Bouwfoto's Typhoon

Hoi-piepe-loi,

Ben weer bezig, maar omdat het trapje wat van de stuurhut naar beneden loopt moet drogen, heb ik ff tijd om mijn vorderingen te laten zien.
Als eerste een overzicht van de "bierfusten" oftewel de reddingsvlotten (weet nog niet of ik er nou Viking [sup:2a71f4185e]TM[/sup:2a71f4185e] of Heineken [sup:2a71f4185e]R[/sup:2a71f4185e] op moet zetten :wink: :roll: )
De foto is enigzins overbelicht, en het lijkt alsof het bovenste vlot kleiner is dan de onderste...dit is niet zo!

03-02-2007-001.jpg

Nu ben ik ook maar eens begonnen met het railingwerk, en na lang wikken en wegen toch maar voor de "goedkope" oplossing gegaan, dus gewoon elekticiteitsdraad.
De scepters zijn gemaakt van de fasedraad, en de railingen van schakeldraad.
De tussenliggende railingen zijn van de een of andere grondkabel waar een hele rits dunne draadjes inzitten.

03-02-2007-002.jpg

Op de achtergrond zie je de hulpmiddelen liggen om de railingen op de goede hoogte te krijgen, en zelfs met deze hulpmiddelen lukt het me niet om alles tot op de honderdste milimeter gelijk te krijgen.
Maarja, zoals we in Groningen zeggen "schaif stoat laif" (dan weten bijv. Arnold en Jan Vos wel waar ik het over heb ;-))

03-02-2007-003.jpg

Nu heb ik als laatste nog een vraag, en wel de volgende:
De meeste onderdelen van het schip heb ik nog los om het straks wat makkelijker te hebben met het schilderen/spuiten van de onderdelen.
Maar nu zit ik met het volgende probleem.
De schoorstenen staan nog los op het dek, maar hier komt wel de railing aan vast.
Op onderstaande foto heb ik ff via pijltjes laten zien hoe het moet.
Wat is jullie idee hierover.
Eerst de schoorstenen in de juiste kleuren spuiten en dan de railing eraanvast monteren, of de schoorstenen vastzetten en daarna alles afplakken zodat ik ze in de juiste kleur kan spuiten.

03-02-2007-004.jpg

Greetings,
Luit (die nu pas ziet dat de bak voor de navigatieverlichting ook niet helemaal zuiver hangt :oops: )

@ Luit,

Ziet er strak uit hoor maar of koper de " Goedkope oplossing is " in deze tijd heb je de koper prijs wel eens gezien :wink: :D Maar zonder dollen als je aan kabel kunt komen waarom zou je dat niet gebruiken. Ik maak daar zelf ook graag gebruik van en met name multikabel ( daar zitten vele draden in met erg dunne koper adertjes je kunt er zelfs prikkeldraad van maken zie ergens een foto op dit forum bij diorama's diverse WWII diorama's van ondergetekende ) kort om machtig spul die kabel voor de creatieve modelbouwer :P :D :wink:

En wat de schoorstenen betreft met de reling, ik persoonlijk ik zou die eerst helemaal spuiten en later monteren ten zij je dol bent op creatief zijn met maskingtape :wink: :D maar daar zijn denk ik vele meningen over.

Gr Martin :D

hoi,

nog even terug komend op die pinnen die omhoog steken.........
Ook andere slepers hadden ze:

zz4_foto28.jpg

sws_achterdek_verhoging_1.jpg

gelijk een leuk raadseltje,
welke twee slepers zijn het hier??
(Hint: ze waren beide van Smit, uiteraard zou ik bijna zeggen :wink: )

ciao,
Ronald

@Ronald
M@ilLine leden zijn zeker uitgesloten van deelname :cry:

@ Luit,
Zelf smokel ik altijd wat met de scepters. Ik zou er zelf voor zorgen dat je met een scepter tegen je rookkanaal aan eindigd. Of je maakt de laatste scepter van heel dun strip.
Vervolgens verf je alles, en plakt later de scepter tegen het rookkanaal aan.
Je kan hem dan nog de oranje kleur van het rookkanaal geven en dan zie je er weinig meer van

Zie net dat ik een pagina gemist had :oops:

Er zijn "stopperpins" en "towingpins"
Stopperpins worden gebruikt om draden in en uit te sluiten, bijvoorbeeld bij het ankerbehandelen, maar ook bij het maken van een sleepverbinding.
Dit zijn de pins met de sleuf en de haak er in.
De pen komt uit het dek omhoog en vangt een schakel of de sok van een kabel op. Op deze manier word de ketting of kabel die voor de pin zit spanningsloos en kan met vervolgens mee aan het werk.
De towingpins worden zoals het woord al aan geeft voor het slepen gebruik.
Als er op "de lange baan" getrokken word zit hier de sleepdraad tussen in, en voorkomt dat bij een gierende sleep de draad de hele tijd over de kont ligt te schavielen.

