Bouwdraadje Climaxx F3j

Dit draadje verschijnt voor mij op het juiste moment. Ik heb net het bouwpakket van de Climaxx ontvangen. Mijn climaxx wil ik pur als zwever gebruiken (F3j).
Wat mij opvalt is dat sommige problemen met flutter hebben. Als dat zo is, ben ik bang dat bij een F3j achtige lierstart flutter optreedt.
Ik ga dit draadje eerst volledig doorlezen voordat ik met bouwen begin.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat er bij F3J kisten een aparte start setting is voor de flaps en airlerons.

Is er iemand die deze setting weet? of is het gewoon uitproberen?

groet Frank

Bij mijn Diva heb ik de flaps/rolroeren op het gevoel een paar milimeter omlaag gezet en aan mijn (veel te lichte) elastiek scheelt dat al echt veel t.o.v. de neutrale stand.
Ik wacht nog op een geschikte dag om hem aan een lier te starten om er echt mee aan de gang te gaan.
Is allemaal een beetje off-topic maar ik overweeg dus een climaxx voor dat elastiek en eventueel ook de lier. Vandaar dat ook ik blij ben dat dit draadje weer wat actueler is.

Justus

Climaxx Flutter enzo...............

Hallo allen,

Ik heb ook een Climaxx. F3J versie en elektroversie gebouwd. Bouwverslagen te vinden op dit forum.
Heb er een F3J wedstrijd meegevlogen.
De vleugel gaat inderdaad flutteren bij hard omhoog met wind.

Tip:
Bij lopen slechts één man laten lopen. Gaat hij al hard zat.
Bij lieren, gedoseerd lieren.
Wil je echt F3J en hard en hoog.............neem een ander model.
Maakt te weinig snelheid om bellen te zoeken en komt niet meer terug als je niet meer zo hoog zit en je hebt windje tegen.

Voor gewoon elektrozweven een prachtig model, te vliegen bij niet te veel wind. ( 2 tot 3 )
Heb voor vliegen met meer wind 250 gram ballast mee. Vliegt hij beter!

NB:
Heb nog een F3J romp te koop voor weinig. Inclusief verstelbare starthaak.
Interesse, stuur me maar en PB.
Voor alles.....zie de bouwdraadjes.

mvg
Kees

Hallo,
Wat zjn er toch weinig foto's van de Climaxx!
Hierbij een foto van mijn CLIMAXX, Electro uitvoering.
Met ontvangeraccu weegt deze ook precies 1700 gram.
Ook een foto van de sticker. ( door een vriend van me, handmatig gesneden!)
Groet,
Piet G.

P1050197.jpg

P1050143.jpg

Laatst bewerkt:
De vleugel gaat inderdaad flutteren bij hard omhoog met wind.

Maakt te weinig snelheid om bellen te zoeken en komt niet meer terug als je niet meer zo hoog zit en je hebt windje tegen.

Is dit jouw oordeel vergeleken met vol GFK/CFK F3J beesten of is het een waardeloze zwever?

Ik zoek namelijk een 4 klappen zwever die een maatje kleiner en lichter is dan mijn Diva (3meter/2300 gram) voor "gewoon" elastieken en licht lieren. Dus totaal zonder wedstrijd-aspiraties.

Justus,

Er staat een mooi kistje te koop op dit forum

HTML:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-vliegtuigen/105450-sprit-elite-met-v-tail-hoogstartkabel.html

Volgens mij precies wat jij zoekt.

Grt, Louis

Als ik het goed begrijp heeft de Climaxx bij vliegen tegen de wind minder grondsnelheid dan kwa afmeting vergelijkbare toestellen met kunststof vleugels.
Heeft iemand geprobeerd om de vier kleppen iets negatief te stellen?
Volgens mij moet dat wat extra snelheid opleveren.
Flutteren zal uiteindelijk elk toestel het is alleen de vraag wanneer.
Ik ben niet van plan om met deze kist spectaculaire duikvluchten te maken.
Maar een stevige lierstart moet de climaxx zonder flutter doorstaan.
Dus voor mij een uitdaging om het kritische punt van flutter verder te verschuiven.
Dit is geen eenvoudige opgave als ik het bestaande ontwerp niet ingrijpend wil veranderen. De koolstof buis moet de torsiekrachten opvangen. Dat is natuurlijk het zwakke punt bij deze constructie. Als je de groote van het oppervlak van de buis vergelijkt met dat van de vleugels is het duidelijk dat zelf deze koolstof hoofdligger de torsiekrachten niet in bedwang kan houden. De buigbelasting tijdens de lierstart moet deze buis makkelijk kunnen opvangen.
Nog even niet bouwen... eerst denken dan doen.

Spirit Elite is totaal niet wat ik zoek. Die heb ik al eens gebouwd en gevlogen en ik was er niet tevreden over. Hij was ondanks de rolroeren niet vlotter of wendbaarder dan een gewone Spectra en kan qua vliegen niet aan een Dynaflite Talon tippen.

Ik verwacht van de climaxx geen 1000+ euro F3J prestaties maar als hij niet beter presteerd dan een Spirit Elite ga ik er niet eens aan beginnen.

