG90
Img0226-800x534h.jpg

De aanvoer buis komt door het hoofddek.
De siliconen slang komt dus onder het hoofddek te zitten.
Zodat de slang ruimte heeft om mee te draaien.
De fifi monitor heeft al proef gespoten.
Komt minimaal 11/2 meter ver.

Mvg Ronald

Denk dat dan de restrictie in de dunne stijgbuis zit. Die monitor van mij haalt zo'n 5 meter, met een ruitenwisserpompje. Heb een paar Lego tandwielen opgeduikeld. Zal zo op een stuk 5 mm ruitjespapier even een fotootje maken. Dan heb je een idee van de afmetingen. Gr. Klaas.

Is die ruitersproeier pomp ook zelf aanzuigend?

Heb nu een robbe zahnradpumpe no 1563
Weet alleen dat die maar 6V is.
Denk dat die gewoon te klein is.
20240824_094352.jpg

Ga nu voor een ruiter sproeier pomp.
Liefst een tandrad pomp.Want die is zelf aanzuigend.

Mvg ronald

Laatst bewerkt:
Ronald, Heb de tekst en foto bij mijn voorgaande bericht gezet. Mijn pompje is niet zelfaanzuigend en trek deze even met een injectiespuit vol als de boot in het water ligt. De pomp zelf is 12 Volt en levert dacht ik 2 bar. Heb nog wel zo'n ding liggen, dus als je die wilt proberen moet je een keertje langs komen. Krijg je de Lego tandwielen erbij. Gr. Klaas.

Omdat er een fifi pomp in de romp komt.
En de kans bestaat dat een slang kapot kan gaan.Of de slang van de nippel kan af schuiven.
En de boot vol loopt.
Ben ik op zoek naar een bilge alarm.
Zijn die er voor een boot?
Bv dat ik een signaal op me zender krijg.
De zender is een frsky X20

Mvg ronald

Ronald, je moet dat ding, als die denkt nodig te hebben, zo maken dat die gelijk je lenspomp in en uitschakelt. Daartoe zou je het tandradpompje kunnen gebruiken. Bij een centrifugaalpompje en goed vast gezette verbindingen is de kans op lekkage minimaal. Bij een centrifugaalpomp kun je ongestraft de pers blokkeren. De druk is afhankelijk van je toerental. Bij een tandrad-(=verdringer)pomp hoort eigenlijk een veerbelaste overdrukklep. Anders is de druk afhankelijk van de kracht van de motor. Bij een geblokkeerde pers wordt het buigen of barsten. Of er schiet een verbinding los, of de motor blokkeert en verbrandt. Of de regelaar geeft de geest. Zorg in ieder geval voor een zeef in de inlaat, met openingen kleiner dan die van de nozzle. Niets zo frusterend dan een verstopte monitor. Ik heb een injectiespuit (10 cc) voorzien van een slangetje, passend op de monitor, waarmee ik zan zuigen en persen. Voor ik ga varen zet ik het slangetje op de monitor. In het water zuig ik totdat er water in de spuit komt. Beetje extra werk, maar door het water in de bochten van de persslang ontlucht de pomp niet altijd. Zelf zie ik de noodzaak van een bilgepomp niet zo. Als er geen water uit de monitor komt stop ik de bluspomp en kijk wat de oorzaak is. Succes ermee!

Omdat er een fifi pomp in de romp komt.
En de kans bestaat dat een slang kapot kan gaan.Of de slang van de nippel kan af schuiven.
En de boot vol loopt.
Ben ik op zoek naar een bilge alarm.
Zijn die er voor een boot?
Bv dat ik een signaal op me zender krijg.
De zender is een frsky X20

Mvg ronald

Is vrij makkelijk te maken met een kleine vlotterschakelaar, een hoge weerstand (bijv 5K) en een voltsensor. Simpele stroomkring vanaf ontvangeraccu naar weerstand, naar schakelaar en terug naar accu. Voltsensor over de schakelaar zetten. Schakelaar open is accuspanning, schakelaar gesloten is 0 volt. Stroomopname is slechts 1 mA dus dat is geen probleem.
Voltsensor geeft een spanningssignaal terug wat je via telemetrie kunt uitlezen, maar je kunt ook een alarm instellen al zo je wilt.

