Bouwproject Keil Kraft Southerner

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Ton van Munsteren, 5 mrt 2020.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Ach...we doen toch nog een rondje..

    Het werken aan meerder objecten heeft zijn voordelen....stukkie doen en dan laten drogen en wat anders aanpakken...dus één latje per keer..
    IMG_20200504_161543.jpg

    De motordragers er er eerst ingeschoven en dan lijm er op...en dan zodra de eerste droog is de volgende kant...
    IMG_20200504_161551.jpg

    Achterlijsten op dikte geschuurd en dan taps...wanneer het secondenwerk is dan heb je een te grove schuurschijf..het moet rustig aan gaan...dan ontstaan er geen happen in het hout...
    IMG_20200504_161628.jpg



    lamineren van de voorlijst:
    - spijkers langs het buitencontour
    - alles klaar leggen tw 1 strip en 2 latten en de spijkers voor het binnencontour
    - lijm aan de strip en latten

    IMG_20200504_161647.jpg

    - in één lengte tegen de buiten spijkers leggen en dan snel de binnen spijkers er tegenaan.
    IMG_20200504_183617.jpg

    Niet alle ribben in de eerste handeling er in lijmen..hier en daar een rib en dat laten drogen..( o.a. wortel en knikribben dus nu nog niet)...
    IMG_20200504_183632.jpg


    Nog geen indekking beschikbaar.. ... dus rib aan voorzijde ondersteunen en de ligger moet op enkele plekken ook met 1,5 mm opgehoogd worden...
    IMG_20200504_183640.jpg

    Volgende klus..de reeds gelamineerde voorlijst er tegenaan lijmen en dan de rest van de ribben.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk die verschillende aanpak...maar hoogstwaarschijnlijk zullen beide modellen straks vooruit gaan vliegen...

    Minimaal lengte verschil tussen tekening en hout had ik ook..scheefheid niet...en alles zat bij mij los in de plankjes...Ik zei nog tegen Sebastiaan...doe de eerste maar naar Hans en wanneer je het dan goed kunt dan is de mijne aan de beurt..:D:D.
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Helemaal vergeten te zeggen...normaal bouw ik de onderligger/voorlijst en ribben ook op de reeds geplaatste onderindekking...dit keer niet..heel eenvoudige reden...indekking plankjes misten in de kit en worden nageleverd...en ik heb geen 1,5 mm op voorraad...nood breekt wetten..
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi verslag heren zit hier te genieten.
    Gaat wel razend snel dit kan ik met tekenen niet bijhouden.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Working On a Dream


    Het zal zo rond de 35 jaar geleden zijn dat ik de KK Super Slicker heb gebouwd ( waar ik nu meer dan ooit mee vlieg) en sedert dat moment stond ook het zusje de Southerner hoog op de verlanglijst.

    Echter het was er tot nu toe nooit van gekomen..hoe dat nu voelt??

    Zo dus:




    Het dek zit er op en ik heb 2 uitsparingen gemaakt voor de RA van de VRA..
    IMG_20200505_114038.jpg




    Van voor naar achter...de bodem van het accu compartiment...de servo plaat en de bodem voor de RX..zit niet in de kit en is dus naar eigen smaak in te richten...
    IMG_20200505_114049.jpg
     
    H. de Vries, De Mol en HBZWEEF vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    De V- stelling in de kit is wat anders aangegeven dan bij het origineel.

    Kit heeft grotere V bij het middendeel en een kleinere bij de tippen.

    Het origineel heeft de volgende V-stelling:
    - tip hoogte bij vlaklidggend midendeel= 95 mm
    - knikhoogte middendeel = 40 mm

    IMG_20200506_185454.jpg
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.423
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    kan je hem ook bouwen met de enkele V stelling? de 2 keuzes waren er toen dacht ik?
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Aangezien ik de polydehedral leuker vindt voor een vintage kist...zit dat er dus in...vleugel op een haartje na klaar.. IMG_20200507_114240.jpg


    De stringers in de underfin wat laten uitwaaieren..gewoon omdat ik dat leuk vindt..
    IMG_20200507_114254.jpg


    De staaldraad constructie tbv de vleugel elastieken aan de voorkant...( zie KK tekening)....
    IMG_20200507_114324.jpg




    Volgende klus het indekken van de rompvoorzijde met 3 mm balsa stroken.
     
