[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Alwin,

Ik zie dat het puntlassen goed is gelukt, mooie strak gebleven !!

Is je hobby/werkruimte te klein, of is de mast te lang ??? hahahaha !!

Nu kan je weer verder bouwen !!

Succes met de verdere bouw !!
 
Laatst bewerkt:
.
alleen zit er bij de laatste 2 masten,
te veel speling in, of zie ik dat verkeerd.

Hallo RC modelbouwer 1


Dat de mastdelen nog zover doorbuigen komt omdat de pastukjes er nog niet inzitten !!

Maar je zal zien dat komt straks best goed, maar de mast zal altijd iets doorbuigen hoor, dit gebeurt ook bij de 1:1., dat is echt niet te vermijden !!
 
als ik het zo bekijk op het filmpje is de motor zonder regelaar op de accu aangesloten.
de snelheid zal wel met een regelaar gestuurd worden denk ik.
 
Hoi Alwin,

Als er te weinig contagewicht aan hangt valt de kraan naar voren en als er teveel aan hangt valt die naar achter, dus je moet daar precies tussenin gaan zitten.






Haha, geintje.

Ik zeg proefondervindelijk als je kraan wat verder in elkaar zit, want om dat uit te rekenen is lastig.
Gewoon rekenen wat je nodig hebt kan wel, maar kan je kraan dit wel aan, of heb je juist meer nodig omdat je schaal gewicht hoger is als de echte.

Ik zou hier niet al teveel drukte om maken, want je kan toch nog geen proeflasten hijsen
 
tsja het gaat niet om het exacte gewicht maar meer om het ongeveer zodat ik vast kan kijken naar geschikte metalen.
 
hallo
het meest geschikte metaal voor contragewicht is;goud haha
nee hoor,je zal wel op lood uitkomen,
het zou helemaal mooi zijn om de plakken ballast te gieten,
als lood te zwaar is dan tin gieten,
maar lood restanten kan je bij de bandenboer halen die uitballanceer lood
wat ze van de velg verwijderen gooien ze weg,
je hebt ook plaklood voor op alu velgen dat kan je op elkaar plakken,
groeten markioo
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alwin,

Ik zou voor staal gaan, kan je gewoon laten snijden, lekker makkelijk.

Lood kan ik voor je regelen, we hebben hier een loods met tonnen aan broodjes.
Wij gebruiken dat voor afscherming van radioactiviteit, en ze hebben ooit oude ballastgewichten van 17de eeuwse schepen gekocht.

Maar ik zou het niet gaan gieten, want het is hartstikke giftig.

Officieel mogen wij het niet eens draaien en frezen, maar met handschoenen aan en de afzuiging erboven doen we het nog wel eens.

Wolfraam kan ook, zijn we nu aan het bewerken, maar dat is bijna net zo duur als goud, dan word je kraan wel erg duur.

Ik denk dat die kleine vershillen tussen de materialen voor jouw kraan niets uitmaken.
 
hallo
tja met lood neem je de minste ruimte in,
en als het bros is dan een legering nemen die niet bros is en
je verfspuit het toch en gaat er toch niet mee lopen gooien,
gietijzer is dan wel goedkoper maar minder kg per liter dan lood,
een goeie vraag voor een nieuwe topic contragewicht liebherr,
groeten markioo
 
Hallo allemaal,

Het slimste is om gewoon een mesing bak te maken (of iets anders)
Lood buiten te smelten (niet met je neus boven gaan staan)
En dan er in gieten. Het is dan niet bros wat je bakje houd het bij elkaar.
Dit ga ik in iedergeval zo maken.

Groetjes Mitchell.
 
lood gieten

Alwin,

als je lood in wilt gieten in een model....

maak een model van piepschuim, lijm dit op een deksel van een bakje.
maak in de bodem van de bak een ruim gat..
vul je bakje, met het deksel naar onder met gips..
laten drogen...
deksel eraf en je kunt het piepschuim blok weg halen en daar je lood in gieten.

Zo maakten we in het verleden de lood kogels voor aan de kiel van modelzeilboten... ging prima

Robert
 
Iridium is het beste, gevolgd door Platina en als je vriendjes in Borsele hebt dan is verarmt Uranium ook nog een optie ... ;-)

Hoe groot je contragewicht moet worden is een (tamelijk) simpele berekening ... de lengte van de mast geprojecteerd op het grondvlak is het "moment" (de zwaartekracht) dat gecompenseerd moet worden, de massa van het contragewicht verhoud zich tot het gewicht van de arm (plus last !!) zoals de lengte/plaats van het contragewicht t.o.v. het draaipunt (= evenwichtspunt) ... stel de mast is geheel uitgeschoven en de projectie (zeg maar waar de lasthaak de grond raakt) is 3 meter uit het draaipunt ... het contra gewicht is maximaal 300 mm uit het draaipunt ... dus moet het contragewicht 10x het mastgewicht = 100 kg !!! compenseren ... dit gaat natuurlijk alleen op als de mast over de gehele lengte ongeveer even zwaar is ...
 
Laatst bewerkt:
Nog even een klein rekensommetje ... op (de nieuwste) 1090 zit als grootste een 21 tons contragewicht (+ 4,7 ton vast "ingebouwd) op schaal 1:15 weegt zoiets ruim 7,5 kg en kan dus (zonder last) een mast van 750 gram !!! compenseren ... om dat een "real-live" mast het zwaarst is in de onderste segmenten, zal 1 kg ook nog wel lukken (zelfs met een paar ons last) volledig uitgeschoven en "plat" ... (elke ons is ca 340 kg 1:1 last ) ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top