Bouwen van de Gotheborg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door FredRaket, 22 apr 2012.

  1. Germt

    Germt Guest

    Fred,

    Je gaat me nu toch niet vertellen dat dit je volgend project gaat worden hé?
    Dit is echt een schitterend model hoor:cool:

    Oké dan even de antwoorden.

    1) Gebouwd voor koning Wilhelm Frederick

    2) Bouwer is G.C. Peckelhering (Nederlands)

    3) Naam van het schip: "Friedrich Wilhelm zu Pferde"

    4) Leverancier: Euromodel Como

    5) Italië

    6) Bouwjaar Wilhelm zu Pferde
    Kiellegging:1680
    Te water lating: 25 april 1681
    In dienst stelling: Oktober 1684
    Gebouwd voor de prijs van 70.000 Gulden

    De WvH is van 1667, dus de WzPferde is van een later jaar

    7) Schaal: 1/47

    8) Aantal geschut: 60 stuks

    9) Het schip is op 31 oktober 1693, ten Westen van Kaap Spartel door 3
    Franse fregatten te grazen genomen en brandde op 1 november volledig uit.


    Zo Fred, volgens mij heb ik nu deze kit gewonnen:banana::banana::banana:

    Ik stuur je mijn adres wel in een PB:rolling:
    Er bestaan eigenlijk 2 verschillende kits van dit schip;
    Het volledige opgetuigde model van Como, en een kit schaal 1:75, maar dan aan één zijde volledig open, zoals de Bounty...., maar dan als Admiraliteits model, dus zonder volledige masten en tuigage.

    Groet, Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2012
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Petje af Germt.:worship:
    Weer een bouwverslag om te volgen.
    Groetjes,
    frankwin
     
  3. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Germt heeft de hoofdprijs

    Alleen de enige en echte GERMT kan deze vragen zo goed beantwoorden!!
    Bravo en ik neem mijn kapiteinspetje voor je af en hierbij een felicitatiemuziekje :music: De circa 1000 onderdelen zullen in wekelijkse zendingen verstuurd worden. Ehmmm, dat is dan in 1000/50 = 20 jaar!?

    Hoe wist je zo snel dat dit de Wilhelm Friedrich zo Pferde is? Waarschijnlijk het plaatje? Maar je moet wel een expert zijn, he. Iemand anders had dat niet geraden, temeer het een minder bekend merk leverancier is. Toen ik de doos zag moest ik meteen aan jou denken. Ook een Duitse boot, met ook Nederlandse bouwers, en ook zo'n fantastische schaal.

    Vraag 6 keur ik goed, maar er zijn ook verslagleggingen dat met de bouw in 1660 is begonnen en dat zou dan eerder zijn dan de Wapen von Hamburg. Maar de datum van de tewaterlating - 1681 - is denk ik een betere datum om aan te houden. Of de bouw pas gestart is in 1680 twijfel ik nog aan.

    Vraag 8 vind ik goed: 60 stuks komt denk ik het dichtst bij de historische realiteit. In de kit zitten er slechts 52.

    Alles goed en zelfs de naam van de Nederlandse bouwer: cijfer = 10+.

    Even het verhaal rondom deze doos: een dame had deze liggen met behoorlijke waterschade. De deksel was verdwenen en idem alle tekeningen. Zowel hout als alle fittings zijn in plastic verpakt en het goed overleefd. Voor een redelijke prijs kon ik de doos overnemen. De doos weegt meer dan 6 kilo! Komt vooral door al dat massieve beslag. Zonder tekeningen is niet te bouwen, dus op zoek naar een nieuwe set. Heeft iemand een tip? De tekeningen schijnen enorm gedetailleerd te zijn van de allerbeste kwaliteit. Alleen.... alle tekst is in het Italiaans. Op de site van Euromodels is iemand begonnen aan een bouwverslag in 6 delen, die goed leesbaar is en gelukkig in het Engels; hij is alleen pas bij deel 2.

    Germt, ik heb mogelijk je belangstelling gewekt, of mogelijk kende je deze kit al? Op de komende open dag zal ik het meenemen!

    NB: Mocht de open dag nog lang op zich laten wachten, dan zal ik de bouw vast voor je starten. Akkoord?

