Bouw/vliegverslag van Hummingbird 3D Pro

EIndelijk!!! De ontvanger is binnen en de pinion gears ook!

Nu kan ik eindelijk verder met het inbouwen/afstellen van de electronica :D

Zo de besturing zit er in (nu nog netjes weg zien te werken :| )

normal_Hbleft.jpg

normal_Hbright.jpg

Nu ook alle linkjes nog soepel maken,sommige gaan nog wat stroef.

En nog uitzoeken hoe de Regelaar te programmeren,want de piepjes van de setup komen niet overeen met de handleiding :roll:

Marcel

Hoe staat het ervoor?Regelaar,draadjes en de linkjes al klaar? Ben toch wel erg benieuwd :lol:

Ijsbrand,jij kent mijn werktempo zeker nog niet? ;-)

De electronica zit inderdaad allemaal op z'n plek nu,alleen nu nog de staartservo mechanisch instellen en dan kan ie z'n eerste vlucht gaan maken...

Haha :lol:

Weet je iets over je de toeren waarmee je nu gaat vliegen?

Zo vandaag heeft mijn HB 3D Pro zijn luchtdoop gehad :D
Was best fris windje nog,maar toch maar geprobeerd.

De staart stond gelijk goed getrimd,geen bladspoor gezien alleen reageerde ie vrij traag op de cyclics.
Even de uitslagen wat groter en wat expo erop en dat vloog al beter.
Het zwaartepunt is nog niet goed(Accu moet nog verder naar voren)dus hij moest behoorlijk wat getrimd worden.
De linkjes lopen allemaal ook nog niet zo soepel vanwege de nieuwigheid,maar dat zal anzelf wel beter worden.

Het eerste wat ik er nu aan ga doen is een stel fatsoenlijke bladen erop monteren,ik heb van andere piloten begrepen dat de meegeleverde houten bladen waardeloos zijn.Velen hebben goede ervaringen met SAB 28 cm bladen,dus die ga ik eens proberen.

Ik hou jullie op de hoogte....

Groeten
Marcel

Dus vanmiddag nog geen Duo-vlucht met de Hornet X3D in Alphen?
Gisteren tegen zons-ondergang nog ff 2 vluchtjes gemaakt, in de laatste vlucht al een loop en een 540 stall-turn. Toen maar snel gelandt voordat we nog gekkere dingen uit gaan proberen het zicht werd snel slechter.

Rick

P.S.: als Jeroen vanmiddag wat picjes schiet dan hoop ik snel tijd te vinden voor een Bouw/Vlieg verslag van de Hornet.

Helaas Rick,de Hornet zal in z'n uppie het luchtruim onveilig moeten gaan maken ;-)

Eerst eens wat dingen veranderen voor ik de volgende poging ga wagen...

Mijn hummingbird is inmiddels ook besteld, ik zal wat foto's maken als hij binnen is. Zal wel na het paasweekend worden.

Hij is eindelijk binnen nadat mijn pakket 5 dagen bij de douane heeft gelegen. Natuurlijk moest ik belasting op tafel leggen maargoed dat mag de pret niet drukken.

Gisteravond meteen gaan bouwen en de kit zit in elkaar, nu de electronica nog inbouwen en gaan afstellen. Ik vind alleen wel dat de kop vrij stroef gaat, had jij dat ook Marcel? De handleiding is vrij duidelijk, de zakjes zijn allemaal genummerd dus het bouwen is prima te doen. Voor degene die dezelfde combo willen bestellen moeten er op letten dat deze zonder pinions worden geleverd, die moet je dus los bij bestellen (bedankt voor de tip Marcel). Ook is de gyro plate optioneel, deze zit dus ook niet standaard in de kit.

De Setup:
-3 x hs-55
-1 x hs-50
-Align 400SF (2800 kv)
-Align RCE-BL25T 25 Amp controller
-GY240
-Berg sexta 6 kanaals ontvanger

P4210001.jpg

P4210005.jpg

P4220006.jpg

P4220007.jpg

Na een tijdje niet gevlogen te hebben heb ik afgelopen weekend buiten de eerste aerobatics geprobeerd met de HB,hij vloog best lekker,en vermogen redelijk voor de basis 3D figuren.

Alleen later op de dag dacht ik voor een boom langs te vliegen.... maar die boom stond toch iets dichterbij dan ik dacht :?

Tijd voor onderdelen te bestellen...

Dat is jammer Marcel.....succes met opnieuw opbouwen.

Mijn ervaring tot nu toe:

Omdat alles nog zo stroef liep reageerde hij als een natte dweil, bij de landing raakte de tail rotor de grond en daarbij is een bladhouder gebroken. Ook kreeg ik met de plastic main bladhouders geen mooie symetrische pitch curve. Of ik zat op +14 0 -6 of op +10 +4 -10, uiteindelijk heb ik een middenweg genomen van ongeveer +11 +2 -9. De enigste manier zou zijn om wat van het plastic weg te snijden van de pitch linkjes, deze zouden dus korter moeten worden om in het midden mooi op 0 uit te komen.

Omdat ik toch het bladhoudertje voor de tail moet bestellen ga ik meteen de kop dus upgraden, de alu main bladhouders hebben 3 punten waar de pitch linkjes in kunnen, daarmee schijn je dus wel uit de voeten te komen. En omdat ik toch bezig ben bestel ik meteen de alu tuimelschijf en seesaw set mee.

Van de week even bestellen en wachten op de onderdelen, dan gaan we alles eens goed afstellen en soepel maken. Owja tussen neus en lippen door heb ik ook nog even de toeren gemeten, met een 13 tands op de motor zat ik op 2500 toeren, een 15 tands ligt ook klaar om te knallen.

Bedankt Amstel!

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
In het begin had ik dat probleem met die stroeve linkjes ook,maar dat word vanzelf minder.

Waar heb je trouwens die onderdelen besteld?

Groeten,
Marcel

Ik heb op dit moment nog niks besteld dat ga ik van de week doen. Ik zit er sterk aan te denken om het ergens uit de Uk te halen aangezien de douane erg streng is de laatste tijd op pakketjes uit Amerika.

Verder dan de UK en USA was ik nog niet gekomen met mijn speurtocht, van de week maar eens verder zoeken ;)

Net nog even wat foto's gemaakt met de geinstalleerde electronica erop. De staartservo moet ik nog 180 graden omdraaien, dan komt hij even beter uit. Volgende keer maar wat foto's met tuning onderdelen :)

:arrow: De ontvanger en motor
P4240008.jpg

:arrow: De regelaar onderop
P4240015.jpg

:arrow: Gyro en staartservo
P4240014.jpg

:arrow: Totaal plaatje
P4240011.jpg

:arrow: Gebroken bladhouder van de staartrotor
P4240012.jpg

@Planck_Franck

Net je berichtje gemist, ik was de foto's aan het plaatsen. Ik heb al wel wat winkels in de UK gevonden waar de kit en spares verkrijgbaar zijn. Als je even zoekt op google op "Hummingbird 3d pro" kom je wel het een en ander tegen. Maar opzich is uit de USA bestellen ook niet bezwaarlijk hoor, meestal wel binnen 1 á 2 weken in huis. Parcel post komt ook vaak gewoon door de douane alleen houd ik daar niet zo van met de wat duurdere pakketjes.

Back