Bouwen van een CNC-frees

Dus dat wordt een een flinke gok als ik een pomp moet gaan kopen :-s

Nog geen antwoord van diverse bedrijven die pompen verkopen. Wel van Damen een antwoord over de pomp die hij in zijn programma heeft voor een 170 euro , maar die gaat het waarschijnlijk niet trekken-zuigen.

Wel een goede tip gekregen ivm de bouw van de tafel zelf ..... zal ik later bij opnieuw tekenen op ingaan.
 
Vorige week naar de bouwmarkt gegaan om te kijken hoe ik de afzuiging ging doen , ik vond daar een mooie buis. Een buis om kleding op te hangen. Mooie plat en breed , ideaal.


Hap uit genomen en een bocht in gemaakt. Dit met zilver soldeer vastgemaakt.
In de VS een rubberen adapter gevonden voor stofzuigers ... dat kwam ook van pas.
full


In de spindelhouder een stukje uit geslepen en de zachte kant van velcro ingelijmd:
full


Met een stuk band wat ik kan strak spannen de buis vastgezet , zodat ik hem in hoogte kan verstellen dmv 2 schroefjes los te draaien.
full


Van een föhn een mooie flexibele slang gevonden.
full


Met wat PVC buizen richting de stofzuiger:
full


Als stofzuiger heb ik een nieuwe Bosch uit de relaxx series besteld , lekker stil en die ik nu hier thuis heb bevalt erg goed... en het is nu toch 21% korting bij de Mediamarkt :rolleyes:

Nu weer verder met het debat over de pomp vacuumtafel :neutral:......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het einde begint te naderen....
Eigenlijk alleen nog maar details.

Dit weekend de zijkanten dichtgemaakt om de kogelomloopmoeren wat af te schermen en voor als ik eventueel later met koelvloeistof zal werken.

"Onbreekbaar" plexiglas :rolleyes: Inmiddels zijn beide zijkanten geheel dicht.
full

Ook in de ruimte waar m'n nieuwe baby komt te staan een tafel gemaakt waar die op komt te staan , geankerd aan de muur en bodem:
full

full


Nu weer terug naar de problemen.

Het smeren van het geheel, op de grotere Hiwin wagentjes zitten vetnippels, geen probleem. Maar op de kleine Hiwin wagentjes (HG15 ) en kogelomloop moer zitten vreemde nippels:
full

full

full


Ik heb daar een dingetje voor gehaald waarvan ik dacht dat het wel zou werken :
full


Maar ik krijg er niets in , het kleine kogeltje aan de bovenkant wordt niet ingedrukt zodat er iets in de behuizing kan.

Hoe doen jullie dit?



Dan de andere 2 problemen;
Vacuumtafel laat ik heel even voor wat het is. Maar het werkblad , dat is nu een van de hoogtste prioriteiten.
Waarvan ga ik die maken?

MDF: zou een aanvaardbare tijdelijke oplossing zijn, maar ik wil iets wat duurzaam is en niet "leeft", zou mooi zijn als ik het al direkt kan goed kan maken en niet voor een tijdelijke oplossing hoeft te gaan.

Staal? : Wordt een hele klus om te vlakken en ik wil om de 3 cm een gat boren en schroefdraad erin tappen om materiaal op vast te kunnen schroeven.

Aluminium panelen met T-sleuven: wordt niet betaalbaar voor een opp van 125x65 cm . na wat googlen kwam ik uit op een 600-800 euro minimaal.


Op het CNC-forum kwam iemand met "Epratex" of "hardweefsel" , maar daar heb ik nog verder geen prijsinfo over en ken het materiaal ook niet.

Iemand hier nog ideeën?

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
MDF met een toplaag van Trespa misschien een optie? Eventueel ook de kopse kanten bekleden om het geheel vochtbestendig te maken.

Groet,

Ad
 
Hmmm, dat klinkt als een goed idee!

Ik denk zelfs dat ik 2 "grote" platen trespa heb liggen thuis ( 1,5 meter x 40 cm en ik denk 1 cm dik)

Maar , ik lees op wikipedia dit:
Het is een massieve, compacte plaat die is opgebouwd uit houtvezels of papier, met daaraan een op fenolhars gebaseerd bindmiddel toegevoegd.

-Hoe houdt dit materiaal als ik met koelvloeistoffen gaat werken?
-kan ik de bovenkant afvlakken , laten we zeggen 1 tot 2 mm eraf halen?
-ik denk dat die ene cm wat ik thuis heb , niet dik genoeg gaat zijn om schroefdraad erin te tappen, als dit al gaat met dit materiaal . Eventueel 2 platen op elkaar lijmen , zal dit een optie zijn? is dit materiaal sterk genoeg om materiaal op te spannen dmv getapt schroefdraad?

Thanks,
Cor
 
Je zou eens bij Anko kunnen informeren, die werkt nogal veel met Trespa. Ik heb heel vroeger mijn dakafwerking (boeiboorden?) ermee laten doen, leek me goed bestand tegen allerlei uitwendige invloeden.