  10. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Heerde
    Ik heb de opbouw van de vleugelvoorlijst anders gedaan. Op de tekening zie ik een voorlijst opgebouwd uit 3 en 5 mm lijsten.
    Ik heb daarom mijn gebruikelijke methode gevolgd en de 2 lijsten niet eerst aan elkaar gelijmd. Nadat de ribben op de onderindekking gelijmd zijn de 3 mm voorlijst aan de ribben en onderindekking gelijmd. Daarna de bovenindekking aangebracht. Dan de voorzijde glad en vlak geschuurd en aansluitend de 5x12 mm neuslijst aangebracht en na drogen i profiel geschuurd. Ik weet niet welke methode bij het ontwerp bedacht was want de benodigde 5x12 mm lijst zat niet in mij kit maar kon ik uit resten van de 5 mm plank zagen.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    In de kit zit een 3 x 12 en per voorlijst gebruik je dan ook nog 2 stuks 5 x 5 mm
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    We zijn er bijna...

    De neusbeplating rond de cockpit zit op zijn plek...( 2 delen 3 mm)...
    IMG_20200510_192443.jpg


    Het segment voor de cockpit ( en later ook het gehele onderste deel) is gemaakt van 5 x 3 latjes...
    IMG_20200510_192447.jpg


    En de boven neusklos bestaat uit enkele lagen dik en uitgehold balsa...
    IMG_20200510_192456.jpg


    De neusplaat is op dit moment tevens de centrering rond de motoras en is reeds vergaand ingezaagd zodat het centreer deel er later uitgebroken kan worden.
    IMG_20200510_192510.jpg


    De zaagsnedes in de motorboutjes zijn iets ruimer gemaakt en van bout naar bout is, nadat ze er met 2 K lijm in gezet zijn, direct een stukje 1 mm staaldraad er in gesoldeerd zodat de bouten niet kunnen roteren....Het 15 cc tankje ( wat iets door het spant zit) zit er in gelijmd.
    IMG_20200510_192604.jpg

    Volgende klus is het onderste deel van 5 mm latjes voorzien en de wangen aanbrengen.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    The nice nose
    ( vrij vertaald de wijsneus...en de Southerner heeft een wel hele "wijze" neus).

    Van meerdere lagen een hele dikke klos gemaakt welke in het werk is samengesteld. De klos is hol en de motor zou er al in passen..

    Schaven..schuren en poetsen...en de neusspant en de "lijnen" van de delingen van de diverse blokken en platen zijn een perfecte hulp om het contour er in te krijgen..
    IMG_20200512_113019.jpg


    Een beetje getailleerd rond de neusspant...
    IMG_20200512_113031.jpg


    Akelig glad..smooth smoeltje...
    IMG_20200512_113041.jpg


    Stukje bij beetje het gat groter maken totdat de motor en in gaat als a hand in a glove...nog wel fff een drainhole maken.
    IMG_20200512_150703.jpg



    Ahhh..ben er zelf tevreden over....
    IMG_20200512_150752.jpg


    Volgende klus..stabilo er op bouwen (komt er vast op met dummy elastieken) en stab en vleugel uitlijnen...
     
    De Mol, Rene Neefe, janhein en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben op zoek naar een mooi geschreven naam Southerner.

    Diverse KK kisten hebben de naam in een huisstijl..maar van de Southerner kan ik niets vinden.

    logo's KK heb ik wel gevonden.
     
  15. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.301
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind deze twee: original.jpg 003.jpg
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Rick!!

    Kan iemand wat met dat schrift???


    Houtbouw gereed..

    IMG_20200513_213401.jpg IMG_20200513_213425.jpg



    Nog een dakje achter de vleugel gemaakt voor een betere overgang van de bekleding...en 2 extra stringers aan de bovenkant ( zit voldoende in de kit)...
    IMG_20200513_213408.jpg



    Morgen starten met de bekleding...eerst alles in de gele zijde zetten en dan een beetje rode verf voor de trim en traditioneel tissue gesneden opschriften....
    IMG_20200513_213712.jpg



    Iets in deze richting...
    IMG_20200501_214627.jpg
     
    RTrider vindt dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.719
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei gaat steeds mooier worden
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een paar nostalgische afbeeldingen...

    Let op de tekst van het trimmen..

    Wie kan de "theorie" van het rechtsom vliegen verder verklaren?

    005.jpg 006.jpg
    Schermafbeelding 2020-05-14 om 09.50.28.jpg
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Boskoop
    Mogge Henk,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Énke Blériot vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.892
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Max,,heb er er bij gezet.. het KKK logo wordt op de kist verwerkt ( als wet transfer).

    Zoiets dus...

    KKK logo.jpg


    Het Southerner woord wordt met een geprint sjabloon gesneden van rood tissue....
     

Deel Deze Pagina