    Groeten,
    Bootjesbouwer Fred
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Ik zag het aan de vlag, en in het beslag zit een ruiter te paard, ook zichtbaar op de foto;)
    De data's schijnen toch te kloppen
    Ik ken de doos niet, maar dat merk heeft 3 modellen in zijn collectie gehad;
    De WvH, De Berlin, deze zijn door Corel overgenomen en dan was er nog de FWzu Pferde.
    Alle 3 van de Brandenburgse vloot en ook alle 3 door Nederlandse bouwers gebouwd.
    Ik vindt het alle 3 buitengewoon mooie schepen.
    Op Model ship World (Engels forum) is ook iemand pas aan het model begonnen, met veel foto's van zijn vorderingen.
    Misschien kun je met hem contact opnemen betreffende een Engelstalige BB.
    Overigens was het een kostbare kit hoor, bijna € 800,00!!!
    Het is zeker geen makkelijk model hoor, vraagt een gedegen voorbereiding
    Dit gaat ook weer een mooi verslag worden, tenminste je gaat er wel een verslag van maken hoop ik.
    Nu de Berlin nog op het forum en we zijn compleet:cool:
    Zelf lees ik tussen de bouw werkzaamheden op dit moment alle boeken van C.S. Forester, De avonturen van Horatio Hornblower, een vermaarde zeeheld, je zou bijna in die tijd geboren willen zijn:cool:

    Groet, Germt
     
  5. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Ha Germt, ik heb ongeveer een 3e van de nieuwprijs betaald. Koop ik de tekeningen bij Euromodel dan komt er nog 65 euro bij. Ik sta inderdaad wel te popelen om te beginnen moet ik zeggen. Maar... de Gotheborg wil ook de vlag in top hebben. En ik heb een oude mevrouw in Geldrop beloofd om de Sovereign of the Seas af te bouwen. Dat is de kit van Panart. De romp en dekken zijn compleet, maar er is nog stapels beslag toe te voegen. Jammer eigenlijk dat ik overdag een baan heb. Gauw met pensioen gaan? Discussie in de politiek loopt over verplicht doorwerken tot 68 jaar.... Die tip over Model Ship World is een goede. Zal eens kijken wat hij aan het doen is.
    Die Hornblower is ook een Engelse TV serie van, correct? Met een leuke blik in de Engelse militaire discipline. Wel eens een aflevering op TV gezien. Of het echt leuk was aan boord van dat schip? Moet je wel officier zijn lijkt me!?
    Groeten,
    Fred
    PS: Zit nog op de scharniertjes te wachten, daarna weer volop aan de slag.
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Sovereign of thr Seas.....
    Ook een berg werk hoor, en ook niet de makkelijkste.
    € 65,00 voor de tekeningen, lijkt me acceptabel, ze zijn bij dit schip echt onmisbaar.
    Maar voorlopig lijkt het mij dat je werk genoeg hebt;)
    Zelf ben ik volgende week zover dat ik het dek verder af kan maken, de rompbeplanking rond de geschutspoorten is bijna klaar:cool:
    Ben blij dat het er op zit, was verdraaid moeilijk.
    Wordt dus weer een stukje bouwverslag maken, maar het moet eerst perfect zijn.;)
     
  7. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben heel benieuwd naar jouw vorderingen. Vandaag contact gelegd met Euromodels. De grap is dat hun klantenservice bestaat uit een Australier (Peter Coward) die al die Euromodel schepen gaat bouwen. Op mijn mailtje kreeg ik uitgebreide reaktie direct van hem. Kan niet beter. Hij wil ook graag mijn werk zien. Met de FWzuP is hij net klaar met de tuigage. Dus dat schiet al aardig op. Zijn bouwbeschrijving is zeer uitgebreid en in het Engels. Dus met hulp van EN Peter EN Germt moet ik een heel eind kunnen komen :) Nu dus alleen de tekeningen nog bestellen. Dit onderwerp is wat mij betreft nu weer :offtopic:

    :eek:ntopic: Dinsdag stuurt de Kombuis de scharniertjes. Blijkbaar weinig voorraad en hun leverancier (ik denk Corel) was op vakantie.

    Fred
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hey Fred

    Ben ik even met vakantie en dan scoor jij een prachtig model: de "Friedrich Wilhelm zu Pferde" . Dat is een machtig mooi schip, echt iets om zorgvuldig en rustig te bouwen.

    Andy
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Tja, ik ga mij tussendoor maar eens in dat schip verdiepen, past eigenlijk beter bij mij om mijn vloot compleet te maken;)
    Zucht........


    Groet, Germt
     
  10. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Andy & Germt --> Ik begrijp jullie jalouzie:yes: Ondanks de waterschade is de WFzuP een erg fraaie kit. Vorige week heeft mr. Massimo - de baas van Euromodels - de tekeningen opgestuurd. Ik wacht in spanning af.

    Omdat de scharniertjes er nog steeds niet zijn verder met andere zaken.

    1e Advies van guru Germt gevolgd, en de bootsklamp verlaagd en de bootjes zo gelaten. Na het schilderen in de juiste kleuren ziet het er aardig uit vind ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naast de reddingssloepen oogjes op het dek gemonteerd: hier komen lijnen die de boten vasthouden. Ook de reservelatjes worden vastgebonden met reservelijnen. Dit zou redelijk authentiek kunnen zijn zo.

