@ Dirk en Ron , dank voor de tips.
Antivirus zit er niet op , en het is een dedicated machine voor de frees , in de Bios zoveel mogelijk uitgeschakeld maar niet het wifi gedeelte. Ik wil graag de freesbestanden van m'n NAS kunnen halen..... Als het op het laatst nog niet lukt , dan zal ik die ook nog de-activeren.
Die prioriteit heb ik ook hoger gezet.
Indexeren moet ik nog ff disablen , dat ben ik vergeten zie ik.
Netfilters waren niet voorradig , ik heb ze via ebay besteld..... volgende week inbouwen , wellicht scheeld het.
Ik heb in het containerpark 2 mooie stofzuigerslangen gevonden:
Principe werkt goed, alleen die mooie dunne buis bij de freeskop is voor grof materiaal toch iets te dun , zaagsel gaat goed , maar een sliert hout kon alles blokkeren .... Toch nog een dikkere buis ervoor maken.Deze is goed voor als ik het maximale werkbereik nodig gaat hebben.
Backslash gemeten , ik had alleen een meetklok voorhanden , maar dat is goed genoeg denk ik.
10 keer op elke as op en neer gegaan en dan weer naar het 0-punt. dat 3x gedaan.
X-as 0.01 0.00 0.01mm
Y-as 0.00 , 0.01 , 0.01mm
Z-as 0.00 , 0.00 , 0.01mm
Ik mag daar mee in m'n handen wrijven denk ik? Ik ben er niet ontevreden mee. eigenlijk zelfs tevreden.
Dan heb ik wat gefreesd vandaag, in Staal ..... niet optimaal.
Een stukje vlakken ( 0,2mm diep) met een 2-snijder met gecoat met titan ging eigenlijk erg goed. Dan heb ik geprobeerd een gat van 10mm te frezen met diezelfde 2-snijder (6 diameter) , maar dat ging voor geen meter, veel vonken en het staal verbrande.
Dan met diezelfde frees geprobeerd te boren met peckdrilling 0,2mm dan weer omhoog , naar 0,4 mm etc ..... Ging ook niet , de frees wilde weglopen. laatste poging was met een 6mm staalboor ..... ook Peckgedrilt , dat ging ook niet, vonken kwamen ervan af.
Ik denk dat de spindel te snel draaid.
Geprobeerd met 8000rpm , maar dan had de spindel niet genoeg kracht en stopte hij met ronddraaien. 12000 toeren , daarmee bleef de spindel ronddraaien. Koelen heb ik gedaan met een beetje snijolie.
Helaas , het werkblad uit staal maken zal niet gaan. Het vlakken is niet het probleem , maar de gaten om de 5 cm .... Met de hand boren zal te onnauwkeurig zijn.
Toch maar kijken naar andere materialen zoals dat hardweefsel
Jammer jammer