bouwproces stoommachine voor opduwer

Prachtig werk allemaal !!

alleen dat smeertoestel....... dat vind ik persoonlijk een beetje mis staan, maar dat is mijn mening.

Waarom geen mooi duo mechanisch smeertoestel gemaakt met 2 kleine leidingen naar de schuifkasten, dat staat veel mooier en "echter".
Voor een stoommodelbouer met deze kwaliteiten zou zo`n smeertoestel toch een makkie moeten zijn, toch ???

Prachtig werk allemaal !!

alleen dat smeertoestel....... dat vind ik persoonlijk een beetje mis staan, maar dat is mijn mening.

Waarom geen mooi duo mechanisch smeertoestel gemaakt met 2 kleine leidingen naar de schuifkasten, dat staat veel mooier en "echter".
Voor een stoommodelbouer met deze kwaliteiten zou zo`n smeertoestel toch een makkie moeten zijn, toch ???

Ik begrijp je nu even niet helemaal
Maak eens even een schetsje van wat je bedoel a u b
mvg
Frederik

Ik begrijp je nu even niet helemaal
Maak eens even een schetsje van wat je bedoel a u b
mvg
Frederik

wel heel luze uitvoering:
Marshall_TwinFeed_Lub.jpg

en dan vanuit de uitlaat 2 olie leidingen naar de schuikasten, dan krijgt elke stoomcilinder evenveel olie.
hier nog een:
477215841_24c0672aa3.jpg

Dat is volgens mij een lijbaan smeertoestel, niet om de zuigers te smeren.
De onderste is ook een open kast, daar kan nooit stoomdruk op staan.

Dat is volgens mij een lijbaan smeertoestel, niet om de zuigers te smeren.
De onderste is ook een open kast, daar kan nooit stoomdruk op staan.

Heren,

even verdiepen in stoomtechniek !

Ja zo`n oliepomp werkt ook met dikke stoom olie, er zit een klein zuigertje (3mm) die per slag 1 druppel olie er uit perst, het tandrad/pal mechaniek zorgt er voor dat dit gelijkmatig gebeurd.

En Ja het is een open kast...........
Maar tussen de schuifkast en de oliepomp/reservoir zit een terugslagklep.
De pomp is ingebouwd in het reservoir, en ook daar zit een terugslagklepje in.
de oliepomp kan met gemak tegen de stoomdruk inpersen, en bijkomend voordeel, je kunt het reservoir tijdens het draaien v/d machine bijvullen, en dat gaat met een condens smeertoestel iets lastiger.

Het is GEEN leibaan smeertoestel, dat lijkt alleen zo, maar dat komt omdat de aandrijving v/d pomp van het drijfwerk afkomt.
de olie leidingen vanaf de pomp lopen naar de schuifkasten toe.
Ik het er zelf al 2 gemaakt tot voole tevredenheid.
in plaats van een tandrad/palwiel gebruikt ik eenrichtinglagers zoals in koppelingen van RC brandstof auto`s.

12494908b4bc04b67.jpg

De koppeling voor mijn grote opduwer van 1.16 Mtr
Sterk en geluidloos hoor
mvg
Frederik :) :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Frederik,

bedankt, ik was nog op zoek naar een ontwerp van een eenvoudige koppeling tussen krukas en schroef as !!

Bij deze opgelost !!

Frederik,

bedankt, ik was nog op zoek naar een ontwerp van een eenvoudige koppeling tussen krukas en schroef as !!

Bij deze opgelost !!

Daar draaien er al; verschillende van hoor
mvg
Frederik
ps is afgelijd van een echte uit de binnenvaart
Van een Bernhard motor met waterpomp
Deze kan indien goed gemaakt tegen alle koppelingen op hoor
OERSTERK

Frederik,

Bij deze opgelost !!

12494909d6388cd73.jpg

Kijk hier zit hij ook in
mvg
Frederik
Is niet de mijne maar wel dezelfde opduwer dan he

Laatst bewerkt door een moderator:
Back