    Nu het dek vrijwel klaar is een aanvang gemaakt met de masten. Ik noem me zelf een ervaren bouwer, maar veel is nieuw voor mij hier :oops: Maar aan de andere kant: als ervaren bootjesbouwer schrikt geen uitdaging mij af :)

    De grote mast bestaat uit meerdere stengen boven elkaar: de ondermast met daarop de mars, de steng met daar bovenop het ezelshoofd met uiteindelijk de bramsteng en als dakje de mastkloot. Leuk die Nederlandse versie van WzuM!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu aan de slag met de woelings. Lijkt even heel moeilijk om dit netjes te doen, maar met een beetje oefenen valt het reuze mee. Uit angst voor losraken klein druppeltje superlijm en daarna de resten afknippen. Voor bescherming zal ik ook de zwarte woelings meelakken. De mars en ezelshoofden wil ik donker lakken, de masten met blanke lak.

    Als eerste de grote mast afgemaakt, met de grootste oren en ezelshoofd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zijn in principe nog allerlei details te bespreken, zoals dat de masttop vierkant is. Op deze schaal zijn dat lastige details. De mars moet eigenlijk ingelegd worden met radiale latjes. WzuM laat dat zo mooi zien. Ik weet niet of ik op deze schaal al die moeite ga nemen. De mars is een leuk plateau waar je vanaf kan waaien, dus een hekje of een mini ballustrade is toch wel gebruikelijk. Maar ook hier: op deze schaal die details aanbrengen is wel erg priegelwerk. Dit is echt een kit om te leren en de mooie details bewaar ik wel voor de Wilhelm Friedrich zu Pferde of voor de Sovereign of the Seas!

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Germt

    Germt Guest

    Wat bedoel je met reserve latjes Fred?

    In die tijd hadden oorlogsschepen wel reserve rondhout aan boord, om schade aan ra's e.d. te kunnen herstellen.
    Deze "waarloze" (dit is géén schrijffout) houten werden aan boord gestouwd volgens bepaalde regels.
    (zie WzuM blz 224)
    Voor degene die het boek niet hebben:
    1 Grote steng
    1 Voorsteng
    1 Grote - en Fokkera
    1 Voormars ra
    1 Grootmars ra
    1 Kluifhout
    1 Bramsteng
    1 Gaffel.

    Voor zover ik kan nagaan, lagen deze houten vast gesjord op klampen of zadeltjes.
    Er werd zelfs beschreven welke houten met de top naar voren, en welke met de top naar achter moesten liggen.
    Over discipline gesproken;)

    Groet, Germt
     
  12. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Zie het pijltje:

    [​IMG]

    Dat is toch een mooie plek om reservehout op te slaan nietwaar?

    Het is inderdaad mijn bedoeling dit toe te voegen als reserve materiaal voor bijvoorbeeld een ra. Maar de scheepstimmerman mag het van mij ook gebruiken voor het maken van een nieuwe mast voor een sloep.

    Opmerking in WzuM is een hele goede:

    "Elk schip voerde wel een aantal reserverondhouten mee en men kan zich afvragen waarom dit op veel modellen ontbreekt." Einde citaat. Dus collega's bootjesprutsers: volg dit voorbeeld!

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    De plaats van je reservehout en roeiboot lijkt erg op de plaats waar deze stonden op het model van de Endeavour van Artisania Latina die ik ooit gebouwd heb. Alleen stonden de staanders waar alles op rust daar direct op het dek en niet op een soort verhoging.
    De Endeavour is weliswaar een paar eeuw jonger maar die plaats voor je reservehout lijkt dus redelijk logisch. Als ik het goed zie heb je de reservehouten blauw geschilderd, de meest logische kleur is waarschijnlijk de kleur van je ra's (blanke vernis?) omdat het hout voor meerdere doeleinden gebruikt moest kunnen worden (van ra tot roer).

    Andy
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Andy heeft daar een punt;
    Het was niet zo dat een bepaalde reserve ra alleen maar voor diezelfde ra werd gebruikt
    De grotere ra's konden indien nodig worden verkleind, als natuurlijk een kleinere ra nodig was.
    Dus horen de kleuren van het reserve hout neutraal te zijn;)
    Dus...... hup, schuren Fred:D:D
    Planken werden meestal opgeslagen in het ruim, en wel om de volgende reden;
    1) als de timmerman planken nodig had voor een kist o.i.d kon hij die uit het ruim halen.
    2) Wanneer er schade was aan de romp, onder water, werd er tijdelijk een zwaar zeil onder het schip doorgetrokken tot het op dat gat zat en daar werd het vastgedrukt door het zeewater.
    Voor het herstellen van dat gat legde men ergens aan waar men het schip kon laten droogvallen, en gebruik kon maken van het daar aanwezige hout, meestal moesten er dan bomen worden gezaagd.
    Geweldige tijd hoor, de 17e eeuw:rolleyes::rolleyes:

    Groet, Germt
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Geweldige tijd

    Maar voor wie het echt weten wil lees dan eens:
    "Walvisvaart in de Gouden Eeuw" L. Hacquebord en W. Vroom e.a.
    Hierin wordt de walvisvaart op Spitsbergen en het leven van de bemanning beschreven. Vooral interessant is de beschrijving van het onderzoek naar de gezondheidstoestand van de bemanning die vooral geplaagd werd door : scheurbuik, rachitis, (niet) genezen botbreuken (bij 28%) etc en ook groeistoornissen door een slechte voedingstoestand etc
    (de gegevens werden verkregen door lijkschouwing op overleden walvisvaarders die op Spitsbergen bergraven waren in de permafrost en waardoor de lichamen in goed conditie waren)

    Andy
     
  16. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Allereerst toon ik de aanpassing die ik van de vrienden van dit forum moest maken: reserve rondhouten gewoon in blanke kleur, en niet frivool blauw en rood!

    [​IMG]

    En ja hoor, de scharniertjes zijn binnen. Twee weken op moeten wachten maar er zat wel een vriendelijk briefje bij.

    [​IMG]

    Precies wat ik zocht, om zo "echte" kanonsluiken te kunnen maken. Elk scharniertje doorgeknipt en links/rechts op het luikje geplakt. Hier de produktie in volle gang:

    [​IMG]

    Een zijde van de boot nu voorzien van deze luikjes. In ieder geval blij dat ik ook gekozen heb voor wat kanonnen, en verder niet alleen maar vierkantje plakken, zoals Billing Boats had bedacht. Hier een close-up.

    [​IMG]

    Soms maken een paar kleine details een groot verschil :)

    [​IMG]

    Op een volgende model in een grotere schaal (1:40 of zo) dan nog meer detail aanbrengen. Voor dit schip vind ik het zo wel goed genoeg. Wat mij betreft zijn die scharniertjes net de finishing touch.

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    :teacher: Ziet er goed uit Fred.
    Goed idee die scharnieren en zeker de moeite van het wachten waard.

    Andy
     
  18. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Allereerst mijn nieuwe schuurmachine. Toch wel erg handig. Speciaal ook voor de huidplankjes bedoeld. Maar eigenlijk voor al het schuurwerk van hout. Nu nog mijn nagels zien te behouden :) Tip: bij Hornbach compleet apparaat voor 87 euro. De band draait niet heel hard, maar dat hoeft ook niet.
    [​IMG]

    De kanonsluiken afgemaakt. Dit wordt dus een scene genaamd: "Prepare for battle!!". Langzaam gaan een voor een de kanonsluiken open.....

    [​IMG]

    Zie verder de reddingsbootjes op de bootsklamp met daarboven de (kale!!) reservehouten die mooi staan te glimmen.

    [​IMG]

    Als trotse bouwer ben ik een beetje verliefd op dit schip aan het worden :Fade-color

    Volgende stap: bezig om na te denken hoe de versieringen aan de spiegel aan te brengen. Dat zijn mooie krullen. Mijn plan is om het te proberen met boetseerwerk en heb daarvoor milliput aangeschaft. Heeft iemand daar ervaring mee? Of het op deze schaal gaat lukken weet ik niet, maar is het proberen waard. Zal eerst malletjes van papier maken en dit overtekenen op de spiegel. Dan binnen de lijntjes - na mengen, het is 2 componenten - de klei aanbrengen. Uitharden en dan is het te schuren en te bewerken als ware het hout. Het is ook perfect overschilderbaar. Als het lukt zal het een mooie verfraaiing zijn. De schaal blijft me ook hier wel parten spelen, maar met kleine veiltjes en beiteltjes kom ik misschien een heel eind.
    Parallel aan dit waagstuk de hoofdmast gemaakt en verder met de beide andere masten. Net als de andere bouwers geniet ik er van hoe zo'n boot langzaam vordert :)

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Germt

    Germt Guest

    Mooie machine Fred;)
    Zelf de versieringen maken uit milliput is een goed idee.
    Ik heb eens ergens gelezen dat diverse bouwers dat ook doen met Fimo??

    Groet, Germt
     
  20. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]

    [​IMG]
    Hier is het goed op te zien. Ik heb nu alleen een blauwe boog aan de "achterkant", maar daar moeten dus nog wat frutsels op. Van Fima heb ik nog nooit gehoord.
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina