Bouwavontuur: Ah-1w Super Cobra Gunship

Hey hey,

nu de Alouette II goed en wel volledig operationeel is, is het tijd voor een nieuw project.

Het is mijn bedoeling om zo vlug mogelijk over een tweede heli te beschikken waarmee het helivliegen veel kan worden getraind zonder schrik te moeten hebben van dure en grote reparaties als er iets fout gaat.

Een kop en staart toestel, in het Engels “POD en boom”, is hier eigenlijk het meest voor aangewezen… maar zo een vliegende meccano zie ik gewoon niet graag, vandaar dat het opnieuw een schaalproject wordt. Weliswaar heel wat bescheidener dan mijn vorige bouwsel.

Gezien mijn liefde voor militaire toestellen wordt het een AH-1W Super Cobra op schaal 1/20 van het merk Thunder Tiger

ah1wsupercobra.jpg

De romp zal opgebouwd worden rond de mekaniek van een mini Titan E325 SE, eveneens van het merk Thunder Tiger.

minititane325se.jpg

De aandrijving van dit machientje gebeurt via een elektromotor.
Hoe mooi en fascinerend een thermisch aangedreven machine ook is, de toekomst van het RC-vliegen ligt in de elektrowereld, zeker in Vlaanderen waar steeds meer clubs hun vergunning om met thermisch aangedreven toestellen te vliegen dreigen te verliezen of reeds verloren zijn.

Bijkomend voordeel van een kleine elektroheli is ook de mogelijkheid om tijdens de winter indoor te vliegen.

Bovendien ga ik tijdens dit project mijn zendapparatuur omschakelen van PCM naar 2.4 GHz.

Tijdens dit project ga ik dus opnieuw heel wat nieuwe technologieën ontdekken en deze proberen te delen via dit bouwverslag(je).
Dus geen bouwstrip deze keer daar het team op zomertournee is met de Alouette…

Heligroeten en veel kijk- en leesplezier,

Nick

frame004bouwvandeminiti.jpg

Zoals voorzien ga ik eerst de mini Titan bouwen, afstellen en invliegen.
Over deze bouwkit zijn op het internet boekdelen aan besprekingen en bouwinformatie te vinden. Om niet de zoveelste herhaling hiervan te zijn zal ik aan de hand van foto's een overzicht geven van de bouwvorderingen.

frame005inhoudbouwdoos6.jpg

ewww canopy met stickers. Verder leuke combo.

Ga je ook een servo in de neus stoppen zodat de gun kan bewegen? Had gelezen dat dit een optie was met deze kit.

@ styreta,

ik ga alles gewoon straigt from the box bouwen.
Als het vliegen met deze bak meevalt ga ik dan eens bekijken of er enkele toetertjes en belletjes kunnen toegevoegd worden.
Allesinds bedankt voor de tip om de gun bewegend te maken...

Heligroeten,

Nick

Hey Nick,

Ook dit draadje ga ik volgen. Succes met dit plan.
Electro heeft de toekomst inderdaad...

Grt,
Eric.

Hey Nick,

Goed bezig zeg, ik ben benieuwd hoe deze gaat worden en je gaat bevallen.
Ik zal je draadje in elk geval weer volgen, Succes!

Gr, Roy

P.s. heeft de afgebeelde cobra nu zowel een amerikaans als een duits embleem op zich? Of ik ben toe aan een nieuwe bril, dat kan natuurlijk ook ;-)

Hoi Nick

Mo vent tog, goe bezig jong.
Binnenkort filmpje maken? 2 maaaand verlof komen eraan.
Weer een draadje om te volgen.

heli groeten

Jos

@ Jos,

ik had gehoopt om je vandaag in Haneffe te kunnen bewonderen, maar naar ik vernomen heb ligt je machine helaas aan digelen. Vééél moed met de wederopbouw.
Ivm het filmpje... 'k begin de Alouette stilaan in de hand te krijgen, dus contacteer ik je gauw...

Heligroeten,

Nick

@ Roy,

je brilletje doet het nog meer dan behoorlijk jongen. Je hebt goed opgemerkt dat er op de romp blijkbaar 2 nationaliteitsemblemen staan.

Toen ik de cobra schaalkit van Thunder Tiger kocht, waren die 2 emblemen mij ook al opgevallen. Bovendien heb ik hier ook nog een Revell plestiek kit op schaal 1/72 liggen waar beide emblemen eveneens op voorkomen.

Na wat opzoekwerk ben ik erachter gekomen dat zowel het toestel van Thunder Tiger, als van Revell modellen zijn van een machine die in 1971 deel uitmaakte van het Marine Light Attack Helicopter Squadron 169. Dit squadron was toen gehuisvestigd in het Marine Corps Base, Camp Pendleton, Californië.

De beide modellen zijn dus wel degelijk van een Amerikaans toestel dat in Amerika gestationeerd was. Maar waar komt dat Duits kruis op de motorgondels dan vandaan? Wel, het is geen Duits kruis, maar een zogenaamd Maltees kruis. Het Maltese of Amalfi kruis is het symbool van de Hospitaalridders die tijdens de kruistochten hun basis hadden op Malta.
Waarom de piloten of mekaniekers nu exact dat Maltese kruis als "body-art" op de Motorgondels gezet hebben, heb ik niet kunnen achterhalen...
Indien iemand dit zou weten... laat het ons hier weten hé.

Echt schaalgetrouw is het toestel van Thunder Tiger nu ook weer niet.
De cockpit en de neussectie zijn niet accuraat (teveel gebasseerd op de F), en het "Doghouse" (= de kast onder de rotorkop) is te laag.
Maar goed, zoals reeds geschreven is dit bouwsel bedoeld als in- en outdoor trainerke met een romke rond.

Heligroeten,

Nick

Nick,

schitterend idee maar ik had toch liever ge had dat je er een t-rex 450 in deed zoals je eerst wou.

Want dan kon ik deze kopieëren. :):D

Ik zal dit ook zeker volgen.

En al een idee voor het volgende project.

Dit is er 1 om de playmobil poppetjes uit de kast te halen!!

We zijn weer zeer benieuwd. Met de vorige draad had ik eens in de week de kinderden op schoot om het verhaal te vervolgen......

Succes met de bouw en het verslag.

Steven.

proficiat

Hallo Nick,

veel geluk gewenst met je nieuwe project.
Ik ga het in ieder geval weer volgen.
groetjes Dimitri.:thumbsup:

Hey hey Eric,

het weer blijft maar mooi hé, dus wordt er gevlogen dat de brokken er soms (letterlijk) afvliegen. Enne ik heb nieuwe wielen voor de Alouette en daarvoor ben ik een nieuwe ophanging aan het scratchen...
Morgen wordt er natuurlijk weer gevlogen (een helimeeting in de buurt van het Franse Arras) en daarna zet ik de zoektocht naar Joe verder... dus verwacht maar een update hier begin volgende week...

Heligroeten,

Nick

ja hoor, begint ie weer!
prachtige heli om na te bouwen idd zeg en super dat Joe je toch nog komt "helpen".
Schiet wel lekker op zo met z'n 2en ;).

dit gaan we weer gezellig volgen :D

Back