Bouwbeschrijving ELG 4.0

De lijfplaat van een ligger heeft twee taken.
1. De gordingen (boven en onder) bij elkaar houden.
2. De schuifspanning weerstaan, die de trek en druk kracht uit plaatje in post 56 moet opvangen.
De eerste taak is makkelijk en met een schuimvleugel en kan door wat kops balsa van 1.5 mm met gemak worden opgevangen.
De tweede taak is belangrijker en daarvoor is vooral een materiaal nodig dat deze scuifspanning kan weerstaan. Een plaat met de vezels in spanwijdte rchting is hiervoor het minst geschikt. Optimaal is koolstof weefsel met de vezelrichting onder 45 graden. Gewoon de kern doorsnijden dan een weefselmatje van 80 à 160 gram carbon er tegen plakken met een beetje spuitlijm, graag nog een paar mm onder en boven uit laten steken wat je dan over de sleuf voor de gordingsprofielen plakt en alles met epoxy in de zak.
Jouw oplossing met zoveel carbon zal ook voldoen maar is veel zwaarder dan nodig en zeker op geen manier beter dan met het matje.

De opmerking van Berrie voor de aansluiting van de vleuglepenpocket is ook relevant.
 
Als de vleugelpenhulzen opgebouwd worden van carbon strip, is een (kevlar) omwikkeling wel aan te bevelen. Alle vezels lopen daar nu in de lengte richting en niets verticaal (de richting waarin de krachten daar lopen). Ik weet niet wat de ELG-4 gaat wegen, maar afgaande op de 10 mm vleugelpen verwachten jullie toch een aardig moment in het midden. Die kracht wordt nu alleen door epoxy opgebracht, die kan max 70 N/mm2 hebben.
Een alternatief is om de vleugelpenhulzen van glaskous te maken en die tussen de liggers strips in te lijmen.

Correctie: Ik zie nu dat jullie de vleugelpennen met kevlar omwikkeld hebben. Perfect.
Het wordt een licht vliegtuig begrijp ik, dus het moment bij de vleugelpen zal bescheiden blijven, dan kunnen de liggerstrips daar inderdaad direct opgelijmd worden. Wil je voor zeker gaan, dan is wat kevlar er omheen wikkelen verstandig.
 
Laatst bewerkt:
?????
De bus voor de vleugel pen omwikkelen met wat dan ook, en dat geheel vervelogens tussen de twee capstrips lijmen, maakt volgens mij helemaal NIETS uit voor het risico dat de capstrips van elkaar af splijten door de hefboomwerking van de vleugel pen agv. een buigbelasting.

Sterker nog, doordat het geheel een fractie dikker wordt, zal de splijtkracht ook een fractie groter worden ...
 
Klopt, maar het zorgt er wel voor dat de vleugelpenhuls, waar de liggerstrips op gelijmd worden, niet uit elkaar splijt. De wandjes van de huls zijn maar een halve mm dik en op elkaar gelijmd met seconde lijm.
De liggerstrip die met epoxy op de huls gelijmd wordt is 8 mm breed. Uitgaande van 70 N/mm2 treksterkte van epoxy lijm, heb je per mm lengte dan 8*70 = 560 N om de reactie krachten van de vleugelpen op te vangen. Zeg dat de eerste 3 mm van de ligger strip / huls die splijtkracht opvangen, dan heb je een 1500 N daarvoor beschikbaar. Bij een 10 cm lange vleugel pen is dat een moment van 150 Nm. Zou voor een lichte 4 m zwever moeten voldoen.
 
Klopt, maar het zorgt er wel voor dat de vleugelpenhuls, waar de liggerstrips op gelijmd worden, niet uit elkaar splijt. De wandjes van de huls zijn maar een halve mm dik en op elkaar gelijmd met seconde lijm.
De liggerstrip die met epoxy op de huls gelijmd wordt is 8 mm breed. Uitgaande van 70 N/mm2 treksterkte van epoxy lijm, heb je per mm lengte dan 8*70 = 560 N om de reactie krachten van de vleugelpen op te vangen. Zeg dat de eerste 3 mm van de ligger strip / huls die splijtkracht opvangen, dan heb je een 1500 N daarvoor beschikbaar. Bij een 10 cm lange vleugel pen is dat een moment van 150 Nm. Zou voor een lichte 4 m zwever moeten voldoen.

De hulzen zijn wél omwikkeld met kevlar draad! Die zullen echt niet open splijten.
 
De hulzen splijten niet open maar wel de wortelrib en de liggers als je de uitgang niet versterkt, kevlar of carbon rond de liggers bij de uitgang en aan het einde van je vleugelpen.
Als je een zeer lange vleugelpen gebruikt worden deze krachten kleiner.
Verenstaal ipv carbon is ook beter, dat buigt meer en vangt zo de schok belastingen op, turbulentie bij hoge snelheid ruwe landing .
 
Deel 16

De buiten delen zijn aan elkaar gelijmd en waar nodig wat bijgewerkt. De onderste carbon stroken zij er met epoxy in gelijmd en liggen nu uit te harden.
Zie onderstaande foto.
ELG 4.0 - 222.jpg

We zijn verdergegaan met de middenvleugel. Eerst hebben we een schuurblokje gemaakt dat in de gegloeide groef past en hiermee de carbon ligger lichtjes opgeschuurd.
Die onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 227.jpg

ELG 4.0 - 226.jpg

ELG 4.0 - 224.jpg



Daarna hebben we de ruimtes in het schuim gemaakt om in het midden, waar de twee helften aan elkaar komen, de carbon V-versteviging te kunnen “lijmen”. Deze versteviging is 3 graden en heeft de afmetingen 10mm hoogte en 8 mm dikte. De ruimte hebben we iets hoger én breder gemaakt en naar de groef toe wat laten uitlopen. Zo kunnen we de carbon strengen er goed langs laten komen en zo een geheel laten gaan worden met de hoofdligger.
Zie onderstaande foto’s.
ELG 4.0 - 228.jpg


ELG 4.0 - 230.jpg


ELG 4.0 - 232.jpg


ELG 4.0 - 235.jpg


Volgende keer de 2e vleugel en dan gaan we de hoofligger in de middenvleugel afwerken!
 

Bijlagen

  • ELG 4.0 - 233.jpg
    ELG 4.0 - 233.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
Enige jaren geleden heb ik een zwever gebouwd waarbij de ligger ook enkel uit carbonstrips bestond.
Door de manier van bouwen (de strips werden in het schuim en de joinerbox geduwd) kon ik deze niet vooraf omwikkelen met kevlar.
Mischien was dat ook helemaal niet nodig. Geen idee. Ik had niet het lef het niet te doen
Ik moest hier aan denken toen ik las hoe jullie de ligger opbouwen. Mocht je alsnog wat willen omwikkelen...

Ik volg jullie project met balangstelling!

De joinerboxjes wilde ik nog een kevlardraadje geven.
Twee reepjes schuim weggesneden en na het wikkelen weer terug gelijmd.
Daarna geplamuurd met wat microballoons.
full
 
Back
Top