In meer dan 10 jaar nog nooit een waterlek op de waterpomp of leidingen gehad, kwestie van siliconen slang van de juiste diameter te gebruiken en een klemmetje op de juiste plaatsen.
En zoals Klaas ook schrijft, als er geen water komt op de moment dat het wel zou moeten , meteen even controleren.
ik gebruik brandstoffilters, maar gebruik er eentje die uit elkaar kan en met metalen zeefje.
Vroeger gebruikte ik van die wegwerp dingen maar daar er meestal steeds wat water achterblijft groeien er na een jaartje algen in en mag je hem inderdaad weg gooien.
voor 4€ https://nl.aliexpress.com/item/1005002924669791.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.253.21ef79d25qBsUE&gatewayAdapt=glo2nld

Marc w

Hoe heb je het filter geinstalleerd?
Is bij elkaar toch 9cm lang.

Als je hem liggend installeerd.Kan die dan wel makkelijk zijn lucht kwijt?

Ga deze pomp gebruiken:Graupner waterpomp 10V
download.jpeg

Screenshot_20240825_063505_Adobe Acrobat.jpg

Laatst bewerkt:
Heb momenteel geen recente foto bij de hand ( zit op de camping) maar onderstaande is uit het bouwverslag, hier zit nog de wegwerpfilter in maar deze zat een maand later dicht met algen, nu zit er eentje in die demonteerbaar is. Op een ander schip heb ik wel minder last van algen in de filter omdat de pomp die daar instaat in 2 richtingen kan werken, hierdoor kan ik de leidingen leegblazen.
De aanzuig maak ik met een messing buisje door de romp waarop ik een ringetje soldeer, als je dan een trekbandje rond de siliconen darm trekt kan deze er nooit meer af.
de pomp die je laat zien heeft ook van die verdikkingen op de inlaat en uitlaat, dus ook makkelijk 100% veilig te maken tegen lekkage.
de pomp plaats ik zo laag mogelijk in het midden ( kwestie gewicht ) hier zit ze onder het batterij bakje dat uitneembaar is.
waar de filter ligt maak volgens mij niet zoveel uit vermits dit toch maar enkele gram aan water is
het volledige bouwverslag vind je hier,
https://www.modelbouwforum.nl/threads/van-banckert-naar-a950-valcke.280581/,

ik hoop dat je er wat aan hebt,Marc

upload_2024-8-25_13-14-33.jpeg

Hartelijk dank voor het uit gebreide antwoord.
Heb je nooit last van lucht in het systeem tijdens op starten?

Mvg ronald

kort geantwoord " JA de eerste x dat je water spuit moet de pomp eerste enkele sec draaien"
Lang :) Dat is afhankelijk van het soort pomp dat je gebruikt, vervelende is dat dit meestal niet in de specificatie is opgenomen en je het pas weet als je de pomp test.
Het best is dat al het water uit de leidingen is als je het schip wegzet. De pomp moet dan wel even draaien voor er terug water is de volgende vaardag maar daar kunnen ze wel tegen.
Bij de A950 haal ik nu telkens de filter uit elkaar op het einde van de vaardag om de leidingen leeg te laten lopen.
bij mijn andere schepen laat ik de pomp even achteruit draaien en worden de leidingen leeg gezogen ( is veel handiger).

Heb de Graupner waterpomp 10V gekocht.
download.jpeg

En deze aan gesloten op de aeronaut 586005 fire monitor 45mm 1:50.
aeronaut-586005-loschmonitor-45mm-1-50-30484-33150-Swiv.jpg

Als ik hem aansluit op 12V. Spuit die 6 meter ver.
De pomp wordt later aan gesloten op een vaarregelaar.
Zodat ik hem kan regelen. En niet hoger ga dan 10V.

Mvg Ronald

Had deze tandwielen nog liggen
20240827_100509.jpg

De grootste diameter is 29mm.
De kleine is 19mm
Is jammer genoeg maar 11/2 mm dik.
Had graag dikker gehad.
Dan is uitlijnen makkelijker.

Ronald

Uitlijnen wordt héél veel makkelijker als je op één van beide tandwielen een cirkeltje uit dun Triplex of kunststofplaat plakt, even het randje wat afschuinen (ongeveer zoals een V-snaar poelie). Dan houden die schijfjes de tandwielen in elkaar en is de uitlijning stukken minder kritisch.

Wel even goed opletten bij het verlijmen, dat er geen lijm tussen de tanden loopt.

Alternatief kun je ook i.p.v. lijmen een paar gaatjes boren en de cirkeltjes met M2 boutjes en moertjes vastzetten. Mischien nog wel zo makkelijk.

Ronald, Als je per conversatie je adres stuurt doe ik de twee lego tandwielen op de post. Daarvan zijn de tanden 3,5 mm dik. Gr. Klaas.

Back