Bouw Viking Warrior (ex Aziz)

Dag lieve kijkbuiskinderen :lol: ,

Door mijn drukke agenda heb ik een tijdje niet kunnen voortbouwen aan de Warrior. De weinige vorderingen die ik heb kunnen maken wil ik jullie toch niet onthouden. Ziehier enkele fotootjes:

afb959.jpg

Een kijkje in de buik van het schip

afb112.jpg

De ruwbouw van het kasteel

afb113.jpg

...de achterzijde

afb114.jpg

Dryfit op het voordek ...

Zoals jullie kunnen zien vordert de bouw langzaam maar zeker :wink:
De volgende stap is het inbouwen van het interieur in de brug (kastjes, radarschermen, enz.) en het plaatsen van de boegschroef.

wordt vervolgd.

Groetjes,

Droopy

Ik heb het gelezen!

Als je een duikboot hebt die grijs word. hoe kan je die het betse doen? hij is van plastic.

op de site van revell stana nu van die roest fotos maar ik weet niet hoe je dat doet:

6.jpg

Hallo iedereen,

Hier ben ik dan weer met enkele fotootjes. Aangezien ik nog aan het wachten ben op de levering van mijn boegschroef heb ik me dan maar een beetje op de mast en de details van de brug toegespitst.

afb115.jpg

De brug aan stuurboordzijde met detail van reling & wit metalen reddingsboeien.

afb116.jpg

Het (voorlopige !!) bovendek + voet van de mast

afb117.jpg

De mast + de wit metalen platformpjes waar later de mastlichten hun plaatsje zullen vinden

afb118.jpg

Detail van de mast. De houten mast die bij het schip was bijgeleverd is nu vervangen door een messing exemplaar met een diameter van 7 mm.

afb119.jpg

Achterkant van het kasteel. Hier zie je goed de messing roosters in de schouwen en de wit metalen deuren en ladders.

afb120.jpg

Een kijkje binnenin de brug. Het interieur komt er aan!

Zo, dit was het dan weer voor nu.
Ik hoop dat ik niet te lang meer hoef te wachten tot mijn boegschroef geleverd wordt zodat ik eindelijk eens de romp van het schip kan afwerken... maar dat proces zullen jullie hier algauw kunnen volgen :wink: .

Wordt vervolgd.

Groetjes,

Droopy

Hallo iedereen,

Zoals jullie kunnen zien zijn de rode kruisjes verdwenen en staan de foto's er terug.

De boegschroef is nog steeds niet binnengekomen (ik denk dat ze deze nog moeten maken :evil: ) maar ik heb ondertussen niet stilgezeten hoor:

afb121.jpg

De kabellier op haar vaste stekje op het dek

afb122.jpg

De sleepbollard + lieren

afb123.jpg

Het achterdek

afb124.jpg

Het achterdek + voet van de kraan

wordt vervolgd...

Groetjes,

Droopy

Ziet er inderdaad erg indruk wekkend uit Droopy. zeer mooi gedetaileerd.
Je kunt weer duidelijk zien dat hier een vak man is bezig geweest met zijn hobbie. :D :D

Aan boord van een schip bevinden zich natuurlijk allerlei zaken die de veiligheid van de bemanning moeten kunnen garanderen:

afb134.jpg

Er bevinden zich drie reddingsvlotten aan boord...

afb135.jpg

... met een kapaciteit van max 8 personen.

afb137.jpg

Op het achterdek moeten 6 brandkranen eventuele vuurhaarden het hoofd kunnen bieden. Deze 3 staan aan bakboordzijde.

wordt vervolgd...

Droopy

Eindelijk, de boegschroef is geplaatst en nu heb ik me kunnen toeleggen op de verdere afwerking van de romp:

afb299.jpg

Het aanzuiggat van de boegschroef aan bakboord

afb300.jpg

De naam

afb301.jpg

De rescue zone...

afb302.jpg

De schroeven en roeren

afb303.jpg

De ankerlier

afb304.jpg

De watervallier

afb305.jpg

De watervallier en de twee kleine sleeplieren samen op het achterdek

Zoals jullie kunnen zien vorderen de werkzaamheden langzaam maar zeker maar het einde is nog lang niet in zicht maar één ding staat nu al vast: na verschijdene tests in de domesticale testtank (het bad) staat nu al vast dat ze waterdicht is :D )

Wordt vervolgd...

Droopy

!!!!!!!
als ik niet beter wist zou ik zeggen dat je stiekem foto's van het 1:1 schip ertussen zet! :worship:

Hallo iedereen,

Terwijl moeder de vrouw tijdens de kerstdagen van dienst was (d'r moet toch iemand zorgen dat er brood op de plank komt :lol: ) heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een beetje aan de Warrior verder te werken:

afb477.jpg

De brug welke nu voorzien is van een likje verf gezien aan stuurboord.

afb478.jpg

De brug en dek aan bakboord

afb479.jpg

De reddingsvlotten (gezien via de onderkant) hebben nu hun plaatsje op het schip

afb480.jpg

De achterkant van het kasteel. Zoals jullie hier en op de bovenstaande foto's kunnen zien zijn de ramen van het kasteel allemaal blauw.
Dit heb ik bereikt door aan de binnenkant van de ramen Tamiya Clear Blue X-23 aan te brengen. Nu zal de bemanning geen last hebben van een laagstaand zonnetje. Op de foto's kan je het niet zien maar de ramen zijn nu nog steeds doorzichtig zodat je als je naar binnen kijkt nog steeds het interieur kan zien, hetzij in een blauwe schijn.

afb481.jpg

Birds' eye view van de rescue zone

afb482.jpg

De sleepbollard

afb483.jpg

De hoekfender aan stuurboord. Let op de kettingen waarmee deze aan de romp is vastgemaakt.

afb484.jpg

De boegfender.

