[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het kanten zelf is inderdaad een fluitje van een cent, 1 trap op het pedaal en klaar, maar het instellen is inderdaad het meeste werk.

Ik weet wel dat het het voor deze prijs zeker goed is.

Voorlopig kan je weer even voorruit.

genoeg werk te doen de komende weken.

en die afwijkingen trekken we wel recht met lijmen en de lijmtangen. daar lig ik niet wakker van. heb ook mijn adres voor de ballastblokken misschien ook interessant voor jou william. kan het laten watersnijden.

mooi gemaakt :D ook zelf gedraaid? :D

waarvoor dient het messing deel eigenlijk? :D drijf je daarmee je kraan aan om uiteen te schuiven? :D

is voor de spindel inderdaad als je paar paginas terug gaat dan zie je het getekend staan.

ben nu bezig met de adapter bussen voor motor naar spindel. in dit tempo heb ik morgen de spindels gereed.

met deze fotos is het heel duidelijk geworden :D
kan je veel kracht zetten met zo'n spindle? ik denk eraan om dat in mijn nog te maken kiptrailer te gebruike :D

Hallo Alwin,

Nou dat ziet er heel mooi uit zeg, keurig hoor !!

Waar heb je trouwens de trapeze draadspindels met moeren gekocht ???

Maar geef jij niet teveel geheimen prijs, betreffende het spindel uitschuifsyssteem van de mastdelen door al die detailfoto's, ??? hahahaha

Want de meeste kraanbouwers doen hier nogal geheimzinnig over, als je ze vraagt hoe het werkt, krijg je een heeeeeeeeeeeeel vaag antwoord en al helemaal geen foto's !!

Succes met de verdere bouw !!

Laatst bewerkt:
hallo
even een lijmtip voor je mast,
ik heb tijd geleden in opdracht een windmolen gemaakt van kunstof en alu en hars,
de mastmal van strookjes hout en die om de 5 cm een 36 kant hout om te geleiden,
en te lijmen,
alles bij elkaar houden deed ik met een partij tie rips en kleine spanbandjes zo bleef het geheel bij elkaar tijdens het drogen,
want lijmtangen werkte niet,
misschien heb je er wat aan met de mast in elkaar lijmen,
groeten markioo

zijn er dan geheimen binnen de modelbouw .
als je elkaar wil helpen heb je geen geheimen en al zou iemand het willen namaken jij hebt het al en een ander moet dat maar zien te halen.
het zou wel erg kinderachtig zijn om er over te zwijger dat getuigt niet van collegialiteit

zijn er dan geheimen binnen de modelbouw .
als je elkaar wil helpen heb je geen geheimen en al zou iemand het willen namaken jij hebt het al en een ander moet dat maar zien te halen.
het zou wel erg kinderachtig zijn om er over te zwijger dat getuigt niet van collegialiteit

Hallo Alfasti,

Toch is het echt zo dat de kraanbouwers nogal geheimzinnig doen over de mastcontructie !!!

Ik heb dit zelf ondervonden, maar ook Alwin heeft dit ook ondervonden !!!

Ik vind ook dat je je hobby met anderen moet en mag delen, maar sommige modelbouwers denken daar toch anders over !!!

Maar de tekst was eigenlijk als grap naar Alwin bedoeld, omdat wij het er al eens over gehad hebben met elkaar over de mastconstructie !!

Laatst bewerkt:
ik snap precies wat je bedoeld en ook ik heb enige ervaring.
ik heb zelf een hele dure auto gehad met een ton aan stereo waar ik wedstrijden mee heb gedaan.
ook ik had geheimen en ben er beneluxkampioen mee geworden.
nu dat ik modelbouw doe mag iedereen alles weten van me graag zelfs dan leert een ieder.
deze hobby doe en deel je samen want met haat en neid kom je er niet.
ik heb er zelf ook wel een overgedacht en vind wat alwin maakt en laat zie top werk overigens mag je zelf ook niet klagen wat werk betreft hoor.

overigens mag je zelf ook niet klagen wat werk betreft hoor.[/QUOTE]

Hallo Alfasti,

Bedankt vor je compliment !!

Van mij mogen ze alles weten en zien wat ik bouw, ik heb geen bouwgeheimen !!!
Daarom plaats ik ook heel veel detailfoto's, zodat men kan zien hoe ik het gebouwd heb.
En als er vragen zijn of ik kan iemand helpen, mogen ze altijd een beroep op mij doen !!

Hallo Cheeta,
Mooi werk hoor. Het leukste vind ik nog dat je ook delen van onze tips/ideeën gebruikt in je ontwerp, dat maakt het extra leuk om je verder te helpen.
Heb je na gedacht over een axiale lagering van de aandrijf motor van de spindels? Je kunt er bijv een klein taatslagertje tussen leggen, dit scheelt een hoop wrijving en slijtage.

Voor de koppeling kan je ook een bus op de spindel lassen, en deze vervolgens uitdraaien. Dit is net iets korter en sterker dan de dubbele bus.
Als je de spindels gaat afdraaien voor, zal je deze wel door de holle as van je draaibank steken. Vang de spindel aan de achterzijde dan wel op met bijv. een plank met een gat erin, zodat de spindel niet kan gaan slingeren en krom wordt door het slaan.
Klok eerst de spindel even uit voor het afdraaien zodat er geen slingering in zit.
Ook daarom is een enkel gat beter dan een koppelbus. hoe meer verbindingen, hoe groter de afwijking.
Een mogelijkheid is ook om eerst de koppelbus op de spindel vast te maken met loctite en een spanstift, en daarna de spindel weer in de draaibank zetten en het gat voor de aandrijfmotor uitdraaien.

Hoi Alwin,

Is het een idee om er een flexibele koppeling tussen te plaatsen.
Een motor direct op een spindel zie je eigenlijk nooit, omdat dit erg zuiver moet lopen.

Je kan dit volgens mij wel kwijt, want deze koppelingen zijn niet zo lang.
Ook je systeem om de mast te demonteren kan je denk ik handhaven.

Het zal de eindlagering van je motor ook sparen.

genoeg werk te doen de komende weken.

en die afwijkingen trekken we wel recht met lijmen en de lijmtangen. daar lig ik niet wakker van. heb ook mijn adres voor de ballastblokken misschien ook interessant voor jou william. kan het laten watersnijden.

Als je het adres hebt, laat het me weten, ik moet op mijn werk ook even navragen of ze daar nog een adres hebben.

Wil je laten waterstraalsnijden, of is lasersnijden ook een optie?

Ik weet eerlijk gezegd niet wat een beter resultaat geeft, ik heb alleen ervaring met lasersnijden van dunne plaat 2mm.

flexibele as is ook een optie inderdaad moet er alleen 1 zien te vinden van 5 naar 6mm.

ik zal je eerdaags het adres doorsturen wiliam. watersnijden is tot grotere diktes zover ik weet.

Let er wel op dat bij het met water snijden van dik materiaal, de snede niet helemaal haaks is, aangezien de waterstraal licht "uitwaaiert"

hallo
flexibele as,is dat net zoiets als op een doppenset verlengstuk voor onder een hoek??!!!
bij de bouwmarkt zie dat vaak van die verlengstukken ongeveer 100 mm lang met 1/4 aansluiting of een bit aansluiting aan de andere kant,
conrad heeft kruiskoppelingen gehad met een soort platte veerstaal ring ertussen om slingeren op te vangen,
kijk eens bij raboesch (spelling kan fout zijn)voor bij de schepenmodelbouw
om de schroeven aan te drijven hebben ze ook koppelingen met trillingdempers ertussen,
het is maar een idee hoor,
hoop dat het wat is,
groeten markioo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back