Groet,

Ad
 
Trespa werkt enorm als gevolg van veranderingen in temperatuur / luchtvochtigheid. Bij het monteren moet je hier echt rekening mee houden (zeker buiten) om te voorkomen dat de boel barst.
 
Een sandwich van 18 mm multiplex (of MDF) met aan beide kanten 1,5mm alu gelijmd?! Zo wordt de mijne in ieder geval.
 
Trespa werkt enorm als gevolg van veranderingen in temperatuur / luchtvochtigheid.

Ik zit hier niet om een product te verkopen, maar dit herken ik in het geheel niet. Zoals ik al zei is het bij ons zo'n 25 jaar geleden gebruikt voor buiten, en hoewel het huis inmiddels verkocht is rij ik er nog regelmatig langs en ziet het er nog perfect uit.

Werking door luchtvochtigheid betwijfel ik zeer want het is zeer compact en absoluut niet poreus.

En werken door temperatuur doet elk materiaal. De lineaire uitzettingscoëfficiënt is 25x10⁻⁶ K⁻¹ tegen 23x10⁻⁶ K⁻¹ voor aluminium. Ik zou dergelijke opmerkingen daarom pas maken nadat ik ze geverifieerd had, en niet zomaar uit de losse pols.

Maar los van dit lijkt me de aluminium oplossing van Dirk ook goed, hoewel ik wel moet waarschuwen dat dit "enorm werkt door temperatuurveranderingen", evenals vliegtuigen trouwens:mrgreen::D.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Ad, ik kan helaas uit eigen ervaring zeggen dat het klopt (lees: zo goed als geëxplodeerd reclamebord dat zonder speling in een metalen lijst/frame was gemonteerd) Als het er bij jou nog prima uitziet, betekent dat alleen maar dat de panelen destijds vakkundig zijn geplaatst :D

Trespa is een plaatmateriaal waarvan men in eerste instantie denkt dat het een pure kunststofsoort is. Ten onrechte. Het is een houtachtig plaatmateriaal in combinatie met kunststof. Trespa wordt gebruikt voor bijvoorbeeld gevelbekleding, dakranden, luifels, balkon- en galerijbekleding. De uitzettingscoëfficiënt van het materiaal is groot. Dit betekent dat Trespa behoorlijk kan krimpen en uitzetten. Paneelafmetingen kunnen door temperatuur en luchtvochtigheid namelijk worden beïnvloed. Hierbij is de luchtvochtigheid maatgevend.

De panelen kunnen in lengte- en breedterichting 2,5 millimeter per strekkende meter werken. Wanneer ze naast elkaar worden geplaatst, moet dan ook een zekere tussenruimte worden aangehouden. Vaak blijkt een minimale voegbreedte van 10 millimeter noodzakelijk.

See more at: Trespa panelen plaatsen | FAQ | SchildersVAK
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hier verder niet over discussiëren, want dat wordt toch een welles nietes verhaal.

Onlangs nog een offerte laten maken voor een (buiten) brievenbussenpaneel, ook van vol Trespa.
Het geciteerde verhaal lijkt mij zeer tendentieus (er valt te weinig te schilderen aan Trespa denk ik), de opgegeven uitzetting is voor een temperatuursverandering van 100 °C, en er zaten bij mij echt geen voegen van 1 cm tussen de meters lange delen (gevel pal op het zuiden).

In zijn algemeenheid moet je altijd oppassen met het toepassen van materiaalcombinaties met verschillende uitzettingscoëfficiënten, dat hoef je mij als oud ontwerper van hoge temperatuur drukvaten echt niet te vertellen (bij de centrale van Dodewaard heeft dat onder meer tot een enorm dure reparatie geleid). Als dat bord van aluminium was geweest dan was het niet gebarsten, maar bol gaan staan want (koolstof)staal heeft een uitzettingscoëfficiënten die ongeveer de helft is van die van aluminium (12x10⁻⁶ K⁻¹).

De lineaire uitzettingscoëfficiënt van MDF is overigens 10x10⁻⁶ K⁻¹, dan hebben we het bij een tafellengte van 1250 mm over een uitzettingsverschil van ongeveer 0,2 mm per 10 graden temperatuursverandering voor zowel aluminium als Trespa ten opzichte van het MDF. Dat wordt door de lijm wel opgevangen denk ik.

Maar zoals gezegd, met aluminium moet het ook lukken, misschien wel in een geconditioneerde ruimte vanwege de enorme uitzetting.;)


Groet,

Ad
 
Bezuinig niet op je tafel, alles wat je erop maakt is afhankelijk van de vlakheid !
Neem gewoon een staalplaat van 20mm dik, weegt 160kg per vierkante meter
en kost 3000€ , per 1000kg (volgens de bruto prijslijst van MCB).
 