En Spirit Elite is niet echt te vergelijken met de Climaxx. De Climaxx is een echt Floater, Termieker, voor rustig weer 2-3. Met een Elite kan je ook met wat hardere wind vliegen 2-5.

De Climaxx is bij uitstek een kist voor de bouwers en vliegers die willen Termieken en Floaten.

Mocht je toch meer een echte F3J kist willen, kijk dan op RC-Network Modellbau Magazin worden regelmatig hele goede 2e hands (bijna vlieg klaar +_ €450) F3J kisten aan geboden. De Climaxx is dan misschien iets goedkoper, denk vlieg klaar met goede servo's 350,- a 400,- Maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt.

Ik vlieg zelf de Climaxx compact en het is wel een heerlijke kist, dus z'n broer is dat ook! (vind ik althans)

Groet Lyckele

Laatst bewerkt:
Climaxx en Flutter...........

De Climaxx kan PRIMA met een startelastiek omhoog! Dan beslist geen flutter.
Lopen en lieren a la F3J is andere koek. Het kan, maar gedoseerd!
Ik heb hem aan de flutter gehad bij een loopstart. Niet fijn! Alles bleef wel heel.

Geen wedstrijdaspiraties..............prima Zwever.
Kleppen en rolroeren ies naar boven..................heb ik gedaan............mijn ervaring was, dat de snelheid vooral toenam omdat hij ging duiken.

De Climaxx...............en superzwever voor mooi weer met niet te veel wind. Niet meer, niet minder!

Wil je de vleugel sterker maken..........dan moet er een D-Box "geknipt en geplakt" worden.
Lastig bij de constructie van dit model.

Ik sluit me aan bij Lyckele. Wil je F3J..............koop een tweedehandsje vol GFK.
Vlieg zelf nu F3J met de Stork1. Gedateerde Floater. Je wint niet, maar je fluttert ook niet!

Succes met je overdenkingen!

De Climaxx kan PRIMA met een startelastiek omhoog! Dan beslist geen flutter.
Lopen en lieren a la F3J is andere koek. Het kan, maar gedoseerd!
Ik heb hem aan de flutter gehad bij een loopstart. Niet fijn! Alles bleef wel heel.

Geen wedstrijdaspiraties..............prima Zwever.
Kleppen en rolroeren ies naar boven..................heb ik gedaan............mijn ervaring was, dat de snelheid vooral toenam omdat hij ging duiken.

De Climaxx...............en superzwever voor mooi weer met niet te veel wind. Niet meer, niet minder!

Kijk dat is wat ik wil met de Climaxx...
enne die loopstarts zijn behoorlijk heftig.. ik heb wel eens gelopen voor een team. kist gaat harder omhoog dan je denkt.

Eerst maar eens vaker vliegen met de electro, zweefromp is bijna klaar.
die maar op de fietslier omhoog fietsen.

hierbij ook een foto.

DSC07232.JPG

de rest van de foto's http://picasaweb.google.nl/franneke007/MaidenClimaxx#
.
Groet Frank

Laatst bewerkt:
Ik weet voldoende......hij gaat mooi het gaatje opvullen dat de zomer en het sluiten van de slufter heeft veroorzaakt!
Morgen eens lekker boodschappen doen!..Leuk!!!

Bedankt voor alle informatie over de Climaxx. Met de Climaxx compact (elektroversie) heb ik inmiddels ruim 38 uur vliegervaring opgedaan. Ik ben zeer tevreden met de vliegeigenschappen. Flutter heb ik daarmee nog niet meegemaakt. Ooit moest ik uit een heftige thermiekbel zien te ontsnappen. Dit is zonder problemen gelukt met een gedoseerde spiraalduik.

Beginresultaat is een bestelde climaxx, servo's, stekkertjes, servodekseltjes en een echte foliebout (wordt tijd dat mijn opvouwbare campingstrijkbout vervangen gaat worden)

Nu de levertijd uitzitten

Groeten

Justus

De ervaring met bestellen bij hoellein is erg goed.
Die moet je voor het weekend wel in huis hebben. :)

De Service ook trouwens. Ik had een koolstofbuis die krom was.
Er werdt zonder problemen een nieuwe gestuurd.

En een goed folieboutje is het halve werk, daar ga je veel plezier
van hebben.

Groet Frank

ps welke versie heb je besteld? zweef of electro

De zweef natuurlijk!! hehe..niet zo natuurlijk maar ik vlieg hoofdzakelijk op de helling en daar heb je niets aan een motor.

Foto's

Ik heb de foto's bekeken en je Climaxx mag gezien worden!!

gr.
Piet G.

Kijk dat is wat ik wil met de Climaxx...
enne die loopstarts zijn behoorlijk heftig.. ik heb wel eens gelopen voor een team. kist gaat harder omhoog dan je denkt.

Eerst maar eens vaker vliegen met de electro, zweefromp is bijna klaar.
die maar op de fietslier omhoog fietsen.

hierbij ook een foto.

DSC07232.JPG

de rest van de foto's Picasa Webalbums - Piloot71 - Maiden Climaxx
.
Groet Frank

Back