Bouwfoto's Typhoon

@ Jan,

Dat is nog de oude site, zolang de nieuwe nog niet klaar is.
Geef wel even een gil als de nieuwe gereed is.

Greetings,
Luit

hallo pendelaar

het is inmiddels al zijn nieuwe site hoor
want er staat nu een knap wijffie op
en eerst had je een wachtwoord nodig om alles te kunnen bekijken dus hij is al vernieuwd

Potverdikkie Armando,

Ben je me net een slag voor :wink:
Inderdaad, de nieuwe site is OnLine.
Er moet her en der nog wel wat gebeuren, maar hij doet het.
Kijk maar eens hier
Dat wachtwoord gebeuren was voor mezelf wel grappig om alles een beetje bij te houden, maar er kwamen ook negatieve reacties op.
Dus weg met de wachtwoorden, alles is weer zichtbaar.

Geef je mening maar in mijn gastenboek of shoutbox over de nieuwe site.

Greetings,
Luit
ps en binnenkort ga ik echt weer verder met de Typhoon.
Moet zo langzamerhand mijn gaskacheltje maar weer eens aansteken brrrr.

Hoi Luit,

Heb jij de potten oranje verf ook al besteld? Ik las namelijk net dat de romp van de Tempest nu, naast de schoorstenen, ook knaloranje is geworden.

i.jpg

Foto; G.C. Verweij

Eerlijk is eerlijk, eigenlijk mistaat ze het eigenlijk niet :D.

Groetjes, Danny.

Hoi Danny,

Eergisteren kreeg ik een mailtje van Remko (je weet wel, de eerste stuurman), met 52 foto's van het moment van dokking tot aan dat ze in de nieuwe kleur zit.
Als het goed is heeft de Typhoon deze "behandeling" in december vorig jaar gehad.
't Is wel een apart kleurtje, maar geef mij de zwarte uitvoering maar hoor.
En zo zal mijn Typhoon ook worden....als ze ooit afkomt :oops:

Greetings,
Luit (die binnenkort wel weer een paar fotootjes zal plaatsen)

Het kleurtje staan ze wel goed, maar aangezien ik alle stickers al in huis heb voor de "SmitWijs Typhoon" wordt ze ook in deze uitvoering gemaakt.
Kan altijd nog over een paar jaar beslissen om haar over te spuiten, (mischien is ze dan wel weer zwart...of pimpelpaars :wink: )

Nog een paar ploatjes:
typh-dok01.jpg

typh-dok02.jpg

typh-dok03.jpg

typh-dok04.jpg

Greetings,
Luit

Ahoi folks,

Eindelijk weer eens wat inspiratie gevonden, en zodoende maar weer eens met het beestje verder gegaan.
Nadat Adam mij had gevraagd om tekeningen van het "Karm Fork & Towing pins" systeem had ik zoiets van; tsja, daar mot ik ook nog mee aan de gang.
Dus tekeningen en foto's opgescharreld (het staat echt her en der op mijn harde.... :oops: ).
Hieronder wat foto's van het gebeuren tot zover.
Alles moet "werkbaar" worden, dus het omhoogkomen en naar binnendraaien van de pins.
Hier heb ik al wel een ideetje voor, maar ben vergeten om daar een foto van te nemen, dus dat word de volgende keer.
Ook moet de bemanning veilig van boord kunnen mocht er wat gebeuren (nu is dit het laatste waar ik vanuit ga natuurlijk), dus ook maar met de "mandjes" voor de reddingsvlotten begonnen, deze staan ook hieronder afgebeeld.
Komen zé!:

29-01-2007-001.jpg

29-01-2007-002.jpg

29-01-2007-003.jpg

29-01-2007-004.jpg

29-01-2007-005.jpg

29-01-2007-006.jpg

Binnenkort meer!!!
Greetings,
Luit

ps @ Wiggie
Je zegt het: een bakbeest....maar wel MOOI!!!!! :lol: :lol: :lol: 8) (sleep me aan het model ook een hernia :oops: )

He die Luit,

we willen op de WSD 2007 wel vorderingen zien he :wink: :lol:

André

(Die momenteel zelf ook niet verder komt :oops:)

Luit: Ziet er knap uit!
Maar vertel eens: waarvoor dient dat "Karm Fork & Towing pin-systeem"?
Ik heb bij m'n HH juist de pennen van het achterschip afgehaald, omdat de sleeptros tijdens het slepen daar steeds achter bleef hangen... en dus de sleepboot met een rot-ruk scheef trok.
Nu sleept ze tenminste met de sleepdraad iets achter het middenschip vastgemaakt, en dat gaat een stuk prettiger.

