Bouwen van de Gotheborg

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door FredRaket, 22 apr 2012.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
  2. Germt

    Germt Guest

    :rolling: Die Fred!!
    Het is FIMO,
    Vrouwen kunnen daar soms hele mooie poppetjes van maken.
    Ik ken ook wel modelbouwers die dit gebruiken voor decoratie.
    Sterkte;)

    Groet, Germt
     
  3. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Fimo of Milliput. Hout of Boetseersel. Maar dit is het nu geworden:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Dus geen Neiaden en geen Triton, maar wat mij betreft passende barokversieringen. Aan de zijkant mogelijk nog een paar en dan is het wel goed denk ik.

    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    En zo wordt je model steeds meer een eigen product passend bij de bouwer:thumbsup:

    Andy
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Dat kun je wel stellen trouwens
    Germt
     
  6. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Fred, ik heb je verslag op mijn gemak even bij gelezen en ook volgens mij ben je goed bezig.
    Het ziet er allemaal mooi uit en vanaf nu blijf ik je ook volgen.
    Je hebt trouwens dezelfde kleuren als mijn Bounty.
     
  7. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de positieve reaktie's jongens. Soms zit ik in een dipje, maar het wordt inderdaad de boot die ik wil bouwen :)
     
  8. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Iedereen zit weleens in 'n dipje Fred, als het mij overkomt ga ik in 'n hoekje zitten wachten tot hijger overgaat en dat gebeurd dan meestal vrij snel.:p
     
  9. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Masten en ra's

    Weer een bescheiden stapje gezet. Na enig zoeken ontdekt dat de mastkloten zowaar messing beslag is. Na de plastic trapjes en zo, toch ook wat beter spul in de Billing Boats doos. Op de foto zijn het de kleine rondjes. Moet het natuurlijk wel in mooie houtkleur gaan verven.
    [​IMG]
    Ik had een kikker tekort, maar met het inmiddels beroemde en populaire ladenkastje op zolder een passend exemplaar gevonden. Op deze schaal houd ik me grotendeels aan het spul in de doos als het even kan. In de schaal 1:100 gaan scratchen zie ik nogal tegenop. Dus ook de marsen e.d. zullen basic worden. Mogelijk later wel een hekje er op prutsen. Maar het is goed om met deze kit te oefenen voor het latere werk (So'theS).
    Passende ra's en boegspriet uitgezocht, dus die ga ik samen met de masten zo veel mogelijk voorbereiden om straks te kunnen beginnen met het want.
    [​IMG]
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooie vorderingen fred en shratsen op schaal 1:100 is onbegonnen werk hoor.

    het zal nog mooier worden met de masten er op 8)
     
  11. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Leuk dat je ook weer begonnen bent Fred en ik heb bij jouw boven wel gezien dat je nog wel wat te doen hebt alse alles nog af wilt maken.
     
  12. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Masten verder afgemaakt.
    [​IMG]
    De ezelshoofden zwart geverfd, dat is standaard heb ik gemerkt. De oogjes af moeten zagen, en verlijmd, daarna ook gezwart. Masten gelakt in donkereiken. Ook de boegspriet afgewerkt volgens voorbeeld van de kit. Besloten tuigage grotendeels volgens bouwtekening te gaan uitvoeren, dat lijkt redelijk authentiek. Waar ik straks vastloop merk ik wel, want een bouwbeschrijving heb ik niet. Na het plaatsen van de masten en boegspriet van plan het staande want te gaan fabriceren. Dit is wat ik van de bootjesdag heb onthouden. Ondanks voldoende literatuur en voorbeelden, voel ik me op dit moment op onbekend terrein. Dus mocht ik een verkeerde weg inslaan, geef me even een seintje ;)
    [​IMG]
    Boegspriet inmiddels vastgelijmd en idem de bezaansmast. Lijkt een overdreven hoek te maken, maar klopt volgens de bouwplannen. Touwtje gespannen om de mast niet te laten omvallen totdat lijm gedroogd is.
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Fred,

    Leuk dat je weer aan het bouwen bent.
    Mogelijk moet je het hele stuk mast vanaf ezelshoofd tot en met de marsen en de zalingen waar de marsen op rusten zwart verven. Bij de Prins Willem is dat in ieder geval wel zo, mogelijk kan je het terugvinden op foto's van de Gotheborg.

    De goede bouwvolgorde is inderdaad eerst de masten en de boegspriet plaatsen en goed uitlijnen en dan het vaste wand: de hoofdtouwen, om de beurt bakboord/stuurboord, eerst de (onder)masten daarna de stengen en vervolgens de stagen.


    Andy
     
  14. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Hmmm, de replica laat dit niet zien:
    [​IMG]
    Dit is dus wat mij betreft het beste voorbeeld voor het verder afbouwen.
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Germt

    Germt Guest

    Mooi, heb ik gelijk weer een foto van half opgetrokken zeilen:cool:

    Germt
     
  16. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Het zeil aan de voormarsra is wel wat slordig zo, vind je niet Germt?
    Maar het bezaanzeil is wel fraai om te zien, en zo wordt het schip niet verstopt zeg maar. Wil je de zeilen opgeruimd laten zien op een modelschip dan heb ik gelezen dat het verstandig is het zeil een stuk kleiner te knippen, zodat er geen prop ontstaat. Maar hier moet ik straks ook mee gaan experimenteren.

    Andy --> De marsen lijken inderdaad wel donkerder; ik kan het op foto's niet goed zien. Zal mijn andere boeken nog eens nakijken, en ik heb een film van de reis naar China. De kit van BB geeft aan om alleen de ezelshoofden te zwarten. Ik denk dat dit te maken heeft met het soort hout wat hier voor wordt gebruikt?
    Fred
     
  17. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er mooi uit wat ik tot nu toe gezien heb. Ga deze zeker volgen.
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    hallo jer wat vind je van de uss missouri die ik ga bouwen .

    ik ben al met een verslag begonnen .

    en vrydag ga ik naar myn zwager en gaan we er overpraten hoe het beste te beginnen.
     
  19. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    [​IMG]
    Masten geplaatst en gelijmd.

    [​IMG]

    Deze blauwe blow - ufo has landed - zit me al een behoorlijke tijd dwars. BB kit had er een plastic frummeltje van gemaakt dat blauw moest worden. Maar het lijkt nergens meer op. Dus een poging wagen om de schijnlichten te scratchen.

    [​IMG]
    Eerst een cirkel en dan daar een 8-hoek van maken. Zagen en vijlen: eerst met de machine, dan met de hand. Patroontje op getekend, en kijk nu of ik de raampjes uit ga boren of toch maar verven.
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    En verder om het vaste wand te maken. Lijkt te gaan lukken, maar de eerste kost me bijna een half uur. Ik moet hier wat routine in zien te krijgen anders ben ik weken bezig. Maar op zich ziet het er wel aardig uit. Ik gebruik 3 diktes zwart draad. De dikste voor het want, dan iets dunner draad voor de talreep tussen de jufferblokken, en zwart garen voor het vastmaken van alles en de weeflijnen van het want. Zie hier mijn eerste lijntje; zou dit verslavend zijn :)
    [​IMG]
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Drububu

    Drububu Guest

    Fred onderschat niet hoeveel werk het is om het staande want te maken. Vergelijk mar met het beplanken van een schip trek er gewoon flink wat tijd voor uit.
     

Deel Deze Pagina