@ DreBo,
Blijf elke keer weer uitkijken naar je Siberië, dus wel komen in 2007 hoor!!!
Heb zelf een behoorlijke tijd wat andere dingen gedaan, omdat als ik naar de Typhoon keek, mij de moed al in de schoenen zonk.
Nu weer helemaal fris en fruitig aan de gang, en het lukt weer!
Het is toch heel iets anders als je een schip vanaf "scratch" gaat bouwen ( no offence tegen de modelbouwdozen bouwers :wink: )
@ Roel,
Dat systeem is gemaakt om de sleepdraad + anker in toom te houden.
Hieronder een knipsel van mijn website waar Remko Mulder uitlegt hoe het een en ander werkt:
...
Stel je voor je vaart naar de positie waar het anker moet komen te liggen. Het anker ligt aan dek en afgestopt door middel van de Karmfork, beide tow-pins staan omhoog. Ongeveer 200 mtr. voordat je daar bent vraag je of je het anker mag laten slippen en aan de hekrol mag laten hangen (Put in on the roller). Als ze ja zeggen neem je iets aan motor vermogen terug (normale snelheid voor het uitstomen van het anker is 6 tot 7 knopen). Dan zet je d.m.v. de ankerwerklier iets kracht op het anker zodat de socket van de schat vrij komt van de karmfork (anders krijg je een gigantische piek spanning als je de Karmfork op eens laat zakken door dat er mischien slack in de draad zit van het anker naar de ankerwerk lier). Dan laat je de Karmfork zakken en daarna meteen beide towpins. Nu ligt het anker vrij aan dek en wordt enkel maar vast gehouden door de rem van de ankerwerk lier. Nu haal je de rem van de ankerwerk lier eraf en viert langzaam uit. De weerstand van de ankerdraad is zo groot dat deze als het ware het anker van dek trekt (soms stoom je zo’n anker 1500 mtr. weg van de bak). Lig je dichterbij de bak en de weerstand van de ankerdraad is niet groot genoeg om het anker van dek af te trekken dan kan de bak je helpen door of het anker d.m.v. hun lier daar van dek af te trekken of door de rem er even op te zetten. Het is eigenlijk allemaal niks bijzonders behalve dan gecontroleerde brute kracht.
...
Ik weet niet of de pinnen op de Hunter dezelfde werking hebben, maar lijkt me inderdaad lastig slepen op die manier.
Bij de Typhoon zitten er ook nog twee verticale rollers achterop (bak- en stuurboord), maar deze zijn neer te klappen zodat je er geen last van hebt.
Bij de Hunter zitten deze pinnen vast volgens mij.
Zal binnenkort wel ff een fotootje plaatsen van deze verticale rollers.
Greetings,
Luit