Bouwen van een CNC-frees

Me gisteren bezig gehouden met de smeerpunten.
Mooi setje die opzetstukken , alleen kwam ik bij de kogelomloopmoeren niet goed bij de nippels. Met wat zagen, buigen en hardsolderen de opzetstukken wat aangepast.
full


Alles is nu gesmeerd. Helaas kan ik nog niet veel testen op de huidige tafel , want die is niet echt stabiel, die zwalkt alle kanten op met het accelereren en decceleren van de CNC-frees.

Wat ik nog ga doen vanmiddag is de lasers uitlijnen en gaten tapen voor de MDF plaat die ik misschien ook vanmiddag of anders morgen ga halen.

Nog een vraagje over de tandriemen , hoe strak ( of los) moeten die zijn? als die te strak of te los zijn , wat voor invloed heeft dat op de machine?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag een plaat MDF gehald van 22mm dik, dan kan ik even wat oefenen voordat het echte werkblad erop komt.

full


Ook zijn de lasers afgesteld, nu weet ik tenminste waar de frees het materiaal raakt als de Z-as in een hoge stand staat.

Iemand die weet hoe strak ik de riemen van de tandwielen moet spannen , juist wat losjes , of zo strak als een snaar , of iets er tussen in? Wat zijn de consequenties als het te los of te vast is?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik span de steper door eerst de buitense schroeven vast te zeten onder druk van de snaar en daar na de binnen ste schroeven die trekken dan het geheel op spanning.
beetje lastig uit te lekken dit maar ok.
 
Iemand die weet hoe strak ik de riemen van de tandwielen moet spannen , juist wat losjes , of zo strak als een snaar , of iets er tussen in? Wat zijn de consequenties als het te los of te vast is?
Laat ik beginnen met: ik WEET het niet!

Mijn gevoel zegt:
  • tenminste zo strak dat de snaar tussen de tandwielen gelijk loopt als een raaklijn tussen die twee tandwielen. Daar is de snaar dus recht, en niet nog een beetje zijn eigen (ronde vorm) volgend. Als je er een lineaal op legt, moet je daar niets kunnen indrukken, de lineaal steunt via de snaar direct op de tandwielen.
  • tussen de tandwielen moet de snaar nog wel in te drukken zijn, maar niet te veel, Hoeveel is 'niet te veel'? Tja, lastig te definiëren. Bij een V-snaar van een auto is dat 5-10mm. Maar dat is wel een waarde die afhangt van de lengte van de snaar, en die van ons zijn vaak veel korter. Dus zou je wel eens kunnen uitkomen op 1 hooguit 2 mm.
  • Drie consequenties denkbaar:
    • de snaar slijt hard en zal voortijdig vervangen moeten worden. Jammer, onnodig, maar geen ramp.
    • de lagers van de stappenmotor gaan eraan. Da's vervelender.
    • De snaar breekt tijdens het frezen. Als het een machine is waarbij het portaal (dus niet de horizontale as op de brug) aan beide kanten door een eigen stappenmotor wordt aangedreven, en beide kogelomloopspindels niet ook nog eens door een riem aan elkaar gekoppeld zijn, wordt je portaal krom getrokken. Da's heel errug vervelend! :(
 
Heel simpel. Spannen.
Die snaren breken echt niet. Slijten doen ze bij ons ook niet. (ga maar eens na hoe vaak ze rond gaan als bijv de distributieriem in autos...;) en zelfs die slijten amper.
Riemen gaan stuk als ze op verkeerde pulleys gemonteerd worden (bijv 5mm pitch riem op een 5.08mm pulley of als de pulleys niet in dezelfde lijn gemonteerd zitten.;)

Per 20 cm de snaar 1cm in kunnen drukken is een redelijke uitgangswaarde.
 
@ Micropuller; eens kijken of ik er uit ga komen met die formule.
@Dirk Schipper: logisch redeneren .... dat zie ik ook graag :-)
@ Anko: uitgangspunt 1 cm per 20 cm, en dat is lineaer en voor een tandriem over 2 poelies beide zijden dan 1 cm?

Vandaag me nog eventjes bezig houden met de instellingen van de drivers , staan nu op 8 microsteps..... en mijn kogelomloopspindels hebben een pitch van 5mm . Wat is een aanvaardbare microstep setting?

