Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Een extra lager Ronald, of een cardan samenstellen met één kruiskoppeling achter de motor en de andere net voor de stelring tegen de askoker. Het afgezaagde stuk as zet je dan tussen de kruiskoppelingen. Van de cardan koppelingen die je hebt kan je een enkele maken en er twee enkele bij kopen. Een lagerbokje is wel van een stukje kunststof of multiplex te maken. Klein kogellagertje er in. Kijk maar wat je het beste past. Gr. Klaas.
Ik zou een dubbele cadan aan de motor bevestigen en zo dicht mogelijk bij de overgang naar de as een steunpunt maken, kogellager is uiteraard het beste maar een bronzen of ertelon bus zal ook wel volstaan.
Die zijn er speciaal voor gemaakt , als ze de juiste boring hebben.
je schuift deze over de as,zonder dat deze aan de motor zit daarna neem je een steun plankje met een iets groter gat erin, en je vult de speling op met 5 of 10 min epoxy.
Daarna kan je de kardan en motor eraan koppelen om deze uit te lijnen.
af en toe een drupje fijne olie voor je gaat varen ( thuis) zal zeker voldoen als smering
Nu fundatie maken voor de electromotoren.
Maak van een U profiel een L profiel.
Daar maak ik 2 sleuven in.
Waar de electromotor aan vast wordt gezet.Door de 2 sleuven kan ik de hoogt af stellen van de electromotor.
Even vraagje .
Heb voor het uitlijnen van de schroefas en electromotor er een digitale ampere/ voltmeter er tussen zitten.
Kan je deze er altijd tussen laten zitten? Zodat je de ampere in de gaten kan houden.
Zie nergens op de ampere/voltmeter staan hoe veel ampere max is.
Tussen de vaarregelaar en electromotor komt een 10 ampere zekering.
Volgens mij heb ik ook zo'n dingetje liggen. Bij mijn weten kan die tot 10A aan inderdaad. Wel goed opletten met aansluiten, ik heb mijn ampèremeter meteen opgeblazen...
Heb in 2 van mijn schepen zo'n digitale Volt/Ampèremeter. Zijn van buiten niet af te lezen, maar voor onderhoud en testen ideaal. Bij een van mijn schepen liep bij roer aan boord de servo klem en trok in die stand 0,4 A. De Amperemeter maakte dat zichtbaar. Met twee aandrijflijnen zie je zo het verschil. Onbelast trekken de Bühlers in Smit Finland 300 mA. Is met uierzalf gevulde askokers. Vind die metertjes ideale dingen. Gr. Klaas.
Ronald, De verbruikers o.a. regelaar(s) zitten in het rondje load. Het metertje zit dus tussen de verbruikers en de minpool van de accu. En zoals ik het dunne zwarte draadje beschreef in de conversatie staat ook in één van bovenstaande schema's. Heb het door mij gebruikte schema er even uitgelicht. Ook een foto van de bedrading in S-F. Het dunne gele en rode draadje zitten aan de gemeenschappelijke plus. Het dunne zwarte draadje zit ongebruikt op gerold. De dikke rode draad zit aan de gemeenschappelijke min-draad van de gebruikers. De dikke zwarte draad aan de gemeenschappelijke minpool van de accu's. Via de dikke rode draad de ampèremeter in en door de shunt en dikke zwarte draad er weer uit. De spanningsval over de shunt "vertaalt" de meter in amperage. Hoop dat het zo duidelijk is. Gr. Klaas.
Vandaag motoren uit gelijnt.Schroefassen vol met uierzalf gezet.
Onbelast 0.26 ampere.
Hierna de romp het zwembad in.
Ops........3 lekkages.
Eerst lekkage boegschroef. O-ring was in tweeen...grrr.Nu op zoek naar een nieuwe o-ring voor de raboesch boegschroef 108-30.Zie ze nog niet los te koop.
Tweede lekkage was de bakboords
schroefaskoker.Via de buitenkant.Deze gaan we met stabiliteits express dichten.
Derde lekkage hekrol.Daar moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat ga oplossen....weet niet precies waar het lekt.
Ook nog even uitzoeken waar de ampere/ voltmeters komen in de boot.
Wil ze ergens in vast zetten.
Mvg ronald
Hoe groot is de diameter van de O-ring en wat is de dikte Ronald? Het V-A metertje kun je klem in een plaatje triplex zetten. In de buitenkant zitten een paar nokjes. Met dubbelzijdig tape tegen een accu gaat ook. Gewoon eens kijken waar het qua bekabeling het beste past. Gr. Klaas.