[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
had ik al gedaan en tot op heden een stuk sterker als de bison 2k metaallijm.

over 24 uur komt de echte test ik moet het een en ander bijbuigen wat een hoop kracht erop gaat zetten. dus dat wordt de ultieme test voor de kracht.

met de tang kan ik het nu bijbuigen zonder dat de lijmlaag lost. meerdere punten getest.

uiteindelijk zal ik hem in de bankschroef als 1 geheel nog wel een keer moeten bijzetten om alles goed in elkaar te passen dit wordt met hamer en blokje staal recht timmeren om alles perfect te krijgen.

morgen naar familie dus dan zal er helaas weinig gebeuren.
wel bezig met de spindels deze zijn voor 85% nu af. op de koppelingen na.

de tijd die lieber opgeeft voor het volledig uitschuiven is 330s. 6,5 min
Een kleinigheidje; 330sec is 5,5min :cool:
Maar omdat je overal verder met seconden rekent maakt het niet uit.

Alleen vergeetje je de schaalfactor voor tijd.
Tijd is natuurlijk niet echt te verschalen, alleen zal het er verschrikkelijk traag uit zien als je de werkelijke tijd aanhoud die het origineel ook er voor nodig heeft.
Realistischer wordt het als je de beweging wat versneld. Volgens mij heeft ene meneer Froud hier ooit eens wat over verzonnen.
Ik denk ook dat je het snel zat wordt om 360 sec (6min) te wachten voordat je volledig uitgeschoven bent

Kijk maar eens naar modelschepen, op het moment dat ze de werkelijke snelheid op schaal gaan varen, komt het vaarbeeld niet overeen met de werkelijkheid.
Ook hier moet voor een "schaalvaarbeeld" met een hogere snelheid gevaren worden.
Daarom verwacht ik dat je voor een "schaal uitschuifsnelheid" sneller uit zult moeten schuiven
Aangezien je aan kracht het dubbele van wat je nodig hebt beschikbaar heb, kun je misschien voor kleinere vertragingen kiezen.

hoi adam klopt, *krijg je op de late avond*

echter in het echt gaat deel voor deel.
ik kan straks ook alle delen in 1 keer uitgooien. en vergeet niet 3m uitschuiven in 6 minuten is nog steeds 50cm per minuut net geen cm per seconde.

dat vind ik ook nog best rap...

zojuist de eerste mastdeel in elkaar gezet *nog niet gelijmd.

de bovenkant is mooi recht *alleen een naad van 1,5mm*

de onderkant moet bijgebogen worden maar niks schokkends gelukkig.

echter het plamuur zal enigzins flexibel moeten zijn. polyester plamuur is dat dus niet... zijn hier alternatieven voor?

helaas zojuist tot de ontdekking gekomen dat lijmen alleen niet betrouwbaar genoeg is. met enige kracht bij het buigen van de laatste hoeken om goed uit te komen brak de lijmverbinding over ca 15cm.

nu was dit enigzins ook mijn schuld omdat het lijm vlak slechts 50% breed was van de beschikbare breedte. maar ik wil dus niet op dit soort risico factoren afhankelijk zijn.

ik zit nu te twijfelen tussen een aantal opties:

A. pennen 1 - 2mm dik er in boren en solderen. om de 5cm ongeveer.
B. over de hele lengte solderen *ben bang voor kromtrekken van de delen*.
C. laten puntlassen echter ook hierbij kans op omtrekken.

zelf voel ik het meest voor A met eventueel achteraf optie B. maar wil niet meer van de lijm alleen afhankelijk zijn.

Hallo Alwin,

Ik was er al wel bang voor dat het verlijmen van de mastdelen niet sterk genoeg zou zijn, zeker niet als je ze straks met een hijslast geaat belasten.

Het beste kan je de mastdelen even laten puntlassen, als de de punten om en om lassen zal het mastdeel nauwelijk kromtrekken !!
(mastdeel klem opspannen, dan zal het kromtrekken wel meevallen)

Maar solderen is ook een optie !!

Als je het mastdeel goed klem opspant/opsluit en dan gaat (hard)solderen zal het kromtrekken wel meevallen !!

Als ik wil dat iets niet mag trekken bij het solderen van messing, dan span/klem ik het te solderen messing klemvast op aluminium hoeklijnen van 60x60x5mm, dan trekt het messing niet krom !!

Er pennen in zetten is een hele klus, maar hoe had je dat gedacht te doen ???
Hmmm, is mij niet duidelijk wat je bedoeld ???

ik lijm de strippen erin. vervolgens boor ik gaatjes door zowel de mast als door de strip en daar een pen in zetten. gevaar is alleen dat de pen te diep komt en ik kan inwendig niks wegslijpen...

ik lijm de strippen erin. vervolgens boor ik gaatjes door zowel de mast als door de strip en daar een pen in zetten. gevaar is alleen dat de pen te diep komt en ik kan inwendig niks wegslijpen...

Hallo Alwin,

Het is mij duidelijk, maar wel riskant dat de pennen iets tel ang zijn, dan heb je echt een probleem !!!

Probeer maar eens een proefstukje met of puntlassen of (hard)solderen, dan zal je zien als je het goed opstant/klemt dat het kromtrekken heel erg meevalt !!

Wel een stevige ondergroend gebruiken die niet makkelijk kan krom trkken bij het opwarmen !!!

Zijn al je lijmopties op? Ik kan me voorstellen dat er wel wat meer in die wereld te vergkrijgen is. Men lijmt uiteindelijk hele vliegtuigen aan elkaar.
Die hebben toch ook wat te verduren?

Is het mogelijk om de delen voor het lijmen te richten?

Stef

Hallo Stef,

Tja, er zijn best nog wel lijmen die sterk genoeg zijn, maar daar hangt wel een prijskaartje aan, bovendien is er wel een bepaalde techniek voor nodig om met deze lijmen te werken !!

Laatst bewerkt door een moderator:
mijn vader gaat maandag op zijn werk kijken of het met kleine hechtlasjes wilt lukken.

we wachten het weer af.

Is het geen mogelijkheid om na het lassen na te gloeien voor de spanningen er uit te krijgen moest het toch krom zijn? Zo zou het toch eventueel iets minder krom worden maar ik denk dan wel binnen een aanvaardbaar tolerantie gebied.

het lassen is weinig succesvol gebleken helaas... omdat de delen gewoon niet goed genoeg op elkaar aansluiten hiervoor.

maar is brainstormen wat nu...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back