De drivers staan nu nop op 2,8A en daalk maar op de hoogste stand van 5.7A zetten , dat zou geen probleem mogen zijn volgens de specs en de 2 voedingen :nosmile:


Dirk Schipper haalde het al eventjes aan:
De snaar breekt tijdens het frezen. Als het een machine is waarbij het portaal (dus niet de horizontale as op de brug) aan beide kanten door een eigen stappenmotor wordt aangedreven, en beide kogelomloopspindels niet ook nog eens door een riem aan elkaar gekoppeld zijn, wordt je portaal krom getrokken. Da's heel errug vervelend! :sad:

Dat is iets waar ik bij het ontwerp geen rekening mee heb gehouden maar me wel van bewust ben inmiddels. Dat 1 zijde niet meer meewerkt , of het nou een softwarematig probleem is , driver defect, stappenmotor defect........ Als 1 zijde niet werkt, dan kan ik mijn frame wegsmijten.
Alles opnieuw maken of de 2 met elkaar verbinden met een grote tandriem, daarvoor is het te laat.

Is er een manier om te bepalen dat een stappenmotor het niet meer doet en er zo een E-stop wordt geactiveerd? Ik zit te denken aan Ampere meten, of wellicht zijn er makkelijkere/ betere oplossingen?

Cor
 
Zo sterk zijn de stappenmotoren ook weer niet als ik jou frame zo zie.
Ik denk dat je frame het wel overleefd, hooguit opnieuw uitlijnen.

Ik heb bij mijn draaibank op 6400 steps/rev (200*32) staan met een 5mm spoed op de spindel,
na veel testen was dit voor mij de ideale mix tussen snelheid en nauwkeurigheid.

Voor de bewaking links/rechts moet je pulsen van je spindel krijgen (encoder of sensor) en als die teveel afwijken kan je een noodstop genereren.
Belangrijk is wel dat je genoeg pulsen moet hebben om de boel heel te houden,
1 omw is 5mm..
 
Geloof me die snaar breekt niet. Mocht ie gaan slijten of falen zie en merk je dat ruim van te voren.

Die 20cm is pulley tot pulley. Heb je een hart hsrt afstand van 40cm, moet je m 2cm in kunnen drukken. Zonder teveel kracht (maar wel wat.)
 
Geloof me die snaar breekt niet. Mocht ie gaan slijten of falen zie en merk je dat ruim van te voren.

Die snaar zal het probleem ook niet veroorzaken, maar het missen van stappen, versterker defect moet je ook op kunnen reageren met een noodstop.
 
Als je van te voren al uit gaat dat je uberhaupt stappen gaat missen, zou ik andere elektrische componenten kiezen;)

''Ik ga een nieuwe banden kopen, maar ik koop er gelijk 8, omdat ik denk dat ze lek gaan'' makes no sense. ;)

Zo makkelijk draait een stepper niet, dus als er 1 mee ophoud, gaat die ander m echt niet zomaar mee rond trekken.
 
Ik heb nog wel een leuk servo setje liggen van Lenze met resolver,
geheid dat je precies weet waar de servo staat..
prijs : 2100€
Je moet het er maar voor over hebben of het risico lopen of je proberen
in te dekken met omwegen. Dat is de keuze van Cor.
 
@ Anko; Ik heb hart tot hart een kleine 10 cm , dus dat zou neer komen op 5 mm ... ik denk dat het nu een 4 mm is als ik met 5 kg met m'n vinger ertegenaan druk. ( natte vinger werk).

Nog geen tijd gehad om te rekenen met die formule op "pagina 75" van de link van micropuller ..... zal voor over een paar dagen zijn denk ik.

Dat de riem breekt en zo m'n portaal scheef trek , daar maak me helemaal geen zorgen om, zoals Anko zegt , als de riem slijt , dan zie je dat wel. En zo vaak zal ik de machine toch ook weer niet gebruiken.

Waar ik me wel zorgen om maak , is een storing, het zei softwarematig , of dat er een driver of stappenmotor de geest mee geeft. Heb bij m'n vorige machine gehad dat een driver rooksignalen ging geven. Oorzaak onbekend.

En ja , ik denk dat die stappenmotoren m'n portaal scheef kan trekken , of de hiwin rails kan kromtrekken.

Servomotoren , dat vind ik wat te duur , zeker dat ik alle spullen al thuis heb. Hetzelfde geld voor die closed loop stepper systemen , had dat al gezien , maar heb de electronica al ruim 2 jaar in huis..... toen bestond dit nog niet. Ik zal Kevin eens een emailtje sturen , om te vragen of dat bij m'n huidig systeem bijgebouwd kan worden , zonder de driver en stappenmotor "weg te hoeven" gooien.