De mensen op het forum die mij al een beetje kennen weten dat ik van een realistische uitvoering hou. Daarom heb ik her en der op de romp zwarte vlekken aangebracht (zie bovenstaande 2 foto's). Deze moeten de plaatsten voorstellen die door de bemanning van roest zijn ontdaan en herschildert zijn. Dit effect kan je gemakkelijk bereiken door nadat je de romp in satijnlak hebt gespoten gewoon met matte verf (in dezelfde kleur van de romp uiteraard) hier en daar een likje op de romp aan te brengen.

Zoals ik al eerder vermelde moet dit schip een gemodificeerd model van de 'Aziz' worden. Daarom heb ik besloten om op de Warrior nog een helicopterdek te plaatsen waarop een heli met draaiende rotor staat te wachten om personeel naar één of ander booreiland te brengen
Het resultaat moet er dan een beetje als op de onderstaande foto gaan uitzien maar zoals ik al zei, dan met een helicopter.

afb485.jpg

Zoals jullie zien zal het nog een tijdje duren eer de Warrior het droogdok zal kunnen verlaten en het ruime sop zal kunnen kiezen want buiten het maken van het helidek moet het achterdek nog volgestouwd worden met containers. Dit wil zeggen dat ik terug alle rommelmarkten van België mag gaan aflopen op zoek naar afgedankte speelgoedvrachtwagentjes/ treintjes waar containertjes op staan en dit in schaal 1:48... :roll: :roll:

Maar ja... een mens moet toch wat voor z'n hobby overhebben, niet? :wink:

Wordt vervolgd,

Droopy

een helicopter, nu word het pas echt interessant. :wink:

nice work op de details, ziet er erg fraai uit.

Bol schreef:
de firma tekno maakt 20voet en 40voet containers

Hartelijk dank voor de tip maar ik vrees dat de modellen van Tekno een beetje aan de 'prijzige' kant zullen zijn.
Ik ga hen alvast eens een mailtje sturen.
:wink:

@ Gerard:

Groetjes,

Droopy

En ik weet natuurlijk niet welk type heli je op het helidek wilt zetten, maar "Tweety" van de OSRD (Opsporings- en Reddingsdienst) is natuurlijk een goeie blikvanger. (Of een Seaking uit Kokszijde natuurlijk, maar dat lijkt me persoonlijk een beetje zware jongen voor dit dek.
Tweety is een BELL type 222, als ik me niet vergis, ook in 1:48 verkrijgbaar bij o.a. Revell.
Asje door de romp, riempje of elastiekje naar de staartrotor en flapperen maar...
En voor die containers: schaal 0 (nul) bij de treinenboys is 1:45. Wellicht een tip om eens een (Brrr....) treinenzaak binnen te stappen?

Roel

Hoi Roel,

Ik heb net eens enkele foto's van de Bell 222 bekeken en inderdaad, dit is het geknipte model om op de Warrior te plaatsen. Niet te klein en niet te groot: ideaal. Of Revell deze in hun assortiment hebben weet ik niet maar ik ga straks eens hun site doorbladeren.
Hartelijk dank voor de tip :worship:

Wat die containers betreft, tja ... ik denk dat ik toch maar eerst eventjes enkele rommelmarkten/ beurzen ga afsnuffelen (kwestie van de prijs binnen de perken te houden :wink: ).

Groetjes,

Droopy

Hallo iedereen,

Zoals jullie kunnen zien heb ik gisteren weer niet stilgezeten.
Deze keer komt het helidek aan bod.

Maar voor we zover zijn eerst nog eventjes een fotootje van de blusinstallatie:

afb490.jpg

Het bluskanon aan stuurboord. Aan bakboord staat net hetzelfde kanon gereed om ook maar het minste vuur te doven. Deze bluskanonnen zullen elk apart met een pomp uitgerust worden.

afb489.jpg

Hier zie je het frame waarop het eigenlijke helidek zijn plaatsje zal vinden

afb491.jpg

Het frame, maar nu uit kikkerperspectief bekeken.

afb492.jpg

Het helidek (nu nog zonder de vangnetten of enige markering zoals de gele cirkel met daarin een witte 'H') op zijn plaatsje.

afb493.jpg

Dit is dan de heli die op het dek komt te staan. Het is de OH-13/AB-47 van Italeri geworden. Mijn keuze is uiteindelijk op dit toestel gevallen vanwege zijn afmetingen. Ik wou een heli die niet te groot was omdat er zo weinig mogelijk van over het flightdek mocht uitsteken (denk maar aan de rotorbladen, de staartrotor). Dit uiteraard om eventuele breuken bij het vervoeren/te water laten van het schip te vermijden.
De 2de reden waarom ik voor dit toestel heb gekozen is omdat hij met drijvers (i.p.v. ski's) is uitgerust, dus past hij volgens mij wel volledig binnen het plaatje.
De echte reden? Omdat ze de Bell 222 niet in voorraad hadden en ik nu door de feestdagen geen zin had om daar enkele weken te zitten op wachten :evil: :evil:

Wordt vervolgd

Groetjes,

Droopy

Nog efkes twee fotookes die ik hierboven ben vergeten te plaatsen :oops: :

afb494.jpg

Het helidek nu met volledige markering

afb495.jpg

De onderkant van het helidek.

Nu het helidek voor 90% klaar is (de vangnetten moeten nog geplaatst worden alsook een ladder die naar het lager gelegen dek gaat) wordt het tijd om de heli in elkaar te knutselen maar daarover later meer :wink: .

Groetjes,

Droopy

Back