[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
altijd jammer dat er op zoveel sites zoveel belangrijke informatie ontbreekt.

op beide sites kan ik geen losse kruiskoppelingen terug vinden nu zag ik wel de cardan assen welke ik later ook nog nodig heb. echter totaal geen afmetingen vermeld.

Hallo Alwin,

Op welke sites heb jij gekeken ???

www.scaleart.de
www.osswald-modellbau.de

Anders even kijken bij Rüst-feinmechnik.de

Bij Scale-art en bij Osswald-modellbau staan wel kruiskoppelingen op de site en de maten staan er ook bij !!

hallo cheeta
als je verkeerd google zoekt naar scale-art dan vind je inderdaad
blote modellen ipv rc modellen hahaha
groeten markioo

oh nou die vond ik niet :P maar de duitse link op de home page werkte niet en die komt uiteindelijk toch op een mogelijk oudere layout uit die duidelijker is

Hoi Alwin,

Ja zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen. De reden dat ik je adviseer een flexibele koppeling te nemen is simpel, je hebt nu slingering wat een probleem is, en star bevestigen moet super zuiver zijn, dit lukt waarschijnlijk niet, en wat Piet ook al aan gaf, je mast buigt en heeft wat speling, en die moet je opvangen.

Diegene die adviseren een vaste verbinding te gebruiken hebben denk ik toch te weinig praktijkervaring, ik ontwerp, maak en onderhoud kostbare opstellingen op de universiteit en bij aandrijvingen word altijd gebruik gemaakt van flexibele koppelingen, of een tandriemoverbrenging, omdat je daarmee nou eenmaal een hoop ellende voorkomt.

Nu zal jij je kraan niet dagelijks 8 uur intensief gebruiken, maar je wilt ook niet na een paar demo's je mast uit elkaar halen.

Als je in een later stadium je constructie alsnog moet wijzigen, zal dit een stuk lastiger worden.

maandag even bellen met rs om de gegevens na te trekken ik gok dat het een psmr16 is en niet een psmr13 aangezien die geen gaten van 4 en 5 heeft volgens de datasheet

Diegene die adviseren een vaste verbinding te gebruiken hebben denk ik toch te weinig praktijkervaring

En bedankt hoor. Niet om het een of ander, maar jij bent niet de enige die iets bouwt voor industrie toepassingen hoor.
Als je spelling op de mast heb, dat los je met een koppeling ook niet op. De mast zal het meeste kantelen als hij helemaal uitgeschoven is. Omdat er een geleidingsbuis om de spindel zit, zal deze de spindel aan de aandrijfzijde behoorlijk wat mm willen wegschuiven. Dit vang je met een koppeling toch niet op. Daarbij zal een koppeling eerder sneuvelen als een vast verbinding. Koppelingen worden meestal gebruikt om trillingen te dempen en iets makkelijk te kunnen (de)monteren maar niet om grote uitlijning fouten te compenseren. Ik vraag mij trouwens af of dat type koppeling wel axiale krachten kan hebben. Spindels en constructies met speling gaan eigenlijk niet samen, of je moet hem in bolschanieren ophangen. Het probleem zit eigenlijk in de spindelgeleiding. Hiermee fixeer je de spindel radiaal, maar dat is door de speling van de mast delen eigenlijk niet wenselijk. Ik zou eerst eens kijken wat de speling van de mast delen nu werkelijk wordt, voordat je van alles gaat proberen.

@StefanF

Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht en ik heb ook jouw bouwverslag gevolgd, waar ik ook gezien heb dat je veel kennis hebt en boven het gemiddelde bouwt, das duidelijk.

Ik probeer met mijn adviezen alleen rekening te houden met de mogelijkheden die Alwin heeft om het zelf op te lossen.

Met beschikking over machines, zoals ik zelf heb, kan je alles maken, en met geld kan je alles kopen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Uiteindelijk bepaald Alwin zelf hoe hij het gaat oplossen, met de adviezen van ons allemaal.

Wat de uitlijning van de masten betreft, denk ik dat je dit niet kan elimineren. de ruimte heb je nodig en de buiging ga je ook niet tegen.
Als de spindelmoer ruimte heeft om op en neer te bewegen vang je dit al op.

Een goed voorbeeld hiervan is de cilinder die in de masten gemonteerd zit, hier zie je de bevestiging als een sleuf, om de buiging van de mast op te vangen. De cilinder kan op en neer bewegen.

Cilindermast.jpg

Wat die koppeling betreft, die kan geen axiale krachten opvangen, maar ik kan nu niet voor me halen of er nog een voorziening zit in de mast om dit op te vangen. Anders komen deze krachten op de motorlagering zelf en dat zal die niet leuk vinden.

Hoe dan ook, een starre verbinding gaat volgens mij problemen geven.

Ik zie een ontwerpfase en ik zie een bouwfase. Gaat het goed komen jongen? Je moet wel wat geluk hebben vwb de bedragen die besteed worden denk ik. Marc

Hallo Alwin,

Als jij de spindels star gaat opsluiten, dan vraag je om moeilijkheden, want wat jij ook doet, jij krijgt de spindels niet spelingsvrij, maar ook de speling in de mastdelen kan je jen niet elimineren en het doorbuigen kan je ook niet voorkomen !!!

Als ik jou een goede raad mag geven zou ik een goed kwaliteit kruiskoppelingen gebruiken, die kunnen behoorlijke grote krachten verdragen en geven denk ik, de minste problemen !!!
Ik heb geen ervaring met de rubber koppelingen dus daar kan ik niets over zeggen, wel of niet goed !!!

de ruland koppelingen kunnen 3 graden opvangen in hun afwijking.

als je weet dat 3 graden op 20mm 1 mm is. dan is dat op 600mm al 30mm. ik mag toch hopen dat mijn mast niet dusdanig krom trekt...

Hoi Alwin,

Is het niet verstandiger om wat meer speling op je kraan te creeren dit is in het echt ook zo. Kijk maar naar de foto hoe de mast doorbuigt.
Maar het blijft jou keuze!

file.php

Geleent van het bouwmachineforum van: ltm 1095

mijn speling is een goede mm op de glijblokken. ik kan naar meer gaan als ik andere glijblokken monteer. maximale speling als alles zuiver zou zijn is 1,5mm rondom. 3mm in totaal dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back