Bouwen van een CNC-frees

@ Skiff: dank , heb m'n email adress via PM doorgegeven.

@ Nak: idd , daarom ook geen stofzuiger meer ( alhoewel dat bij m'n vorige machine goed werkte. De stofzuiger die ik voor deze machine wil kopen , is om het stof op te zuigen. Vacuumtafel en afzuiging worden 2 aparte apparaten!

Maar ik wil ze allebei stil hebben.

Heb ff op ebay gekeken naar een Busch vacuumpomp ,maar zie prijzen van 600 euro tot 2000 euro voorbij komen :-s

Die pomp in mijn vorige bericht is niet geschikt?

Cor

Ik heb mijn Busch pomp van marktplaats voor 200€.
Even verder zoeken.
Ik weet de specs niet van de pomp waar je en foto van gepost heb,
maar ter vergelijking, mijn pomp trekt -0,85 vacuum en kan zonder problemen
een scherpe 10mm frees door 3mm alu frezen.

Capaciteit is afhankelijk van je lekkage, ik plak de overige gaten af met ducttape of
schilderstape als ik zonder koel emulsie werk.

@ corvl,
2 dingetjes: als eerste, hoe groot wil je de tafel hebben?
Ten tweede, waarom koop je er geen? er zijn een aantal leuke aanbieders met mooie tafels voor niet al te veel. Zal vast beter zin dan een mdf zelfbouw...

Ik zat zelf hier te kijken: Vakuumtechnik

@ Stef: De grote wordt een 125 x 65 cm. En ik wil het zelf bouwen ...bouwen en zelf maken is de hobby , ik koop ook geen ARF vliegtuigen. :rolleyes:

@ Nak: dat is goed te doen die prijs. Wat is jouw afmetingen van de vacuumtafel? En wat is je debiet ( heb begrepen dat dat ook belangrijk is),

Die uit mijn voorbeeld van Ebay heeft deze specs:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]128 Liter/Minute, 368 Watt oder 0,5 PS und einer Vakuumleistung von 0,867 Bar.

Maar dat zegt mij dus helemaal niets :-s

[/FONT]Cor

En in dezelfde cijfers is 19 m3/h dus 316 l/min

De tafel is een kwart van het formaat van Nak dus eerste gedachten die ik er bij heb: moet prima werken als de zuigkracht bij Nak voldoende is

Dat klopt, alleen is mijn vacuumtafel voor metaal wat lekker afdicht.
Ik heb een stuk MDF erop gelegd en erg vast ligt het niet, vacuum komt niet verder dan -0.6..
Dus ik weet niet welke waarden je aan moet houden voor hout, en welk hout.

Ho wacht, wat ik zeg klopt niet, ik dacht dat jouw tafel 2 bij 1.6 meter was, maar het is 20 bij 16 cm... in dat geval klopt mijn berekening niet. dan durf ik niet te zeggen of het voldoende is en kan je denk ik beter even wachten op de mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met zelfbouw vacuumtafels en de pompen die ze er bij hebben.

Dat gaat nog moeilijk worden dan een interessante pomp te vinden :-s

Net weer thuis gekomen..... morgen eerst sneeuw ruimen en dan beginnen met de afzuiging.

Even goed rondzoeken naar informatie dus, het lijkt me niet dat je een pomp van 20.000 euro daar voor nodig hebt. Misschien even een mailtje naar een van de verkopers sturen er over.

@ Stef , dat is natuurlijk geen slecht idee....ik zal vanavond er eens een emailtje aan wagen..... Maaruh verkopers ... hmmmm vertrouw ik niet helemaal,ben er namelijk vroeger ook zelf een geweest:rolleyes:

Waarom wil je over het hele oppervlak vacuum trekken ?
Als je een stuk of 8 kleine vacuumblokken maakt/koopt en die je op de plaats
waar je ze nodig heb vastzet aan de ondergrond moet het toch ook kunnen ?

hmmm, Op zich een goed idee , maar ik maak me wat zorgen als ik een liteply plaat heb van 125x65 cm en laten we zeggen 3 mm dik. Ik denk niet dat dit gaat werken , stel ik maak er 6 en in elke hoek + midden 1 ... ben bang dat het gaat doorzakken .

Als je uitgaat van vacuumblokken van 100x100mm en die verdeeld over de plaat
moet het volgens mij wel kunnen.
Je kan zelfs een paar kunststof blokken maken voor ondersteuning.

@ Nak; pfffff , het is een idee idd. Maar ben niet overtuigd. Ik zie alleen nog maar een hoop nadelen. als ik bijvoorbeeld een ander formaat plank eronder doet ,moet ik eerst al die 8 blokken losschroeven bijvoorbeeld.

Momenteel hou ik nog ff vast aan de "mega" vacuümtafel :-)

@ corvl, was jij een onbetrouwbare verkoper dan? Ik ben er ook een maar geef gewoon duidelijk en eerlijk advies. Zij hebben er ook niets aan als je de pomp terug stuurt omdat ze je verkeerd advies gegeven hebben.

Op mijn vorige machine had ik een doodnormale stofzuiger als "vacuumpomp" en dat werkte goed. ( alleen probleem is de koeling van de motor)...

Als ik vergelijk met deze pomp bijvoorbeeld:
Unterdruckpumpe - Vakuumpumpe 2-stufig - 224l - 8cfm / 0,3Pa Vakuum Pumpe | eBay

[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Saugleistung (Volumen l/min)[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif] 224[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Saugleistung (Volumen cf/m)[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]8[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Tiefvakuum theoretisch[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]0,000003 bar / 3*10 E-6 bar / 0,3 Pa[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Tiefvakuum praktisch[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]0,00003 bar / 3*10 E-5 bar / 3 Pa[/FONT]

En een normale stofzuiger van een 1800 watt.

Hoe is dat te vergelijken met vacuum-onderdruk en debiet?

Cor

In de wereld van vacuumpompen en compressoren is bijna niets te vergelijken aan de hand van de standaard gegevens. De ene roept een getal bij vrije uitstroom de ander weer bij 6 bar/-0.5bar..

Het grote verschil tussen een vacuumpomp en een stofzuiger is het principe waarvoor het gebouwd is, een vacuumpomp kan vacuum trekken en blijft dat doen met geringe luchtverplaatsing. Een stofzuiger kan minder vacuum opbouwen met wel met een grote luchtverplaatsing.

Kortom, de luchtlekkage bepaald je debiet en je vacuum de klemkracht.
De pomp die je in je link hebt geplaatst heeft wel hele optimistische waarden en is waarschijnlijk een pomp die in een oliebad het vacuum trekt. De vraag is alleen wat de inschakelduur is bij vol vacuum en hoe dat gekoeld wordt.

Ik heb een droge pomp, ander principe en andere specs.

Back