De Hunter had in z'n oorspronkelijke uitvoering hydraulische "towingpins" in z'n achter verschansing zitten. Deze waren "remotely controlled" van af de brug.
Afhankelijk van de situatie konden deze dus hydraulisch in of uit geschoven worden.
Ook had ze volgens mij een rol tussen de twee pins zitten die hydraulisch om hoog kon worden gebracht.
Deze voorkwam dat de sleepkabel tijdens het in of uitvieren over de achterverschansing getrokken moest worden.

Op de eerst foto van Ronald is zo'n rol ook nog te zien.
Alleen in de jaren 60 toen deze "zwarte" dame gebouwd werd, was dit alles nog niet hydraulisch bediend, maar werd de rol d.m.v. handwielen omhoog of omlaag gebracht.
Ook de "towingpins" waren bij deze dame nog rollen en handbediend.

Op de twee foto van een ijsversterkte door Niestern gebouwde Smitsleper is het e.e.a wel hydraulisch bediend.
De "towingpins" staan omhoog, en onder het rode en groen deksel zitten de "stopperpins

Adam zei:
@ Luit,
Zelf smokel ik altijd wat met de scepters. Ik zou er zelf voor zorgen dat je met een scepter tegen je rookkanaal aan eindigd. Of je maakt de laatste scepter van heel dun strip.
Vervolgens verf je alles, en plakt later de scepter tegen het rookkanaal aan.
Je kan hem dan nog de oranje kleur van het rookkanaal geven en dan zie je er weinig meer van

Dit lijkt me wel een goede oplossing.
Thanks!

Maar eeeehhhh oranje kleur :?: , dacht het niet, de schoorstenen worden blauw met een witte band :wink:
Dit is/was ook een van de opvallendste verschillen tussen de Typhoon en Tempest.
De Tempest had geen witte band bovenaan.
Het word de SmitWijs uitvoering weet je wel.

Greetings,
Luit

Luit zei:
Alles moet "werkbaar" worden, dus het omhoogkomen en naar binnendraaien van de pins.
Hier heb ik al wel een ideetje voor, maar ben vergeten om daar een foto van te nemen, dus dat word de volgende keer.

Ik ben inmiddels ook al een aardig eindje op dreef met het werkbaar maken.
Ik laat alleen de towing pins naar boven komen en draaien. De stopper pins laat gewoon onderdeks.
Dat wordt te priegelig in 1:50.
Zal het resultaat wel in de bouwverslag van de Kamara laten zien.

Op het moment laat in de hele rattaplan omhoogkomen en draaien.
Hier zit ik nog wel over te denken want het mooiste is als ze onafhankelijk van mekaar kunnen bewegen.
Maar door de roeraandrijving e.d. heb ik ook (geloof het of niet) ruimtegebrek.
Ik zal je draadje in de gaten houden Adam.
En qua kleur, zoals Dhr. F. Govers al zei; "ik heb al jáááááren verstand van kleuren" 8) 8) 8) 8O
Ga nu eerst verder met het railingwerk, is eigenlijk best wel leuk om mee bezig te zijn.

Greetings,
Luit

Hoi Martin

Bekende foto van de stopperpen en sleeppennen.Komen me bekent voor......Smit BISON!!!!!!
Onderste foto van de vraag is van de Smit Singapore

Grt Ronaldp

Luit zei:
Maar door de roeraandrijving e.d. heb ik ook (geloof het of niet) ruimtegebrek.

Dat probleem had ik ook want het hele setje van towing en stopper pins zit zo'n beetje op de hartlijn tussen de twee roeren in.
Ik ga dus ieder roer een eigen servo geven, die wel met z'n tweeën op één kanaal komen.
Daar door heb je geen stang meer nodig tussen beide roeren.