@ DreBo,
Blijf elke keer weer uitkijken naar je Siberië, dus wel komen in 2007 hoor!!!
Heb zelf een behoorlijke tijd wat andere dingen gedaan, omdat als ik naar de Typhoon keek, mij de moed al in de schoenen zonk.
Nu weer helemaal fris en fruitig aan de gang, en het lukt weer!
Het is toch heel iets anders als je een schip vanaf "scratch" gaat bouwen ( no offence tegen de modelbouwdozen bouwers :wink: )

@ Roel,
Dat systeem is gemaakt om de sleepdraad + anker in toom te houden.
Hieronder een knipsel van mijn website waar Remko Mulder uitlegt hoe het een en ander werkt:
...
Stel je voor je vaart naar de positie waar het anker moet komen te liggen. Het anker ligt aan dek en afgestopt door middel van de Karmfork, beide tow-pins staan omhoog. Ongeveer 200 mtr. voordat je daar bent vraag je of je het anker mag laten slippen en aan de hekrol mag laten hangen (Put in on the roller). Als ze ja zeggen neem je iets aan motor vermogen terug (normale snelheid voor het uitstomen van het anker is 6 tot 7 knopen). Dan zet je d.m.v. de ankerwerklier iets kracht op het anker zodat de socket van de schat vrij komt van de karmfork (anders krijg je een gigantische piek spanning als je de Karmfork op eens laat zakken door dat er mischien slack in de draad zit van het anker naar de ankerwerk lier). Dan laat je de Karmfork zakken en daarna meteen beide towpins. Nu ligt het anker vrij aan dek en wordt enkel maar vast gehouden door de rem van de ankerwerk lier. Nu haal je de rem van de ankerwerk lier eraf en viert langzaam uit. De weerstand van de ankerdraad is zo groot dat deze als het ware het anker van dek trekt (soms stoom je zo’n anker 1500 mtr. weg van de bak). Lig je dichterbij de bak en de weerstand van de ankerdraad is niet groot genoeg om het anker van dek af te trekken dan kan de bak je helpen door of het anker d.m.v. hun lier daar van dek af te trekken of door de rem er even op te zetten. Het is eigenlijk allemaal niks bijzonders behalve dan gecontroleerde brute kracht.
...

Ik weet niet of de pinnen op de Hunter dezelfde werking hebben, maar lijkt me inderdaad lastig slepen op die manier.
Bij de Typhoon zitten er ook nog twee verticale rollers achterop (bak- en stuurboord), maar deze zijn neer te klappen zodat je er geen last van hebt.
Bij de Hunter zitten deze pinnen vast volgens mij.
Zal binnenkort wel ff een fotootje plaatsen van deze verticale rollers.

Greetings,
Luit

@ luit en roel,

Volgens mij heeft de HH of in iedergeval de Smit Hunter ze ook maar dan niet een stopper pin maar sleep pennen welke ook ingetrokken konden worden. Later op de Offshore versie ( euhmm weet niet of dit de juiste benameing is want elk schip wat op zee vaart is offshore :D ) maar goed de versie met de hekrol zullen we maar zeggen die had in het sleep dek een stopperpin of karmfork zal welicht de juiste benaming zijn :wink: en de twee sleep pinnen welke de draad of ketting opsloot.
Mocht ik er erg ver naast zitten moet men mij maar verbeteren :wink:

Luit,

kan het zijn dat er nog een haak releas mechanisme in moet komen en dan bedoel ik in de twee achterse pennen ? deze worden vrij gegeven als de pen zakt waardoor de ketting / strop weer wordt vrij gegeven.

heb er wel ergens een plaatje van zal het eens opzoeken.

Maar verders :thumbsup: ziet er goed uit.

Zit wat de romp betreft ook even in een dipje ben maar eerst verder gegaan met de kraan je moet toch wat he :D

Gr Martin :D

Hoi Martin,

Ben blij dat ik niet de enigste ben die een beetje last van de "blues" heeft :wink: :oops:
Je hebt gelijk over dat mechanisme wat nog in de twee 'voorste' ('t is maar van welke kant je het bekijkt hé :wink: ) pinnen moet.
Deze ga ik er nog ff uitfrezen met mijn nep-dremel.
De haken die hier inkomen laat ik waarschijnlijk achterwege wegens ruimtegebrek :oops: , en is anders een optie voor later.

Ik weet ook niet of de pinnen op de Hunter ingetrokken kunnen worden, het lijkt alsof ze er opgelast zijn.

Hieronder nog ff een plaatje van die verticale rollers op de Typhoon/Tempest

vert_rollers.jpg

Ook wel een aardig ankertje aan boord!!!!

Greetings,
Luit

Ja zou zou je het ook kunnen noemen de bouw blues :D

Ik vond nog 2 foto's op de eerste staan er 2 kleine pennen omhoog, en op de ander zijn ze alle 4 weg 8O.
maar ik vermoet dat ze niet vast gelast zitten want anders krijg je met slepen wat Roel al ondervond dat je sleepkabel er achter blijft hangen.

Maar goed ik denk dat er zich vast iemand zal melden die dit weet :D

Maar goed nu weer verder met de typhoon :wink: anders zijn we zo weer verdwaald op de Hunter :P :D

normal_sleeppen%201%20%28Small%29.jpg
normal_sleeppen2%20%28Small%29.jpg

Wow dat is zeker een ankertje :D

Gr Martin :D

Back