Waar gaat het nu om? Om uitzetting. De oorzaak van die uitzetting is onbelangrijk. Als de tafel waarop eea. is gemonteerd veel uitzet of krimpt heeft dat consequenties voor de maatnauwkeurigheid van wat je produceert. Voor een CNC-machine waarover we het nu hebben lijkt 0,1 mm een te grote afwijking. In hout zou dat wellicht nog acceptabel zijn, in metaal is het waarschijnlijk onwerkbaar.
Hout:
(MDF, Multiplex, ...) zet uit als gevolg van warmte. Zeer gering, 8 x 10^-6m/grK ofwel 0,008 mm per meter per graad C (K). Dat betekent bij 20 gr temp verandering 0,16 mm per meter (
bron).
Hout krimpt/zet ook uit agv. vocht, ook luchtvochtigheid. De uitzetting kan dan (veel) groter zijn. Reken even met 2,0 - 2,5%, dus een dikke 2 mm per meter (
bron pag.2).
Binnenshuis (en daar plaatsen de meesten hun CNC-machien ;-)) is het zomers warmer en vochtiger, en 's winters koeler en droger. Die twee tellen dus op. Dat betekent dat je met hout moet rekenen op maximaal zo'n 4 mm verschil per meter tussen bepaalde momenten.
Trespa:
Ik heb geen afzonderlijke gegevens kunnen vinden over Trespa, alleen een gecombineerde waarde (
bron, pag 42).
Daar wordt gesproken over 2,5 mm per meter als gevelbekleding. Een gevel ondervindt aanzienlijk extremere omstandigheden dan een machine die binnen staat. Laten we eens 1 mm per meter aannemen.
Alu / staal:
Alu 0,023 mm per meter per graad C
Staal 0,012 mm per meter per graad C
(
bron)
Vocht heeft geen (uitzettings)effect.
Kortom agv. 20 gr verschil wordt Alu 0,46 mm groter/kleiner op een meter, en Staal 0,24 mm.
Staal is dus de beste oplossing. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen een tafeltje van 160 kg kan/wil plaatsen. Met je machine erop kom je al gauw in de buurt van de 250 kg ...
Hout geeft idd. serieuze maatproblemen tussen de seizoenen.
Mijn Alu sandwich komt opeens een stuk 'eetbaarder' over.