@ Adam,

Tsja, dat is een oplossing natuurlijk.
Met André (Drebo) heb ik vorig jaar op de WSD ook al een gesprekje gevoerd over hoe dit aan te pakken.
Hij kwam toen met het voorstel om tandriemen te gaan gebruiken, en dat is ook een idee natuurlijk.
Het spaart je een servo, en met een tandriem kun je de aansturing om het towpin-gebeuren heen leiden.
Ondertussen zit ik nog steeds te denken hoe ik nu het beste alles aan kan sturen, qua towpins enzo.
Het blijft toch het mooiste als alles onafhankelijk van mekaar bedient kan worden.
Krijg straks een zender van 1m[sup:5ff2e7697f]2[/sup:5ff2e7697f] voor mijn "horeca-spoiler :wink: :roll: :oops: " te hangen, om alle toeters en bellen te bedienen.
't Is een zwaar leven dat van modelbouwer :wink:

Heb je trouwens al plaatjes van jouw towpin ideetjes?, of ben je hier nog niet mee bezig.

Greetings,
Luit

Luit zei:
Hij kwam toen met het voorstel om tandriemen te gaan gebruiken, en dat is ook een idee natuurlijk.
Het spaart je een servo
Heb je de kosten vergelijking al een keer gemaakt tandriemen / servo?
Ik heb wel een idee wat goedkoper is :lol:

Luit zei:
Heb je trouwens al plaatjes van jouw towpin ideetjes?, of ben je hier nog niet mee bezig.
Ik heb bijna een werkend systeem, moet alleen het draaien van de pins nog "aansluiten" en dan kan ik proefdraaien.
Foto's volgen in het bouw verslag van de Smit Kamara

Greetings ook namens Luit

Adam

heyhey

Niet verkeerd GA zo door...

Hoe is het nu verder met het schip al voorderingen???

Ik volg het heel graag :D

M.V.rg

mark...

Hoi Mark,

Ja, ik ben weer bezig hoor, maar het valt niet mee om een compleet schip scratch-build te bouwen.
Op het moment heb ik zeer dunwandig koperbuis op de kop kunnen tikken (Nee, echt legaal :wink: ).
Hier kan ik de buis van maken die omhoogvoert naar het bluskanon.

Heeft er iemand nog een idee hoe ik deze buis weer recht kan krijgen, er zitten namelijk wat kleine bochtjes her en der in.

Voor de rest ben ik bezig met de railing, en alle toeters en bellen die aan de topmast komen.
Ook ben ik nog steeds aan het pielen met het Karmoy-system.
Ik zou graag de romp in de juiste kleuren willen spuiten, maar daarvoor is de temperatuur nog niet optimaal.

Waar halen de heren modelbouwers hun draad vandaan om de verlichting aan te sturen, zonder bij een modelshop aan te kloppen (wij bent zuunig).
Het moet zo dun mogelijk draad zijn, ik heb wel wat telefoon-grondkabel liggen, maar deze draden zijn gewikkeld in een door olie doordrenkt papier 8O 8O .

Binnenkort zal ik weer eens wat fotootjes plaatsen.
Dit doe ik echter liever als ik alweer een serie foto's van de verschillende onderdelen heb i.p.v. elke keer 1 foto neer te zetten.
Eeeehhh, of je moet er echt belang bij hebben, het draadje blijft dan natuurlijk wel mooi bovenaan staan :wink: :lol: .

Greetings,
Luit (die nu toch echt op zoek is naar een baan als webdesigner, het CWI hangt achter in mijn nek....)

Wat dacht je van een oude computerkabel van printer naar pc.
Hier zitten 25 draden in die dezelfde dikte zullen hebben als een telefoonkabel en het nog soepel gevlochten draad ook.
De dunste draden zitten in een kabeltje van print naar naald in de arm van een draaitafel, dit heeft de dikte van naaigaren.
Je kan hier modelbouwlampjes mee laten branden heb ik ook altijd gedaan bijvoorbeeld voormast 3 toplichten 6 draden.

of wat dacht je van een schipsradar?
als der iets kaduuk in is dan moet je hem in handen zien te krijgen
want daar zitten tal van mooie draadjes in
of ik wete nie hoe je het wil
ma je kan natuulijk ook gewoon
een stroomkabel open snijden met allenmaal kleine koperedraadjes
die koperdraadjes zijn ook mooi dun en kan je goed solderen

ma ik ben bang dat je eerder bedoelt om je mast enzo ?

en foto`s zijn altijd welkom :)

mvgr

armando

Back