@Nak
Voor de bewaking links/rechts moet je pulsen van je spindel krijgen (encoder of sensor) en als die teveel afwijken kan je een noodstop genereren.
Kan je daar wat meer op ingaan , ga dit ook werken als de stappenmotor of driver defect is ?

Vandaag de machine verder ingesteld , 32 microsteps, 5,7A peak op de driver ingesteld.
Ruim 4000mm/min en acceleratie 300 , ik doe het ervoor ... sneller hoeft niet , wellicht acceleratie na wat testen nog iets omhoog.

Ook me bezig gehouden met de afzuiging , dit kwam ik toevallig in de states tegen:
full


Ontmanteld en een mooie zaagsel/stof scherm ervan gemaakt.
full

Het vastmaken ga ik doen mbv magneten , zodat ik hem gemakkelijk weer weg kan halen om het freesje te veranderen.
Ik weet alleen nog niet hoe ik hem in hoogte ga laten verstellen. Eventueel met MDF ringen waar een stukje ijzer in zit en aan de andere kant weer een magneet , en zo een paar ringen maken van 1 cm.

Liefst zou ik iets zien met schroefdraad , maar kan nog ff niets bedenken... ideeën zijn welkom .

groeten,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Link/rechts bewaking;
Maak op beide spindels iets wat pulsen maakt, een sensor op tandjes of een vaantje met een hall sensor.
de linker spindel telt pulsen op, de rechter telt pulsen af, als het goed gaat zal het
aantal pulen tussen links en rechts nooit meer dan 2 pulsen afwijken (-1/gelijk/+1).

Eenvoudig te programmeren in een pic of avr, een plc of een up/down counter met
2 presets. Ligt er een beetje aan wat je eigen mogelijkheden zijn.
 
ik denk dat het nu een 4 mm is als ik met 5 kg met m'n vinger ertegenaan druk. ( natte vinger werk).

5 kg lijkt me wel erg veel Cor.
Ik heb een tijdje geleden een tandriem aandrijving voor een raderboot in aanbouw uitgetest. Wat mij opviel was dat het stroomverbruik van de motoren bij een te strakke afgestelde riem plotseling erg sterk toenam. Is er wellicht een mogelijkheid om dat te meten?

Groet,

Ad
 
even ter vergelijking, ik heb 2 assen 5mm spoed, die mn brug aandrijven, met een 2.5m lange riem, staat al dik n jaar op spanning, en ziet er uit als nieuw..;) machine draait elke week ongeveer 20 uur.;)
 
Ik heb geen idee of er een gevolg gaat zijn als de beide riemen voor de X-as niet gelijk zijn , dus als de ene slapper staat als de andere,dat is ook een hoofd reden dat ik het zo goed mogelijk wil hebben.

Ff goed gelezen in dat pdf bestand van goodyear,pagina 76 en 77:
b) If using other means to apply force to the belt, adjust the
center distance so that the belt is deflected 15 mm per metre
of span length when the proper force is applied.
full


Nu heb ik alleen geen idee welke riem ik heb , het is een 110XL toothed belt, opschrift is in geel. Ga ik uit van de lichtste in elke rij van de tabel , zit het tussen de 5 en 6 kg.

Als ik het goed begrijp moet ik dan met een 5-6 kg in het midden van de riem drukken en als de "spanlength" 1 meter is , dan 15 mm indrukken. In mijn geval een 10 cm. Kortom als ik met 5-6 kg op de riem druk moet ik 1,5mm de riem indrukken.

Ik heb zo'n apparaat om koffers aan een haak te kunnen wegen, wellicht kan ik die gebruiken. Morgen eens proberen.


@Nak:
Link/rechts bewaking;
Dat klinkt idd te simpel ..... ff een pic of avr programmeren :shock::-|:sad::nosmile::nooo::-?


Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zijn dat geen kilo's maar Newtons...;) deflect gauges werken daarmee dacht ik.

15mm inzakken over een meter, bij met 5 a 6 kilo staat ie echt al behoorlijk strak.. 1.5mm ga je niet eens halen. dan moet je al met een contraspanner gaan werken.

Die XL riemen hebben overigens ALTIJD speling tov HTD riemen.. komt door het tandprofiel.

Ik zou gewoon mn genoemde cm per 20cm aanhouden. dan zit je iig safe.;)

Eagle belts hebben een totaal ander tandprofiel(visgraat).. is geen peil op te trekken.
 
Back
Top