Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Zoek eigenlijk zo unit.
Maar dat zou niet kunnen denk ik.
Anders wel zo monitor.

Mvg ronald
Marine-Fire-Fighting-Unit.jpg

Ok, nee dat gaat het niet worden, maar moet ie kunnen werken? En hoe groot moet dat worden?
En waar komt ie op te staan? Dit ivm de aansluiting als hij werkend moet zijn?

Komt op het achterdek te staan.
Zit te denken om hem boven op een container te zetten.
De container blauw verven met het Smit emblem erop.
Mooiste zou zijn als die kan rond draaien en op en neer.
De water toevoer komt dus door het achterdek heen.
Zoiets....maar dan helemaal dicht.
In de container kan dan de electromotoren/ servo

containerized-fifi-system-external-fifi-unit5cd2a145-b535-4bd8-bea6-c7bfc313bf70.jpg

Mvg ronald

Maar hoe doen jullie dat met de toevoer slang?
Deze moet dus ook 180 graden kunnen draaien??????
Aannemende dat de aansluiting onderdeks verticaal is, een beetje overlengte in de slang laten en in een krul plat op het dek eronder leggen. Dan kan die krul soortement van "als een horlogeveer" in en uit draaien.

Beetje experimenteren met de lengte, en kijken of er geen knikkken in komen.

Bij bijvoorbeeld www.technirub.nl kun je siliconenslang in alle diameters en wanddiktes vinden.

Maar op zich kan 10 cm rechtuit lopende slang ook al wel zonder problemen 180 graden draaien zonder knikken.

Dit: https://www.modelbouwforum.nl/attachments/20240224_130521-1-jpg.573015/
was in ieder geval voor de slag van het roer (2 x 40 graden) al geen enkel probleem, en die slang verdween in tegenstelling tot de foto gelijk onderdeks.
Deze slang is 3 mm inwendig, 5 mm uitwendig, wanddikte 1 mm, en verrukkelijk soepel en beweeglijk.

Ik heb er nog wel een paar meter van liggen, ik neem week 33 wel effe 1 of 2 meter mee. Als ik je dan tref tijdens het waterladen, drop ik het wel effe aan boord.

Om een slag van 180° te kunnen maken hoef je vanuit de 0-positie maar 90° te draaien. Bij siliconenslang is dat, ook over een paar cm, geen enkel probleem. Gr. Klaas.

ik zou slang gebruiken 5/2mm.
vroeger gehad dat slang met 1mm buitenkant door de druk van de pomp zichzelf ging opblazen.
bovendien heb je met 5/2 meer druk
groet Piet

Piet, Je hebt dan wel meer tegendruk, maar minder opbrengst. Door een 2 mm slang gaat aanmerkelijk minder vloeistof dan door een 3 mm exemplaar. Gr. Klaas.

vroeger gehad dat slang met 1mm buitenkant door de druk van de pomp zichzelf ging opblazen.
Gewoon een tie-rapje om de aansluitingen...

Dat de slang wat bol gaat staan is echt geen enkel probleem.

Ronald, Hierbij de beloofde foto. Zoals je ziet heb ik wat overgebleven stukjes slang gebruikt. Eerst een stuk brandstofslang, dan een stuk transparant en als laatste een stuk siliconenslang. Zijn die restanten ook weer gebruikt. Gekneveld met RVS 1 mm rond. Helaas geen plaatje van het alu stukje aan de monitor. Dat is 1 mm dik alu, ongeveer 8 mm breed. 180 graden rond gebogen en met een M-2 boutje klem gezet om de slang. Ook een plaatje toegevoegd van een tandwieloverbrenging om de slag van de servo te vergroten. Gr. Klaas.

20210828_145254 Accu's met pomp.jpg

2015 0809_133159 stuurwerk nieuw.jpg

Laatst bewerkt:
Thanks Klaas.
Weer een idee.
Wel apart....iedereen wil altijd servo of electromotor zo dicht mogelijk bij de plaats installeren.
Jij plaatsts de servo helemaal achter in de boot.

Misschien in plaats van een servo.
Klein electromotortje.
Dan kan ik misschien makkelijker 180 graden draaien.

Mvg Ronald

Ronald, Bij gebrek aan kanalen heb ik de monitor aan de roerservo gekoppeld. En die 2 staven RVS rond lagen er toch. Beetje nood leert bidden oplossing. Ken de lay-out van jouw model niet, maar ik zou het volgende proberen. Onderdeks een tandwieltje op de stijgleiding van de monitor. Daarnaast een 90 graden (mini)servo met daarop een groter tandwiel (verhouding 2:1). Heb je twee stijgleidingen dan 2 servo's met een Y-kabeltje.
Die lopen dan synchroon op 1 kanaal. Maak je gebruik van een klein motortje dan moet je weer eindschakelaars installeren met daar overheen diodes. Is technisch wel mogelijk, maar dan heb je ook weer iets nodig om die motoren te laten draaien (ESC's). Is allemaal veel omslachtiger dan een (paar) servo(s) met tandwielen. Kijk maar wat je het meest aanspreekt. Ieder kijkt door zijn eigen bril en bedenkt ter plekke een oplossing. Succes ermee! Gr. Klaas.

Wel apart....iedereen wil altijd servo of electromotor zo dicht mogelijk bij de plaats installeren.
Nou.... veel mensen doen dat, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo logisch als het lijkt, want vaak houdt het in dat je onnodig grote toegangsluiken moet maken: de servo moet dan door dat luik passen, PLUS het gereedschap en/of de vingers/handen om dat ding te monteren en demonteren (je wilt onderhoud of reparaties kunnen doen, toch?)
Vaak is het eigenlijk veel makkelijker als je de servo's centraal plaatst, met stuurstangen, en bij het aan te sturen object een minimaal toegangsluikje om die stuurstang in of uit te koppelen...

Bij mijn reddingsbootje zit de stuurservo onder het voordek.
Noodgedwongen omdat er nergens anders plaats was, maar het werkt gewoon naar behoren.

K-K

Heb op me zender twee draaipotentiometers S1 en S2.
Hier kan ik dus 1 van gebruiken om de servo mee aan te sturen voor het draaien van de fifi monitor.
Nu nog op zoek naar een tandwiel voor op de servo.En een tandwiel voor op de as om de fifi rond te draaien.( 2:1) As diameter voor rond draaien is 2mm.
20240823_191514.jpg

Back