Zie vanaf blz. 7: www.trespa.info

Gelukkig heb ik inmiddels meer (praktijk)ervaring met het verwerken van trespa in vochtige en/of warme ruimtes. De gehele linkermuur is bekleed met trespa panelen van 600x600mm. Hangt nu toch al weer een jaar of 10.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Neem gewoon een staalplaat van 20mm dik, weegt 160kg per vierkante meter

Is natuurlijk allemaal een kwestie van buigstijfheid/vormstabiliteit. Om met MDF (elasticiteitsmodulus 4 GPa) dezelfde buigstijfheid te krijgen als met 20 mm dik staal (elasticiteitsmodulus 200 GPa) moet de dikte van het MDF 74 mm zijn. Ik heb in mijn berging een werkblad van 60 mm MDF (overeenkomend met ruim 16 mm staal), en ik kan je vertellen dat dat in inderdaad goed stijf is!!!:D
Bij staal zal je toch ook het op maat maken in de prijs moeten betrekken, en dat zal ook niet mis zijn.

Groet,

Ad
 
Waar gaat het nu om? Om uitzetting. De oorzaak van die uitzetting is onbelangrijk. Als de tafel waarop eea. is gemonteerd veel uitzet of krimpt heeft dat consequenties voor de maatnauwkeurigheid van wat je produceert. Voor een CNC-machine waarover we het nu hebben lijkt 0,1 mm een te grote afwijking. In hout zou dat wellicht nog acceptabel zijn, in metaal is het waarschijnlijk onwerkbaar.

Hout:
(MDF, Multiplex, ...) zet uit als gevolg van warmte. Zeer gering, 8 x 10^-6m/grK ofwel 0,008 mm per meter per graad C (K). Dat betekent bij 20 gr temp verandering 0,16 mm per meter (bron).
Hout krimpt/zet ook uit agv. vocht, ook luchtvochtigheid. De uitzetting kan dan (veel) groter zijn. Reken even met 2,0 - 2,5%, dus een dikke 2 mm per meter (bron pag.2).
Binnenshuis (en daar plaatsen de meesten hun CNC-machien ;-)) is het zomers warmer en vochtiger, en 's winters koeler en droger. Die twee tellen dus op. Dat betekent dat je met hout moet rekenen op maximaal zo'n 4 mm verschil per meter tussen bepaalde momenten.

Trespa:
Ik heb geen afzonderlijke gegevens kunnen vinden over Trespa, alleen een gecombineerde waarde (bron, pag 42).
Daar wordt gesproken over 2,5 mm per meter als gevelbekleding. Een gevel ondervindt aanzienlijk extremere omstandigheden dan een machine die binnen staat. Laten we eens 1 mm per meter aannemen.

Alu / staal:
Alu 0,023 mm per meter per graad C
Staal 0,012 mm per meter per graad C
(bron)
Vocht heeft geen (uitzettings)effect.
Kortom agv. 20 gr verschil wordt Alu 0,46 mm groter/kleiner op een meter, en Staal 0,24 mm.

Staal is dus de beste oplossing. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen een tafeltje van 160 kg kan/wil plaatsen. Met je machine erop kom je al gauw in de buurt van de 250 kg ...
Hout geeft idd. serieuze maatproblemen tussen de seizoenen.
Mijn Alu sandwich komt opeens een stuk 'eetbaarder' over. :D
 
Voor hout, staal en aluminium zijn dat de waarden die ik ook al noemde Dirk. Maar je werkstuk zit niet zodanig verbonden aan de tafel dat het ook in dezelfde mate mee vervormt. Daarnaast ondergaat dat werkstuk afhankelijk van welk materiaal het is ook een uitzetting of krimp.

Als je een aluminium werkstuk van een meter lang op een tiende mm nauwkeurig wilt maken zal je de temperatuur wel degelijk in de gaten moeten houden (0,23 mm per 10° temperatuursverandering). Je moet de gewenste nauwkeurigheid dus wel in relatie zien met de lengte waarover je die wilt hebben.

Groet,

Ad

EDIT
Het gaat er niet om hoeveel de tafel van lengte kan veranderen tussen seizoenen, maar hoeveel deze verandert tijdens het frezen van een werkstuk. En dat zal onafhankelijk van het gebruikte materiaal minimaal zijn.
 
Veel discussie , dat zie ik graag :-)

Trespa ; ik ga daar dan vanaf blijven, het heeft geen zin om voor maar een halve oplossing te gaan als er betere oplossingen zijn voor een kleine prijs meer.

@ Dirk : mooie uitleg, ik ben weer een hoop wijzer geworden. Jij zegt dat je MDF gaat nemen en dat sandwichen tussen 2 aluminium platen. Hoe zit je dan met uitzetten e.d.?

Ik wil in het materiaal een hoop gaten boren (om de 3 cm) en daar M6 schroefdraad in tappen om zo het materiaal vast te kunnen zetten..... Ben bang dat dit voor mij geen oplossing zal zijn dan...:-(

Een staalplaat van 20 mm dik ..... dat zal een 160 kg wegen ..... geen idee hoe ik dat in mijn cnc-machine gaat brengen , dan nog het vlakken en al die gaten om de 3 cm boren........Oh ja , en het roesten!

Ik ga eens op zoek naar "Epratex" dat schijnt interesssant te zijn hiervoor , maar ik ken het verder niet.

Cor
 
Back
Top