Bouw Waterlady 1:50

Dagje bouwen

Vandaag ben ik bezig geweest met de opbouw.

Ik ben begonnen met het achterdek afneembaar te maken, en een waterrand te plaatsen in het gat waar de opbouw moet komen.

18122011425.jpg

Nu ben ik toch wel blij dat ik een bouwtekening heb gemaakt. Bouwt een stuk eenvoudiger.

18122011430.jpg

18122011431.jpg

En dit het resultaat tot nu toe.

18122011433.jpg

Voor de bouwers onder ons, Ja ik bouw in de woonkamer :), dat is namelijk een stuk warmer dan in het bouwhok. Lijm droogt beter en zolang we er geen rommeltje van maken kan het zo ook ;)

2 daagjes bouwen

Afgelopen dagen ben ik weer verder gegaan met het bouwen.

Nadat de onderbouw ruw klaar was, ben ik begonnen met 0,3 mm dun hout te snijden in stroken. Dit word het randje bovenlangs (later geel)

22122011443.jpg

Nadat ik het randje erop had gezet, kwam ik erachter dat de verhoging hierin nog te kort was.. Ook heb ik de fundering gemaakt om de stuurhut te maken.

23122011454.jpg

Het randje gemaakt zoals ie moest zijn, en de onderbouw voor de stuurhut gemaakt, aan de achterkan komt de deur naar binnen.
23122011458.jpg

Het dunne hout is heel makkelijk om mee te werken, maar je bent wel alles aan het ondersteunen.

Later ben ik begonnen aan de bovenbouw. Ik heb van alle kanten een tekening gemaakt, maar van de voor of achterkant niet. Was even kijken naar verschillende foto's en tekening, maar uiteindelijk kon ik weer verder.

23122011459.jpg

23122011462.jpg

De laatste foto is wel slechter maar even goed kijken en het resultaat wordt zichtbaar. Ze gaat steeds meer vorm krijgen.

23122011465.jpg

Rest mij enkel nog; FIJNE FEESTDAGEN IEDEREEN

Dat is een goede vraag eigenlijk?? geen idee :S

Bijna ben ik inderdaad op het hoogste punt, maar er moet nog een dak op wat omhoog staat en dan allemaal vaste attributen erop, (die ga ik dan rekenen als hoogste punt) Dus nog eventjes wachten met het "pannenbier"

Ik wil de stuurhut nog opbouwen tot de hoogte dat ie nu heeft, waardoor het geheel stevigheid krijgt. Dan laat ik de opbouw voor wat het is, en ga ik eerst aan de duwstevens beginnen en boeing rondom. Dan oogt het allemaal wat natuurlijker.

Ziet er goed uit. De opbouw lijkt wat hoog, vergeleken met de tekening op de achtergrond, maar dat kan de vertekening van de foto zijn.

@ Indoorvlieger,

Klopt, maar ter controle van mezelf leg ik het geheel vaak op de tekening, en dat komt nog altijd overeen, dus op de foto is het inderdaad een vertekening :)

De kerstman had afgelopen jaar een paar cadeautjes onder de boom gelegd.

Ik was er zeer blij mee.

05012012475.jpg

de schroefas is nog te lang, maar die is in te korten. Ik kan in ieder geval vooruit qwa voortstuwing :)

duwsteve

Hallo,

Vandaag weer een beetje verder gewerkt :)

Ik heb eerst een malletje van de tekening gemaakt om zo de duwstevens te kunnen maken van hout.

(een plankje hout eronder gelegd anders was het nog niet duidelijk op de foto ;))

05012012477.jpg

Na een hoop zagen, vijlen en schuren, is het dan toch gelukt.

06012012478.jpg

06012012479.jpg

Ondertussen heb ik ook de stuurhut nog aangepast, die stond te ver naar buiten gericht, hiervan het resultaat.

06012012480.jpg

Tot zover deze update. Ik ga nu verder aan de achterkant, dat deel van de boeing maken van een blokje massief hout.

Er moet nog een paaltje bij, in het midden maar die is hol, zit een trap in verwerkt.

Het gewicht valt me nog reuze mee. Ook met palen.

Bovendien ligt ze 4 cm diep dalijk als ze klaar is, moet een hoop gewicht bij denk ik.

Hallo,

2 weken geleden toch de stoute schoenen een getrokken onder hem mom van "gewoon doen" ben ik begonnen met de boeing.

Eerst heb ik van balsa hout het achterste gedeelte gemaakt. Als volgt.

06012012484.jpg

Na deze geschuurd te hebben is dit de vorm die het moest zijn.

06012012485.jpg

Voorop tussen de duwpalen zit ook nog een klein opstaand randje, met een ronding van het dek erin. Dit was me een werk om het juist vast te krijgen.
Op de foto is ook de zien dat aan de buitenkant van de duwsteve, een stukje dek ik bijgeplakt. (dit had ik direct kunnen doen) maar in het echt is deze ook duidelijk te zien, dus heb ik hem bewust later geplakt.

15012012510.jpg

En dan, afgelopen weekend het volgende...

Een stukje papier gepakt en gaan tekenen, knippen, aftekenen en knippen enz. Uiteindelijk was ik zeer tevreden om wat ik geknutseld had.

28012012535.jpg

28012012537.jpg

De volgende keer neem ik toch echt karton, papier is te bewegelijk!
Na het papier op een stuk hout gelegd te hebben komt het volgende :)

28012012538.jpg

28012012540.jpg

Nu nog alle spanten er achter zetten. Waarom dit achteraf? de ronding is nu een vloeiende lijn en met spanten komt het neerzetten wel heel nauw, op zo'n formaat dat je al gauw verschil zou zien.

Lekker kunnen bouwen afgelopen weekend, heerlijke ontspanning blijft het toch, echt genieten.

Hallo,

Ondertussen een tijdje geleden wat gepost.. tju wel heel lang al zeg ik het zelf.

De vorderingen:

De boeing staat nu vast dmv spantjes, dit geeft het geheel veel meer stevigheid. Wat rest is nog een rand op de boeing, als het ware een soort van hoekprofiel.

Ook heb ik een deur geplaatst en een gat geboord voor de patrijspoort, en de 2 aan de bb zijde. Wat viel dat tegen in dat dunne hout. Nog zo voorzichtig en dan toch opeens er door schieten. Het valt me nog mee maar ben blij dat het geheel opknapt van de patrijspoortjes.

14042012717.jpg

Verder heb ik mezelf bezig gehouden met de schroefassen.
Die ik van de kerstman gekregen had waren de goede maat maar niet de goede lengte. Bewust wat groter gevraagd, dan kun je ze altijd iets inkorten. Na ze dus 4 cm ingekort te hebben en opnieuw ver-busd (of hoe je het ook schrijft) heb ik ze ingebouwd en vast gemaakt.

17042012724.jpg

Op deze foto is het geheel beter te zien. Tevens zien jullie een roer. Deze is echter om als voorbeeld te dienen.

17042012725.jpg

Op de schroefas heb ik een asje gelijmd die door de romp zit geboord, toen de as door de romp ging was de huid 1mm, dat is niet genoeg vlees om de gehele as vast te houden, vandaar die as (en handig om te stellen) eenmaal op zijn plek heb ik het geheel vast gelijmd.

Tot zover weer mijn update van deze dame

Back